...

TA: Weerbaarheid beurzen sterk ondanks druk vanaf bovenzijde

10 juli 2017, 08:13 | Daïm Boscart | leestijd: 8 minuten | moeilijkheid: 11 / 12 | (0)

Na een bewogen week op de beurzen waar we dagen met grote koer­suit­sla­gen hebben gezien hebben de weken per sal­do aan waarde gewon­nen vorige week. Zo zijn de sessies waarin de beurzen vorige week aan waarde ver­loren ruim­schoots goed gemaakt door de plussen die we hebben gezien lat­er in de week. Zo won de AEX uitein­delijk 2,5 punt aan waarde door op 510 pun­ten te sluiten ter­wi­jl men in Duit­s­land 60 pun­ten hoger sloot en hier­mee op de ATH van 2015 op zo’n 12.390 pun­ten sloot. Een redelijke week voor bei­de indices dus aangezien de beurzen een half pro­cent aan waarde hebben gewon­nen nadat de beurzen de week daar­voor flink moesten inboeten. Ook in Ameri­ka ston­den de beurzen vorige week behoor­lijk onder druk, met name de Nas­daq liet behoor­lijke negatieve uit­sla­gen zien maar uitein­delijk her­stelde de index de laat­ste dag van de week knap door dik 1% aan waarde te sti­j­gen. Een andere opval­lende index op Wall Street vorige week was de Dow Trans­port index. De sen­ti­ment­meter van Wall Street, vol­gens de Dow The­o­ry, kende een ijz­er­sterke week waar­bij de index 130 pun­ten aan waarde steeg (1,4%) en op meerdere gele­gen­heden haar All Time High wist te ver­beteren. Vri­jdag noteerde men zelfs even kort boven de 9.700 pun­ten waar­door de All Time High van deze index nu op 9.704 pun­ten staat. De ver­schillen tussen de Nas­daq en de overige indices zijn een reden tot zor­gen aangezien diver­gen­tie vaak tot onheil lei­dt, aan de andere kant zijn de presta­ties van de Dow Trans­port weer een belan­grijk teken voor deze markt aangezien deze vol­gens de Dow The­o­ry kun­nen lei­den tot een nieuwe mark­t­brede opwaartse uit­braak van de mark­ten. Waar de waarheid ligt zal moeten blijken maar de afgelopen weken hebben we in Europa in ieder geval kun­nen waarne­men dat de onzek­er­heid op de mark­ten groot is. Het cijfer­seizoen komt er aan en deze zal vanzelf­sprek­end de nodi­ge input aan de markt geven. Zodoende bli­jft het de komende dagen nog even aftas­ten voor­dat we een duidelijke richt­ing kun­nen kiezen.


Goed nieuws voor de liefheb­bers van Aan­de­len en Indices: Vanaf 1 jan­u­ari 2017 ver­stu­urt anal­ist Daïm Boscart in samen­werk­ing met senior Trad­er Guy ook sig­nalen op aan­de­len en indices via de TA Trad­ing Aan­de­len & Indices Ser­vice”. U kunt d
it abon­nement uit­proberen tot 1 sep­tem­ber 2017 voor slechts €39,-. Voor meer infor­matie zie: 


Wall Street
De weer­baarheid van de Amerikaanse beurzen blijkt erg groot nadat de mark­ten ondanks ver­schil­lende pogin­gen om de koersen te lat­en duike­len telkens weer opkrabbe­len tot hogere koer­sniveaus. Zo hebben we de Dow Jones de afgelopen dagen meerdere malen zien terug­vallen tot de 21.30021.350 ste­un­zone waar­na er telkens een her­stel­be­weg­ing wordt ges­tart die de index weer tot 21.45021.500 pun­ten weet te bren­gen of zelfs hoger. Zo tik­te de Dow Jones maandag zelfs een nieuwe record­hoogte aan door een nieuwe ATH te noteren op 21.550 pun­ten. Ook de Dow Trans­port is de afgelopen week erg sterk gebleken door onafge­bro­ken richt­ing het noor­den te bewe­gen en daar een nieuwe ATH te noteren boven de 9.700 pun­ten. Deze ontwik­kel­ing van de Dow Trans­port index is in de ogen van beleg­gers erg belan­grijk aangezien de Dow Trans­port wordt gezien als een voor­lop­er van de beursko­ersen op Wall Street. Ondanks het moeil­ijke beurskli­maat waar­bij Europa en de Nas­daq het een beet­je lat­en afweten de afgelopen weken bli­jft de Dow Trans­port vasthouden aan haar opmars van de voor­bi­je weken. Zo heeft de Trans­port index zich in slechts tweeën­halve week tijd omhoog weten te werken vanaf 9.290 pun­ten tot het slot van afgelopen vri­jdag rond de 9.700 pun­ten, een sti­jging van 4,5% die aangeeft dat de Bull-Beweg­ing van de Trans­port serieus is. De komende dagen zal het dan ook inter­es­sant zijn om de ver­richtin­gen van de Trans­port index in de gat­en te houden, indi­en deze bli­jft door­groeien is het aan­nemelijk dat de Dow Jones en uitein­delijk de Nas­daq zullen gaan vol­gen. Indi­en de Trans­port index zal gaan haperen zouden de negatieve tech­be­leg­gers alsnog hun gelijk kun­nen halen en kan men in Ameri­ka geza­men­lijk richt­ing het zuiden.

