In plaats van Amerika, Duitsland en Nederland is vandaag Frankrijk aan de beurt. We beginnen met de Franse index, de CAC 40. Daarna analyseren we de impact van het virus op drie crisis gevoelige Franse aandelen, hierbij kijken we ook of dit kansen met zich meebrengt.
CAC 40
De Franse en Nederlandse index vertonen verschillende gelijkenissen. Net als bij de CRASH van de AEX verloor de CAC 40 bijna 40% aan waarde. Op 25 mei brak de koers, net als bij de AEX, uit aan de bovenzijde van de zijwaartse trend. Ruim twee maanden bewoog de koers zich tussen 4150 en 4560. Twee weken lang wist de index hoger toppen en hogere bodems neer te zetten. Wat ik mijzelf afvroeg, is dit wel reëel gezien de huidige economische situatie. 11 mei werd de trendlijn middels een gap neerwaarts gebroken. De weg naar de 4560 grens ligt op dit moment open.
Unibail-Rodamco-Westfield
Nadat Unibail de WEDGE opwaarts had gebroken was het aardig op weg om zich weer in het neerwaartse trendkanaal te treden. Het lukte het aandeel niet om dit waar te maken, net aan de onderzijde van dit kanaal ketste het af. De weg omlaag werd ingezet en werd opgevangen door de MA 20⁄50. Dit betekend dat er ruimte richting de 45 — 41 EUR zone ligt. Aangezien deze bodem meermaals is getest ligt er wellicht een long positie in het verschiet vanaf de 41 EUR grens.
Airbus
Luchtvaart bedrijven werden tijdens de CRASH hard getroffen. Airbus leed ongeveer 65% verlies. Sinds dien bewoog de koers zich binnen een trading range tussen de 49 — 64 EUR zone. Op 3 juni brak de koers uit aarde bovenkant van de range. De uitbraak richting de 81 EUR was niet van lange duur. De eerste test ligt neerwaarts op de 64 EUR. Als deze weerstandslijn wordt gebroken kan de koers weer in de bekende trading range terecht komen.
BNP Paribas
De koers van BNP Paribas is enigszins vergelijkbaar met de het verloop van Airbus. Sinds de CRASH beweegt de prijs zich in een zijwaarts kanaal. Eind mei brak de koers uit naar de 40 EUR maar wist dit niet vast te houden. Een short positie met als koersdoel de 31 EUR is mogelijk. Op dit prijsniveau treedt de eerste horde op, namelijk de bovenzijde van de eerdere trading range.
Conclusie
Binnen de Franse markt ben ik qua mogelijkheden het meest positief gestemd over Unibail en Airbus. Bij Unibail zie ik een mogelijkheid voor een short positie met als koersdoel de 45 — 50 EUR. Aangezien dit prijsniveau meermaals is getest kan het rond dit niveau omgezet worden in een long positie. Daarnaast zie ik mogelijkheden voor een shortpositie in Airbus. De eerste neerwaartse horde ligt naar mijn inziens op de 64 EUR grens. Als de koers deze grens weet te doorbreken ligt de weg naar de onderkant van de trading range (49 EUR) open.