Beursdagboek Daïm Boscart 16 december 2016, 16:44

...

Uurcharts Wall Street: Dow & S&P vervolgen jacht op nieuwe ATH, Transport hapert

16 december 2016, 16:44 | Daïm Boscart | leestijd: 3 minuten | moeilijkheid: 2 / 12 | (0)




Met de groene open­ing van­daag ver­vol­gen de Amerikaanse beurzen hun weg richt­ing de beoogde record­niveaus. Door de hogere open­ing van­daag komen de indices op Wall Street weer dichter bij enkele belan­grijke zones om de ATH’s van de indices aan te vallen.

Dow Jones
De Dow Jones staat vlak na open­ing zo’n 50 pun­ten hoger. Hier­mee staat de Dow Jones weer boven de 19.900 ste­un die als spring­plank voor de Dow kan dienen om richt­ing de 20.000 pun­ten te komen. Het behalen van deze 20.000 pun­ten grens zou de ultieme bekro­n­ing op de huidi­ge ral­ly zijn waar de Dow Jones wist te sti­j­gen van 17.994 pun­ten naar de huidi­ge koersen, een sti­jging van zo’n 2.000 pun­ten ofwel Dow zo’n 2.000 pun­ten wist te sti­j­gen ofwel een kleine 11%.

Op de uur­chart van de Dwo is goed te zien dat de koers van de Dow Jones de laat­ste dagen con­solideert tussen de 19.85019.950 pun­ten. Deze niveaus zullen de komende uren bepal­end zijn voor de Dow, bij een uit­braak aan de bovenkant zal de Dow via de top van 19.966 pun­ten de 20.000 grens te halen. Een uit­braak aan de onderkant van de chart zou het voorne­men van de Dow jones om de 20.000 pun­ten te halen in gevaar kun­nen bren­gen. Bij een neer­waartse door­braak van de 19.850 ste­un wacht de vol­gende ste­un voor de Dow Jones op 19.500 pun­ten.

Hourly Dow Jones:Dow Trans­port
De uur­chart van de Dow Trans­port ver­di­ent momenteel wat extra aan­dacht. De trans­port index is na de explosie vanaf begin novem­ber in een con­solid­erende fase terecht gekomen. De index is vanaf begin novem­ber van 8.000 pun­ten volledig los­ges­la­gen wat resul­teerde in een sti­jging tot de ATH van vorige week op 9.490 pun­ten, een sti­jging van maar lief­st 18.6%. Na het noteren van de jaar­top rond de weer­stand van 9.500 pun­ten is de index nu toch behoor­lijk terug gevallen. De Trans­port index staat op het moment van schri­jven vlak rond de 9.250 pun­ten en op de uur­chart ontstaat een dal­ende driehoek richt­ing de 9.215 ste­un­li­jn. Indi­en de trans­port index deze ste­un­li­jn door­breekt kan de trend omslaan waarmee een dal­ing tot 8.940 pun­ten kan wor­den ingezet. Hieron­der ste­un voor de Dow Trans­port rond de 8.811 pun­ten. Aan de bovenkant nu dus rond de 9.300 pun­ten waar­na de index door kan stoten tot de jaar­top rond de 9.500 pun­ten.

Hourly Dow Trans­port:S&P 500
De S&P 500 opent van­daag zo’n 4 pun­ten hoger en komt hier­mee dicht bij de weer­stand van 2.267 pun­ten te staan. Hier­mee begint het er voor de S&P ook weer alle­maal wat posi­tiev­er uit te zien. De index viel na het noteren van de jaar­top op 2.277 pun­ten wat terug tot de belan­grijke 2.253 ste­un op de uur­chart. Nadi­en zien we weer her­s­tel voor de S&P 500 die ges­taag weer richt­ing deze ATH wil bewe­gen. Ste­un voor de S&P nu eerst de diag­o­nale ste­un­li­jn rond de 2.262 pun­ten met daaron­der de 2.253 als ste­un voor de index. Hieron­der ste­un voor de index op 2.210 pun­ten met daaron­der de 2.200 en 2.170 als ste­un voor de S&P.

Hourly S&P 500:

Met vrien­delijke groet,

Daïm Boscart | US Markets


...

Uurgrafieken: Europa vlak op expiratiedag

16 december 2016, 11:07 | Daïm Boscart | leestijd: 3 minuten | moeilijkheid: 5 / 12 | (0)




Van­daag is de derde vri­jdag van de maand ofwel expi­ratie dag. Op enkele grote aan­de­len­mark­ten zullen de opties expir­eren het­geen voor koerss­chom­melin­gen kan zor­gen. Op een dag als deze zullen optie-posi­ties wor­den afgewikkeld, daar­naast is de tijdswaarde van de optie nihil waar­door fluc­tu­aties in de onderliggende waarde voor grote waarde­schom­melin­gen kun­nen zor­gen. Deze ontwik­kelin­gen kun­nen de beurzen beïn­vloe­den maar dit gebeurd lang niet alti­jd.