De Nas­daq liet net als de week ervoor grote koer­suit­sla­gen zien vorige week. De Amerikaanse techin­dex wis­selde grote ver­liezen af met grote win­sten, intra­day ver­schillen van ruim 60 pun­ten (1%) waren eerder regel dan uit­zon­der­ing en bei­de kan­ten op waren de beweg­in­gen groot. Zo steeg de index woens­dag 40 pun­ten om er don­derdag weer 60 in te lev­eren waar­na de index vri­jdag weer 63 pun­ten aan waarde wist te win­nen. Hier­door lijkt de week­grafiek van de Nas­daq wel op een spec­tac­u­laire acht­baan rit die voor­lop­ig net boven het start­punt van de week wist te eindi­gen (+12 pun­ten). Daar­naast sloot de Nas­daq de vlak tegen het 50-daags gemid­delde, na een serie van een paar dagen waarin de Nas­daq vak­er onder het 50-daags gemid­delde bleef noteren is dit de eerste keer dat de index weer richt­ing dit 50-MA beweegt. Echter, een slot boven het 50-MA zal pas een werke­lijk BULL­ISH sig­naal afgeven en de Nas­daq zal deze dagen verder moeten oplopen om een veilige marge boven deze ste­un­li­jn op te bouwen. Met de huidi­ge ver­schillen is een dal­ing van 1% (zoals we die de afgelopen weken erg vaak hebben gezien) erg gevaar­lijk voor de Nas­daq aangezien dit een speelveld tot wel 6.000 pun­ten zou ope­nen. De komende uren wacht­en we de ver­richtin­gen van de Nas­daq dan ook met bovengemid­delde inter­esse af, een dal­ing kan de index weer terug­bren­gen in de onzekere sit­u­atie maar als de BULLS deze kans met bei­de han­den aan­pakken kan de Nas­daq de komende dagen aan de hand van het ste­un­biedende 50-daags gemid­delde oplopen tot wel 6.250 pun­ten. Houden de BEARS vast aan hun vri­jge­vocht­en 50-MA als weer­stand­spunt dan zal de Nas­daq het moeil­ijk bli­jven houden en kan een nieuwe test van de 6.080 ste­un­zone niet uit­bli­jven.

Dai­ly NAS­DAQ:Dai­ly Dow Jones:AEX
De AEX kende net als de beurzen in de VS een bewogen week waarin de AEX bewoog bin­nen een band­breedte van zo’n 7,5 punt ofwel 1,5%. De AEX index bleef hier­mee hangen bin­nen de trad­in­grange van 506514 pun­ten waar­bij de 514 een serieuze weer­stand is gebleken en de 506507 koer­szone kan wor­den gezien als een betrouw­bare ste­un­zone. Zo bli­jft de AEX bin­nen haar neer­gaande trend bewe­gen waarin de index aan de onderz­i­jde lagere top­pen noteert en er aan de bovenkant niet in slaagt om en nieuwe hogere top te realis­eren. Zolang deze neer­waartse druk aan­houdt zal deze trend nog wel even aan­houden en kun­nen we de AEX gedurende deze maand nog zien bewe­gen naar de doel­zone voor de AEX rond de 498502 pun­ten.

Onder­tussen begint het koersver­loop van de AEX zich net als in februari/​maart dit jaar af te spe­len bin­nen de trad­in­grange van 506520 pun­ten. Aan de bovenkant van deze range zien we de weer­stand extra aangesterkt wor­den door het dal­ende 50-daags gemid­delde dat inmid­dels ook aan het bewe­gen is richt­ing deze 520 zone. Het negatieve ver­loop van het 50-daags gemid­delde is sowieso een zwakke indi­ca­tor voor het koersver­loop van de AEX op de korte ter­mi­jn. Waar de koers richt­ing het oplopende 200-daags gemid­delde beweegt dat inmid­dels alweer rond de 492 pun­ten staat zien we dat het 50-MA door haar neer­waartse ver­loop het ver­schil tussen bei­de voortschri­j­dende gemid­delden klein­er maakt.

Op de dag­grafiek van de AEX bli­jven de tech­nis­che indi­ca­toren op rood staan. De tech­nis­che con­di­ties van de AEX zien er nog steeds zwak uit waar de index zich in een dal­end trend­kanaal bevin­dt waarin er verder een ver­snelling bin­nen de Dowtrend zicht­baar is. De koersen steve­nen in een rap tem­po af richt­ing de onderkant van het trend­kanaal en de koer­szone rond de 513514 pun­ten lijkt een lastige weer­stand te wor­den voor de AEX aangezien de index ondanks enkele dap­pere pogin­gen er niet in slaagt om dit punt te passeren. Zodoende verwacht ik bin­nen afzien­bare tijd een nieuwe test van de AEX rond de bodem­zone van 506 pun­ten waar­na het doel voor de index rond de 502504 pun­ten zal liggen.

Dai­ly AEX:Hourly AEX:Met vrien­delijke groet,

Daïm Boscart | US Markets

Reageren

Anonieme comments achterlaten is niet toegestaan. Hiervoor moet u ingelogd zijn. Login »
Turbo’s zijn complexe instrumenten en brengen vanwege het hefboomeffect een hoog risico mee van snel oplopende verliezen. 7 op de 10 retailbeleggers verliest geld met de handel in turbo’s. Het is belangrijk dat u goed begrijpt hoe turbo’s werken en dat u nagaat of u zich het hoge risico op verlies kunt permitteren.