...

Start

17 februari 2006, 09:00 | US Markets Redactie | leestijd: 19 minuten | moeilijkheid: 8 / 12 | (0)


Hal­lo !
Maandag 20 feb­ru­ari 2006 start ik hier een Turbo/​Speeder porte­feuille van € 5.000,–

Het is uit­er­aard de bedoel­ing een mooi resul­taat neer te zetten, echter don’t shoot the mes­sen­ger” als het ‘(n paar keer) fout afloopt !

Ik begin maandag in ieder geval met het opne­men van 500 stuks Com­merzbank BEST (*) Speed­er Long CBK EUR/USD Sto­pLoss 1,1846 met fond­scode 36502. De slotko­ers was op vri­jdag 17 feb­ru­ari € 0,70, Ik denk dat de euro/​dollar intussen toch wel aan een (fors) her­s­tel kan begin­nen. De economie in de VS lijkt mij niet robu­ust genoeg om nog veel rentev­er­hogin­gen te kun­nen dragen.

( *) BEST staat voor bar­ri­er equal strike: het financier­ingsniveau is gelijk aan het sto­ploss­niveau. Hier­door kan de beleg­ger langer de speed­er aan­houden, maar ver­valt deze wel alti­jd zon­der restwaarde. 

Verder koop ik 200 stuks Brent Crude Oil Future Tur­bo Long met fond­scode 17212, de sto­ploss ligt op $ 56,33 . De slotko­ers was op vri­jdag 17 feb­ru­ari € 7,31a. De oliepri­js kan ook weer gaan her­stellen van de forse dal­ing afgelopen week.

Ik zal op deze pag­i­na de resul­tat­en van de porte­feuille regel­matig updaten.

Wil Gom­mans

Voor diege­nen die nog niet weten hoe Tur­bo’s en/​of Speed­ers werken laat ik hieron­der een artikel uit Beleg­gers Belan­gen van 27 jan­u­ari 2006 zien:

Nieuwe opties: Turbo’s
Turbo?s maak­ten vorig jaar een opmerke­lijke opmars door: de omzet ver­tien­voudigde in 2005. Dit suc­ces van ABN Amro trekt inmid­dels con­cur­ren­tie aan, waarmee de markt in een nieuwe groeifase belandt. 
Turbo’s maak­ten vorig jaar een opmerke­lijke opmars door: de omzet ver­tien­voudigde in 2005. Dit suc­ces van ABN Amro trekt inmid­dels con­cur­ren­tie aan, waarmee de markt in een nieuwe groeifase belandt.

Een speed­boot in volle vaart of de huis- inven­taris die wordt wegge­blazen alsof een orkaan langstrekt. Niet alleen in de naamgev­ing, ook met de beelden in de brochures willen de aan­bieders van turbo’s en de net geïntroduceerde speed­ers aangeven wat de bedoel­ing van hun pro­ducten is: het ver­snellen van ren­de­ment. Sinds ABN Amro ander­half jaar gele­den de tur­bo in Ned­er­land intro­duceerde, is het prod­uct aan een opmerke­lijke opmars begonnen. 

Turbo’s zijn cer­tifi­cat­en waarmee beleg­gers met een kleine inleg in hoge mate kun­nen prof­iteren van een sti­jging of dal­ing van een onderliggende waarde, zoals aan­de­len, een index of grond­stof­fen. Door­dat de uit­gev­er van turbo’s, ABN Amro, het groot­ste deel van de beleg­ging mee­fi­nanciert, ontstaat er een hef­boomw­erk­ing waarmee beleg­gers ver­sneld prof­iteren van een beweg­ing in de onderliggende waarde. Zo kun­nen beleg­gers met bijvoor­beeld een tur­bo KPN zeven keer zo snel prof­iteren van een sti­jging van het aan­deel als met de aan­de­len zelf. Ook met turbo’s op bijvoor­beeld de AEX kan het hard gaan. Er zijn tur­boseries waar­bij iedere pro­cent die de AEX sti­jgt, de tur­bo 18% stijgt. 

Turbo’s lijken hier­mee op opties, futures of war­rants, maar hebben een onbeperk­te loop­ti­jd en een gelim­i­teerd max­i­maal ver­lies waar­bij in bij­na alle gevallen nog iets van de inleg overbli­jft (zie kad­er Hoe werken turbo’s), twee belan­grijke voorde­len ten opzichte van andere derivaten. 

