...

TA: Rode dag op beurzen zet markten onder druk. AEX en Dow Transport lopen voorop

21 juni 2017, 08:51 | Daïm Boscart | leestijd: 9 minuten | moeilijkheid: 9 / 12 | (0)

Een rode dag op de beurzen gis­teren die kan wor­den aange­merkt als een van de bij­zon­der­ste beurs­da­gen dit jaar in mijn ogen. Na een mooie open­ing van de beurzen wist de DAX een nieuwe All Time High te noteren door bij­na de 13.000 pun­ten te bereiken. Tegelijk­er­ti­jd liep de AEX ruim drie pun­ten op waar­door de index zelfs even tijdelijk de 528 pun­ten wist te door­breken. Een erg mooie open­ing op de beurzen dus echter verd­we­nen deze win­sten als sneeuw voor de zon, zon­der aan­wi­js­bare reden kak­ten de mark­ten serieus in waar­door er enkele serieuze min­nen op de bor­den ver­sch­enen. De DAX leverde al haar winst in en sloot uitein­delijk op 12.814 pun­ten (waar het eerder op de dag een ATH van 12.951 pun­ten op de bor­den zette). De AEX toverde de winst van drie pun­ten zelfs om tot een ver­lies van vijf pun­ten waar­door de index rond de 520521 pun­ten sloot, een intra­day draai van zo’n 8 pun­ten van de AEX. Aan de andere kant van de wereld kwam ook Wall Street serieus onder druk te staan. De Amerikaanse beurzen moesten wat min­nen ver­w­erken en deze min­nen liepen uitein­delijk over­al verder op richt­ing het einde van de dag. De groot­ste ver­liez­er op Wall Street was de Dow Trans­port die dik 170 pun­ten moest inlev­eren. Hier­mee viel de index 2% terug vanaf de top rond de 9.500 pun­ten en slaagt de DJT er voor de zoveel­ste keer niet in om deze weer­stand te slecht­en. Een belan­grijk teken voor de mark­ten in de VS omdat men stelt dat de Dow Trans­port een belan­grijke index is in het bepalen van de richt­ing of het aangeven van een REVER­SAL.


Goed nieuws voor de liefheb­bers van Aan­de­len en Indices: Vanaf 1 jan­u­ari 2017 ver­stu­urt anal­ist Daïm Boscart in samen­werk­ing met senior Trad­er Guy ook sig­nalen op aan­de­len en indices via de TA Trad­ing Aan­de­len & Indices Ser­vice”. U kunt d
it abon­nement uit­proberen tot 1 augus­tus 2017 voor slechts €39,-. Voor meer infor­matie zie: 


Wall Street
Al enkele dagen spreek ik over de diver­gen­ties op Wall Street maar de afgelopen dagen probeert men het een en ander recht te trekken. Maandag namen de beurzen allen toe maar gis­teren zagen we alle beurzen weer dalen. Wat vooral opvalt is de inten­siteit van de dal­ing op som­mige indices gis­teren. Met name de dal­ing van de Dow Trans­port springt uit het oog en is naar mijn mening een grote waarschuwing voor Amerikaanse beleg­gers. Ondanks de grote dal­ing van de Trans­port index wilde de Dow Jones er niet aan geloven. De Amerikaanse hoofdin­dex bleef stug vasthouden aan de record­hoogte maar moest aan het einde van de sessie toch ook wat koer­swaarde inlev­eren door uitein­delijk dik 60 pun­ten lager te sluiten. Uitein­delijk valt de dal­ing van de Dow Jones index daarom nogal mee, de index is nu onder de 21.500 pun­ten belandt en zal hier weer moeten kijken hoe het verdere ver­loop van de koers er uit zal gaan zien de komende dagen. Tech­nisch kan er zek­er wel wat af bij de Dow Jones na alle koerssti­jgin­gen van de afgelopen weken maar ik zie op andere indices zoals de Nas­daq en de Dow Trans­port meer zwakhe­den die zijn bloot­gesteld na de dal­ing van gis­teren. Wellicht dat een verdere verzwakking van deze indices de aanzet zal zijn om de Dow Jones ein­delijk aan het dalen te kri­j­gen.

De Nas­daq leverde gis­teren na een redelijke start namelijk toch weer 50 pun­ten in. Hier­mee is een groot deel van de winst van afgelopen maandag weer ver­spilt en stevent de index af op een GAP­fill tot de High van afgelopen vri­jdag die rond de 6.161 pun­ten staat. Richt­ing het einde van de sessie gis­teren gaf de Nas­daq de eerste aanzet tot deze Gap Fill en met de ken­nis van nu lijkt het erop dat men deze beweg­ing van­daag met gemak kan gaan afmak­en. Dit zou beteke­nen voor de Nas­daq dat men wederom de onderz­i­jde van het oplopende trend­kanaal zal gaan bezoeken. Vorige week deed men dit ook al een aan­tal keer maar elke test kon nog wor­den opgevan­gen door de oplopende ste­un­li­jn aan de onderkant van het trend­kanaal. Echter zien we momenteel dat elke opwaartse beweg­ing na het testen van deze ste­un­li­jn wordt tegenge­houden door de weer­stand rond de 6.2006.225 pun­ten. Zodoende bli­jft de Nas­daq onder enorme druk staan en verwacht ik dat we bin­nenko­rt afscheid zullen gaan nemen van het oplopende trend­kanaal. De neer­waartse door­braak van deze opgaande trend kan lei­den tot een ver­volg dal­ing tot de 6.0006.050 zone waar de vol­gende serieuze ste­un wacht op de index.

