...

TA: Vlakke dag in afwachting speeches Jackson Hole vandaag. Dow Transport in BEAR MARKET

25 augustus 2017, 07:20 | Daïm Boscart | leestijd: 7 minuten | moeilijkheid: 10 / 12 | (0)

De beurzen had­den gis­teren weinig zin om een duidelijke kan te kiezen waar­door er uitein­delijk min­i­male koersver­schillen aan het einde van de dag zicht­baar waren. De DAX en de AEX kropen gedurende de dag langza­am omhoog maar uitein­delijk sloten de indices vlak door­dat de koersen aan het einde van de dag nog wat terugvie­len door de tegen­val­lende open­ing van de Amerikaanse indices. Deze kwa­men direct onder druk te staan na een groene open­ing en doken al snel in de rode cijfers. Uitein­delijk sloten de indices dan ook lager maar de schade bleef beperkt, de Dow Jones leverde een kleine 30 pun­ten in ter­wi­jl de S&P 500 en de Nas­daq respec­tievelijk 5 & 7 pun­ten lager sloten. De grote ver­liez­er op Wall Street was opnieuw de Dow Trans­port die gis­teren 65 pun­ten moest inlev­eren, hier­mee sloot de index ruim 0,7% lager. Deze negatieve koer­son­twik­kel­ing van de Dow Trans­port is de zoveel­ste negatieve sessie in de afgelopen weken waar­door de index in serieuze prob­le­men komt. Inmid­dels noteert de Dow Trans­port dan ook ruim 2% onder haar 200-daags gemid­delde waar­door de index in een BEAR MAR­KET lijkt te belanden.


Goed nieuws voor de liefheb­bers van Aan­de­len en Indices: Vanaf 1 jan­u­ari 2017 ver­stu­urt anal­ist Daïm Boscart in samen­werk­ing met senior Trad­er Guy ook sig­nalen op aan­de­len en indices via de TA Trad­ing Aan­de­len & Indices Ser­vice”. U kunt d
it abon­nement uit­proberen tot 1 novem­ber 2017 voor slechts €39,-. Voor meer infor­matie zie: 

Wall Street
Van­daag een mooie laat­ste dag van de week op de beurzen waar er genoeg aan cijfer­nieuws voor­bij komt. In de VS zullen we twee belan­grijke speech­es zien op het Jack­son Hole Sym­po­sium waar Draghi en Yellen zullen spreken over het mon­e­taire- en rente­beleid van de VS en Europa. Daar­naast kwam er voor­beurs nieuws over de GDP-ontwik­kelin­gen van Duit­s­land en komt er daar om 10:00 nog nieuws over het bedri­jf­skli­maat in Duit­s­land. Verder om 14:30 nog infor­matie over de Core Durable Goods orders in de VS waar­na om 16:00 Yellen zal gaan spreken.

Deze gebeurtenis­sen zullen allen invloed gaan hebben op het koersver­loop van­daag waar de koersen de afgelopen dagen erg onder druk zijn komen te staan. Zo zien we dat met name op Wall Street de focus omlaag is en alle opwaartse pogin­gen wor­den duidelijk afgeremd door de weer­stand­sli­j­nen op de grafieken. Met name de Dow Trans­port staat onder enorme druk en deze index heeft zwaar te lei­den onder de neer­waartse druk op Wall Street. Zo brak de index vorige week al met haar 200-daags gemid­delde en zakt men gewoon rustig verder. Inmid­dels noteert de Dow Trans­port dan ook ruim 2% onder haar 200-MA wat een zeer grote tech­nis­che verzwakking is. Inmid­dels kun­nen we wel stellen dat de UPtrend volledig ver­sla­gen is en dat de index in een BEAR mar­ket is terecht gekomen. Een ander sail­lant detail is dat de index gis­teren exact op haar 50-weeks gemid­delde is ges­loten, nog een rode dag van­daag en de Dow Trans­port heeft ook met haar 50-MA op wee­ba­sis gebro­ken. Kor­tom, voor de Dow Trans­port lijkt er momenteel weinig eer te behalen. Hier­mee zien we een van de belan­grijk­ste richtin­gaan­duidende indi­ca­toren op Wall Street opzichtig falen waar­door we ons echt mogen gaan afvra­gen of we de komende dagen daad­w­erke­lijk gaan cor­rigeren. De rand­voor­waar­den zijn in ieder geval daar en wan­neer de Dow Trans­port van­daag ook door haar 50-MA op week­ba­sis zakt zal de Dow Jones zoals de Dow The­o­ry dat omschri­jft moeten vol­gen. Een mark­t­brede cor­rec­tie ligt dus op de loer en een paar tegen­val­lende cijfers en ver­keerde opmerkin­gen tij­dens de speech­es van­daag kun­nen de markt een flinke knauw geven.

