Beursdagboek Trader Guy 1 juni 2016, 08:38

...

Rally AEX valt stil boven de 450

1 juni 2016, 08:38 | Trader Guy | leestijd: 8 minuten | moeilijkheid: 7 / 12 | (0)



De sessie gis­teren had een vreemd ver­loop want Europa probeerde in eerste instantie de ral­ly door te zetten met de AEX die de 453 even­t­jes aan­tik­te om daar­na onder lei­d­ing van de finan­cials behoor­lijk terug te zakken. Ook Shell zat daar voor een deel tussen want het aan­deel ver­loor meer dan een pro­cent zelfs met op dat moment een hogere oliepri­js. Bij de AEX gaat het snel als zow­el Shell en ING in de min duiken, deze 2 aan­de­len wegen zwaar op de index. De AEX zocht meteen de 448 pun­ten op, een ver­schil van 5 pun­ten onder de top van de dag. Bij de DAX het­zelfde sce­nario, de index was onder­weg naar zijn doel tussen de 10.400 en 10.500 pun­ten maar moest richt­ing het slot fors inlev­eren om in de buurt van de 10.250 pun­ten de dag af te sluiten. Zow­el de AEX als de DAX bereiken een ste­un­zone, we gaan moeten wacht­en op wat het ver­volg zal wor­den want de indices kun­nen zich her­pakken van­daag. Ook Wall Street deed dat gis­teren richt­ing het slot al, de Dow Jones en de S&P 500 moesten even­t­jes redelijk wat gas terug nemen maar tegen het slot her­pakt de markt zich opnieuw zodat de ver­liezen op Wall Street mee­vallen. Sterk­er nog, de Nas­daq kon zelfs winst op de bor­den houden net als de Dow Jones Trans­port die ook met een plus de dag afs­loot (bei­den +0,3%). Nemen we er de olie nog bij, daar eerst nog een sterk ver­loop maar richt­ing de avond toch een forse draai zodat de olie dicht bij de 49 dol­lar terecht komt van­mor­gen. De futures staan van­mor­gen zow­el op Wall Street als in Europa iets lager wat voor de start een klein ver­lies laat zien.

Veel cijfers kwa­men er niet gis­teren, alleen de CPI (inflatie) in de Euro­zone die weer negatief was voor de 3e keer na elka­ar en het con­sumenten­vertrouwen in de VS dat lager uitk­wam dan werd verwacht. Gedurende de afgelopen nacht kwa­men er ook cijfers uit Chi­na waaron­der de PMI dat iets beter was dan werd verwacht en boven de 50 (50,1) bli­jft. Van­mid­dag komt de ISM Man­u­fac­tur­ing PMI om 16:00 uit de VS naar buiten wat een belan­grijk cijfer is, een half uur lat­er komen de olievoor­raden nu uit de VS het­geen de oliepri­js weer kan doen bewe­gen lat­er op de dag. Maar mor­gen kri­j­gen we een nog belan­grijk­er moment voor de mark­ten, de ECB ver­gader­ing en het com­men­taar gedurende een pers­babbel met de heer Draghi vanaf 14:30. Vri­jdag kri­j­gen we uit de VS de banen­groei over de maand mei nog zodat het zwaartepunt van deze week duidelijk wacht vanaf don­derdag namid­dag tot vri­jdag avond.

Tech­nisch Blok:
Bij de AEX bli­jft de weer­stand eerst rond de 452 met daar­boven de 458 pun­ten, maar rond die 452 wacht er vol­gens de grafiek eerst toch nog een redelijk zware hin­der­nis door de lijn over enkele top­pen vanaf mid­den vorig jaar. Of de AEX kan uit­breken en tot die 458 kan ger­ak­en weet ik niet. Gedurende de ral­ly die vorige week van start ging door­brak de index wel door enkele zware weer­standen zon­der er maar enig respect voor te tonen dus zeggen de grafieken ook niet alles. Ste­un nu eerst de 448 met daaron­der de 444 en de 440 – 441 pun­ten. Bij de DAX ook een door­braak boven de 10.250 pun­ten, de vol­gende weer­stand wacht rond de 10.400 en de 10.500 pun­ten, gis­teren moest de DAX die 10.250 al even pri­js­geven waar­door die ste­un nu onder druk staat. Ste­un voor de DAX nu eerst de 10.250 met daar snel onder de zone 10.15010.180 en lat­er de 10.050 en de 9950 punten.

Op Wall Street zien we dat de S&P 500 de weer­stand, de lijn over de top­pen (zie grafiek) aan­tikt vri­jdag en gis­teren maar terug moest lat­er op de dag, de 2100 pun­ten werd aangetikt maar niet achter gelat­en waar­door we moeten oplet­ten nu voor een draai. We zit­ten nu nog 35 – 40 pun­ten onder de hoog­ste koers ooit bij deze index, min­der dan 2% te gaan al moet er wel een uit­braak komen om dat te realis­eren. Al enkele keren probeerde de S&P 500 net zoals de Dow Jones die top­zone ofwel de All Time Highs op te zoeken zon­der suc­ces, of is het de 3e keer scheep­srecht? Weer­stand nu dus die 2100 – 2110 met daar­na de zone 2130 – 2135 pun­ten, bij uit­braak moeten we naar de 2175 en 2210 pun­ten kijken maar het is de vraag of er nieuwe ATH’s gaan komen. Ste­un nu de 2075 met daaron­der de 2050 en de 2020 – 2025 pun­ten. Bij de Dow Jones ligt die ATH rond de 18.350 pun­ten, daar­boven ruimte tot de 18.75019.000 maar het is de vraag of de markt kan uit­breken na de recente ral­ly die al behoor­lijk was. Ste­un voor de Dow Jones nu de 17.750 en de 17.500 punten.