SNELLE OPKOMST

Het lijken vooral deze karak­ter­istieken waar­door de tur­bo de markt verovert. De gemid­delde dagomzet groei­de vorig jaar van € 1,4 mln in jan­u­ari naar € 10,5 mln in decem­ber (zie grafiek). Deze maand werd tot nu toe een omzet van € 16,7 mln per dag geme­ten. Turbo’s won­nen vorig jaar de Gouden Tak voor het beste nieuwe beleg­ging­sprod­uct. Op inter­net spruiten de ‘turbocorners’ en ‘turboportefeuilles’ als pad­den­stoe­len uit de grond en op inter­net­fo­ra wordt druk gedis­cussieerd over turbostrategieën. Soft­warepakket­ten voor beleg­gers, zoals Sinus 3.5, hebben inmid­dels tur­bo­mod­ules inge­bouwd. De tur­bo heeft zich, kor­tom, in korte tijd een plaats ver­wor­ven op de markt voor derivaten. 

DUIT­S­LAND

Dit suc­ces is niet onge­merkt aan andere banken voor­bi­jge­gaan. Vorige week intro­duceerde de Com­merzbank ‘speeders’, die op de keper beschouwd het­zelfde werken als turbo’s. Deze intro­duc­tie kan als de ultieme beves­tig­ing van het suc­ces van de tur­bo in Ned­er­land wor­den beschouwd. 

In Duit­s­land zijn turbo’s al langer een suc­ces. Dat land is de bak­er­mat van de tur­bo, waar het instru­ment sinds de intro­duc­tie is uit­ge­groeid tot hét alter­natief voor war­rants en opties. In 2002 intro­duceerde ABN Amro de ‘Turbo-Zertificaten’ als eerste, waarmee de bank is uit­ge­groeid tot een top-drie-spel­er in de Duitse derivatenmarkt. 

Inmid­dels bieden ook veel andere banken tur­bo-cer­tifi­cat­en aan, waarmee de tur­bo zich heeft geves­tigd als soort­naam. In Ned­er­land wordt hierover nog getwist (zie kad­er Turbo’s als soortnaam). 

VOORDE­LEN

Ook al hebben turbo’s veel voorde­len, de snelle opkomst is opmerke­lijk. De markt voor beleggen met een hef­boom leek met opties, futures en war­rants vol­doende te wor­den bedi­end. Boven­di­en wordt er met turbo’s belegd met geleend geld, dat na de Legio Lease-affaire een nare bijs­maak heeft in Nederland. 

Dat laat­ste heeft ABN Amro echter een­voudig onder­van­gen: turbo’s hebben een automa­tis­che sto­ploss, waar­door beleg­gers nooit meer dan hun inleg kun­nen ver­liezen. Een tur­bo wordt automa­tisch beëindigd zodra een bepaald koer­sniveau wordt gehaald. Dankz­ij deze sto­ploss bli­jft er in bij­na alle gevallen een rest­bedrag over, dat aan de beleg­ger wordt uitgekeerd. 

Maar deze relatieve vei­ligheid is niet de enige verk­lar­ing waarom beleg­gers de tur­bo zo snel in de armen hebben ges­loten. Ook de transparantie van het prod­uct speelt een grote rol. Vol­gens Jean-Paul van Oud­heus­den, hoofd ABN Amro Mar­kets Ned­er­land, is het suc­ces van de tur­bo een com­bi­natie van de ver­plichte sto­ploss en de doorzichtige werk­ing van het prod­uct. ‘Mensen hebben veel pro­ducten op de markt zien komen die ze als com­plex ervaren. Ze vin­den de tur­bo een ver­adem­ing, omdat vol­gens een vaste for­mule exact te zien is welke winst je kunt halen. En als het onver­hoopt mis­gaat, is het met de sto­ploss ook duidelijk wat je max­i­male ver­lies wordt’. 

