...

TA Tesla, D'Ieteren, ASML, Shell, Air France en AEX

28 maart 2025, 13:01 | Marcel Bronner | leestijd: 4 minuten | moeilijkheid: 6 / 12 | (0)

Als ik een vraag mee­tel als ver­zoek dan hebben we in deze col­umn twee verzoeken. 


D’I­eteren Group op ver­zoek van Peter­DS:


Ik moet beken­nen dat ik niet wist wat D’I­eteren Group deed. Nu wel, want ik heb het opgezocht! 

De enorme gap op de grafiek is veroorza­akt door een div­i­den­duitk­er­ing van euro 51,80.

Na de div­i­den­duitk­er­ing lijkt de koers met uit­sla­gen zijwaarts te gaan. Aan de boven­z­i­jde ligt de rode hor­i­zon­tale lijn als weer­stand. Ik zou het aan­deel op een Houden zetten op basis van deze grafiek. 

ASML op ver­zoek van bikkel1958:

Goede vraag bikkel1958. ik zal het proberen uit te leggen.

Op een bez­it (aan­de­len) kan men calls schri­jven. Per 100 aan­de­len kunt u 1 call schri­jven. ASML is door­gaans een volatiel aan­deel. Gecom­bi­neerd met tijd- en verwacht­ingswaarde is de volatiliteitswaarde bij bewegelijke aan­de­len (relatief) hoog. Als u een call heeft geschreven en ASML is volatiel en de koers zou sti­j­gen dan moet u uw bez­it, de aan­de­len, lev­eren. Geen prob­leem door­gaans, want u heeft een mooi ren­de­ment gemaakt.

Gaat het aan­deel na het schri­jven van uw calls zijwaarts bewe­gen, dan loopt de volatiliteitswaarde relatief snel uit de pre­mie van de calls. Tijds- en verwacht­ingswaarde zullen ook afne­men. U kunt u calls terugkopen en de winst realis­eren. Of u kunt gokken tot de eind­da­tum van de calls te bli­jven zit­ten om zodoende de hele pre­mie defin­i­tief te incasseren.

Van­daar dat ik de opmerk­ing plaat­ste dat ASML zowaar een goed aan­deel is om calls op te schri­jven. Maar omdat ik weet” dat ASML uitein­delijk weer volatiel gaat wor­den schreef ik dat die sit­u­atie (snel?) gaat veranderen.

Ik hoop dat het zo duidelijk is en anders zie ik uw vol­gende vraag graag tegemoet!

AEX:

De AEX opende van­daag even onder het blok­je. Maar nu, intra­day, staat de koers gelukkig alweer bin­nen het blok­je. De kans op een opwaartse uit­braak is dus nog steeds aan­wezig. Bent u nieuws­gierig en wilt u weten wat er bij een opwaartse uit­braak kan gebeuren? Kijk dan naar mijn voor­laat­ste col­umn: AEX 26 maart.

Air France-KLM:

Op 6 maart leek Air France-KLM wel een raket in plaats van een vlieg­tu­ig. Dat besef dat het­toch echt vlieg­tu­igen zijn daalde dagen erna in en ook de koers daalde weer terug naar het niveau van voor die raket.

De koers staat nu onder de rode sti­j­gende trendli­jn én onder de twee top­pen die we links op de grafiek zien. Zit u (nog) long in dit aan­deel kijk dan eens goed waar uw stop komt!

Tes­la:

Elon Musk zoekt naar uit­gaven onder het Biden régime. Hij vin­dt de meest krankzin­nige uit­gaven gedaan met belast­inggeld van de Amerikaanse burg­er. Dat bevalt bepaalde mensen/​groeperingen/​instanties niet, dat dit alle­maal aan het licht komt. En wat doe je dan? Juist, je steekt Tes­la’s en deal­ers in brand. Gefe­lici­teerd Mensheid!!!

Na deze felic­i­tatie gaan we naar de grafiek van Tes­la kijken en die ligt er met die weten­schap best goed bij. De groene dal­ende trendli­jn is opwaarts uitgenomen. Nu is ook de paarse dal­ende trendli­jn opwaarts uitgenomen en zelfs al als ste­un getest.

Ik zou deze op mijn watch­list zetten en telkens van kleine upticks proberen te profiteren.

Shell:

Maart is een uit­stek­ende maand voor Shell. Althans, tot nu toe. Na iets wat op een dubbel bodem­p­je lijkt begon de koers aan een sti­jging. De groene hor­i­zon­tale weer­stan­dli­jn werd opwaarts uitgenomen en daar­na getest als ste­un. Dat kleine stap­je terug heb ik aangegeven met het rode blok­je. De beweg­ing darbin­nen staat bek­end als een con­tin­u­atiepa­troon­t­je en we zien wat er daar­na gebeurde. Ik ver­moed dat we met gemak naar de rode weer­stand gaan.

Mar­cel Bron­ner schri­jft als zelf­s­tandig tech­nisch anal­ist columns voor US Mar­kets.

Hij benadert de markt op basis van tech­nis­che analyse. Zijn analy­ses zijn geen beleg­gingsad­vies noch een advies om te kopen of verkopen. U kunt de analy­ses gebruiken als één van de vele com­po­nen­ten om uw besliss­ing op te baseren. 

Schri­jft hij over een aan­deel dat hij in porte­feuille heeft, dan meldt hij dat in die column.


Reageren

Anonieme comments achterlaten is niet toegestaan. Hiervoor moet u ingelogd zijn. Login »
Turbo’s zijn complexe instrumenten en brengen vanwege het hefboomeffect een hoog risico mee van snel oplopende verliezen. 7 op de 10 retailbeleggers verliest geld met de handel in turbo’s. Het is belangrijk dat u goed begrijpt hoe turbo’s werken en dat u nagaat of u zich het hoge risico op verlies kunt permitteren.