...

TA: Volatiliteit neemt toe, correctie op komst?

1 februari 2017, 07:53 | Daïm Boscart | leestijd: 6 minuten | moeilijkheid: 8 / 12 | (0)

De beurzen begin­nen teke­nen van zwak­te te ver­to­nen en gis­teren bij de open­ing van Wall Street werd duidelijk dat de drang naar het zuiden hoger is dan een verdere opmars richt­ing het noor­den. Waar Europa de hele dag in het groen had ges­taan moesten de Europese indices inlev­eren nadat men op Wall Street een stuk lager opende. Met name de Dow Trans­port moest het ont­gelden en leverde uitein­delijk 1,5% in. Hier­mee staat de Trans­port index inmid­dels op een ver­lies van ruim 3% gedurende de afgelopen drie dagen. Ook de Dow Jones wist geen pot­ten te breken, met een ver­lies van 107 pun­ten sloot de index ruim onder de 20.000 pun­ten op 19.864 pun­ten. Nabeurs kwam Apple nog met cijfers en de wor­den zeer posi­tief ont­van­gen door de beleg­gers. Het groot­ste aan­deel op de markt sti­jgt hier­mee richt­ing de $125,- ofwel een plus van 3%. Mede door deze posi­tieve cijfers lijken de beurzen weer posi­tief aan de dag te begin­nen, de futures staan mooi in het groen en er wordt vuur­w­erk bij de open­ing verwacht. Dit mag ook wel aangezien enkele indices gis­teren flink moesten inlev­eren aan het einde van de dag en hier­mee bepaalde ste­un­niveaus hebben door­bro­ken. Zo nam de AEX afscheid van de 480 en 478 ste­un maar lijkt deze nu weer nipt boven de 480 pun­ten te ope­nen.


Wall Street
Op Wall Street oogt het alle­maal wat paniek­erig de laat­ste dagen. De beurzen mak­en een onzekere indruk in de VS en we zien ein­delijk de volatiliteit weer terug komen in de markt. De mark­ten hebben zich los weten te vecht­en van de beperk­ende trad­in­grange waar­door het speelveld voor de beurzen weer wat is toegenomen. Zo zien we voor de Dow Jones bijvoor­beeld beweg­ingsruimte van 19.700 pun­ten tot de 20.100 weer­stand.

Wat verder opvalt op Wall Street is de matig presterende Dow Trans­port index de afgelopen dagen. Deze index wordt zeer belan­grijk geacht aangezien de vol­gens de Dow The­o­ry de Trans­port index de voor­lop­er is van de Dow Jones, een raadgevende indi­ca­tor dus. De Dow Trans­port wist eind vorige week nog een nieuwe mijl­paal te bereiken op 9.500 pun­ten maar na drie zeer teleurstel­lende dagen is de Trans­port index een dikke 3% teruggevallen tot 9.190 pun­ten. Een zorg­wekkende sit­u­atie voor de Trans­port index hele­maal gezien het feit dat de index op dag­ba­sis een dubbele top for­matie heeft gevor­md. Deze for­matie is BEAR­ISH van aard en duidt vaak op een terug­val van de koers op het korte- of mid­del­lange ter­mi­jn beeld. De ste­un­li­jn van deze dubbele top for­matie ligt rond de 9.160 pun­ten, hier in de buurt wacht tevens het 50-daags gemid­delde op 9.152 pun­ten. Een zeer belan­grijke ste­un­zone voor de Trans­port index dus aangezien bij een neer­waartse door­braak van deze ste­un­zone de koers kan terug vallen tot de doel­li­jn van 8.826 waar­na de index zou kun­nen cor­rigeren tot 8.500 of zelfs 8.1508.225 pun­ten.