TRANSPARANTIE

Bij veel ‘structured prod­uct­s’, en de tur­bo valt in deze cat­e­gorie, is het ren­de­mentsprofiel inder­daad min­der doorzichtig dan bij de tur­bo. De rubriek ‘10 van Tak’ op beleg­gerssite iex​.nl ontleent aan deze ondoorzichtigheid zijn bestaan­srecht. Mar­cel Tak beo­ordeelt hierin gestruc­tureerde pro­ducten met name op ren­de­mentsper­spec­tief en transparantie. Juist op deze pun­ten scoort de tur­bo goed. Het prod­uct kreeg met een 9 het hoog­ste cijfer tot nu toe. 

Tak beschouwt de tur­bo als een goede kruis­ing tussen opties en futures. ‘Turbo’s hebben boven futures het voordeel dat ze één op één met de koers van de onderliggende waarde oplopen, maar wel een beperkt ver­lies ken­nen, van­wege de sto­ploss. Bij opties betaal je een pre­mie voor volatiliteit, bij turbo’s niet, omdat ze een onbepaalde loop­ti­jd hebben’. 

Toch is dit vol­gens Tak niet alleen een voordeel. ‘Het maakt turbo’s vooral geschikt voor de beleg­ger die een sterke visie heeft welke richt­ing de markt opgaat. Als het tijdelijk de andere kant op gaat, bestaat de kans dat de tur­bo zijn sto­ploss raakt. Bij opties kan je dan de rit gewoon uitzitten.’

NIEUWE MARK­TEN

Turbo’s lijken vooral bij par­ti­c­ulieren snel aan pop­u­lar­iteit te win­nen. Van Oud­heus­den verk­laart dit ook uit het feit dat turbo’s toe­gang bieden tot mark­ten die anders onbereik­baar zijn. ‘Beleggers kun­nen met turbo’s inspe­len op thema’s als de sti­j­gende olieprijs. 

Een ander leuk voor­beeld is de tur­bo op de Home­buildingin­dex in de Verenigde Stat­en, waarmee beleg­gers zich kun­nen indekken tegen een mogelijke neer­gang van de Amerikaanse huizen­markt. Zon­der turbo’s zijn deze mark­ten voor par­ti­c­ulieren niet toegankelijk.’

Turbo’s zijn bij uit­stek geschikt om kort in te spe­len op bepaalde trends. Ook ver­mo­gens­be­heerders zien een dergelijke behoefte. Rick Dui­jvestein, beleg­gingsad­viseur bij Theodoor Gillis­sen: ‘Klanten willen graag beleggen in een actueel the­ma zoals Japan. Beleg­gers kun­nen een beleg­gings­fonds kopen dat zo goed mogelijk de Nikkei-index weer­spiegelt. Maar door een veel klein­er bedrag te steken in turbo’s op de Nikkei, kun­nen ze het­zelfde effect bereiken.’

CON­CUR­REN­TIE

De inmid­dels vol­wassen markt voor turbo’s in Duit­s­land en de explosieve groei van de tur­bo in Ned­er­land doet de vraag rijzen in hoev­erre turbo’s een bedreig­ing voor de tra­di­tionele optiehan­del wordt. De omzet in turbo’s bedraagt nog geen half pro­cent van de totale omzet op de optiemarkt in Ams­ter­dam. Woord­vo­erder Anja de Kiewit van Euronext schat dat par­ti­c­ulieren ongeveer een derde deel van de optiemarkt bepalen. Omdat turbo’s vooral bij par­ti­c­uliere beleg­gers pop­u­lair lijken, zouden ze ruwweg 1,5% van de omzet op de optiemarkt voor par­ti­c­ulieren uit­mak­en. Het lijken kleine getallen, maar voor een net ontspro­ten markt als die voor turbo’s is het toch een behoor­lijke prestatie. 

Dui­jvestein ziet zoveel voorde­len in turbo’s boven opties, dat hij zich kan voorstellen dat turbo’s uit­groeien tot een geduchte con­cur­rent voor opties. ‘De voorde­len zijn evi­dent: het ont­breken van tijd- en verwacht­ingswaarde, de onbepaalde loop­ti­jd, de mark­ten waar ze toe­gang toe geven, het feit dat div­i­dend in een tur­bo wordt ver­rek­end. Par­ti­c­uliere beleg­gers mis­sen met opties vaak het dividend.’

Turbo’s zijn vol­gens Dui­jvestein vooral inter­es­sant bij volatiele aan­de­len. Bij min­der volatiele aan­de­len loopt het financier­ingsniveau van de tur­bo ongeveer in dezelfde mate op als dat de tijd- en verwacht­ingswaarde bij een optie gedurende de loop­ti­jd eruit loopt. 

