Dit was de laatste cijferweek waarin we echt grote namen voorbij hebben zien komen (de rust voor analisten keert langzaam terug). Natuurlijk zijn nog niet alle blue chips voorbij gekomen. Zo komen er op de Dow Jones nog enkelen verspreid over twee weken en op de AEX duurt dat zelfs nog een maand, want Gemalto komt pas op 1 september.
Managersinkoopindexen
Zoals gewoonlijk komen in de eerste week van de maand de PMI’s naar buiten. Voor de eurozone bleef dat voor de dienstensector in juli onveranderd op 55,4 punten. Voor Duitsland zakte de PMI van 53,5 naar 53,1 punten. In Frankrijk en Engeland zagen we juist lichte stijgingen. De maakindustrie voor de eurozone daalde lichtjes van 56,8 naar 56,6.
De PMI voor de Amerikaanse maakindustrie zakte met anderhalve punt naar 56,3 en de dienstensector maakte een forse tik naar beneden van 57,4 naar 53,9 punten.
In China, waar de maakindustrie immer nog de belangrijkste economische drijfveer is daalde de PMI ietsjes naar 51,4 punten de PMI van mediabedrijf Caixin steeg juist, van 50,4 naar 51,1 punten.
De dienstensector in China is nog steeds erg klein ten opzichte van de productiesector maar groeit met een rap tempo. De PMI zakte echter met een tiende puntje naar 51,5 punten, wat nog wel steeds op groei duidt (alles onder de 50 punten betekent krimp).
Al met al dus nog steeds prima cijfers waaruit blijkt dat we nochtans met kleine dipjes in de groei te maken hebben.
Amerikaanse autoverkopen
Hoewel dit als kleine macrofactoren geteld worden, is het een interessant gegeven om te kijken naar de maandelijkse verkopen. Immers hangt aan zo’n aankoop een pittig prijsje en geeft het dus de koopkracht van de Amerikaanse consument weer.
Er is een duidelijke negatieve trend waar te nemen in de verkoop van personenauto’s. Dat gebeurt eigenlijk al decennia lang maar we naderen met rap tempo weer de dip van 2009 die rond de 4,5 miljoen voertuigen ligt. Daar tegenover blijven truck sales (SUV’s, light trucks, personenauto’s) wel stijgen, al zwakt die groei de laatste maanden wel af tot rond de 10,5 miljoen stuks per maand.
De totale verkoop van voertuigen toont ook stagnatie in de groei. Afgelopen cijfer kwam uit op 16,7 miljoen stuks waarbij enkele maanden terug nog meer dan 18 miljoen stuks verkocht werden. Dit wil echter niet zeggen dat de koopkracht achteruit is gegaan. Vorige week rapporteerden de autobouwers ook slechte verkoopcijfers waarin bijna alle grote fabrikanten een daling voor de kiezen kregen, op enkele Aziatische producenten na.
Azië
In het verre oosten blijft de Nikkei maar moeite hebben met de 20.000 punten. Het zijwaartse patroon dat de index momenteel vertoont wordt ook steeds grimmiger. Mocht er toch een breakout naar boven plaatsvinden dan zou de 20.950 top een nieuw target worden.
De beurzen in China maakten kleine plusjes tot een half procent en in Hong Kong eindigde de hoofdindex ruim 2% hoger.
Nikkei225 — day chartEuropa
De AEX is de week 0,7% hoger uit gegaan en dat had het vooral te danken aan de korte rally die in de laatste handelsuurtjes plaatsvond. Dat was een directe reactie op het banenrapport van de Amerikaanse overheid dat wees op een vergrote kans van een strakker Fed-beleid. De echte reden is dus voornamelijk de beweging in valuta want de Euro zakte aanzienlijk na dat nieuws (Amerikaanse indices bleven namelijk wel binnen de lijntjes).
Eindstand vrijdag net boven de 529 punten. Maandag liep de maand juli af en daarmee komt de eindstand uit op 525,4 ofwel een plus van een mooie 3,6%.
Cijfers op het hoofdfonds kwamen van onder andere ING, dat het aantal klanten zag groeien met 700.000 alsmede de nettowinst naar 1,37 miljard euro (+6%). De koers ging 0,85% hoger de handel uit op 15,7 euro.
Bij DSM werd over het eerste half jaar ook groei getoond. De omzet steeg met 11% naar 4,3 miljard euro. Misschien nog belangrijker is de verhoging van de verwachtingen over de rest van het jaar. Het aandeel steeg afgelopen week 5,9%.
Heineken was de derde blue chip met een handelsupdate voor H1 en liet ons weten dat de verkoop in Azië nog steeds sterk is. Over de hele linie groeide het verkoopvolume van de bierproducent met 2,6%. De omzet steeg met 400 miljoen naar 10,5 miljard euro tegen hetzelfde halfjaar in 2016. Volgens hen is Afrika de volgende markt die zij willen (en kunnen) veroveren. Zij voorzien daar de komende 25 jaar dan ook veel groeikansen. Het aandeel sloot de week een half procentje hoger op 88,2 euro per stuk.
