...

TA: Twijfels door divergentie

5 juni 2017, 06:53 | Daïm Boscart | leestijd: 8 minuten | moeilijkheid: 10 / 12 | (0)

De mark­ten begeven zich in een enorm onzekere sit­u­atie waarin behoor­lijke koerss­chom­melin­gen elka­ar opvol­gen en ver­schil­lende (cor­recte en valse) sig­nalen wor­den afgegeven. Zo zien we dat de mark­ten heen en weer deinen en een duidelijke keuze betr­e­f­fende de richt­ing uit­bli­jft. De AEX schoot afgelopen vri­jdag nog uit de start­blokken (+1%) om ver­vol­gens in de rode cijfers te belanden en vlak te sluiten. Aan de andere kant zagen we een enorm sterke DAX die meer dan 150 pun­ten aan haar totaal wist bij te schri­jven. De Duitse hoofdin­dex noteerde intra­day zelfs even een nieuwe All Time High door 12.878 pun­ten aan te tikken. Ook in Europa nemen de ver­schillen tussen de indices dus toe, de AEX kan geen afs­tand nemen van de 528 weer­stand­sli­jn ter­wi­jl in Frank­furt de records op de bor­den ver­schi­j­nen. Deze ver­schillen noemt men diver­gen­ties tussen de beurzen en waar de beurzen diverg­eren kan men een grote beweg­ing verwacht­en.


Goed nieuws voor de liefheb­bers van Aan­de­len en Indices: Vanaf 1 jan­u­ari 2017 ver­stu­urt anal­ist Daïm Boscart in samen­werk­ing met senior Trad­er Guy ook sig­nalen op aan­de­len en indices via de TA Trad­ing Aan­de­len & Indices Ser­vice”. U kunt d
it abon­nement uit­proberen tot 1 augus­tus 2017 voor slechts €39,-. Voor meer infor­matie zie: 


AEX
Er wordt van­daag een redelijk rustige beurs­dag verwacht van­daag aangezien het van­daag Tweede Pinks­ter­dag is. De meeste beleg­gers geni­eten dan ook van hun extra lange week­end en in Frank­furt zal de DAX niet eens haar deuren ope­nen. Voor de rest zijn de overige indices wel gewoon open dus er is genoeg te bek­ijken op de beursvlo­er van­daag. Verder komen er van­daag wat Macro-Economis­che cijfers uit de VS en Europa naar buiten die wellicht kun­nen helpen om deze beurs­dag te gaan kleuren. Verder staan er deze week nog twee belan­grijke events op het pro­gram­ma in de vorm van de Britse verkiezin­gen en het rentebesluit van de ECB.

De AEX sloot vri­jdag uitein­delijk negatief nadat men een zeer ruime winst had ver­speelt, de Ned­er­landse hoofdin­dex stond bij­na een pro­cent in de plus maar de neer­waartse druk ron­dom de 530 – 532 zone werd de AEX uitein­delijk te veel. Zoals u kunt zien op de dag­grafiek van de AEX stootte de index vri­jdag haar hoofd tegen de oplopende weer­stand­sli­jn die de index het afgelopen jaar in bed­wang houdt. Deze weer­stand­sli­jn werd eind april/​begin mei tijdelijk opwaarts door­bro­ken maar fungeert nog steeds als belan­grijke sta-in-de-weg voor de AEX. Het feit dat de ver­schillen tussen Europa en de VS zo aan het oplopen zijn en dat daar­naast de ver­schillen bin­nen Europa ook aan oplopen zijn noe­men we diver­gen­tie. Dit woord heeft vaak een negatieve lad­ing omdat het een cor­rigerende beweg­ing van for­maat kan bew­erk­stel­li­gen.

Op de dag­grafiek van de AEX zijn de voorteke­nen momenteel dan ook niet al te opti­mistisch. Het koersver­loop van de afgelopen weken is enkel zijwaarts geweest met een enkele intra­day uitsch­i­eters richt­ing bei­de kan­ten. Echter zien we per sal­do dat de AEX amper tot nauwelijks beweegt waar­door er een con­sol­i­datie op de grafiek is waar te nemen. De AEX heeft met het zijwaartse koersver­loop gebro­ken met enkele belan­grijke ste­un­li­j­nen de afgelopen weken waar­door het gevaar momenteel aan de onderkant wacht. Door het zijwaartse koersver­loop in com­bi­natie met de oplopende ste­un­li­j­nen als gevolg van de UPtrend van de afgelopen maan­den wordt het speelveld aanzien­lijk verkleint. De AEX bli­jft gewoon” liggen rond de bek­ende niveaus ter­wi­jl de ste­un­li­j­nen oplopen tot deze niveaus. Door afgelopen week waarin de index wederom geen behoor­lijke koersveran­der­ing wist te bew­erk­stel­li­gen is de AEX-koers weer dichter tot de ste­un­li­j­nen geza­kt. Op de dag­grafiek is nu goed te zien dat het speelveld wederom is verkleint en dat de AEX nu op een steen­worp afs­tand van enkele belan­grijke ste­un­li­j­nen staat. Allereerst wacht er rond de 525 pun­ten de onderkant van het huidi­ge trend­kanaal (actief sinds novem­ber 2016! ) met daaron­der de 520 – 523 ste­un­zone waar een belan­grijke hor­i­zon­tale ste­un en het 50-daags gemid­delde samenkomen. Voor de AEX is het deze week dan ook van belang om boven de 520 – 525 pun­ten te bli­jven staan om de UPtrend intact te houden. Een dal­ing voor de AEX tot onder de 520 – 523 pun­ten zou een zeer teleurstel­lende afloop kun­nen hebben.