Hoewel de volatiliteit his­torisch laag is, valt deze vuistregel al snel uit in het voordeel van turbo’s, die met de his­torisch lage rente relatief goed­koop gefi­nancierd wor­den. ‘Zolang de markt goed onder­houden wordt en de bied- en laat­pri­jzen scherp zijn, kun­nen turbo’s de con­cur­ren­tie met de optiemarkt aan’, aldus Duijvestein. 

Bij Euronext mak­en ze zich hier weinig zor­gen om. ‘Wij ver­welkomen turbo’s zoals we alle andere pro­ducten ver­welkomen. Voor de beleg­ger is de keuze­mogelijkheid ver­g­root, en daar hebben wij als beurs ook belang bij’, stelt De Kiewit. 

Toch valt de pop­u­lar­iteit van de tur­bo niet hele­maal los te zien van de kri­tiek die er soms op de optiebeurs geuit wordt. Het aan­bod aan optieseries zou soms te beperkt zijn en beleg­gers hebben weinig mogelijkhe­den om in andere mark­ten te beleggen. Euronext blijkt niet immuun voor deze kri­tiek. Zo is het ver­schil in uitoe­fen­pri­jzen van optieseries op de AEX-index bijvoor­beeld verkleind naar € 2,50.

HAN­DEL

Con­cur­ren­tie met de optiemarkt of niet, Euronext ziet met de turbo’s ook veel han­del in de onderliggende waar­den naar de beurs komen. Als beleg­gers bijvoor­beeld mas­saal long gaan in Roy­al Dutch Shell, moet ABN Amro deze aan­de­len kopen. Zo leverde in decem­ber 2005 een gemid­delde dagomzet in turbo’s van € 10,5 mln een han­del in de onderliggende waarde op van € 116 mln. Op jaar­ba­sis bedraagt deze omzet zo’n € 30 mrd. Het zijn cijfers van een markt die pas aan het begin van een sterke groei lijkt te staan. Van Oud­heus­den houdt zich echter op de vlak­te over deze groei. ‘Ik vind het vooral belan­grijk dat onze klanten met turbo’s geld ver­di­enen. Het moet helder zijn dat turbo’s niet geschikt zijn voor ieder type belegger.’

Kaders bij artikel:

HOE WERKEN TURBO’S EN SPEED­ERS?

Turbo’s zijn in essen­tie vrij een­voudig. Een beleg­ger in een tur­bo long koopt deels met eigen geld, deels met geleend geld een aan­deel of een andere onderliggende waarde, zoals een index. Over het geleende geld betaalt de beleg­ger rente, die via de tur­bo wordt ver­rek­end. Met het geld dat de beleg­ger betaalt voor de tur­bo en het geleende bedrag koopt ABN Amro de aan­de­len en houdt ze in porte­feuille. Bij een index of bij bijvoor­beeld goud wordt met andere instru­menten gew­erkt, zoals futures. Bij een tur­bo short verkoopt ABN Amro namens de beleg­ger de aan­de­len. Speed­ers werken het­zelfde, waar­bij Com­merzbank de financier­ing ver­zorgt. Zodra het aan­deel sti­jgt, komt dit ren­de­ment bij een tur­bo long één op één ten goede aan de beleg­ger. Iedere euro koer­swinst steekt de beleg­ger in eigen zak. Bij een tur­bo short werkt het de andere kant op. Omdat de invester­ing in de tur­bo klein is ten opzichte van het geleende bedrag, hebben turbo’s een hef­boom die voor een groot win­st­po­ten­tieel zorgt. Ren­de­menten kun­nen tot in de hon­der­den pro­cen­ten oplopen. Daar staat een grot­er risi­co tegen­over. De beleg­ger in de tur­bo draagt volledig het risi­co. Als het de ver­keerde kant op gaat, kan de tur­bo zijn ver­plichte sto­ploss rak­en en wordt de tur­bo beëindigd. De beleg­ger houdt in veel gevallen een klein deel van zijn inleg over. ABN Amro en Com­merzbank garan­deren dat de beleg­ger nooit hoeft bij te betal­en. Turbo’s en speed­ers bren­gen een nieuw begrip­pe­nap­pa­raat mee. Van belang zijn bijvoor­beeld het financier­ingsniveau (dat deel dat ABN Amro financiert), het sto­ploss­niveau (het niveau van de onderliggende waarde waarop de tur­bo wordt beëindigd) en de hef­boomw­erk­ing (de mate waarin een pro­centuele veran­der­ing in de onderliggende waarde door­tikt in de tur­bo). Op www​.abnam​ro​mar​kets​.nl en www​.speed​ers​.com​merzbank​.com wor­den de rel­e­vante begrip­pen nad­er uit­gelegd en kun­nen turbo’s of speed­ers ges­e­lecteerd worden. 