Euro-dol­lar:
De euro wist zich wat te her­pakken maar eind vorige week maar de euro daalde opnieuw redelijk na wat gepraat in Japan door de lei­ders van de Cen­trale Banken tij­dens de G7. De euro wacht waarschi­jn­lijk de ver­gader­ing van de ECB af die mor­gen op de agen­da staat, de bodem van de afgelopen dagen lag rond de 1,11 dol­lar, ste­un bli­jft de 1,105 dol­lar met daaron­der de 1,09 en de 1,08 dol­lar. Weer­stand wordt nu de 1,125 dol­lar, lat­er de 1,13 en de 1,145 dol­lar als weer­stand. Het is nu de vraag wat er eerst zal gebeuren, wordt de 1,105 dol­lar nu dan toch snel opge­zocht of kan de euro zich toch weer her­pakken richt­ing de 1,125 dol­lar waar we afgelopen don­derdag al goed naar onder­weg waren? Bei­den kan ook op 1 dag, na een ECB ver­gader­ing zien we vaak dit soort uit­sla­gen voor­bij komen. Van­mor­gen in ieder geval een zwak begin net boven de 1,11 dol­lar, een zucht boven de ste­un van 1,105 dol­lar. De euro, of beter de gehele val­u­ta­markt bli­jft in beweg­ing en dat zal nog wel een tijd­je zo bli­jven door alle onzek­er­he­den bij de Cen­trale Banken over hun rentebeleid.

Waar het kan zullen we wat doen met de euro via Guy Trad­ing … inschri­jven kan via deze link …

Brent olie:
De olie bli­jft nog alti­jd wat zoek­ende ron­dom de top­zone, er zijn steeds nog wat pogin­gen omlaag maar het wil nog niet echt doorzetten. Gis­teren her­pakt de olie zich weer wat en kwam zow­el de Brent als de WTI boven de 50 dol­lar uit, is dat een sein dat het doel werd behaald of kri­j­gen we toch nog meer? Boven de 50 dol­lar zie ik weer­stand rond de 51 – 52 en de 54 dol­lar. Ste­un bli­jft de 46,5 dol­lar met daaron­der de 45 dol­lar. De ontwik­kelin­gen bli­jven inter­es­sant wat betre­ft de oliepri­js, het lijkt erop dat de MEGA over­pro­duc­tie plots uit het niets is verd­we­nen. Worden/​werden we voor de gek gehouden toen de olie zijn bodem rond de 26 – 27 dol­lar neerzetten eind jan­u­ari? In ieder geval is de pri­js zo goed als ver­dubbeld bin­nen pak­weg 3 maan­den tijd.

Via Guy Trad­ing han­de­len we op de olie, u kunt mee door lid te wor­den van deze ser­vice via deze link …

De advies­di­en­sten:
De maand juni gaat van start, we zoeken naar nieuwe kansen waar dat kan. Zow­el op de AEX, de DAX, de Dow Jones en de S&P 500 zie ik snel weer wat kansen om in ieder geval met een mooie beweg­ing te komen. Ik voorzie zelfs kansen aan bei­de kan­ten, short en long maar de vol­go­rde hou ik voor onze leden die al weten wat de plan­nen voor de komende weken gaan wor­den. U kunt ook onze adviezen ont­van­gen door lid te wor­den, maak gebruik van de aan­bied­ing die loopt tot 1 augus­tus vanaf €39. Dan kri­jgt u na inschri­jv­ing meteen de info over het­geen u kunt doen, en dus posi­tie op kunt nemen. Let op, dat zal aan het begin van de week al zijn zoals het er nu naaruit ziet, schri­jf u dus snel in om de actie niet mis te lopen. 

Inschri­jven kan via de link https://​www​.usmar​kets​.nl/​t​r​a​d​e​r​s​h​o​p​.html en dan staat u meteen op onze verzendli­jst en kunt u vanaf maandag al een SMS verwacht­en met de adviezen om ergens in te stappen.

AEX:DAX:S&P 500:Dow Jones:Brent olie:


Reageren

Anonieme comments achterlaten is niet toegestaan. Hiervoor moet u ingelogd zijn. Login »
Turbo’s zijn complexe instrumenten en brengen vanwege het hefboomeffect een hoog risico mee van snel oplopende verliezen. 7 op de 10 retailbeleggers verliest geld met de handel in turbo’s. Het is belangrijk dat u goed begrijpt hoe turbo’s werken en dat u nagaat of u zich het hoge risico op verlies kunt permitteren.