![...](http://cdnx.usmarkets.nl/bbimweb/uploads/profile-images/uploads/06/08/_profileLarge/99-8cbbe8fd.png)
Onderwijsfraude&Hedgefunds
14 december 2007, 09:00
|
US Markets Redactie
| leestijd: 1 minuut
|
moeilijkheid: 12 / 12
|
Gisteren sprak ik een kennis die werkzaam is in het onderwijs, HBO vliegtuigbouwkunde. De teloorgang van die afdeling is tekenend te noemen voor de teloorgang in de Nederlandse industrie met de ommezwaai naar dienstverlenende bedrijven. De Hollandse desinteresse in techniek uitte zich in die ommezwaai. Mij werd verteld dat het management hem vroeg zessen uit te delen in plaats van onvoldoendes. Dat is een bekend geluid vanaf de jaren tachtig. Een weidverbreid beluid vanuit centraal geleide pedagogische centra in Nederland, geïnitieerd door politiek Zoetermeer, dependance van politiek den Haag. Deze centra hadden in drilsessies (con)rectoren duidelijk gemaakt dat zij managers waren en leerlingen klanten waarbij de kreet ‘klant is koning’ gehanteerd werd. Invoering van elektronische hulpmiddelen werd gestimuleerd waarbij de eis van een zes op het eindrapport en passant als doelstelling werd gehanteerd. Kortom, de leraar als fraudulent. Voor de vorm worden hoorcolleges gegeven om basisvaardigheden bij te berengen. Aldus, vorm versus inhoud. Bij hedgefunds gaat het ook om de vorm en niet om inhoud. Aandelen inkoopprogrammaas worden afgedwongen, overnames, uitkopen en nog wat zakelijke praktijken met heel korte termijn rendement als doel. Deze vorm van bedrijvigheid wordt vergoeilijkt door nogal mensen die aan deze handel hun brood verdienen; men verwijst dan naar een positief effect van hedgefunds op ‘slecht’ geleide bedrijven. Op momenten dat ik me alleen met vorm bezig houdt kan men dat aan het resultaat zien mits men kijkt. Vaak hoor ik managers spreken over ‘top down’ en ‘bottom up’ methoden maar ik vraag mij af of men ooit geprobeerd heeft software te schrijven vanuit deze twee principes(vorm) om te kijken wat het handigste(inhoud)resultaat oplevert en waarom dat zo is.