...

TA: Zwakke week zet markten weer even op hun plek

13 november 2017, 08:13 | Daïm Boscart | leestijd: 8 minuten | moeilijkheid: 9 / 12 | (0)

Na een lange peri­ode van aan­houdende koer­swin­sten en ongelofe­lijke records die bij­na elke dag wer­den verb­terd en aangescherpt hebben de beurzen vorige week een tik­je gekre­gen. Met name in Europa zagen we dat de beurzen een behoor­lijk jas­je moesten uit doen. De DAX index ver­loor op week­ba­sis maar lief­st 350 pun­ten ofwel 2,6%, hier­mee zak­te de Duitse hoofdin­dex behoor­lijk weg vanaf de 13.500 pun­ten­zone en sloot uitein­delijk rond de 13.130 pun­ten. Ook de AEX kreeg een behoor­lijk tik­je te ver­w­erken maar door enkele grote fond­sen bin­nen de index die redelijk” presteer­den bleef de schade hier nog enigszins beperkt. De AEX sloot de week namelijk bij­na 8 pun­ten lager af en ver­loor ongeveer 1,4% aan koer­swaarde. Ook voor de AEX geldt dat de index een negatieve koer­sre­ac­tie heeft getoond nadat het een behoor­lijke weer­stand was tegengekomen in de 555 pun­ten­grens.

In de VS was de schade zeer beperkt in vergelijk­ing met Europa en ondanks dat we op dag­ba­sis toch wel forse tikken omlaag zagen (Nas­daq 100 pun­ten, DJ 250 pun­ten SPX 30 pun­ten) wist men de schade aan het einde van de dag toch te beperk­ten. Zo sloten de beurzen in Ameri­ka wel wat lager maar werd de schade beperkt tot maar” zo’n 0,25%-0,5%. Enkel de Dow Trans­port en de Rus­sell 2.000 lieten een dal­ing van for­maat zien. De Small Cap index (Rus­sell 2.000) ver­loor op week­ba­sis 20 pun­ten (1,3%) ter­wi­jl de Dow Trans­port op week­ba­sis maar lief­st 250 pun­ten ver­loor : 2,6%. Zo bli­jft het tech­nis­che plaat­je in de VS toch wat zwak­jes ogen aangezien deze twee indices een behoor­lijke waarschuwing afgeven die veel vertelt over de rand­voor­waar­den in de VS. Deze zijn in mijn ogen niet goed wan­neer de klein­t­jes” en de Trans­port index niet mee willen delen in de win­sten.

Ik bli­jf dan ook niet al te opti­mistisch over de kansen op de markt deze week en kijk zek­er met een schuin oog naar bene­den waar ik met name in de VS vind dat er nog wel wat van de koersen af kan de komende dagen.


Goed nieuws voor de liefheb­bers van Aan­de­len en Indices: anal­ist Daïm Boscart ver­zorgti ook sig­nalen op aan­de­len en indices via de TA Trad­ing Aan­de­len & Indices Ser­vice”. U kunt d
it abon­nement uit­proberen tot 1 jan­u­ari 2018 voor slechts €39,-. Voor meer infor­matie zie: 

Wall Street
Op Wall Street zien we momenteel dat er op zow­el nation­aal als op inter­na­tion­aal niveau diver­gen­ties optre­den. Waar we in Europa en Japan de neer­waartse druk enorm zagen toen­e­men wist men op Wall Street de boel telkens weer op tijd te repar­eren. Zo zagen we grote intra­day ver­liezen wor­den weggew­erkt aan het einde van de sessie en met name de grote indices als de Dow Jones, S&P 500 en de Nas­daq deden het dus niet al te slecht deze week. Echter zien we ook op nation­aal niveau wat tegen­stri­jdighe­den: zo waren de Small Caps en de Dow Trans­port alles behalve veerkrachtig en wer­den hier afgelopen week toch wel behoor­lijke rode cijfers geschreven. Het feit dat deze twee indices het zo slecht doen geeft aan dat er in Ameri­ka zelf ook de nodi­ge twi­jfel aan het komen is over de te nemen richt­ing.

Na de lange duurzame sti­jging van de Amerikaanse aan­de­len­mark­ten zien we nu de eerste scheurt­jes in de UPtrend ver­schi­j­nen. De Dow Trans­port sloot de week vri­jdag af rond de 9.500 pun­ten en hier­mee noteert de index inmid­dels alweer bij­na 600 pun­ten onder de All Time High van de index die rond de 10.080 pun­ten staat. Na het noteren van deze ATH en het uitda­gen van de 10.000 pun­ten­zone hebben we een grote afs­traf­fing van de koers gezien waar­bij de index inmid­dels alweer 5,3% lager staat dan de top. Dit betekent tevens dat de index alweer ruim 2,5% onder haar 50-daags gemid­delde noteert dat ook onlangs neer­waarts werd door­bro­ken. Alle­maal teke­nen van duidelijke verzwakking van de koers en onrust onder beleg­gers. Daar­naast zien we dus ook dat de Rus­sell 2.000 (Small Caps) het behoor­lijk slecht doet en vorige week zelfs terugviel tot het 50-daags gemid­delde. Ook de Rus­sell 2.000 dreigt nu deze ste­un­li­jn neer­waarts te door­breken en dit zou na de Dow Trans­port de tweede indi­ca­tor zijn dat de over­tuig­ing wegvloeit uit Ameri­ka.

