Beursdagboek Daïm Boscart 5 december 2017, 11:21

...

Europa zwakt af na matige sessie Wall Street

5 december 2017, 11:21 | Daïm Boscart | leestijd: 3 minuten | moeilijkheid: 11 / 12 | (0)




De beurzen doen het deze mor­gen redelijk rustig aan en de oorza­ak hier­voor kan wor­den gezocht in de sessie van Wall Street gis­teren. Daar deden de beurzen het over het alge­meen niet al te best na een sterk begin. De Dow klom na open­ing namelijk mooi omhoog en liet een plus zien van bij­na 300 pun­ten. Ook de Nas­daq deed zijn best en liet een plus zien van ongeveer 50 pun­ten. Het sen­ti­ment draaide echter zeer snel na de open­ing van de Amerikaanse mark­ten en dit had grote gevol­gen voor de Amerikaanse indices: de Dow hield aan het einde van de dag nog maar 60 win­st­pun­ten over ter­wi­jl de Nas­daq een pro­cent in de min sloot. Hier­door wor­den Europese beleg­gers vooral­snog wat zenuwachtig en zodoende zien we de koersen na een groene open­ing wat afzwakken. Zo noteert de AEX een pun­t­je lager ter­wi­jl de DAX 90 min­pun­ten noteert. Hier­mee zakt de DAX terug tot de ste­un­zone van 13.000 pun­ten ter­wi­jl de AEX de ste­un­li­jn van 541 pun­ten aan het testen is. Het wacht­en is nu op de Amerikaanse beurzen waar we de futures verdeeld zien, de Dow Jones wil er weer een mooie dag van mak­en ter­wi­jl de Nas­daq FUT nu opnieuw aan het wegza­kken is. Gezien de future­standen zullen de ogen vooral gericht zijn op de Nas­daq aangezien we hier al een band­breedte van 40 pun­ten zien sinds van­nacht.

AEX
De AEX zwakt van­daag dus wat af na een behoor­lijke start waar­bij de AEX tot zo’n 542 pun­ten wist te reiken. Na een verzwakking van de Amerikaanse futures en een klein her­s­tel van de Euro zien we de mark­ten dus weer direct negatief rea­geren waarmee de wel­bek­ende ste­un­zones wor­den opge­zocht. De AEX viel even kort­stondig terug tot de 540 ste­un­li­jn waar­na een opwaartse reac­tie is ges­tart. Zoals ik van­mor­gen al schreef verwacht ik dat de AEX voor­namelijk bin­nen het speelveld van 540544 pun­ten zal acteren door de ste­un- en weer­stand­sle­den die rond deze niveaus actief zijn. Een dal­ing tot 540 pun­ten zal een opwaartse koer­sre­ac­tie aan­wakkeren ter­wi­jl we bij een test van de 543544 pun­ten een neer­waartse koer­sre­ac­tie kun­nen verwacht­en. Hier wacht­en namelijk twee belan­grijke weer­standen op de AEX die ervoor kun­nen zor­gen dat de verkoop­druk op het dam­rak wordt opgevo­erd: de boven­z­i­jde van het dal­ende trend­kanaal op de korte ter­mi­jn en het weer­stand­biedende 50-daags gemid­delde dat boven de dagko­ers loopt.

Een uit­braak, met name op slot­ba­sis, aan een van deze twee kan­ten kan een grotere koer­sre­ac­tie veroorza­k­en die de AEX serieus in beweg­ing kan gaan zetten. Een noter­ing onder de 540 pun­ten kan de AEX namelijk weer richt­ing de 535536 pun­ten­zone dwin­gen ter­wi­jl ik verwacht dat een opwaartse door­braak boven de 543544 pun­ten een startschot zal zijn voor ein­de­jaarsral­ly die de AEX naar de top­zone van dit jaar kan bren­gen of zelfs richt­ing het eerder gecom­mu­niceerde ein­de­jaars­doel van 564570 pun­ten.

Hourly AEX:DAX
Ook de DAX is onder druk komen te staan na een groene open­ing. De Duitse hoofdin­dex zakt momenteel wat weg tot onder de 13.000 pun­ten­grens wat gevaar­lijk kan zijn voor de korte ter­mi­jn. Met een noter­ing onder het 50-MA en de 13.000 pun­ten­zone zijn er namelijk twee belan­grijke ste­un­li­j­nen door­bro­ken en men zal haar best moeten doen om de boel recht te trekken. Een slot­stand rond de huidi­ge niveaus kan namelijk de nodi­ge verkoop­druk aan­wakkeren en zou de uptrend, die de laat­ste dagen met vallen en opstaan, wordt bescher­md naar zijn einde kun­nen bren­gen.

Hourly DAX:Met vrien­delijke groet,

Daïm Boscart | US Markets

Reageren

Anonieme comments achterlaten is niet toegestaan. Hiervoor moet u ingelogd zijn. Login »
Turbo’s zijn complexe instrumenten en brengen vanwege het hefboomeffect een hoog risico mee van snel oplopende verliezen. 7 op de 10 retailbeleggers verliest geld met de handel in turbo’s. Het is belangrijk dat u goed begrijpt hoe turbo’s werken en dat u nagaat of u zich het hoge risico op verlies kunt permitteren.