In Amerika deden de beurzen over het algemeen ook hun best en zo zagen we de Dow Jones en de S&P 500 een bescheiden plusje schrijven vorige week. Verder deed de Nasdaq het na de mooie cijfers van Apple donderdagavond goed op weekbasis door 1% aan waarde bij te schrijven. Grote zorgenkindje in de VS blijft echter wel de Dow Transport die vorige week bijna 2% aan waarde verloor en dus een duidelijk negatief signaal aan het afgeven is.
Goed nieuws voor de liefhebbers van Aandelen en Indices: analist Daïm Boscart verzorgti ook signalen op aandelen en indices via de ”TA Trading Aandelen & Indices Service”. U kunt dit abonnement uitproberen tot 1 januari 2018 voor slechts €39,-. Voor meer informatie zie:
Wall Street
Op Wall Street zijn mijn ogen nu voornamelijk gericht op de Nasdaq en de Dow Transport. Beide indices wijken wat af van het gemiddelde koersverloop op Wall Street waar de Dow Jones en de S&P 500 een beetje stagneren en stilstaan. Zodoende zien we de divergentie op binnenlands niveau weer eens toenemen en eerder dit jaar hebben we al vaker gezien dat de divergerende indices op Wall Street een voorbode zijn voor een terugtest binnen de UPtrend. Waar de Nasdaq in positieve zin opvalt met een mooie All Time High op de borden zien we tegelijkertijd dat de Dow Transport ontzettend veel moeite heeft om te volgen.
De Transport Index blijft in negatieve zin opvallen nadat de index de 10.000 puntengrens heeft bereikt. Tot drie maal toe hebben we de index zien proberen deze 10.000 puntengrens te doorbreken maar vooralsnog zonder succes. De index valt na elke notering rond de 10.000 punten met redelijk wat geweld terug tot een lager koersniveau en dit zet de kopende partijen in Amerika serieus aan het denken. Afgelopen week verloor de Dow Transport zelfs bijna 2% aan koerswaarde terwijl de rest groene cijfers wist te schrijven en intraday zagen we de index zelfs terugvallen tot haar 50-daags gemiddelde voor een snelle korte test van dit 50-MA. Het feit dat de Dow Transport het 50-MA wist aan te tikken terwijl de overige indices bezig zijn met het noteren en aanscherpen van All Time Highs geeft een redelijk zwak signaal af voor de Amerikaanse markt. Zodoende verwacht ik dan ook dat men op Wall Street, net als al eerder gebeurde dit jaar, zal moeten toegeven aan de neerwaartse druk die ontstaat door de divergerende koersen in Amerika. De Dow Transport zal naar mijn verwachting in dit geval de drijvende kracht zijn achter een mogelijke dip die de koersen in de VS weer wat zal laten ”afkoelen” om een nieuwe hogere bodem te zetten om vervolgens de UPtrend weer te vervolgen.
Daily Dow:Daily Dow Transport:Daily Nasdaq:Daily SPX:Europa
In Europa hadden de beurzen zeer goede zin afgelopen week. De Europese indices wisten een mooie winst op de borden te zetten door mooi cijfernieuws van enkele belangrijke fondsen binnen de indices terwijl men ook nog steeds kon profiteren van de goedkopere Euro die elke weet wat deprecieert. Zodoende staat de munt ten opzichte van de Dollar nu 1,16 en daarmee bevindt de munt zich weer rond de niveaus van juli dit jaar. Destijds bleef de Euro mooi oplopen tot wel 1,21 ten aanzien van de Dollar maar sinds de FED heeft besloten haar verruimingsprogramma te gaan inperken terwijl men in Europa toch wat langer lijkt door te gaan heeft de munt een tikje gekregen en zien we deze dus in een redelijk rap tempo weer afzwakken. En zoals u weet zijn wij in Europa ook afhankelijk van een goede concurrentiepositie om onze export op niveau te houden en hierbij is men gebaad bij een niet te dure Euro. Daarnaast worden de in Euro genoteerde fondsen natuurlijk wat aantrekkelijker voor buitenlandse investeerders wanneer de Euro wat goedkoper wordt.
Voor de AEX is de test van de 555 weerstand een zeer belangrijke aangezien men hiermee wederom de koersniveaus van 2007 weer uitgedaagd. De index zal het niet makkelijk hebben rond de 555 punten en de uitschieter van vorige week waarbij de index een jaartop noteerde rond de 557⁄558 punten zie ik voorlopig dan ook als uitzondering. Ik verwacht nu eerst dat de AEX de komende dagen een nieuwe hogere bodem zal gaan noteren waarbij de index de onderzijde van het oplopende trendkanaal kan gaan bezoeken om zo een hogere bodem te noteren. Zoals u op de daggrafiek ziet heet de AEX momenteel de bovenzijde van de opgaande trend gevonden wat voor weerstand zorgt helemaal aangezien de 555 weerstand rond hetzelfde niveau wacht. Deze dubbele weerstand kan de AEX de komende uren/dagen dus wat terug dwingen tot zo’n 546⁄548 punten.
Ook voor de DAX verwacht ik een korte terugtest aangezien de Duitsers net als de AEX een zeer belangrijke weerstand in het vizier hebben. De DAX brak onlangs uit boven de 13.000 punten en sindsdien hebben we eigenlijk een zeer mooi koersverloop gezien van de Duitse hoofdindex. Vorige week was de index ”slechts” 4 dagen geopend maar desondanks wist men wel gewoon 2% aan koerswinst te bewerkstelligen. Hiermee sloot de index rond de 13.500 punten, een koersgebied dat wij ruim van te voren al hadden beschreven als koersdoel en nu de index haar doel heeft bereikt lijkt er wat ruimte te ontstaan voor wat winstnemingen. Zodoende verwacht ik dat de DAX net als de AEX de komende dagen wat kan gaan inleveren. Naast de 13.500 weerstand wacht er namelijk ook weerstand van de diagonale rode weerstandslijn over de toppen die ook voor enige neerwaartse druk zorgt waardoor men nu in de problemen kan raken. De dubbele weerstand lijkt mij een uitstekende aanstichter voor een korte pauze in de UPtrend waarbij de DAX een GAP omlaag kan dichten en zo een nieuwe hogere bodem binnen de UPtrend kan noteren. Hiervoor dient de 13.300 koerszone zich perfect.
Daily AEX:Daily DAX:Met vriendelijke groet,