Goed nieuws voor de liefhebbers van Aandelen en Indices: Vanaf 1 januari 2017 verstuurt analist Daïm Boscart in samenwerking met senior Trader Guy ook signalen op aandelen en indices via de ”TA Trading Aandelen & Indices Service”. U kunt dit abonnement uitproberen tot 1 september 2017 voor slechts €39,-. Voor meer informatie zie:
Wall Street
Wederom een dag met verschillen dus in Amerika, waar de grote indices zoals de Dow Jones, Dow Transport & de S&P 500 in het rood sloten besloot de Nasdaq wederom te reageren met een grote tegendraadse beweging. De Amerikaanse techindex sloot namelijk bijna 1% hoger waardoor er een flink verschil ontstond tussen enerzijds de industrials en anderzijds de techfondsen. Dit verschil aan waarde tussen bepaalde indices noemen we divergentie, een verschijning die beleggers niet graag zien op de beurzen aangezien dit voor onrust en onzekerheid zorgt. Men ziet de fondsen en indexen namelijk contrair ten opzichte van elkaar bewegen waardoor de verhoudingen scheef lopen. De geschiedenis leert ons dat in verloop van tijd deze verschillen zullen worden goed gemaakt wat inhoud dat de beurzen met een grote, felle beweging zullen moeten reageren. Zo verwacht ik dat er een kleine storm op komst is op Wall Street waar de beurzen een grote beweging omlaag zullen kunnen maken. De Amerikaanse indices noteren namelijk bijzonder hoog na de BULL-beweging van de afgelopen maanden en nu record na record uit de boeken is geblazen zal men zich gaan concentreren op het nemen van enkele winsten. De toenemende onzekerheid over het vervolg van de rally werd eerder deze maand blootgelegd toen Goldman Sachs met een waarschuwing aangaande de techaandelen kwam waarna de Nasdaq in de problemen kwam door de kleine afstort van techfondsen. Aan de andere kant naderen we het einde van Q2 en hierin zullen de bedrijfscijfers uitmuntend moeten zijn om te kunnen voldoen aan de ratio’s van het vorige cijferseizoen en de verwachtingen van beleggers op Wall Street. Deze ontwikkeling zullen we over een maand met belangstelling in de gaten houden.
De Dow Jones gaf voor het eerst sinds een lange periode weer voor de tweede dag op rij wat koerswaarde toe. De Amerikaanse hoofdindex verloor gisteren 60 punten en met de 70 punten van dinsdag hierbij komt de Dow Jones eindelijk wat in beweging na het noteren van de nieuwe All Time High rond de 21.525 punten. De index is nu zo’n 130 punten terug gevallen ten opzichte van deze top die maandag werd zet en is hiermee op weg richting de 21.350 zone die zal moeten worden bereikt op de opwaartse GAP van maandag te dichten. Verder is de Dow Jones met de neergaande beweging van de afgelopen twee dagen weer binnen het opwaartse trendkanaal gevallen wat inhoud dat de weerstand rond de 21.450 punten weer van kracht is en dat de koers zich hoogstwaarschijnlijk weer zal ontwikkelen binnen dit opgaande trendkanaal. Hierbij hoort vanzelfsprekend ook een test van de onderkant van dit kanaal en dit zal in de loop van de tijd ook moeten gaan gebeuren om de boel werkbaar te houden. Zodoende verwacht ik dat de Dow Jones de komende dagen een nieuwe, hogere bodem zal gaan neerzetten rond de 21.000−21.075 punten waar een mooie en sterke steunzone wacht. Een verdere opwaartse beweging na al het geweld van de afgelopen weken lijkt mij persoonlijk hoogst onwaarschijnlijk. De index noteert erg hoog en tegen enkele belangrijke weerstanden, daarnaast zien we de divergentie op Wall Street oplopen en moet de Dow Jones nog steeds wat gaan doen na de 2% daling van haar broertje de Dow Transport.