AEX — day chartAEX — week chartDe DAX die het de afgelopen weken zwaar had, mocht deze week 1,1% hoger sluiten op een stand van 12.298 punten. Een stijging van 135 punten ten opzichte van vorige week. Ook zij hadden dat voornamelijk te danken aan de abrupte daling van de euro na het Amerikaanse banenrapport.
DAX — day chartDAX — week chart
De CAC steeg 1,4% op weekbasis en de BEL met 0,6%. De Engelse FTSE100 tikte bijna 2% bij op een dalende Pond en een besluit van de Bank of England om niets te wijzigen.
Verenigde Staten
Deze week was het de beurt aan de grootste naam op de Amerikaanse beurs.
Apple toonde dinsdag nabeurs de resultaten. Omzet was hoger dan verwacht, op 45,4 miljard voor het derde kwartaal (ja, zij rekenen een ander fiscaal jaar). De winst per aandeel lag wat lager dan de geschatte 1,87 dollar, op 1,67 dollar per aandeel. Beleggers reageerden enthousiast, met name op de positieve vooruitzichten die Apple stelde (en de aankomende ten-year-anniversary Iphone). Het aandeel ging 4,6% hoger de week uit.
Kraft Heinz, dat enkele maanden terug nog een bod op Unilever deed (en snel de deur werd gewezen) liet telleurstellende cijfers zien. De verwachtingen werden niet waargemaakt maar belangrijker is dat de omzet en winst lager uitkwamen dan Q2 een jaar eerder.
Autobouwer Tesla liet onder de streep een mindergroot verlies zien dan aanvankelijk werd gedacht. Per aandeel kwam dat uit op ‑1,33 dollar tegen ‑1,82 geschat. Het verlies was wel groter dan hetzelfde kwartaal vorig jaar. Ten opzichte van datzelfde kwartaal steeg de productie ook met 53% naar ruim 22 duizend auto’s. De omzet kwam uit op 2,8 miljard doller tegen 1,3 miljard een jaar eerder. Het aandeel steeg flink op de resultaten en ging de week 6,5% hoger uit tot aan 356,9 dollar.
Op de NYSE blijft de Dow Jones Industrial ijzersterk en lijkt het vooralsnog weinig moeite met de 22.000 punten te hebben. Toch duurde het bij de 21k ook bijna drie maanden voordat het echt gebroken werd (bij de 20k slechts een maand). We mogen dan ook best een pullback verwachten om deze nieuwe uitbraak te testen. Deze week +1,2% tot aan 22,093 punten.
De DJ Transport heeft een zware periode achter de rug en zocht deze week naar een bodem. Met succes lijkt het zo want de index steeg vanaf de MA200 op de daggrafiek en is op de weekgrafiek daarmee weer boven de korte MA20 lijn. Plusje van 0,5% op het slot van vrijdag.
DJ Industrial — day chartDJ Transport — day chartDe brede S&P500 blijft een beetje aanklooien met de 2475 punten. Deze week een kleine 0,2% tot aan 2477 in een zijwaarts verloop. De indicatoren beginnen echter wel een beetje te draaien naar negatief. Op de daggrafiek is ook duidelijk dat de koers niet echt uit het kanaal weet los te komen.
S&P500 — day chartTot slot de elektronische NASDAQ100 die ondanks het zwaarwegende Apple toch 0,15% lager de week uit ging op net geen 5900 punten. Het blijft daarmee net boven het topje van 5 juni steken. De zware up-trend blijft valide al ziet het er zo hoog wel spannend uit.
NASDAQ100 — day chartOverige
De olieprijzen hebben het de afgelopen week wat moeilijker gekregen in de kortetermijn up-trend. Er zijn dan ook heel wat winstnemingen plaatsgevonden. Vooral bij Brent is dat voornamelijk dankzij de 200-daagse gemiddeldelijn. Bij de West Texas koers is dat niet het geval en hangt de prijs nu tussen de lijnen in. Op weekbasis is de prijs voor de Amerikaanse zoete olie een kwart procent gedaald tot aan 49,58 dollar per vat. North Sea Brent steeg juist 0,4% tot aan 52,42 dollar.
Brent Crude — day chart
Eur/usd leverde het merendeel van de koerstijging deze week weer in dankzij vrijdag, als reactie op het Amerikaanse banenrapport. Vooral de weekgrafiek is dan interessant aangezien de koers met de periscoop boven de MA200 is gaan kijken maar daarna toch weer onder water ging. De tijd lijkt dan ook rijp voor topvorming om terug te vallen naar rond de 1,14 zodat de MA20 en MA50 tijd krijgen om weer naar boven te kruipen. De kracht zal hem eerder in een aansterkende dollar moeten liggen dan een zwakkere euro.
EUR/USD — week chart
Morgen staat de agenda weer voor u klaar. Prettig weekend!