...

BalticDryIndex(BDI) en meer. DownJones:4500

20 april 2009, 10:36 | US Markets Redactie | leestijd: 2 minuten | moeilijkheid: 11 / 12 | (0)

Deze index is weer gedaald ofschoon kop­er in vergelijk met de BDI zeer sterk geste­gen is. Gis­ter­avond een artikel gelezen van ene M.Armstrong. Zijn opmerk­ing dat de aan­de­len­mark­ten niet voorop lopen op de economis­che toe­s­tand lijkt me reeël maar dat het eerder aangeeft hoe beleg­gers denken(beter gezegd voe­len’) is nog reëler. Ik heb hieron­der een klein gedeelte uit de times ver­taald. Het betre­ft scheep­snieuws want dat nieuws is belan­grijk alsook nieuws omtrent vrachtvlieg­tu­igen. Over dat laat­ste wordt merk­waardi­ger­wi­js­nauwelijks bericht.
Maar ron­dom het jaar 2002 hoorde ik van mensen uit de lucht­vaart dat het vrachtver­vo­er door de lucht bij­na geheel stil was komen te liggen wat samen­viel met een stil­stand in de scheep­vaart. Dat laat­ste was voor mij belast­ingtech­nisch gunstig.


Wereld­wij wordt een dal­ing in vrachtver­vo­er per zee’ over het jaar 2009 verwacht van 74% aangezien de vraag naar grond­stof­fen in Azië bli­jft dalen en de mas­sale overvloed aan nieuwe schep­en gedurende de soom­ing’­jaren nu dan rake klap­pen uit­deeld. De verwachte ineen­stort­ing die doz­i­j­nen scheep­seigenaren fail­li­et laat gaan, vol­gt op de 92% dal­ing in de BDI in het afgelopen jaar. Deze ellende zal zich naar verwacht­ing, stand­houden tot in 2010 met een verdere 15% dal­ing in vrachtver­vo­er over zee voor­dat er een her­s­tel zal optre­den. De wereld­han­del in ijz­er­erts en andere bulk­goed­eren is 19 achtereen­vol­gende dagen gedaald — dezelde woeste dal­ing dat vol­gde op de ineestort­ing van lehman Broth­ers en de cat­a­stro­fale bevriez­ing van han­dels-geld’. De sterke waarschuwing van een voort­durende ineen­stort­ing van de BDI, aan de orde gebracht door Nomu­ra Secu­ri­ties in HongKong, komt in weer­wil van de voor­spelde order-afzeg­gin­gen door scheep­seigenaren en voorzi­et een record aan­tal schep­en die voor anker komen te liggen. Maar deze getallen zijn niet genoeg om een alarmerende afname in vrachtver­vo­er over zee. Zelfs als 40% van de wereld­wi­jde order­boeken wordt afgezegd, de scherpe vraag in ijz­er­erts en kolen door Chi­na ten spi­jt, geeft aan dat het erg­ste nog moet komen. 

Dit lijkt me vol­doende om aan­de­len van de hand te doen, zek­er als men in aan­merk­ing neemt dat de verwacht­ing is dat in Juni 2009 een dieptepunt bereikt zal wor­den en vol­gens M. Arm­strong is dat vanaf van­daag mogelijk of ook in Juni. Het doel van 4500 voor de DJI is niet alleen mijn doel maar ook die van M.Armstrong, Col­in­Twigs en anderen. Dat de AEX nog wat lager zal gaan dan 195 is dan vanzelfsprekend.

Reageren

Anonieme comments achterlaten is niet toegestaan. Hiervoor moet u ingelogd zijn. Login »
Turbo’s zijn complexe instrumenten en brengen vanwege het hefboomeffect een hoog risico mee van snel oplopende verliezen. 7 op de 10 retailbeleggers verliest geld met de handel in turbo’s. Het is belangrijk dat u goed begrijpt hoe turbo’s werken en dat u nagaat of u zich het hoge risico op verlies kunt permitteren.