Aan de andere kant zullen de bovenge­noemde ste­un­li­j­nen natu­urlijk ook voor de nodi­ge opwaartse druk zor­gen. Echter verwacht ik per­soon­lijk dat dit niet genoeg zal zijn om de langverwachte dal­ing van de AEX af te slaan. Mocht de AEX toch een opwaarts momen­tum kun­nen creëren dan zal de index eerst voor­bij de 528 pun­ten moeten om ver­vol­gens de 530 – 532 weer­stand wederom aan een test te onder­w­er­pen.

Dai­ly AEX:Hourly AEX:Wall Street
Op Wall Street wis­ten de BULLS afgelopen vri­jdag ondanks behoor­lijke neer­waartse druk toch een mooie week af te sluiten. Zo zagen we een sloot aan nieuwe All Time Highs op Wall Street waar nu ein­delijk ook de Dow Jones een nieuwe record­top in de boeken wist te zetten. De Amerikaanse hoofdin­dex passeerde voor het eerst in de geschiede­nis de 21.200 pun­ten door 12.225 te bereiken. Verder schreef de S&P 500 weer 1% aan waarde bij deze week, de index sloot hier­mee met 2.439 pun­ten slechts een punt onder haar nieuwe All Time High van 2.440 pun­ten. Ook de NAS­DAQ kende een zeer goede week, de Amerikaanse techin­dex schreef bij­na 100 pun­ten aan waarde bij wat goed is voor zo’n 1,5%. Ook de NAS­DAQ noteerde hier­mee een nieuwe All Time High die voor de index nu op 6.308 pun­ten staat.

De hoge standen op de beurzen geven nu wel stof tot nadenken. De Amerikaanse indices noteren ontzettend hoog op de grafieken en dit resul­teert vanzelf­sprek­end in toen­e­mende neer­waartse druk door­dat nieuwe weer­standen en nieuwe psy­chol­o­gis­che bar­rières wor­den getest. Verder zie ik in de Verenigde Stat­en ook nog een achter­lopende Dow Trans­port die als enige van de grote indices nu geen nieuwe All Time High op de bor­den heeft staan. De index staat nog steeds meer dan 300 pun­ten (zo’n 3,5%) ver­wi­jdert van deze top­pen, een con­sta­ter­ing die mij zor­gen baart aangezien de Dow Trans­port nor­maal gespro­ken een van de voor­lop­ers zou moeten zijn in BULL-ral­ly of gedurende een cor­rigerende beweg­ing. Deze diver­gen­tie bin­nen Wall Street zal ook moeten wor­den opgelost alvorens ik blind kan inzetten op een ver­volg van de BULL-beweg­ing die momenteel gaande is. In de tussen­ti­jd bli­jf ik alert en neem ik de BEAR­ISH sig­nalen die ik de afgelopen dagen al voor u heb opge­somd serieus nemen.

De Dow Jones zal de komende dagen proberen de vol­gende mijl­paal van 21.250 pun­ten te bereiken. Echter zal dit in mijn ogen een lastig opgave wor­den. Ik verwacht dat de Dow Jones de komende dagen eerst zal con­solid­eren bin­nen de 21.00021.200 range om in alle rust de te nemen richt­ing te bepalen. Mijn aan­dacht de komende dagen zal echter gericht zijn op de Dow Trans­port die afgelopen vri­jdag een aparte beweg­ing liet zien. De Trans­port index schreef afgelopen vri­jdag intra­day 130 pun­ten aan waarde bij maar moest uitein­delijk genoe­gen nemen met slechts” 54 plus­pun­ten. Hier­mee leverde de index dus zo’n 75 pun­ten aan waarde in richt­ing het einde van de dag ter­wi­jl de overige Amerikaanse indices alle­maal rond hun Day-High (en tevens All Time High) sloten. De Trans­port is er voor­lop­ig nog niet gerust op en de can­dle van afgelopen vri­jdag zou wel eens de eerste aan­wi­jz­ing kun­nen zijn voor een cor­rigerende beweg­ing bin­nen de Trans­port sec­tor.

Hourly Dow Jones:Dai­ly Dow Trans­port:Met vrien­delijke groet,

Daïm Boscart | US Markets

Reageren

Anonieme comments achterlaten is niet toegestaan. Hiervoor moet u ingelogd zijn. Login »
Turbo’s zijn complexe instrumenten en brengen vanwege het hefboomeffect een hoog risico mee van snel oplopende verliezen. 7 op de 10 retailbeleggers verliest geld met de handel in turbo’s. Het is belangrijk dat u goed begrijpt hoe turbo’s werken en dat u nagaat of u zich het hoge risico op verlies kunt permitteren.