Weekchart Dow Trans­port:De overige indices in de VS hebben het ook zwaar te ver­duren nu de koersen daar wederom wat wegza­kken. Zo zien we dat de Dow Jones weldegelijk hin­der heeft onder­von­den van de weer­stand­szone rond de 21.900 pun­ten waar twee weer­stand­sli­j­nen samenkomen. Daar­naast druk de 22.000 pun­ten­grens ook op de koers wan­neer men daar in de buurt komt. Ook al is lang niet iedereen een voor­stander van de Dow The­o­ry, toch maakt een grote meerder­heid zich zor­gen over de ontwik­kelin­gen van de Dow Trans­port als men naar de Dow Jones kijkt. De Trans­port index is natu­urlijk wel een belan­grijke graad­me­ter voor het economis­che sen­ti­ment in de VS en zodoende beïn­vloed de negatieve ontwik­kel­ing van de Trans­port index weldegelijk de koers van de Dow Jones. De index zak­te gis­teren richt­ing de 21.783 pun­ten en de vol­gende halte is naar mijn mening de 21.65021.500 zone waar een belan­grijke ste­un­zone en het 50-daags gemid­delde wacht­en.

Verder hebben we gis­teren de S&P 500 verder zien wegza­kken onder het 50-daags gemid­delde ter­wi­jl de Nas­daq gis­teren krap onder dit 50-daags gemid­delde wist te sluiten. Ondanks de sterke her­stel­be­weg­ing van afgelopen dins­dag bli­jven de beurzen er dus wat zorg­wekkend voorstaan. De breuken met zeer belan­grijke ste­un­li­j­nen voor­spellen tot nog toe weinig goeds en puur tech­nisch gekeken zijn dit de eerste teke­nen van een afzwakkend momen­tum van de BULLS. De verkoop­druk neemt aan en dit geeft de BEARS de kans om deze week nog een laat­ste tik­je uit te delen. De Nas­daq kan bijvoor­beeld opnieuw op bezoek gaan bij de 6.150÷6.200 ste­un­zone ter­wi­jl de S&P 500 nu haar pijlen kan gaan richt­en op het ste­unge­bied rond de 2.412/.2418 pun­ten.

Dai­ly Dow Jones:Dai­ly Dow Trans­port:Dai­ly S&P 500:AEX:
De AEX kende gis­teren eerlijk gezegd een oer­saaie sessie. De index opende wat twi­jfe­lend, bleef lang rond het nulpunt staan om ver­vol­gens te sti­j­gen en een kleine 1,5 plus­punt op de bor­den zetten. Ver­vol­gens ver­loor de index deze winst tij­dens het laat­ste uur van de dag waar men onder de indruk was van het draaiende sen­ti­ment op Wall Street. Zodoende sloot de AEX op 519 pun­ten en gli­jdt de index langza­am maar zek­er verder weg van het 50-daag gemid­delde dat rond de 520,6 pun­ten wacht.

Met deze koer­son­twik­kelin­gen bli­jft de AEX bin­nen de trad­in­grange van 516524 pun­ten noteren maar zakt men langza­am maar zek­er richt­ing de onderkant van deze range. Een nieuwe test van de 515517 ste­un­zone lijkt hier­mee in de maak. De AEX heeft de afgelopen weken getra­cht uit te breken aan zow­el de boven als de onderz­i­jde maar vooral­snog bli­jft men zijwaarts” verder bewe­gen. Nu de AEX voor de vijfde dag op rij de stri­jd met het 50-daags gemid­delde heeft ver­loren begint deze weer­stand er sterk­er uit te zien. Daar­naast laat het 50-daags gemid­delde een stagnerend/​licht dal­end ver­loop zien ter­wi­jl het 200-MA nog steeds sterk bli­jft oplopen. Deze ontwik­kelin­gen waar­bij de MA’s naar elka­ar toe kruipen is een teken van tech­nis­che verzwakking. Daar­naast bli­jft de glob­ale trend van de AEX vanaf maart negatief. We zien wat lagere top­pen met een diepe bodem rond de 506 pun­ten. Indi­en de AEX afs­tand neemt van de 516 ste­un­li­jn lijkt een nieuwe test van de 506 ste­un­zone onafwend­baar en nodig om de dal­ende trend intact te houden.

Voor van­daag bli­jf ik het koers­doel aan­houden van 516 pun­ten waar dus een zeer belan­grijke ste­un­li­jn voor de index wacht.

Dai­ly AEX:Hourly AEX:Met vrien­delijke groet,

Daïm Boscart | US Markets

Reageren

Anonieme comments achterlaten is niet toegestaan. Hiervoor moet u ingelogd zijn. Login »
Turbo’s zijn complexe instrumenten en brengen vanwege het hefboomeffect een hoog risico mee van snel oplopende verliezen. 7 op de 10 retailbeleggers verliest geld met de handel in turbo’s. Het is belangrijk dat u goed begrijpt hoe turbo’s werken en dat u nagaat of u zich het hoge risico op verlies kunt permitteren.