...

WACHTEN OP MEER

6 maart 2011, 15:31 | US Markets Redactie | leestijd: 4 minuten | moeilijkheid: 8 / 12 | (0)

De cor­rec­tie heeft een eind op zich lat­en wacht­en maar lijkt nu toch te zijn ingezet. Libië en de daarmee gepaard gaande oli­esti­jging bleek de schok te zijn die de beleg­gers op de verkoop­knop deed drukken. Toch is er op bepaalde dagen nog veel kooplust te merken. Het is dan ook wacht­en op een ver­snelling naar bene­den om een noe­menswaardi­ge cor­rec­tie te krijgen.


De onrusten in Libië doen beleg­gers vrezen dat de protes­tac­ties over­slaan naar het Mid­den-Oost­en. Dit risi­co wordt inge­cal­culeerd in de oliepri­js en zo steeg de pri­js per vat ruim 20% de laat­ste 11 han­dels­da­gen of een gemid­delde van net geen 2% per dag. De sti­jging doet de RSI doorstoten tot boven de 70 het­geen een over­bought­sta­tus’ aangeeft. Het is dan ook waarschi­jn­lijk dat de koers even tot rust komt de komende dagen.

alt

De dure olie doet de beleg­gers huiv­eren. Zo werd er de laat­ste 2 weken wat gas terug genomen en staat het trend­kanaal op de dag­grafiek van de S&P500 op breken. Toch is de schade bij deze index nog veeleer beperkt. Om een verdere cor­rec­tie te kri­j­gen is een defin­i­tief breken en een RSI onder de 40 – 50 vereist. De ste­un­zones zijn dan opeen­vol­gend de 1226 (oude top en 38,2% fiboniveau), de 1190 en 1175. Per­soon­lijk denk ik dat het één van deze laat­ste twee ste­un­pun­ten mogelijk moet zijn de komende weken.

alt

Bij de Dow Jones is het trend­kanaal zelfs nog hele­maal onaange­tast. De start voor een cor­rec­tie is dus gegeven, maar er is meer nodig om deze tot een noe­menswaardi­ge grootte te lat­en komen. Merk ook de negatieve MACD-cross op.

alt

De Duitse DAX staat iets lager onder zijn top en op de dag­grafiek lijkt het trend­kanaal het toch te begeven. De RSI staat ook iets lager in vergelijk­ing met de vorige twee Amerikaanse index­en, dus de grafiek van onze Oost­er­bu­ren ziet er een tikkelt­je meer bear­ish uit.

alt

Onder­staande indi­ca­tor heb ik een twee­t­al maan­den gele­den eens getoond in mijn col­umn. Enig ver­schilpunt nu is dat ik naast de EMA5 ook de EMA10 heb toegevoegd om valse sig­nalen te ver­mi­j­den. Nog eens kort uit­gelegd maakt de indi­ca­tor gebruik van het Expo­nen­tial Mov­ing Aver­age 5 (en in het rood nu ook de 10) en de Bull­ish Per­cent Index. Als deze laat­ste het EMA5/10 sni­jdt en er zo boven komt te liggen, hebben we te mak­en met een koopsig­naal. In het omge­keerde geval is het een verkoopsig­naal. Het voordeel van de indi­ca­tor is dat hij de trends relatief vroeg weet op te merken en er relatief weinig valse sig­nalen zijn (vooral met de rode EMA10 dan).
De Bull­ish Per­cent Index heeft de EMA’s negatief gekruist, en gaf dus zo een verkoopsig­naal af. Vol­gens de indi­ca­tor is short gaan dus het meest aangewezen op dit moment.

alt


Een vroeger dan verwachte rentev­er­hoging in Europa hangt in de lucht. De Euro veerde dan ook omhoog en bereik­te zo de grens van de 1,40, ondanks de schulden­prob­lematiek. Op onder­staande week­grafiek is nog steeds een patroon van lagere top­pen en bodems te zien, zolang dit geldig bli­jft bli­jf ik bear­ish voor de Euro op lange ter­mi­jn. Het MA200 kan op korte ter­mi­jn voor weer­stand zor­gen.

alt

Goud heeft deze week in dol­lar opnieuw een nieuwe high neergezet. Door de oplopende Euro, sti­jgt de goud­pri­js in onze munt iets min­der sterk. Ook de grafiek laat zien dat de kracht er wat uit is (dal­ende RSI en MACD), al is het trend­kanaal wel nog steeds intact.

alt

Kort samengevat heeft de dal­ing van de afgelopen 2 weken vooral­snog weinig schade aan de grafieken toege­bracht. Het is wacht­en op een ver­snelling om een noe­menswaardi­ge cor­rec­tie van zo’n 10% te kri­j­gen. Die zit er naar mijn mening, gezien de indi­ca­toren en andere, zek­er in.


Reageren

Anonieme comments achterlaten is niet toegestaan. Hiervoor moet u ingelogd zijn. Login »
Turbo’s zijn complexe instrumenten en brengen vanwege het hefboomeffect een hoog risico mee van snel oplopende verliezen. 7 op de 10 retailbeleggers verliest geld met de handel in turbo’s. Het is belangrijk dat u goed begrijpt hoe turbo’s werken en dat u nagaat of u zich het hoge risico op verlies kunt permitteren.