...

'De' oorzaak van de kredietcrisis?

5 februari 2008, 16:35 | US Markets Redactie | leestijd: 1 minuut | moeilijkheid: 8 / 12 | (0)

Men probeert te achter­halen wat de kredi­et­cri­sis heeft veroorza­akt. Het schi­jnt dat mensen hun in hun betalingsgedrag 
andere accen­ten leggen dan kort hier­voor. (Zie NRC 5 februari)

Mensen schi­j­nen nu hun voorkeur uit te lat­en gaan naar het bezit­ten van een auto boven het bezit­ten van een huis. Met andere woor­den: stoot een huis af want het verte­gen­wo­ordigt geen meer­waarde bij dal­ende huizen­pri­jzen en behoudt de auto. Op zich een rationele keus want een auto is nodig om werk te kun­nen ver­rricht­en. Poli­tiek den Haag had (en heeft?) dat niet door. Neem een uitk­er­ingstrekker. Het hebben van een auto was(en is?) niet toeges­taan ter­wi­jl dat nodig was voor de uitoe­fen­ing van een beroep naast dat van het één-oud­er zijn. Het hebben van een eigen won­ing is min­der belan­grijk. Als dit de’ oorza­ak is, moet dat buitenge­woon irri­tant zijn voor de afschri­jvers’ want zij ste­un­den op het advies van Stan­dard en Poor die wiskundi­ge mod­ellen gebruikt waarin het gedrag van mensen een con­stante was: de uit­drukking ceteris paribus’ was men ken­nelijk ver­geten, wat te begri­jpen is. Kor­tom, hoogst waarschi­jn­lijk ligt ration­eel han­de­len ten grond­slag aan de cri­sis en niet irra­tion­eel gedrag naast sloridgheid want het niet waarne­men van het economisch gedrag is als slordig op te vatten. 

Reageren

Anonieme comments achterlaten is niet toegestaan. Hiervoor moet u ingelogd zijn. Login »
Turbo’s zijn complexe instrumenten en brengen vanwege het hefboomeffect een hoog risico mee van snel oplopende verliezen. 7 op de 10 retailbeleggers verliest geld met de handel in turbo’s. Het is belangrijk dat u goed begrijpt hoe turbo’s werken en dat u nagaat of u zich het hoge risico op verlies kunt permitteren.