In de VS was de schade zeer beperkt in vergelijking met Europa en ondanks dat we op dagbasis toch wel forse tikken omlaag zagen (Nasdaq 100 punten, DJ 250 punten ‚SPX 30 punten) wist men de schade aan het einde van de dag toch te beperkten. Zo sloten de beurzen in Amerika wel wat lager maar werd de schade beperkt tot ”maar” zo’n 0,25%-0,5%. Enkel de Dow Transport en de Russell 2.000 lieten een daling van formaat zien. De Small Cap index (Russell 2.000) verloor op weekbasis 20 punten (1,3%) terwijl de Dow Transport op weekbasis maar liefst 250 punten verloor : 2,6%. Zo blijft het technische plaatje in de VS toch wat zwakjes ogen aangezien deze twee indices een behoorlijke waarschuwing afgeven die veel vertelt over de randvoorwaarden in de VS. Deze zijn in mijn ogen niet goed wanneer ”de kleintjes” en de Transport index niet mee willen delen in de winsten.
Ik blijf dan ook niet al te optimistisch over de kansen op de markt deze week en kijk zeker met een schuin oog naar beneden waar ik met name in de VS vind dat er nog wel wat van de koersen af kan de komende dagen.
Goed nieuws voor de liefhebbers van Aandelen en Indices: analist Daïm Boscart verzorgti ook signalen op aandelen en indices via de ”TA Trading Aandelen & Indices Service”. U kunt dit abonnement uitproberen tot 1 januari 2018 voor slechts €39,-. Voor meer informatie zie:
Wall Street
Op Wall Street zien we momenteel dat er op zowel nationaal als op internationaal niveau divergenties optreden. Waar we in Europa en Japan de neerwaartse druk enorm zagen toenemen wist men op Wall Street de boel telkens weer op tijd te repareren. Zo zagen we grote intraday verliezen worden weggewerkt aan het einde van de sessie en met name de grote indices als de Dow Jones, S&P 500 en de Nasdaq deden het dus niet al te slecht deze week. Echter zien we ook op nationaal niveau wat tegenstrijdigheden: zo waren de Small Caps en de Dow Transport alles behalve veerkrachtig en werden hier afgelopen week toch wel behoorlijke rode cijfers geschreven. Het feit dat deze twee indices het zo slecht doen geeft aan dat er in Amerika zelf ook de nodige twijfel aan het komen is over de te nemen richting.
Na de lange duurzame stijging van de Amerikaanse aandelenmarkten zien we nu de eerste scheurtjes in de UPtrend verschijnen. De Dow Transport sloot de week vrijdag af rond de 9.500 punten en hiermee noteert de index inmiddels alweer bijna 600 punten onder de All Time High van de index die rond de 10.080 punten staat. Na het noteren van deze ATH en het uitdagen van de 10.000 puntenzone hebben we een grote afstraffing van de koers gezien waarbij de index inmiddels alweer 5,3% lager staat dan de top. Dit betekent tevens dat de index alweer ruim 2,5% onder haar 50-daags gemiddelde noteert dat ook onlangs neerwaarts werd doorbroken. Allemaal tekenen van duidelijke verzwakking van de koers en onrust onder beleggers. Daarnaast zien we dus ook dat de Russell 2.000 (Small Caps) het behoorlijk slecht doet en vorige week zelfs terugviel tot het 50-daags gemiddelde. Ook de Russell 2.000 dreigt nu deze steunlijn neerwaarts te doorbreken en dit zou na de Dow Transport de tweede indicator zijn dat de overtuiging wegvloeit uit Amerika.
Dalingen en corrigerende bewegingen beginnen immers niet vaak bij de grote jongens maar juist de kleinere, minder opvallende indicatoren zoals de small caps en de transport bedrijven zijn eerder geneigd te verschuiven voordat het grote publiek haar posities verkleint. Volgens de Dow Theory, een van de meest geaccepteerde principes van Technische Analyse, is een draai van de trend van de transport index dan ook vaak een voorbode voor een trenddraai van de grote Dow Jones index. Zodoende kijken veel beleggers dan ook met een schuin oog naar de Dow Transport index die nu dus serieus onder druk staat. Kijkend naar deze zaken is een neergaande beweging voor de Dow Jones deze week de meest logische vervolgstap voor de Amerikaanse beurzen die steeds verder onder druk komen te staan. Ik verwacht dan ook dat de Dow Jones de komende dagen verder kan terugvallen om zo de 23.000−23.150 punten op te gaan zoeken waar een belangrijk steungebied wacht. Verder wachten er tevens neerwaartse mogelijkheden voor de SPX en de Nasdaq die net als de Dow Jones onder druk komen te staan met de huidige marktomstandigheden.
Daily Dow Jones:Daily Russell 2.000:Daily Dow Transport:Daily Nasdaq:Daily S&P 500:Europa
In Europa was de schade vorige week aanzienlijk groter dan in de VS waar de men het koersverlies zeer knap in de hand wist te houden. In Europa wist men de schade niet te verbloemen en dus hebben de Europese beurzen behoorlijk geleden afgelopen week. Met name de DAX kreeg er flink van langs en de Duitse hoofdindex moest zodoende ruim 2,5% aan koerswaarde inleveren ofwel zo’n 350 punten.
Vanzelfsprekend was dit een behoorlijke tik voor de Duitsers die hiermee terugvallen tot zo’n 13.125÷13.160 punten en hiermee brak de Duitse hoofdindex met de oplopende steunlijn onder de bodems. Zodoende zien we voorlopig weinig steun voor de DAX rond de huidige koersniveaus en kan de index pas weer steun verwachten rond de 13.000÷13.100 punten waar twee oude belangrijke weerstanden op de index wachten. Mijn prognose is dan ook dat de DAX de komende dagen zal gaan terugvallen tot deze steunzone om van daaruit weer opnieuw de situatie te bestuderen om zo en herstellende beweging te starten of om zelfs door te zakken tot de 12.850 steunzone waar we nu ook het 50-daags gemiddelde zien.
Ook de AEX kreeg een tikje te verwerken vorige week. De Nederlandse hoofdindex viel vorige week dus zo’n 8 punten in koerswaarde terug en hiermee reageerde de koers precies zoals verwacht op de test van de 555 weerstand waar de index vorige week erg dicht bij in de buurt sloot. Vorige week zette ik het koersdoel dan ook op 548⁄549 punten als eerste halte binnen de terugtest van de AEX. Daarnaast verwachtte ik, en dat doe ik nog steeds, dat de AEX bij een doorbraak van deze koerszone terug kan vallen tot zo’n 538⁄542 punten. Aangezien de AEX vorige week toch ruim onder de 548 punten sloot ben ik ook van mening dat de dalende beweging kan voortzetten tot zo’n 538⁄542 punten de komende dagen. Hier wacht een sterke steunzone op de index die mogelijk een eind kan maken aan de neerwaartse beweging van de index maar dat zal in mijn ogen in ieder geval niet gebeuren voordat de 542 is aangetikt.
Daily AEX:Daily DAX:Met vriendelijke groet,