SPEED­ERS VER­SUS TURBO’S

De Com­merzbank kiest met de speed­ers voor een frontale aan­val op ABN Amro. Voor alle series speed­ers die de Com­merzbank uit­geeft, zijn ook al turbo’s beschik­baar. Ook in diverse indices en de euro-dol­lar kun­nen beleg­gers kiezen tussen turbo’s of speeders. 

Speed­ers uit­geven op onderliggende waarde waar nog geen turbo’s voor beston­den, had meer voor de hand gele­gen. Mehra­bi verk­laart de keuze op basis van mark­tvraag. ‘We hebben juist gekeken waar veel vraag naar is. Daar­naast speelde de exper­tise van de Com­merzbank mee. Wij zijn in Duit­s­land al gespe­cialiseerd in turbo’s op de DAX, dat kun­nen we nu naar Ned­er­land overzetten.’ Vol­gens Mehra­bi is het juist goed dat er een over­lap is tussen turbo’s en speed­ers. ‘Beleggers kun­nen kijken wie de beste spreads (ver­schil tussen bied- en laat­pri­js, red.) geeft. Boven­di­en kun­nen we con­cur­reren op de financier­ingsrente die we aan beleg­gers vra­gen of die ze ontvangen.’ Vol­gens eigen opgave rekent de Com­merzbank bij speed­ers voor bijvoor­beeld aan­de­len een opslag van 2,4% boven op de daggel­drente. De totale financier­ingskosten komen daarmee op 4,5%. ABN Amro berekent vol­gens eigen zeggen een vaste opslag van 1,5%. Dit betekent dat het financier­ingsniveau van een tur­bo min­der snel veran­dert dan bij een speed­er. Speed­ers bieden momenteel wel een goede spread. Voor enkele speed­ers bedraagt de spread 3 euro­cent, ter­wi­jl ABN Amro bij de turbo’s in veel gevallen 5 cent hanteert. Op indexturbo’s ligt dit lager, net als bij turbo’s die rond of onder € 1 noteren. De Com­merzbank komt daar­naast met twee nieuwe vari­anten: de BEST-speed­er en de Quan­to-Speed­er. BEST staat voor bar­ri­er equal strike: het financier­ingsniveau is gelijk aan het sto­ploss­niveau. Hier­door kan de beleg­ger langer de speed­er aan­houden, maar ver­valt deze wel alti­jd zon­der rest­waarde. Bij de Quan­to-speed­er wor­den valutarisico’s afgedekt. 

