...

TA: Verder omlaag?

22 juni 2017, 07:13 | Daïm Boscart | leestijd: 10 minuten | moeilijkheid: 11 / 12 | (0)

Na een zeer negatief begin van de dag gis­teren waar­bij de AEX en de DAX flink moesten inlev­eren hebben de mark­ten de schade richt­ing het einde van de sessie enigszins weten te beperken. De indices kre­gen er gis­teren­mor­gen flink van langs en er ver­sch­enen wederom rode cijfers van meer dan 1% op de bor­den. Richt­ing het mid­dagu­ur trokken de koersen echter weer enigszins richt­ing de nul­li­jn om uitein­delijk redelijk vlak te sluiten. De AEX sloot slechts 0,4 pun­ten lager ter­wi­jl de DAX 110 min­pun­ten omtoverde in een min van slechts 40 pun­ten bij slot. Ook in Ameri­ka was het sen­ti­ment niet al te posi­tief, alle indices sloten in het rood op de Nas­daq na. Dat de Nas­daq wederom niet doet wat de rest doet is een teken van de bli­jvende diver­gen­tie op Wall Street. Zo zagen we de afgelopen weken de overige indices aan waarde win­nen ter­wi­jl de Nas­daq flink moest inboeten ter­wi­jl nu de Nas­daq probeert te her­stellen ter­wi­jl de rest het moeil­ijk­er begint te kri­j­gen. Deze diver­gen­tie zit me nog steeds niet hele­maal lekker en dat deze ver­schillen stand houden is een voor mij een belan­grijk sig­naal dat aangeeft dat er voor­lop­ig nog hele­maal geen geza­men­lijke besliss­ing is gemaakt op Wall Street.


Goed nieuws voor de liefheb­bers van Aan­de­len en Indices: Vanaf 1 jan­u­ari 2017 ver­stu­urt anal­ist Daïm Boscart in samen­werk­ing met senior Trad­er Guy ook sig­nalen op aan­de­len en indices via de TA Trad­ing Aan­de­len & Indices Ser­vice”. U kunt d
it abon­nement uit­proberen tot 1 sep­tem­ber 2017 voor slechts €39,-. Voor meer infor­matie zie: 


Wall Street
Wederom een dag met ver­schillen dus in Ameri­ka, waar de grote indices zoals de Dow Jones, Dow Trans­port & de S&P 500 in het rood sloten besloot de Nas­daq wederom te rea­geren met een grote tegen­draadse beweg­ing. De Amerikaanse techin­dex sloot namelijk bij­na 1% hoger waar­door er een flink ver­schil ontstond tussen enerz­i­jds de indus­tri­als en anderz­i­jds de tech­fond­sen. Dit ver­schil aan waarde tussen bepaalde indices noe­men we diver­gen­tie, een ver­schi­jn­ing die beleg­gers niet graag zien op de beurzen aangezien dit voor onrust en onzek­er­heid zorgt. Men ziet de fond­sen en index­en namelijk con­trair ten opzichte van elka­ar bewe­gen waar­door de ver­houdin­gen scheef lopen. De geschiede­nis leert ons dat in ver­loop van tijd deze ver­schillen zullen wor­den goed gemaakt wat inhoud dat de beurzen met een grote, felle beweg­ing zullen moeten rea­geren. Zo verwacht ik dat er een kleine storm op komst is op Wall Street waar de beurzen een grote beweg­ing omlaag zullen kun­nen mak­en. De Amerikaanse indices noteren namelijk bij­zon­der hoog na de BULL-beweg­ing van de afgelopen maan­den en nu record na record uit de boeken is geblazen zal men zich gaan con­cen­tr­eren op het nemen van enkele win­sten. De toen­e­mende onzek­er­heid over het ver­volg van de ral­ly werd eerder deze maand bloot­gelegd toen Gold­man Sachs met een waarschuwing aan­gaande de techaan­de­len kwam waar­na de Nas­daq in de prob­le­men kwam door de kleine afs­tort van tech­fond­sen. Aan de andere kant naderen we het einde van Q2 en hierin zullen de bedri­jf­s­ci­jfers uit­mun­tend moeten zijn om te kun­nen vol­doen aan de ratio’s van het vorige cijfer­seizoen en de verwachtin­gen van beleg­gers op Wall Street. Deze ontwik­kel­ing zullen we over een maand met belang­stelling in de gat­en houden.