Gis­teren op Wall Street een volatiele sessie, de beurzen namen een mooie winst vlak na het startschot maar in de loop van de dag moesten de beurzen toch weer wat inlev­eren. Met een plus van 60 pun­ten sloot de Dow rond de 19.850 pun­ten ter­wi­jl de Trans­port index 40 pun­ten hoger sloot. Ook de S&P her­stelde weer wat na het terug­vallen tot de 2.253 ste­un, de index kon gis­teren zo’n 9 pun­ten bijschri­jven en staat nu op 2.262. Het wordt van­daag inter­es­sant om te zien of de Dow Jones nu wel een gooi kan doen naar de 20.000 pun­ten. Vooral­snog zijn de futures in Ameri­ka licht rood gek­leurd wat duidt op een lagere open­ing.

De Europese beurzen noteren in de loop van de mor­gen een klein min­net­je. De beurzen hebben moeite met het vasthouden van de win­sten van gis­teren en kijken de boel voor­lop­ig nog even rustig aan. Zow­el de DAX als de AEX staan nu boven een belan­grijke ste­un die de koers van de indices kan opvan­gen en voor veel opwaarts poten­tieel zor­gen. Voor de AEX is dit de 475 ste­un, het koers­doel voor de AEX was aan­vanke­lijk 475 – 478 pun­ten en de ste­un en weer­stand voor de AEX liggen nu bin­nen deze band­breedte. De DAX tik­te van­mor­gen al bij­na de 11.400 pun­ten aan maar viel ver­vol­gens terug tot 11.350 pun­ten. Ook voor de DAX geldt dat ze zich nu mid­den in het speelveld van ste­un (11.350) en weer­stand (11.400) bevin­den.

AEX
Met de sti­jging van gis­teren heeft de AEX goede zak­en gedaan in het vol­gen van de opgaande trend die de index richt­ing de huidi­ge niveaus heeft gebracht. Zoals ik al schreef in mijn ocht­end TA van van­daag en gis­teren zijn de ontwik­kelin­gen ron­dom het ontstaan van de huidi­ge koers­standen genoeg aan­lei­d­ing om verder omhoog te kijken. Voor de AEX betekent dit dat er poten­tieel is voor de AEX om door te stoten tot de weer­stand­zone van 488,41493,85 pun­ten. Dan zal de index onder­weg wel moeten afreke­nen met de weer­stand rond de 481 en 483 pun­ten.

De neer­waartse druk rond de 478 pun­ten kan de AEX ook terug drin­gen tot oude weer­stand­niveaus die nu als ste­un dienen. Allereerst wacht er ste­un voor de AEX op 475 pun­ten waar­na de 472,5 , 469 en 466,17 de koers van de index moeten opvan­gen. Hieron­der kan de trend omslaan en zou er een kleine cor­rec­tie voor de AEX kun­nen vol­gen tot 458 pun­ten.

Hourly AEX:DAX:
Zoals gezegd is de DAX hard op weg naar de 11.400 grens die toe­gang moet ver­lenen tot de vol­gende mijl­paal van 11.500 pun­ten. Kijk­end naar de uur­chart van DAX is de DAX uit het oplopende driehoekspa­troon gebro­ken het­geen een posi­tief sig­naal is op de korte ter­mi­jn. Zoals ik bij de uur­charts van gis­teren al omschreef is het koers­doel voor de DAX bij deze uit­braak zo’n 10.50010.550 pun­ten. Daarom verwacht ik dat de DAX bin­nen afzien­bare tijd zal afreke­nen met de weer­stand van 10.400 pun­ten.

Aan de onderkant van de chart nu ste­un op 11.300 pun­ten met daaron­der de 11.140 pun­ten als ste­un voor de DAX. Hieron­der zal het tech­nisch plaat­je voor de DAX ver­slechteren en wacht­en de vol­gende ste­un­li­j­nen op 10.873, 10.876 en 10.655 pun­ten.


Hourly DAX:Met vrien­delijke groet,

Daïm Boscart | US Markets



Reageren

Anonieme comments achterlaten is niet toegestaan. Hiervoor moet u ingelogd zijn. Login »
Turbo’s zijn complexe instrumenten en brengen vanwege het hefboomeffect een hoog risico mee van snel oplopende verliezen. 7 op de 10 retailbeleggers verliest geld met de handel in turbo’s. Het is belangrijk dat u goed begrijpt hoe turbo’s werken en dat u nagaat of u zich het hoge risico op verlies kunt permitteren.