De Dow Trans­port index kreeg gis­teren een flinke tik te ver­w­erken. De index daalde al snel na open­ing en bleef deze trend vasthouden. Gedurende de dag bleef het ver­lies aanzien­lijk oplopen waar­door de index uitein­delijk bij­na 2% aan waarde moest inlev­eren. Hier­mee geeft de Trans­port index een duidelijk sig­naal af, de richtin­gaan­duidende indi­ca­tor vol­gens de Dow-The­o­ry” heeft een flinke stap zuid­waarts gezet en laat zien dat er momenteel geen daad­kracht ron­dom de top­zones in. Zodoende kan de index terug­vallen tot een belan­grijke ste­un­zone rond de 9.1509.200 pun­ten waar een ste­un­li­jn en het 50-daags gemid­delde samenkomen. De huidi­ge beweg­ing van de Dow Trans­port is een duidelijke waarschuwing voor de overige indices en met de huidi­ge mark­t­con­di­ties kan er wel eens een draai van de korte ter­mi­jn trend aankomen. Hier­voor houdt ik met name de Nas­daq en de Dow Trans­port in de gat­en de komende dagen, als deze zullen voortzetten kun­nen de Dow Jones en de S&P niet anders dan vol­gen..

Dai­ly NAD­SAQ:Dai­ly Dow Trans­port:AEX
Al dagen roep ik dat de AEX in zwaar weer ver­keerd maar tot op heden wist men de boel nog knap te red­den. Ondanks de negatieve tech­nis­che ontwik­kelin­gen van de index bleef men redelijk liggen en wer­den de dalin­gen knap afgewend. Maandag wist de index zelfs te sti­j­gen tot 525526 pun­ten en gis­teren tik­te men zelfs even de 528529 pun­ten aan. Een False-Move” blijkt nu waar de koers van de AEX in elka­ar klapt. De index geeft behoor­lijk toe en zakt inmid­dels al door de 520 ste­un­zone en is hier­mee hard op weg naar de 513516 ste­un­zone waar de index nog het een en ander te rege­len heeft. Allereerst ligt de focus natu­urlijk bij het noteren van een lagere bodem bin­nen de huidi­ge neer­waartse trend, hier­mee moet men de week-low van vorige week rond de 516 pun­ten neer­waarts door­breken. Het heeft er alle schi­jn van dat dit zon­der al te veel prob­le­men zal gaan lukken waar­na de vol­gende opgave voor de AEX het vullen van de 513-GAP zal zijn. Na de verkiezin­gen in Frankrijk op 24 april opende de AEX namelijk met een bij­zon­der groot GAP vanaf de 513 pun­ten tot ongeveer 520521 pun­ten. Sinds­di­en is de AEX niet meer rond de 513 pun­ten geweest en nu de index voor het eerst sinds een lange peri­ode de 520 pun­ten­zone heeft weten te slecht­en ligt er een unieke mogelijkheid om de GAP op de dag­grafiek te dicht­en. Gaps hebben van nature de eigen­schap dat ze in de loop van de tijd weer wor­den gedicht en met de huidi­ge mark­tom­standighe­den verwacht ik dat de AEX deze GAP nog voor vri­jdag zal kun­nen sluiten.

Verder zal ik nog­maals voor u opsom­men waarom ik zo pes­simistisch ben over de AEX de afgelopen weken. Er zijn een tal van tech­nis­che ontwik­kelin­gen die de AEX er slecht uit lat­en zien:

  • Na het bereiken van de jaar­top van 538 pun­ten is de AEX in een neer­gaande trend belandt.
  • De AEX is buiten de UPtrend van 2017 gevallen. (door­braak aan de onderkant)
  • De AEX noteert voor het eerst sinds eind novem­ber (begin Trump-Ral­ly) een lan­gere peri­ode onder het 50-MA
  • Bear­ish Engulfling op de dag­grafiek, de laat­ste twee can­dle­sticks van de AEX geven een zeer negatief beeld voor de AEX op het moment. Aan de bovenkant faalt men rond de 528529 pun­ten waar­door we een lange shad­ow aan de bovenkant zien (maandag) en dins­dag een lange, knal­rode body.
Zoals u ziet genoeg rede­nen om met voorzichtigheid te han­de­len naar de koer­son­twik­kelin­gen van de AEX. De index ver­keert sim­pel­weg in zwaar weer en naar mijn mening zal deze negatieve ontwik­kel­ing min­i­maal door­gaan tot de 506513 pun­ten waar we opnieuw zullen moeten kijken naar de koer­son­twik­kelin­gen van de index.


Dai­ly AEX:Hourly AEX:Met vrien­delijke groet,

Daïm Boscart | US Markets

Reageren

Anonieme comments achterlaten is niet toegestaan. Hiervoor moet u ingelogd zijn. Login »
Turbo’s zijn complexe instrumenten en brengen vanwege het hefboomeffect een hoog risico mee van snel oplopende verliezen. 7 op de 10 retailbeleggers verliest geld met de handel in turbo’s. Het is belangrijk dat u goed begrijpt hoe turbo’s werken en dat u nagaat of u zich het hoge risico op verlies kunt permitteren.