...

Beursonwijsheden 8,''de doji''

1 april 2006, 09:00 | US Markets Redactie | leestijd: 1 minuut | moeilijkheid: 8 / 12 | (0)


Beur­son­wi­jshe­den 8, “de vluchtel­ing als doji”
Deze week kreeg ik de vol­gende grafiek onder ogen van de AEX.Een beet­je geoe­fend oog ziet een patroon in het laat­ste gedeelte van de grafiek. De grafiek hieron­der toont het patroon wat ik zag.
Juist ja, bodem en top­pen con­verg­eren naar een punt in de buurt van de getek­ende rode hor­i­zon­tale lijn. 
De vol­gende grafiek toont een golf beweg­ing van de AEX. Duidelijk is dat vanaf okto­ber vorig jaar de golf tot op van­daag steil­er is dan de vorige twee gol­ven en dat er een doji gevor­md is ron­dom 475. Dat er een dal­ing aankomt is duidelijk te zien aan de grafiek mits natu­urlijk de AEX doet wat getek­end is.
Sinds kort werk ik als vri­jwilliger bij de verenig­ing vluchtelin­gen­werk Haarlem. 
Iedere vluchtel­ing ver­keert op zek­er tijd­stip in een posi­tie dat te omschri­jven is als een doji for­matie. Nu zeur ik niet over de sta­tus van een vluchtel­ing. Dat vluchtelin­gen soms het onder­ste uit de kan willen hebben is menselijk. Vluchtelin­gen een schop onder hun kont geven omdat zij mis­bruik mak­en van de sit­u­atie is toeges­taan mits men man­agers, die de zaak wil­lens en wetens lopen te verzieken uit arro­gantie of gewoon om rijk te wor­den ten koste van de samen­lev­ing, ook een enorme trap onder hun achter­w­erk kri­j­gen met achter­lat­ing van de helft van de inhoud van hun porte­mon­nee en het eeuwige schaam­rood op de kaken. 
Aan de getek­ende gpl­ven is te zien dat de dal­ing van de AEX steil­vol kan ver­lopen zek­er als men bedenkt dat het leeg schud­den van de beurs een lucratieve bezigheid is. 

Reageren

Anonieme comments achterlaten is niet toegestaan. Hiervoor moet u ingelogd zijn. Login »
Turbo’s zijn complexe instrumenten en brengen vanwege het hefboomeffect een hoog risico mee van snel oplopende verliezen. 7 op de 10 retailbeleggers verliest geld met de handel in turbo’s. Het is belangrijk dat u goed begrijpt hoe turbo’s werken en dat u nagaat of u zich het hoge risico op verlies kunt permitteren.