De Dow Transport index is namelijk hard teruggevallen vanaf de 9.500 top die maandag werd behaald. De reactie op deze positieve koersontwikkeling was niet al te best en de Dow Transport kon voor de tweede keer in een korte periode een flinke stap terug doen na het testen van de 9.500 zone. Zodoende noteert de Transport index inmiddels 9.290 punten en heeft men 2% moeten inleveren na het testen van de top. De Dow Transport wordt vaak gezien als een van de voorlopers als het gaat om het draaien van de trend en dus kijken we met bovengemiddelde interesse naar de ontwikkelingen van deze index. Een beweging van 1,8% zoals die van dinsdag is vaak ook een behoorlijke waarschuwing omdat een daling van een dergelijke grote vaak een belangrijke aanzet is tot een grotere neergaande beweging die kan leiden tot een correctie (4/5% of meer). In het geval van de Dow Transport geloof ik zeker dat de index eerst terug kan naar het 50-MA dat rond de 9.150÷9.175 zal wachten waarna er een neerwaartse doorbraak van dit 50-MA kan gaan plaatsvinden. In dat geval zou het startschot voor een forse neergaande beweging zijn gegeven en wordt het heel interessant om te zien hoe men zal reageren op Wall Street.
Daily Dow Jones:Daily Dow Transport:AEX
Dan hebben we daar nog de AEX die gisteren een bijzondere beweging liet zien. Na het noteren van de top afgelopen dinsdag op 528,5 punt viel de index gisteren terug tot 515,5 punten. Een daling van ruim 13 punten in slechts anderhalve dag tijd. De daling van gisteren die ook goed was voor vijf punten in de morgen was dan ook een prachtig vervolg op hetgeen we konden zien op de daggrafiek van de index. Zo bewoog de AEX gisteren naar de onderkant van het oplopende trendkanaal en gaf men een mooi vervolg op het BEARISH engulfing patroon dat we konden zien op de daggrafiek (falende groene candle met lange schaduw gevolgd door een mega grote rode candle met volledig body). Richting de opening van Wall Street begon men echter wat te twijfelen in Europa, de groene future van de Nasdaq en de herstellende future van de S&P 500 gaf beleggers het idee dat de daling wellicht wat te overdreven was waardoor de indices uiteindelijk maar een fractie van de verliezen van eerder op de morgen moesten toestaan. Zo sloot de AEX slechts 0,4 punt lager en ging men de dag uit met 520,5 punten.
Met deze stand noteert de AEX weer ligt boven de 520,5 punten steun die in mijn ogen niet al te veel waarde meer heeft. De index heeft de afgelopen dagen immers al twee keer met grof geweld gebroken met deze steunlijn waardoor de ondersteunende waarde van deze technische lijn wat is afgenomen. Eerder gelde de 520 steunlijn namelijk als een zekerheidje die de AEX wekenlang binnen de 520⁄528 range wist te houden. Voor het ontstaan van deze steunzone moeten we terug naar eind april toen Macron de verkiezingen in Frankrijk wist te winnen. Reden voor de Europese beurzen om vol euforie te reageren en zo ook de AEX index. De index sloot die vrijdag ervoor op 513 punten waarna de index op 520 opende de volgende dag. In de technische analyse noemen we dit een GAP, een opening op de grafiek die ontstaat wanneer een onderliggende waarde veel hoger opent dan de Day-High van de dag ervoor. Een vuistregel is wel dat GAPS ontstaan om vervolgens weer gedicht te worden en met de ontwikkelingen van de afgelopen dagen lijkt het erop dat dit proces momenteel in gang is gezet. De AEX heeft vorige en deze week voor het eerst in ruim twee maanden tijd een eerste aanzet gegeven om dit GAP te dichten door voor het eerst de 520 steunzone te slechten. Vorige week zagen we al een korte test van de 516 steunzone en gisteren viel de index zelfs terug tot 515 punten. Hiermee lijkt het zo klaar als een klontje en kunnen we een mooi koersdoel voor de AEX voor de komende dagen formuleren: 513 punten.
Echter geloof ik dat wanneer de AEX de 513 punten heeft bereikt de daling nog niet volledig achter de rug is. Men is momenteel de 506⁄520 tradingrange aan het betreden en mocht men de 513 punten bereiken zal men precies in het midden van deze tradingrange noteren. Zodoende lijkt het mij dan ook logisch dat de AEX wederom de onderzijde van deze range zal gaan aandoen waarna men weer opnieuw zal moeten bepalen of men binnen deze range wil blijven bewegen of niet. Voorlopig is de blik op de AEX dus nadrukkelijk omlaag tot in ieder geval de GAPclose van 513 punten.
Daily AEX:Hourly AEX:Met vriendelijke groet,