...

TA: Voorzichtig herstel Europa, AEX blijft onder 50-MA

21 november 2017, 07:33 | Daïm Boscart | leestijd: 8 minuten | moeilijkheid: 9 / 12 | (0)

De Europese beurzen wis­ten gis­teren na een slechte beur­sweek weer eens wat ruggen­graat te tonen en zo sloten de beurzen gis­teren met een mooie plus. De AEX wist ruim 3 plus­pun­ten te realis­eren ter­wi­jl de Duitse DAX 65 pun­ten hoger sloot. Ook in Ameri­ka sloten de beurzen hoger maar dat stelde niet al te veel voor, de Dow Jones schreef 0,3% aan waarde bij ter­wi­jl de S&P en de Nas­daq bleven hak­en rond de 0,1% aan winst. Zodoende valt de opwaartse beweg­ing van gis­teren nog alleszins mee in vergelijk­ing met de koersver­liezen die vorige week op week­ba­sis ver­sch­enen. Het is dan ook van belang om te zien hoe de mark­ten zullen rea­geren op de eerste aanzet tot een her­s­tel van gis­teren.

De AEX noteert bijvoor­beeld nog steeds onder haar 50-MA wat een teken van zwak­te is ter­wi­jl de Duitse DAX index wederom bli­jft hangen ron­dom de 13.000 pun­ten. Verder bli­jft in Ameri­ka de Dow Trans­port nog steeds ruim onder het 50-MA noteren en elke poging tot her­s­tel wordt daar ook weer duidelijk verkocht. Ik bli­jf dus redelijk twi­jfe­len over de opwaartse inten­ties van de beurzen en geloof dat er nog steeds wat aan waarde kan wor­den ingeleverd de komende dagen. Voor de AEX hou ik vast aan het koers­doel van 528532 pun­ten ter­wi­jl er in Ameri­ka nog steeds redelijk (3/4%) zal moeten wor­den gecor­rigeerd.


Goed nieuws voor de liefheb­bers van Aan­de­len en Indices: anal­ist Daïm Boscart ver­zorgti ook sig­nalen op aan­de­len en indices via de TA Trad­ing Aan­de­len & Indices Ser­vice”. U kunt d
it abon­nement uit­proberen tot 1 feb­ru­ari 2018 voor slechts €39,-. Voor meer infor­matie zie: 

Wall Street
Op Wall Street bli­jven de beurzen goed presteren en elke vorm van een terugtest of cor­rec­tie wordt voor­lop­ig nog afgewend. De pogin­gen van de BEARS om de mark­ten nu eens terug te drin­gen lopen dan ook op niets uit en de DIPS wor­den braaf opgekocht zoals dat hoort bin­nen een UPtrend.

Zo bli­jven met name de grote indices zeer sterk liggen. De Dow Jones noteert nog steeds rond de 22.450 pun­ten ter­wi­jl de S&P 500 het met 2.582 pun­ten ook naar behoren doet. De Nas­daq doet het de laat­ste dagen hele­maal bij­zon­der goed en de Amerikaanse techin­dex sloot gis­teren op slechts een frac­tie van haar hoog­ste stand ooit. Vorige week noteerde de index met 6.806 pun­ten een nieuwe All Time High en sinds­di­en bli­jft de index ook behoor­lijk rond deze stand schom­me­len. Met een slot­stand van 6.790 pun­ten bli­jft deze ATH in het zicht voor de tech­be­leg­gers en dus bli­jft de druk er hier ook wel op staan.

Wel staat de Nas­daq met deze noter­ing tegen een tech­nis­che weer­stand­sli­jn aan die nogal belan­grijk is voor de techin­dex. Het is namelijk goed te zien dat de index de uptrend van 2017 aan het testen is en dat dit trenkanaal nog niet eerder gebro­ken is dit jaar. De sti­j­gende trend loopt als een rode draad door 2017 en zal naar mijn mening dan ook logis­cher­wi­js geac­cepteerd wor­den. Een terugtest richt­ing de onderz­i­jde van de trend is dan ook zek­er mogelijk en het 6.600 ste­unge­bied waar we ook het 50-daags gemid­delde terugvin­den zou dan ook een mooie bodem­zone zijn.

Dai­ly Nas­daq:De index die mij echter het meest in het oog springt in Ameri­ka is de Dow Trans­port index. Deze bli­jft diverg­eren ten opzichte van de overige indices in Ameri­ka en is eigen­wi­js bezig met het afbreken van de opgaande trend. De index noteert nu namelijk al weken onder het 50-MA wat in mijn ogen een teken is van zwak­te. Nor­maliter definieer ik de 50-MA lijn als schei­d­sli­jn tussen een UPtrend of DOWN­trend op de korte ter­mi­jn en het feit dat de index nu al een poos­je onder het 50-MA noteert is voor mij dan ook een duidelijk sig­naal dat er daar wat aan de hand is. Het sen­ti­ment is gedraaid op de Amerikaanse markt en dit is te zijn op de Trans­port index. Daar­naast zien we weinig nieuwe records ter­wi­jl de rest van 2017 records en het ver­beteren van records cen­traal ston­den. De rek lijkt er wat uit en we zien weinig nieuwe kopende par­ti­jen de markt betre­den. Dit twi­jfe­lende ver­loop van de beurzen doet de koer­son­twik­kelin­gen van de indices geen goed meer en ik verwacht op de korte ter­mi­jn dan ook wat actie op de beurzen die in mijn ogen een cor­rec­tie van zo’n 3/4% kun­nen gaan verwacht­en. De Dow Trans­port is vol­gens de Dow-The­o­ry namelijk een lead­ing indi­ca­tor” en wan­neer de Dow Trans­port begint te kwakke­len zal de Dow Jones en dus de rest van de markt op ter­mi­jn gaan vol­gen.

