...

TA Shell, Arcelor, Air France, Adyen en de AEX

12 juli 2022, 20:11 | Marcel Bronner | leestijd: 3 minuten | moeilijkheid: 4 / 12 | (0)

Twee lezers hadden ieder nog een verzoek tegoed. Wat in het vat zit verzuurt niet. Ik heb er zelf drie grafieken aan toegevoegd en laten we maar direct beginnen.


Arcelor Mittal op verzoek van lezer Mister bluesky:

De daling is duidelijk. Binnen het cirkeltje staat een mooi continuatiepatroon en de target is gehaald. Wat nu?

Rechts op de grafiek ziet u de koers steun zoeken op de horizontale lijn. De koers is er zelfs al onder geweest, maar toch lijkt de lijn van belang.

Ik meen zelfs een soort van mini head&shoulders bodempatroon te zien. Dat gaan we de komende dagen uitvinden. De blauwe lijn zou dan de neklijn zijn. Zouden we morgen al een opwaartse doorbraak van die neklijn krijgen?

Shell op verzoek van lezer Poull:

Ja, hier was er sprake van een patroon diamond geheten. Sterker, er is nog steeds sprake van dat patroon. In dit geval zou het bodemvorming betekenen. De koers bevindt zich nog steeds in het rode gebied dat op een diamant lijkt.

Mocht de koers opwaarts uitbreken, en dat zou de verwachting moeten zijn, dan kan ongeveer de hoogte van het patroon bij het uitbraakniveau worden opgeteld. De koers moet dan wel nog even wachten met uitbreken en verder gaan de diamond te vormen...

AEX:

De AEX kennen we allemaal, de grafiek dan. Neerwaarts trendkanaal en rechts op de grafiek de aanzet tot een hogere bodem, zie de twee groene pijlen. En zou de index bezig zijn met een tweede (niet officiële) hogere bodem? Zie de koersontwikkeling boven het oranje vraagteken.

Om te verbeteren moet de AEX opwaarts door de oranje weerstandslijn.

Air France-KLM:

Gelukkig maar dat het geen echt vliegtuig is, want dit lijkt aardig op een crash. Of is er hoop en is de koers aan een zachte landing bezig?

De daling hoef ik niet verder toe te lichten. Recent is de koers opwaarts door de groene trendlijn gegaan. Die lijn is op zich niet zo heel belangrijk. De koers beweegt nu zijwaarts binnen het oranje kadertje. Dit betekent dat de koers i.i.g. niet verder daalt. Zo heel erg veel verder kan de koers overigens niet dalen, de nul komt bijna in zicht.

I doe er alles aan om de cijfers op te krikken, ik ben zelfs met KLM terug naar Nederland gekomen!

Adyen:

Bij Adyen zijn er wat belletjes afgegaan...op de (mogelijk toekomstige) bodem.

1. een lichte positieve divergentie bij de RSI
2. opwaarts door de horizontale weerstand en daarna testen als steun
3. binnen het stijgende trendkanaal
4. door de oranje dalende trendlijn en
5. een hogere bodem inclusief hogere top.

Zou Adyen dan aan het draaien zijn? Ja, dat lijkt er toch wel op. En wie weet gaat er wel een hoofd-schouder bodemformatie komen. Interessant om in de gaten te houden!

Ik zie u donderdag weer.

Marcel Bronner schrijft als zelfstandig technisch analist columns voor US Markets.

Hij benadert de markt op basis van technische analyse. Zijn analyses zijn geen beleggingsadvies noch een advies om te kopen of verkopen. U kunt de analyses gebruiken als één van de vele componenten om uw beslissing op te baseren.

Schrijft hij over een aandeel dat hij in portefeuille heeft, dan meldt hij dat in die column.


Reageren

Anonieme comments achterlaten is niet toegestaan. Hiervoor moet u ingelogd zijn. Login »

1 comment

12 juli 2022, 21:36

AMG is hard gedaald. Is er wat bodemvorming bij 20-22 ?

(0)
Turbo’s zijn complexe instrumenten en brengen vanwege het hefboomeffect een hoog risico mee van snel oplopende verliezen. 7 op de 10 retailbeleggers verliest geld met de handel in turbo’s. Het is belangrijk dat u goed begrijpt hoe turbo’s werken en dat u nagaat of u zich het hoge risico op verlies kunt permitteren.