TURBO’S ALS SOORT­NAAM

In 2002 wer­den de ‘Turbo-Zertifikaten’ voor het eerst door ABN Amro in Duit­s­land uit­gegeven. Daar wer­den turbo’s net zo ent­hou­si­ast onthaald als nu in Ned­er­land. Dat trok in Duit­s­land snel andere aan­bieders, die hun pro­ducten onder dezelfde naam uit­bracht­en. De omzet in turbo’s bedraagt inmid­dels zo’n € 40 mrd per jaar. Dit is twee keer zoveel als er in war­rants wordt omgezet, die in Duit­s­land van oud­sh­er pop­u­lair waren. In Ned­er­land intro­duceert de Com­merzbank nu speed­ers, die exact het­zelfde werken als turbo’s. Lousin Mehra­bi, pro­duct­man­ag­er bij Com­merzbank, had daarom graag de naam tur­bo gebruikt, maar dat stuitte op juridis­che bezwaren. ‘ABN Amro heeft de naam in Ned­er­land gede­poneerd en staat niet toe dat wij ook de naam tur­bo gebruiken’, zegt Mehra­bi. ‘Dat is jam­mer, want in Duit­s­land en veel andere Europese lan­den wordt dat wel geaccepteerd.’ Als de tur­bo in Ned­er­land net zo’n suc­cesver­haal wordt als in Duit­s­land, zullen snel meerdere aan­bieders het stri­jd­perk betre­den. Dan kan de sit­u­atie ontstaan dat het prod­uct onder even­veel namen als aan­bieders wordt aange­bo­den. Voor beleg­gers neemt de duidelijkheid hier­mee niet toe. Na de intro­duc­tie van de speed­ers vorige week regende het vol­gens Mehra­bi vra­gen over het ver­schil met turbo’s, die er nauwelijks zijn. Alleen van de BEST-speed­ers en Quan­to-speed­ers bestaan geen tur­bo-vari­anten. Als het aan Mehra­bi ligt, komt hier snel een oploss­ing voor. ‘Wij hebben de naam speed­ers ook gede­poneerd, vooral om te voorkomen dat anderen dat in onze plaats doen. Andere banken mogen wat ons betre­ft de naam speed­ers gebruiken als ze soort­gelijke pro­ducten willen aanbieden.’ Com­merzbank streeft er echter naar om de naam tur­bo ook in Ned­er­land te mogen gebruiken. Mehra­bi hoopt dat Com­merzbank op ter­mi­jn gewoon de naam turbo’s kan voeren. Als dat niet lukt, zouden speed­ers wel eens de soort­naam voor turbo’s in Ned­er­land kun­nen worden. 

Beleg­gers kun­nen turbo’s voor ver­schil­lende doelein­den gebruiken. Turbo’s kun­nen net als opties gebruikt wor­den om een porte­feuille te bescher­men, om ren­de­ment te ver­snellen of om af en toe eens een ‘gokje’ te wagen. 

Jean-Paul van Oud­heus­den, hoofd mar­ket­ing & sales bij ABN Amro Mar­kets Ned­er­land, kan niet genoeg benadrukken dat turbo’s risico’s mee­bren­gen die moeten passen bij de sit­u­atie van de beleg­ger. ‘We willen graag dat mensen goed de werk­ing van de tur­bo begri­jpen, zodat ze kun­nen beslis­sen of het voor hen een geschikt instru­ment is. We hebben daarom een uit­ge­brei­de web­site en zijn heel veel in het land met onze turbo-seminars.’

Turbo’s zijn vooral geschikt voor de ervaren beleg­ger, die bijvoor­beeld ook ervar­ing hebben met opties. Het zijn ren­de­mentsver­snellers waar ook grote ver­liezen mee gemaakt kun­nen wor­den, net als met opties. 

STRATE­GIEEN

Met turbo’s zijn inter­es­sante strategieën mogelijk. Zo kun­nen turbo’s bijvoor­beeld gebruikt wor­den in com­bi­natie met opties. Een geschreven cal­lop­tie kan afgedekt wor­den met een tur­bo long, waar­bij de beleg­ger prof­i­teert van het ‘leeglopen’ van de tijd- en verwacht­ingswaarde uit de optie. Overi­gens wor­den turbo’s niet als mar­gin geac­cepteerd. Ook kun­nen beleg­gers zelf een ‘steepener’ bouwen, omdat er turbo’s zijn op drie Duitse bund-futures met ver­schil­lende looptijden. 

Een andere inter­es­sante strate­gie is de tur­bo-strad­dle, die bijvoor­beeld in Beleg­gers Belan­gen van 18 novem­ber op TNT werd gead­viseerd. De strate­gie is geschikt als er een zeer grote koers­be­weg­ing wordt verwacht, zoals een mogelijk bod op TNT. Het leverde tot nu toe een ren­de­ment op van 37%, zon­der noe­menswaardig neer­waarts risi­co.

Jaime ter Lin­den, 27-01-2006

Reageren

Anonieme comments achterlaten is niet toegestaan. Hiervoor moet u ingelogd zijn. Login »
Turbo’s zijn complexe instrumenten en brengen vanwege het hefboomeffect een hoog risico mee van snel oplopende verliezen. 7 op de 10 retailbeleggers verliest geld met de handel in turbo’s. Het is belangrijk dat u goed begrijpt hoe turbo’s werken en dat u nagaat of u zich het hoge risico op verlies kunt permitteren.