Dai­ly Dow Trans­port:AEX
Voor de AEX breekt er een belan­grijke dag aan van­daag. De index kende gis­teren een slecht einde van de dag waarmee de index in een rap tem­po afscheid moest nemen van de 480 – 481 ste­un­zone. De index zak­te ver­vol­gens meer dan drie pun­ten weg waar­door de index moest sluiten rond de 476 – 477 pun­ten. Hier­mee zijn de eerste teke­nen voor een cor­rec­tieve beweg­ing van de index gegeven en moet men voorzichtig zijn met het han­de­len in de index. Vooral­snog was de 480 pun­ten de laat­ste stro­halm voor de index om een verdere dal­ing af te wen­den. Onder deze 480 pun­ten zal het tech­nisch beeld voor de index namelijk aanzien­lijk veran­deren en kan de index terug­vallen, de vol­gende ste­un­niveaus kun­nen wor­den opge­zocht indi­en de index nog verder in ver­val raakt:
  • Het 50-daags gemid­delde dat wacht op 476,7
  • De hor­i­zon­tale ste­un­li­jn van 475 punten
  • De High van sep­tem­ber 2016 op 466,17
  • De oude bek­ende weer­stand van 458 punten
  • Het 200-daags gemid­delde (samen met de oplopende bodem ste­un­li­jn) op 453 punten
Deze ste­un­niveaus bevin­den zich allen nog bin­nen de uptrend op het mid­del­lange ter­mi­jn beeld. De index is al sinds feb­ru­ari 2016 bezig aan een knappe opmars waarmee de index is terug gekomen van 378 pun­ten tot de niveaus die nu op de bor­den staan. Na een zeer lange con­sol­i­datiefase (436458 pun­ten) van juli 2016 tot afgelopen decem­ber is de opwaartse beweg­ing op de mid­del­lange ter­mi­jn in een stroomver­snelling terecht gekomen nadat er een uit­braak werd geforceerd. In decem­ber nam de AEX afscheid van de 458 weer­stand waar­na de index in een bij­zon­der rap tem­po wist door te stoten tot de 490 pun­ten. Hier liep de index tegen een ferme weer­stand aan waar­na de koers van de AEX weer in ver­val is. Het is vrij nor­maal dat de AEX na een dergelijke opwaartse beweg­ing weer wat zal moeten inboeten voor­dat men weer kan denken aan een ver­vol­gsti­jging tot 500 pun­ten. De ste­un­niveaus die ik hier­boven heb genoemd zijn alle­maal bek­ende en betrouw­bare ste­un­niveaus bin­nen de bestaande uptrend op de mid­del­lange ter­mi­jn. Deze ste­un­zones kun­nen de koers van de AEX kun­nen opvan­gen waar­na er een nieuwe bodem bin­nen de mid­del­lange ter­mi­jn trend kan wor­den gevor­md om ver­vol­gens de koers richt­ing de 500 pun­ten weer te her­vat­ten. Naar mijn mening is de neer­waartse door­braak van de 480 – 481 ste­un­zone dan ook een eerste sig­naal dat men zal gaan bode­men en een van deze ste­un­zones zal gaan opzoeken.

Mocht ik het mis hebben en de AEX ook van­daag zal over­leven dan zal het eerste doel voor de AEX weer het sluiten boven de 480 – 481 ste­un­zone zijn. In dat geval zou de index weer in de bek­ende trad­in­grange van de afgelopen twee maan­den terecht komen met weer­stand rond de 486 & 488 – 490 zone.

Verder wor­den er deze week ook veel belan­grijke cijfers gepub­liceerd die zek­er hun invloed zullen hebben op de AEX. De oplucht­ing na de goede cijfers van Apple zijn wereld­wi­jd te voe­len maar mor­gen zullen ING en ROY­AL DUTCH SHELL (Samen gewogen goed voor 25% van de AEX!!) met cijfers komen. Deze zullen ongetwi­jfeld invloed hebben op het koersver­loop van de index. Daar­naast komen er nog macro-economis­che cijfers uit Europa en de VS ter­wi­jl ook andere grote fond­sen hun cijfers zullen pub­liceren. Kor­tom genoeg om in de gat­en te houden dus!

Dai­ly AEX:Hourly AEX:Met vrien­delijke groet,

Daïm Boscart | US Markets

Reageren

Anonieme comments achterlaten is niet toegestaan. Hiervoor moet u ingelogd zijn. Login »
Turbo’s zijn complexe instrumenten en brengen vanwege het hefboomeffect een hoog risico mee van snel oplopende verliezen. 7 op de 10 retailbeleggers verliest geld met de handel in turbo’s. Het is belangrijk dat u goed begrijpt hoe turbo’s werken en dat u nagaat of u zich het hoge risico op verlies kunt permitteren.