De Dow Jones gaf voor het eerst sinds een lange peri­ode weer voor de tweede dag op rij wat koer­swaarde toe. De Amerikaanse hoofdin­dex ver­loor gis­teren 60 pun­ten en met de 70 pun­ten van dins­dag hier­bij komt de Dow Jones ein­delijk wat in beweg­ing na het noteren van de nieuwe All Time High rond de 21.525 pun­ten. De index is nu zo’n 130 pun­ten terug gevallen ten opzichte van deze top die maandag werd zet en is hier­mee op weg richt­ing de 21.350 zone die zal moeten wor­den bereikt op de opwaartse GAP van maandag te dicht­en. Verder is de Dow Jones met de neer­gaande beweg­ing van de afgelopen twee dagen weer bin­nen het opwaartse trend­kanaal gevallen wat inhoud dat de weer­stand rond de 21.450 pun­ten weer van kracht is en dat de koers zich hoogst­waarschi­jn­lijk weer zal ontwikke­len bin­nen dit opgaande trend­kanaal. Hier­bij hoort vanzelf­sprek­end ook een test van de onderkant van dit kanaal en dit zal in de loop van de tijd ook moeten gaan gebeuren om de boel werk­baar te houden. Zodoende verwacht ik dat de Dow Jones de komende dagen een nieuwe, hogere bodem zal gaan neerzetten rond de 21.00021.075 pun­ten waar een mooie en sterke ste­un­zone wacht. Een verdere opwaartse beweg­ing na al het geweld van de afgelopen weken lijkt mij per­soon­lijk hoogst onwaarschi­jn­lijk. De index noteert erg hoog en tegen enkele belan­grijke weer­standen, daar­naast zien we de diver­gen­tie op Wall Street oplopen en moet de Dow Jones nog steeds wat gaan doen na de 2% dal­ing van haar broert­je de Dow Trans­port.

De Dow Trans­port index is namelijk hard teruggevallen vanaf de 9.500 top die maandag werd behaald. De reac­tie op deze posi­tieve koer­son­twik­kel­ing was niet al te best en de Dow Trans­port kon voor de tweede keer in een korte peri­ode een flinke stap terug doen na het testen van de 9.500 zone. Zodoende noteert de Trans­port index inmid­dels 9.290 pun­ten en heeft men 2% moeten inlev­eren na het testen van de top. De Dow Trans­port wordt vaak gezien als een van de voor­lop­ers als het gaat om het draaien van de trend en dus kijken we met bovengemid­delde inter­esse naar de ontwik­kelin­gen van deze index. Een beweg­ing van 1,8% zoals die van dins­dag is vaak ook een behoor­lijke waarschuwing omdat een dal­ing van een dergelijke grote vaak een belan­grijke aanzet is tot een grotere neer­gaande beweg­ing die kan lei­den tot een cor­rec­tie (4/5% of meer). In het geval van de Dow Trans­port geloof ik zek­er dat de index eerst terug kan naar het 50-MA dat rond de 9.150÷9.175 zal wacht­en waar­na er een neer­waartse door­braak van dit 50-MA kan gaan plaatsvin­den. In dat geval zou het startschot voor een forse neer­gaande beweg­ing zijn gegeven en wordt het heel inter­es­sant om te zien hoe men zal rea­geren op Wall Street.