Dalin­gen en cor­rigerende beweg­in­gen begin­nen immers niet vaak bij de grote jon­gens maar juist de kleinere, min­der opval­lende indi­ca­toren zoals de small caps en de trans­port bedri­jven zijn eerder geneigd te ver­schuiv­en voor­dat het grote pub­liek haar posi­ties verkleint. Vol­gens de Dow The­o­ry, een van de meest geac­cepteerde principes van Tech­nis­che Analyse, is een draai van de trend van de trans­port index dan ook vaak een voor­bode voor een trend­draai van de grote Dow Jones index. Zodoende kijken veel beleg­gers dan ook met een schuin oog naar de Dow Trans­port index die nu dus serieus onder druk staat. Kijk­end naar deze zak­en is een neer­gaande beweg­ing voor de Dow Jones deze week de meest logis­che ver­vol­gstap voor de Amerikaanse beurzen die steeds verder onder druk komen te staan. Ik verwacht dan ook dat de Dow Jones de komende dagen verder kan terug­vallen om zo de 23.00023.150 pun­ten op te gaan zoeken waar een belan­grijk ste­unge­bied wacht. Verder wacht­en er tevens neer­waartse mogelijkhe­den voor de SPX en de Nas­daq die net als de Dow Jones onder druk komen te staan met de huidi­ge mark­tom­standighe­den.

Dai­ly Dow Jones:Dai­ly Rus­sell 2.000:Dai­ly Dow Trans­port:
Dai­ly Nas­daq:Dai­ly S&P 500:Europa
In Europa was de schade vorige week aanzien­lijk grot­er dan in de VS waar de men het koersver­lies zeer knap in de hand wist te houden. In Europa wist men de schade niet te verbloe­men en dus hebben de Europese beurzen behoor­lijk gele­den afgelopen week. Met name de DAX kreeg er flink van langs en de Duitse hoofdin­dex moest zodoende ruim 2,5% aan koer­swaarde inlev­eren ofwel zo’n 350 pun­ten.

Vanzelf­sprek­end was dit een behoor­lijke tik voor de Duit­sers die hier­mee terug­vallen tot zo’n 13.125÷13.160 pun­ten en hier­mee brak de Duitse hoofdin­dex met de oplopende ste­un­li­jn onder de bodems. Zodoende zien we voor­lop­ig weinig ste­un voor de DAX rond de huidi­ge koer­sniveaus en kan de index pas weer ste­un verwacht­en rond de 13.000÷13.100 pun­ten waar twee oude belan­grijke weer­standen op de index wacht­en. Mijn prog­nose is dan ook dat de DAX de komende dagen zal gaan terug­vallen tot deze ste­un­zone om van daaruit weer opnieuw de sit­u­atie te bestud­eren om zo en her­stel­lende beweg­ing te starten of om zelfs door te zakken tot de 12.850 ste­un­zone waar we nu ook het 50-daags gemid­delde zien.

Ook de AEX kreeg een tik­je te ver­w­erken vorige week. De Ned­er­landse hoofdin­dex viel vorige week dus zo’n 8 pun­ten in koer­swaarde terug en hier­mee reageerde de koers pre­cies zoals verwacht op de test van de 555 weer­stand waar de index vorige week erg dicht bij in de buurt sloot. Vorige week zette ik het koers­doel dan ook op 548549 pun­ten als eerste halte bin­nen de terugtest van de AEX. Daar­naast verwachtte ik, en dat doe ik nog steeds, dat de AEX bij een door­braak van deze koer­szone terug kan vallen tot zo’n 538542 pun­ten. Aangezien de AEX vorige week toch ruim onder de 548 pun­ten sloot ben ik ook van mening dat de dal­ende beweg­ing kan voortzetten tot zo’n 538542 pun­ten de komende dagen. Hier wacht een sterke ste­un­zone op de index die mogelijk een eind kan mak­en aan de neer­waartse beweg­ing van de index maar dat zal in mijn ogen in ieder geval niet gebeuren voor­dat de 542 is aangetikt.

Dai­ly AEX:Dai­ly DAX:Met vrien­delijke groet,

Daïm Boscart | US Markets

Reageren

Anonieme comments achterlaten is niet toegestaan. Hiervoor moet u ingelogd zijn. Login »
Turbo’s zijn complexe instrumenten en brengen vanwege het hefboomeffect een hoog risico mee van snel oplopende verliezen. 7 op de 10 retailbeleggers verliest geld met de handel in turbo’s. Het is belangrijk dat u goed begrijpt hoe turbo’s werken en dat u nagaat of u zich het hoge risico op verlies kunt permitteren.