...

Salon liberalisme.

5 oktober 2007, 09:00 | US Markets Redactie | leestijd: 2 minuten | moeilijkheid: 11 / 12 | (0)


Gis­teren kreeg ik infor­matie over een bedri­jf dat aan de rand staat van fail­lise­ment dan wel over­name. Het opmerke­lijk­ste is dat leden van het hogere ech­e­lon loy­aliteit aan een bedri­jf merk­waardig vin­den, want het bedri­jf is dat ook niet naar de werkne­mers toe. Deze bood­schap rep­re­sen­teert mijns inziens de inhoud van de CAO-onder­han­delin­gen gevo­erd door min­is­ter Don­ner: Enerz­i­jds loy­aliteit eisen, anders gaat een bedri­jf gewoon kapot, van­daar CAO’s; anderz­i­jds een struc­tu­ur invo­eren dat deloy­aliteit aans­poort. Boven­di­en zor­gen lei­d­inggeven­den ervoor dat zij er tussen uit sprin­gen in vergelijk met de vlo­er. Werkne­mers moeten besegf­fen dat zij risi­co lopen als ze bij een bedri­jf gaan werken, dat risi­co is even­g­root te stellen als het risi­co dat het bedri­jf neemt door jou in dienst te nemen. In geval van boven­staand bedri­jf is dat wel heel duidelijk gemaakt in dat gesprek. Man­agers zijn geen onderne­mers, het zijn salon-lib­eralen. Zij nemen risi­co’s maar wen­te­len dat af op de onderliggende klasse daar­bij een risi­co­premie incasserend dat ver uit­sti­jgt boven dat van de werkne­mer. Het risi­co afwen­te­len gebeurt in iedere laag van de samen­lev­ing. Bijvoor­beeld, de staat waarin bruggen verk­eren. Men heeft auto­bussen, vracht­wa­gens zo ontwikkeld dat zij te groot en te zwaar zijn voor de wegen. Of dergeijke wagens nu een effi­ciën­tere afhan­del­ing geven van trans­port valt te bezien, het is namelijk te com­plex om er een wiskundig mod­el voor te mak­en. Wat wel te organ­is­eren is de afwen­tel­ing van de onkosten op de burg­er’ onder het mom van je hebt er ook je voordeel van’. Dat heet risi­co sprei­d­ing en dat doet men ook met risi­co­volle hypotheken. Afwen­te­len op de wereld burg­er’ die dan wel een beet­je pijn voelt maar per sal­do is die pijn veel min­der dan als het afgewem­n­teld zou wor­den op een enkel­ing’. Overi­gens, het bedri­jf Getron­ics is een grote rot­zooi, wat KPN wil is mij niet duidelijk. Het bedri­jf in kwest­ie is niet Getronics.

Reageren

Anonieme comments achterlaten is niet toegestaan. Hiervoor moet u ingelogd zijn. Login »
Turbo’s zijn complexe instrumenten en brengen vanwege het hefboomeffect een hoog risico mee van snel oplopende verliezen. 7 op de 10 retailbeleggers verliest geld met de handel in turbo’s. Het is belangrijk dat u goed begrijpt hoe turbo’s werken en dat u nagaat of u zich het hoge risico op verlies kunt permitteren.