Beursdagboek US Markets Redactie 14 september 2011, 15:51

...

De Europese trein

14 september 2011, 15:51 | US Markets Redactie | leestijd: 2 minuten | moeilijkheid: 7 / 12 | (0)


De euro­prob­lematiek. Lat­en we er maar een ver­haalt­je van mak­en (wie wil, schri­jf mee. Stu­ur het naar redactie@​usmarkets.​nl)

De euro-trein den­dert maar voort en voort.

In wag­on één zit­ten de pas­sagiers Nico­las Sarkozy en Angela Merkel. Zij willen koste wat het kost de laat­ste wag­on bij de trein houden. De wag­on kraakt in zijn voe­gen door de grote hoeveel­heid bagage van de Griekse pas­sagiers die daar zit­ten. Het remt de trein wel erg af, maar een ontkop­pel­ing zou ook wel eens andere wag­ons in gevaar kun­nen bren­gen.

Een andere nogal ver­tra­gende wag­on is die waar de Ital­ia­nen in zit­ten. De plan­nen van de jolige Ital­ia­nen om de wag­on wat te ver­licht­en, wor­den met bli­jd­schap door con­duc­teur Van Rompuy ont­van­gen. Maar als hij zich uit de voeten heeft gemaakt, blijkt dat één van de Ital­ia­nen toch weer iets uit een andere wag­on heeft meege­bracht, waar­door het gewicht weer is toegenomen.

Een andere ver­tra­gende fac­tor zijn de Spaanse bankiers uit wag­on drie. Zij nemen steeds meer kolen mee uit de machinekamer. Uit andere wag­ons komen daar­door andere bankiers om eens te kijken of zij ook niet een paar kolen kun­nen kri­j­gen. Waarom weten ze niet, maar ze kun­nen toch niet achterbli­jven bij die Span­jaar­den? En de vrien­delijke kolen­schep­per bli­jft maar kolen weggeven.

De tweede con­duc­teur Bar­roso is inmid­dels in wag­on één aangekomen om iedereen duidelijk te mak­en dat iedereen beter kan samen­werken, omdat de kolen nu wel heel snel aan het oprak­en zijn.

Gelukkig dat een paar zakken hout uit een passerende rode trein wordt gegooid. Machin­ist Wen Jiabao zwaait vrien­delijk met de hoop dat iedereen uit de euro-trein terugzwaait. Iedereen in de euro-trein vraagt zich echter af hoe het kan dat de rode trein zo absurd hard rijdt.

Ergens in de verte komt een andere trein aan­ri­j­den. Niet zo hard, maar wel op dezelfde rails. De frontale bots­ing die er aan dreigt te komen, zien de mensen in de euro-trein niet. Ze zijn alle­maal paniek­erig hun kolen aan het tellen. Op de zijkant van de andere trein staan vijftig sterren.


Reageren

Anonieme comments achterlaten is niet toegestaan. Hiervoor moet u ingelogd zijn. Login »
Turbo’s zijn complexe instrumenten en brengen vanwege het hefboomeffect een hoog risico mee van snel oplopende verliezen. 7 op de 10 retailbeleggers verliest geld met de handel in turbo’s. Het is belangrijk dat u goed begrijpt hoe turbo’s werken en dat u nagaat of u zich het hoge risico op verlies kunt permitteren.