Deze index is weer gedaald ofschoon koper in vergelijk met de BDI zeer sterk gestegen is. Gisteravond een artikel gelezen van ene M.Armstrong. Zijn opmerking dat de aandelenmarkten niet voorop lopen op de economische toestand lijkt me reeël maar dat het eerder aangeeft hoe beleggers denken(beter gezegd ‘voelen’) is nog reëler. Ik heb hieronder een klein gedeelte uit de times vertaald. Het betreft scheepsnieuws want dat nieuws is belangrijk alsook nieuws omtrent vrachtvliegtuigen. Over dat laatste wordt merkwaardigerwijsnauwelijks bericht.
Maar rondom het jaar 2002 hoorde ik van mensen uit de luchtvaart dat het vrachtvervoer door de lucht bijna geheel stil was komen te liggen wat samenviel met een stilstand in de scheepvaart. Dat laatste was voor mij belastingtechnisch gunstig.
Wereldwij wordt een daling in ‘vrachtvervoer per zee’ over het jaar 2009 verwacht van 74% aangezien de vraag naar grondstoffen in Azië blijft dalen en de massale overvloed aan nieuwe schepen gedurende de ‘sooming’jaren nu dan rake klappen uitdeeld. De verwachte ineenstorting die dozijnen scheepseigenaren failliet laat gaan, volgt op de 92% daling in de BDI in het afgelopen jaar. Deze ellende zal zich naar verwachting, standhouden tot in 2010 met een verdere 15% daling in vrachtvervoer over zee voordat er een herstel zal optreden. De wereldhandel in ijzererts en andere bulkgoederen is 19 achtereenvolgende dagen gedaald — dezelde woeste daling dat volgde op de ineestorting van lehman Brothers en de catastrofale bevriezing van ‘handels-geld’. De sterke waarschuwing van een voortdurende ineenstorting van de BDI, aan de orde gebracht door Nomura Securities in HongKong, komt in weerwil van de voorspelde order-afzeggingen door scheepseigenaren en voorziet een record aantal schepen die voor anker komen te liggen. Maar deze getallen zijn niet genoeg om een alarmerende afname in vrachtvervoer over zee. Zelfs als 40% van de wereldwijde orderboeken wordt afgezegd, de scherpe vraag in ijzererts en kolen door China ten spijt, geeft aan dat het ergste nog moet komen.
Dit lijkt me voldoende om aandelen van de hand te doen, zeker als men in aanmerking neemt dat de verwachting is dat in Juni 2009 een dieptepunt bereikt zal worden en volgens M. Armstrong is dat vanaf vandaag mogelijk of ook in Juni. Het doel van 4500 voor de DJI is niet alleen mijn doel maar ook die van M.Armstrong, ColinTwigs en anderen. Dat de AEX nog wat lager zal gaan dan 195 is dan vanzelfsprekend.
![...](http://cdnx.usmarkets.nl/bbimweb/uploads/profile-images/uploads/06/08/_profileLarge/99-8cbbe8fd.png)
BalticDryIndex(BDI) en meer. DownJones:4500
20 april 2009, 10:36
|
US Markets Redactie
| leestijd: 2 minuten
|
moeilijkheid: 11 / 12
|