Dai­ly Dow Trans­port:Dai­ly Dow Jones:Dai­ly S&P 500:Europa
Een van de groot­ste oorza­k­en voor wat oplucht­ing in Europa was natu­urlijk de Euro die weer even wat afkoelde. Na een lange ral­ly vanaf de 1,155 begin novem­ber tot bij­na 1,19 vorige week leverde de Euro na het week­end ein­delijk weer wat aan koer­swaarde in. De Euro viel terug tot zo’n 1,173 en daarmee ontstond er even wat ruimte om te sti­j­gen op de Europese beurzen. De ontwik­kelin­gen van de Euro ten opzichte van de Dol­lar dra­gen namelijk vanzelf­sprek­end bij aan de economie in Europa en de pri­jsvorm­ing van de aan­de­len­beurs in Europa. Bij een goed­kopere Euro vin­den buiten­landse beleg­gers investerin­gen in Europa en de Europese aan­de­len­beurs natu­urlijk aantrekke­lijk­er dan wan­neer deze richt­ing de 1,20 snelt ten opzichte van de Dol­lar. Dit lijkt echter wel het geval te wor­den hele­maal sinds de Euro/​Dollar ver­houd­ing vorige week uit het opwaartse trend­kanaal wist te breken. Na een dip­je vocht de Euro zich ijz­er­sterk terug vanaf de 1,155 en daarmee werd de dal­ende weer­stand­sli­jn op de korte ter­mi­jn met gemak door­bro­ken. Daar­naast is 2017 al sowieso een erg sterk jaar voor de Euro aangezien men zich van bij­na pariteit (1 Euro voor 1 Dol­lar) heeft opgew­erkt tot zo’n 1,18÷1,21. Nu de Euro uit een dip­je is gekomen lijkt het er dan ook op dat men gewoon” weer verder zal gaan sti­j­gen en dat de top van 1,21 zek­er weer te behalen is. Indi­en dit gebeurt, en dit verwacht ik, zal dit te voe­len zijn op de Europese aan­de­len­markt die nog verder te lij­den kan kri­j­gen onder deze ontwik­kelin­gen.

De AEX ligt er op het moment nog steeds zwak­jes bij aangezien men onder het 50-MA noteert. Zoals ik hier­boven al heb genoemd is de 50-MA lijn voor mij de schei­d­sli­jn tussen een UPtrend of DOWN­trend op de korte ter­mi­jn en zolang de AEX onder het 50-MA bli­jft noteren is mijn verwacht­ing op de korte ter­mi­jn een dal­ende beurs. Zodoende kan de AEX de komende dagen weer wat verder aan koer­swaarde afne­men en kan men opzoek gaan naar het eerste ste­unge­bied rond de 535538 pun­ten waar de koers eerder ook al wist te draaien. Daar zal het belan­grijk wor­den wat de rest doet, de DAX heeft haar 50-MA lijn ook al twee maal aangevallen de afgelopen dagen ter­wi­jl ik in Ameri­ka ook nog het nodi­ge koersver­lies verwacht. Samen met de Euro die naar mijn mening zal gaan aantrekken zullen deze zak­en de AEX nog verder schaden en dus zie ik zek­er mogelijkhe­den tot een scher­pere cor­rec­tie die tot de 200-MA lijn kan gaan reiken. Rond de 523528 pun­ten wacht een zeer sterke maar ook strate­gis­che ste­un­zone aangezien daar de brede con­sol­i­datiezone uit sep­tem­ber wacht.

Voor de DAX is er op het moment niet al te veel aan de hand maar de index bli­jft rare trek­jes ver­to­nen. Ook gis­teren sloeg de voor­beurs future diep in het rood en direct na de open­ing werd de 50-MA lijn dan ook ste­vig onder vuur genomen. De ste­un­biedende lijn deed echter wat er van haar verwacht werd en stim­uleerde de DAX opnieuw om boven de 13.000 pun­ten te noteren. Deze 13.000 pun­ten­grens zou eigen­lijk een zeer sterke en betrouw­bare ste­un­zone moeten zijn maar het gemak waarmee deze lijn telkens wordt gebro­ken geeft eigen­lijk al aan dat de neer­waartse inten­ties zek­er niet wor­den ver­bor­gen. Ik verwacht dan ook dat de DAX bin­nenko­rt opnieuw door de 13.000 pun­ten zal zakken om zo het 50-daags gemid­delde te testen waar­na er een diepere cor­rec­tie in Duit­s­land verwacht kan wor­den.

Dai­ly EUR/DOLLAR:Dai­ly AEX:Dai­ly DAX:Met vrien­delijke groet,

Daïm Boscart | US Markets

Reageren

Anonieme comments achterlaten is niet toegestaan. Hiervoor moet u ingelogd zijn. Login »
Turbo’s zijn complexe instrumenten en brengen vanwege het hefboomeffect een hoog risico mee van snel oplopende verliezen. 7 op de 10 retailbeleggers verliest geld met de handel in turbo’s. Het is belangrijk dat u goed begrijpt hoe turbo’s werken en dat u nagaat of u zich het hoge risico op verlies kunt permitteren.