Goed nieuws voor de liefhebbers van Aandelen en Indices: Vanaf 1 januari 2017 verstuurt analist Daïm Boscart in samenwerking met senior Trader Guy ook signalen op aandelen en indices via de ”TA Trading Aandelen & Indices Service”. U kunt dit abonnement uitproberen tot 1 november 2017 voor slechts €39,-. Voor meer informatie zie:
Wall Street
Vandaag een mooie laatste dag van de week op de beurzen waar er genoeg aan cijfernieuws voorbij komt. In de VS zullen we twee belangrijke speeches zien op het Jackson Hole Symposium waar Draghi en Yellen zullen spreken over het monetaire- en rentebeleid van de VS en Europa. Daarnaast kwam er voorbeurs nieuws over de GDP-ontwikkelingen van Duitsland en komt er daar om 10:00 nog nieuws over het bedrijfsklimaat in Duitsland. Verder om 14:30 nog informatie over de Core Durable Goods orders in de VS waarna om 16:00 Yellen zal gaan spreken.
Deze gebeurtenissen zullen allen invloed gaan hebben op het koersverloop vandaag waar de koersen de afgelopen dagen erg onder druk zijn komen te staan. Zo zien we dat met name op Wall Street de focus omlaag is en alle opwaartse pogingen worden duidelijk afgeremd door de weerstandslijnen op de grafieken. Met name de Dow Transport staat onder enorme druk en deze index heeft zwaar te leiden onder de neerwaartse druk op Wall Street. Zo brak de index vorige week al met haar 200-daags gemiddelde en zakt men gewoon rustig verder. Inmiddels noteert de Dow Transport dan ook ruim 2% onder haar 200-MA wat een zeer grote technische verzwakking is. Inmiddels kunnen we wel stellen dat de UPtrend volledig verslagen is en dat de index in een BEAR market is terecht gekomen. Een ander saillant detail is dat de index gisteren exact op haar 50-weeks gemiddelde is gesloten, nog een rode dag vandaag en de Dow Transport heeft ook met haar 50-MA op weebasis gebroken. Kortom, voor de Dow Transport lijkt er momenteel weinig eer te behalen. Hiermee zien we een van de belangrijkste richtingaanduidende indicatoren op Wall Street opzichtig falen waardoor we ons echt mogen gaan afvragen of we de komende dagen daadwerkelijk gaan corrigeren. De randvoorwaarden zijn in ieder geval daar en wanneer de Dow Transport vandaag ook door haar 50-MA op weekbasis zakt zal de Dow Jones zoals de Dow Theory dat omschrijft moeten volgen. Een marktbrede correctie ligt dus op de loer en een paar tegenvallende cijfers en verkeerde opmerkingen tijdens de speeches vandaag kunnen de markt een flinke knauw geven.
Weekchart Dow Transport:De overige indices in de VS hebben het ook zwaar te verduren nu de koersen daar wederom wat wegzakken. Zo zien we dat de Dow Jones weldegelijk hinder heeft ondervonden van de weerstandszone rond de 21.900 punten waar twee weerstandslijnen samenkomen. Daarnaast druk de 22.000 puntengrens ook op de koers wanneer men daar in de buurt komt. Ook al is lang niet iedereen een voorstander van de Dow Theory, toch maakt een grote meerderheid zich zorgen over de ontwikkelingen van de Dow Transport als men naar de Dow Jones kijkt. De Transport index is natuurlijk wel een belangrijke graadmeter voor het economische sentiment in de VS en zodoende beïnvloed de negatieve ontwikkeling van de Transport index weldegelijk de koers van de Dow Jones. De index zakte gisteren richting de 21.783 punten en de volgende halte is naar mijn mening de 21.650−21.500 zone waar een belangrijke steunzone en het 50-daags gemiddelde wachten.
Verder hebben we gisteren de S&P 500 verder zien wegzakken onder het 50-daags gemiddelde terwijl de Nasdaq gisteren krap onder dit 50-daags gemiddelde wist te sluiten. Ondanks de sterke herstelbeweging van afgelopen dinsdag blijven de beurzen er dus wat zorgwekkend voorstaan. De breuken met zeer belangrijke steunlijnen voorspellen tot nog toe weinig goeds en puur technisch gekeken zijn dit de eerste tekenen van een afzwakkend momentum van de BULLS. De verkoopdruk neemt aan en dit geeft de BEARS de kans om deze week nog een laatste tikje uit te delen. De Nasdaq kan bijvoorbeeld opnieuw op bezoek gaan bij de 6.150÷6.200 steunzone terwijl de S&P 500 nu haar pijlen kan gaan richten op het steungebied rond de 2.412/.2418 punten.
Daily Dow Jones:Daily Dow Transport:Daily S&P 500:AEX:
De AEX kende gisteren eerlijk gezegd een oersaaie sessie. De index opende wat twijfelend, bleef lang rond het nulpunt staan om vervolgens te stijgen en een kleine 1,5 pluspunt op de borden zetten. Vervolgens verloor de index deze winst tijdens het laatste uur van de dag waar men onder de indruk was van het draaiende sentiment op Wall Street. Zodoende sloot de AEX op 519 punten en glijdt de index langzaam maar zeker verder weg van het 50-daag gemiddelde dat rond de 520,6 punten wacht.
Met deze koersontwikkelingen blijft de AEX binnen de tradingrange van 516⁄524 punten noteren maar zakt men langzaam maar zeker richting de onderkant van deze range. Een nieuwe test van de 515⁄517 steunzone lijkt hiermee in de maak. De AEX heeft de afgelopen weken getracht uit te breken aan zowel de boven als de onderzijde maar vooralsnog blijft men ”zijwaarts” verder bewegen. Nu de AEX voor de vijfde dag op rij de strijd met het 50-daags gemiddelde heeft verloren begint deze weerstand er sterker uit te zien. Daarnaast laat het 50-daags gemiddelde een stagnerend/licht dalend verloop zien terwijl het 200-MA nog steeds sterk blijft oplopen. Deze ontwikkelingen waarbij de MA’s naar elkaar toe kruipen is een teken van technische verzwakking. Daarnaast blijft de globale trend van de AEX vanaf maart negatief. We zien wat lagere toppen met een diepe bodem rond de 506 punten. Indien de AEX afstand neemt van de 516 steunlijn lijkt een nieuwe test van de 506 steunzone onafwendbaar en nodig om de dalende trend intact te houden.
Voor vandaag blijf ik het koersdoel aanhouden van 516 punten waar dus een zeer belangrijke steunlijn voor de index wacht.
Daily AEX:Hourly AEX:Met vriendelijke groet,