In Europa ging het allemaal wat minder makkelijk gisteren en de markten wisten daar uiteindelijk toch knap een pluspunt uit het vuur te slepen. Zowel de AEX als de DAX kwamen intraday even onder druk te staan maar de BULL sleurde de beleggers over dit dooie punt heen. Zodoende sloten beide indices gisteren rond enkele belangrijke weerstandsniveaus waar men nu al enkele dagen staat. De beurzen lijken zich op te maken voor een verdere opwaartse beweging en deze zal gezien de redelijke periode van consolidatie groot van omvang kunnen zijn.
Goed nieuws voor de liefhebbers van Aandelen en Indices: Vanaf 1 januari 2017 verstuurt analist Daïm Boscart in samenwerking met senior Trader Guy ook signalen op aandelen en indices via de ”TA Trading Aandelen & Indices Service”. U kunt dit abonnement uitproberen tot 1 december 2017 voor slechts €39,-. Voor meer informatie zie:
Wall Street
Op Wall Street waren de ogen gisteren voornamelijk gericht op de FED die ‘s avonds haar notulen over de afgelopen meeting publiceerde. Hieruit kwam naar voren dat de nieuwe rentestap in december niet vanzelfsprekend zal zijn waar dit eerst een zekerheidje leek te zijn. De toch wat tegenvallende inflatie is een van de grootste discussiepunten onder de leden van de FED en men zal de komende weken nog wat extra verbeteringen moeten zien om de rentestap er door te duwen. De beurzen reageerden hier toch wel positief op gezien de koerswinsten na publicatie van dit bericht en dus geeft de markt te kennen dat men nog niet zit te wachten op een volgende verhoging van de rente.
Zo zagen we ook een kleine verschuiving op de valutamarkten waar de Dollar weer wat afzwakte en de Euro dus weer wat opliep. Zodoende ontstond er op de Amerikaanse aandelenmarkten net weer wat meer ruimte om verder opwaarts te bewegen, afzwakkende Dollar koersen stimuleren immers investeringen in de Amerikaanse aandelenmarkten.
Deze ontwikkeling is goed te zien op de Dow Jones die er tegenwoordig bijna dagelijks een sport van maakt om een nieuwe ATH te noteren. De index kroop gisteren wederom dichter naar de 23.000 grens toe door met zo’n 40 pluspunten te sluiten rond een nieuwe All Time High van 22.873 punten. Er staat op de Dow Jones geen maat en sinds de index onlangs brak met de 9 jaar oude weerstandslijn krijgt de index de kans om ongeremd door te stijgen. Het bereiken van de 23.000 puntengrens binnenkort zal dan ook zeker geen verrassing zijn en wellicht een opmaat naar een verdere stijging tot 23.350 punten of zelfs hoger.
Met de oplopende koersen rekende de Amerikaanse indices wederom af met enkele belangrijke weerstanden. Zo wist de Nasdaq boven de 6.600 punten te sluiten waardoor er technisch gezien een belangrijk koopsignaal is ontstaan voor de Nasdaq. De 6.600 weerstand is in mijn ogen immers de laatste serieuze horde voor een verdere stijging tot zo’n 6.750÷6.800 punten waar de index nu aan kan gaan beginnen. Technisch gezien ligt er dus een groot en open speelveld voor de techbeleggers die men de komende twee dagen kan gaan benutten. Ook de S&P 500 maakt een goede beurt gisteren en de Amerikaanse index wist zich aan het einde van de sessie knap voorbij de 2.550 weerstand te knokken. Net als voor de Nasdaq blijft er een groot open speelveld wachten voor de S&P 500 waar ik van verwacht dat de index de komende dagen zal door bewegen tot 2.600 punten alvorens een volgende serieuze weerstand zal worden getest.
De grootste opvaller op Wall Street gisteren was in mijn ogen de Dow Transport. De index wist opnieuw een mooie winst bij te schrijven van zo’n 0,5% en knokt zich hiermee weer knap richting de 10.000 puntengrens. Deze 10.000 weerstand wist de index al eerder te testen waarop een negatieve reactie kwam. De Transport index viel binnen een aantal sessies terug tot onder de 9.900 punten en men was er ook even niet gerust op toen de Dow Transport als enige niet meer mee naar boven wilde bewegen. Deze neerwaartse beweging is inmiddels voor het grootste deel weggepoetst en het lijkt er dan ook op dat deze beweging voornamelijk een korte adempauze is geweest na een zeer felle stijging van 11% die de Dow Transport onlangs achter de rug had. Ik verwacht dan ook dat de Dow Transport nog deze week zal gaan afrekenen met de 10.000 weerstand en bij een slot boven de 10.000 punten kan de Transport index de komende dagen zelfs gaan kijken naar het volgende koersdoel rond de 10.250 punten.
Daily Dow Jones:Daily Dow Transport:Daily S&P 500:Daily Nasdaq:Europa
In Europa deden de markten het dus wat rustiger gisteren en de opening oogde zelfs erg zenuwachtig. De markten kwamen wat onder druk te staan en de AEX zakte zelfs even door haar ondergrens door heel even onder de 540 punten te noteren. Vanzelfsprekend wisten de BULLS rond die niveaus weer snel het initiatief te nemen waardoor de AEX uiteindelijk veilig rond de 542 punten sloot. Hiermee noteert de AEX nu al zo’n twee weken rond hetzelfde koersgebied en dus is er wederom sprake van consolidatie op het Damrak.
Dergelijke zijwaartse bewegingen hebben we vaker gezien in 2017 en deze leden tot nog toe vaak tot een ontsnapping aan de bovenzijde. Kijkend naar de afgelopen periode deed de AEX dit ook rond de 514⁄518 punten en 528⁄531 punten. Beide zijwaartse fases werden uiteindelijk gevolgd door een felle opwaartse beweging waarbij de koers van de index een flink aantal punten wist te winnen. Ik verwacht dan ook dat de AEX ook deze keer eenzelfde beweging zal laten zien waarbij de index kan door bewegen tot het koersdoel dat ik al eerder met u heb gedeeld rond de 548⁄550 punten.
Ook in Duitsland blijft de koers haperen en steken rond dezelfde niveaus en net zoals we in Nederland zien blijven ook de Duitse aandelenkoersen op hun plek staan. Voor beide indices geldt dat men niet wil toegeven aan de neerwaartse druk rond de weerstanden en elke poging om de markten lager te zetten wordt dan ook gecounterd met een sterke beweging richting de topzone.
Deze ontwikkeling van consolidatie en strijd tussen de BULLS & BEARS is erg goed waarneembaar op de uurgrafiek van de DAX waar we zien dat de index nu al dagen op een postzegel beweegt. De index schiet geen meter op en de oude All Time High van 12.951 punten en de beoogde doelzone van 13.000 punten zijn de twee uiterste gebieden van een zeer krappe tradingrange. Men probeert de koers nadrukkelijk voorbij de 13.000 puntengrens te brengen maar dit gaat vooralsnog niet zonder slag of stoot. Wel is het interessant om te zien dat de oude All Time High van 12.951 punten nu ten tonele verschijnt als zeer betrouwbare steunlijn waardoor de opwaartse intenties van de DAX intact kunnen blijven. De huidige ontwikkelingen in Duitsland hebben dan ook veel weg van het vormen van een nieuwe hogere bodem waarna de Duitsers dus vol goede moed de 13.000 grens kunnen aanvallen en zich kunnen opmaken voor het bereiken van een nieuwe hogere mijlpaal rond de 13.250 punten.
Daily AEX:Hourly DAX:Met vriendelijke groet,