Dai­ly Dow Jones:Dai­ly Dow Trans­port:AEX
Dan hebben we daar nog de AEX die gis­teren een bij­zon­dere beweg­ing liet zien. Na het noteren van de top afgelopen dins­dag op 528,5 punt viel de index gis­teren terug tot 515,5 pun­ten. Een dal­ing van ruim 13 pun­ten in slechts ander­halve dag tijd. De dal­ing van gis­teren die ook goed was voor vijf pun­ten in de mor­gen was dan ook een prachtig ver­volg op het­geen we kon­den zien op de dag­grafiek van de index. Zo bewoog de AEX gis­teren naar de onderkant van het oplopende trend­kanaal en gaf men een mooi ver­volg op het BEAR­ISH engulf­ing patroon dat we kon­den zien op de dag­grafiek (fal­ende groene can­dle met lange schaduw gevol­gd door een mega grote rode can­dle met volledig body). Richt­ing de open­ing van Wall Street begon men echter wat te twi­jfe­len in Europa, de groene future van de Nas­daq en de her­stel­lende future van de S&P 500 gaf beleg­gers het idee dat de dal­ing wellicht wat te over­dreven was waar­door de indices uitein­delijk maar een frac­tie van de ver­liezen van eerder op de mor­gen moesten toes­taan. Zo sloot de AEX slechts 0,4 punt lager en ging men de dag uit met 520,5 pun­ten.

Met deze stand noteert de AEX weer ligt boven de 520,5 pun­ten ste­un die in mijn ogen niet al te veel waarde meer heeft. De index heeft de afgelopen dagen immers al twee keer met grof geweld gebro­ken met deze ste­un­li­jn waar­door de onder­s­te­unende waarde van deze tech­nis­che lijn wat is afgenomen. Eerder gelde de 520 ste­un­li­jn namelijk als een zek­er­hei­d­je die de AEX weken­lang bin­nen de 520528 range wist te houden. Voor het ontstaan van deze ste­un­zone moeten we terug naar eind april toen Macron de verkiezin­gen in Frankrijk wist te win­nen. Reden voor de Europese beurzen om vol euforie te rea­geren en zo ook de AEX index. De index sloot die vri­jdag ervoor op 513 pun­ten waar­na de index op 520 opende de vol­gende dag. In de tech­nis­che analyse noe­men we dit een GAP, een open­ing op de grafiek die ontstaat wan­neer een onderliggende waarde veel hoger opent dan de Day-High van de dag ervoor. Een vuistregel is wel dat GAPS ontstaan om ver­vol­gens weer gedicht te wor­den en met de ontwik­kelin­gen van de afgelopen dagen lijkt het erop dat dit pro­ces momenteel in gang is gezet. De AEX heeft vorige en deze week voor het eerst in ruim twee maan­den tijd een eerste aanzet gegeven om dit GAP te dicht­en door voor het eerst de 520 ste­un­zone te slecht­en. Vorige week zagen we al een korte test van de 516 ste­un­zone en gis­teren viel de index zelfs terug tot 515 pun­ten. Hier­mee lijkt het zo klaar als een klon­t­je en kun­nen we een mooi koers­doel voor de AEX voor de komende dagen for­muleren: 513 pun­ten.

Echter geloof ik dat wan­neer de AEX de 513 pun­ten heeft bereikt de dal­ing nog niet volledig achter de rug is. Men is momenteel de 506520 trad­in­grange aan het betre­den en mocht men de 513 pun­ten bereiken zal men pre­cies in het mid­den van deze trad­in­grange noteren. Zodoende lijkt het mij dan ook logisch dat de AEX wederom de onderz­i­jde van deze range zal gaan aan­doen waar­na men weer opnieuw zal moeten bepalen of men bin­nen deze range wil bli­jven bewe­gen of niet. Voor­lop­ig is de blik op de AEX dus nadrukke­lijk omlaag tot in ieder geval de GAP­close van 513 punten.

Dai­ly AEX:Hourly AEX:Met vrien­delijke groet,

Daïm Boscart | US Markets

Reageren

Anonieme comments achterlaten is niet toegestaan. Hiervoor moet u ingelogd zijn. Login »
Turbo’s zijn complexe instrumenten en brengen vanwege het hefboomeffect een hoog risico mee van snel oplopende verliezen. 7 op de 10 retailbeleggers verliest geld met de handel in turbo’s. Het is belangrijk dat u goed begrijpt hoe turbo’s werken en dat u nagaat of u zich het hoge risico op verlies kunt permitteren.