Beursdagboek Daïm Boscart 14 februari 2018, 12:14

...

Opnieuw hogere koersen, Amerika weer rond niveaus vorige week

14 februari 2018, 12:14 | Daïm Boscart | leestijd: 3 minuten | moeilijkheid: 12 / 12 | (0)




Wederom een hogere open­ing in Europa en opnieuw zien we in Ameri­ka ook de futures groen­kleuren. De Amerika­nen sloten gis­teren voor de derde dag op rij de dag af met wat koer­swin­sten en daarmee maak­te men voor nu even een einde aan de slechte reeks die ruim twee weken gele­den werd ges­tart. Verder zien we dat de Amerikaanse futureko­ersen met de sti­jging van van­daag weer uitkomen rond de niveaus van vorige week woens­dag en vorige week don­derdag toen de beurzen uitein­delijk een flinke klap kre­gen. Uitein­delijk viel men nog terug tot een zeer diepe LOW afgelopen vri­jdag maar hier is men inmid­dels weer ruim bovenop gekomen. Tijd om de zak­en is goed onder de loep te nemen aangezien ik verwacht dat hier de weer­stand wel eens opnieuw zou kun­nen gaan toen­e­men. De dal­ing van de afgelopen twee weken is namelijk een bij­zon­dere dal­ing waar­bij we mogen spreken van een ste­vige cor­rec­tie. Koers­dalin­gen van meer dan 10% hebben afgelopen week voor de nodi­ge paniek gezorgd maar aan het einde van de week wist men de schade te beperken. Uitein­delijk lopen de zak­en nu weer wat op maar met de oplopende rente­s­tanden, aan­houdende volatil­i­ty, de Dol­lar die onder druk staat en de zwakke Europese koersen lijkt het slechts een kwest­ie van tijd alvorens de mark­ten opnieuw een ste­vige dal­ing kun­nen starten.

In onder­staande grafiek van de Dow Jones van het jaar 1987 is goed te zien wat een dal­ende markt teweeg kan bren­gen. We zien dat tij­dens de neer­gaande beweg­ing de retrace­ments omhoog wor­den verkocht wan­neer oude top­zones wor­den bereikt ter­wi­jl we in de peri­ode na de grote dip zien dat de volatil­i­ty ervoor zorgt dat we zow­el na een dal­ing als na een sti­jging hevige koer­sre­ac­ties zien als gevolg op een nieuwe top of nieuwe bodem. Ik verwacht dat we nu een lagere, nieuwe top hebben gezet waar­bij een dergelijke korte hevige reac­tie omlaag zal gaan ver­schi­j­nen.

Dai­ly Dow Jones 1987:Dai­ly Dow Jones nu:Europa
De Europese indices lijken de hand­doek ook in de ring te gooien. Gis­teren had men in mijn ogen alle aan­lei­d­ing om na open­nig van de Dow Jones weer in het groen te kruipen maar in plaats van een posi­tieve koer­sre­ac­tie zagen we de koersen nog verder afgli­j­den. Zow­el de DAX als de AEX sloten lager maar poet­sten de ver­liezen van gis­teren wel direct weg van­daag na open­ing. De AEX klom 3 pun­ten ter­wi­jl de DAX ruim 115 pun­ten in de plus kwam te staan. Enkel de DAX lijkt van­mor­gen wat in te lev­eren ter­wi­jl de overige indice in Europa en Ameri­ka redelijk bli­jven liggen. Vol­gens mij is het wacht­en dan ook op de inflatieci­jfers uit de VS lat­er van­daag en natu­urlijk ook gewoon de open­ing van de Amerikaanse beurzen die toch wat hebben uit te vecht­en de komende dagen. De indices kruipen namelijk weer richt­ing de top­zones en daarmee neemt de kans op een draai van de koersen weer toe. We hebben afgelopen vri­jdag een diepe bodem gezien, mooi koer­sh­er­s­tel maar uitein­delijk verwacht ik dat er zek­er nog een diepere bodem kan komen om de boel weer recht te trekken.

De win­sten op de beursvlo­er van de voor­bi­je 15 maan­den waren in mijn ogen immers veel te groot in vergelijk­ing met de economis­che groei die hier tegen­over stond. De 10/11% dal­ing vanaf de top die we afgelopen vri­jdag hebben gezien lijkt dan ook slechts een waarschuwingss­chot voor een dal­ing die miss­chien nog wel twee maal zo groot kan wor­den wan­neer het echte besef indaalt onder beleg­gers..

Hourly AEX:Hourly DAX:Met vrien­delijke groet,

Daïm Boscart | US Markets

Reageren

Anonieme comments achterlaten is niet toegestaan. Hiervoor moet u ingelogd zijn. Login »
Turbo’s zijn complexe instrumenten en brengen vanwege het hefboomeffect een hoog risico mee van snel oplopende verliezen. 7 op de 10 retailbeleggers verliest geld met de handel in turbo’s. Het is belangrijk dat u goed begrijpt hoe turbo’s werken en dat u nagaat of u zich het hoge risico op verlies kunt permitteren.