Goed nieuws voor de liefhebbers van Aandelen en Indices: Vanaf 1 januari 2017 verstuurt analist Daïm Boscart in samenwerking met senior Trader Guy ook signalen op aandelen en indices via de ”TA Trading Aandelen & Indices Service”. U kunt dit abonnement uitproberen tot 1 augustus 2017 voor slechts €39,-. Voor meer informatie zie:
Wall Street
Al enkele dagen spreek ik over de divergenties op Wall Street maar de afgelopen dagen probeert men het een en ander recht te trekken. Maandag namen de beurzen allen toe maar gisteren zagen we alle beurzen weer dalen. Wat vooral opvalt is de intensiteit van de daling op sommige indices gisteren. Met name de daling van de Dow Transport springt uit het oog en is naar mijn mening een grote waarschuwing voor Amerikaanse beleggers. Ondanks de grote daling van de Transport index wilde de Dow Jones er niet aan geloven. De Amerikaanse hoofdindex bleef stug vasthouden aan de recordhoogte maar moest aan het einde van de sessie toch ook wat koerswaarde inleveren door uiteindelijk dik 60 punten lager te sluiten. Uiteindelijk valt de daling van de Dow Jones index daarom nogal mee, de index is nu onder de 21.500 punten belandt en zal hier weer moeten kijken hoe het verdere verloop van de koers er uit zal gaan zien de komende dagen. Technisch kan er zeker wel wat af bij de Dow Jones na alle koersstijgingen van de afgelopen weken maar ik zie op andere indices zoals de Nasdaq en de Dow Transport meer zwakheden die zijn blootgesteld na de daling van gisteren. Wellicht dat een verdere verzwakking van deze indices de aanzet zal zijn om de Dow Jones eindelijk aan het dalen te krijgen.
De Nasdaq leverde gisteren na een redelijke start namelijk toch weer 50 punten in. Hiermee is een groot deel van de winst van afgelopen maandag weer verspilt en stevent de index af op een GAPfill tot de High van afgelopen vrijdag die rond de 6.161 punten staat. Richting het einde van de sessie gisteren gaf de Nasdaq de eerste aanzet tot deze Gap Fill en met de kennis van nu lijkt het erop dat men deze beweging vandaag met gemak kan gaan afmaken. Dit zou betekenen voor de Nasdaq dat men wederom de onderzijde van het oplopende trendkanaal zal gaan bezoeken. Vorige week deed men dit ook al een aantal keer maar elke test kon nog worden opgevangen door de oplopende steunlijn aan de onderkant van het trendkanaal. Echter zien we momenteel dat elke opwaartse beweging na het testen van deze steunlijn wordt tegengehouden door de weerstand rond de 6.200−6.225 punten. Zodoende blijft de Nasdaq onder enorme druk staan en verwacht ik dat we binnenkort afscheid zullen gaan nemen van het oplopende trendkanaal. De neerwaartse doorbraak van deze opgaande trend kan leiden tot een vervolg daling tot de 6.000−6.050 zone waar de volgende serieuze steun wacht op de index.
De Dow Transport index kreeg gisteren een flinke tik te verwerken. De index daalde al snel na opening en bleef deze trend vasthouden. Gedurende de dag bleef het verlies aanzienlijk oplopen waardoor de index uiteindelijk bijna 2% aan waarde moest inleveren. Hiermee geeft de Transport index een duidelijk signaal af, de richtingaanduidende indicator volgens de ”Dow-Theory” heeft een flinke stap zuidwaarts gezet en laat zien dat er momenteel geen daadkracht rondom de topzones in. Zodoende kan de index terugvallen tot een belangrijke steunzone rond de 9.150−9.200 punten waar een steunlijn en het 50-daags gemiddelde samenkomen. De huidige beweging van de Dow Transport is een duidelijke waarschuwing voor de overige indices en met de huidige marktcondities kan er wel eens een draai van de korte termijn trend aankomen. Hiervoor houdt ik met name de Nasdaq en de Dow Transport in de gaten de komende dagen, als deze zullen voortzetten kunnen de Dow Jones en de S&P niet anders dan volgen..
Daily NADSAQ:Daily Dow Transport:AEX
Al dagen roep ik dat de AEX in zwaar weer verkeerd maar tot op heden wist men de boel nog knap te redden. Ondanks de negatieve technische ontwikkelingen van de index bleef men redelijk liggen en werden de dalingen knap afgewend. Maandag wist de index zelfs te stijgen tot 525⁄526 punten en gisteren tikte men zelfs even de 528⁄529 punten aan. Een ”False-Move” blijkt nu waar de koers van de AEX in elkaar klapt. De index geeft behoorlijk toe en zakt inmiddels al door de 520 steunzone en is hiermee hard op weg naar de 513⁄516 steunzone waar de index nog het een en ander te regelen heeft. Allereerst ligt de focus natuurlijk bij het noteren van een lagere bodem binnen de huidige neerwaartse trend, hiermee moet men de week-low van vorige week rond de 516 punten neerwaarts doorbreken. Het heeft er alle schijn van dat dit zonder al te veel problemen zal gaan lukken waarna de volgende opgave voor de AEX het vullen van de 513-GAP zal zijn. Na de verkiezingen in Frankrijk op 24 april opende de AEX namelijk met een bijzonder groot GAP vanaf de 513 punten tot ongeveer 520⁄521 punten. Sindsdien is de AEX niet meer rond de 513 punten geweest en nu de index voor het eerst sinds een lange periode de 520 puntenzone heeft weten te slechten ligt er een unieke mogelijkheid om de GAP op de daggrafiek te dichten. Gaps hebben van nature de eigenschap dat ze in de loop van de tijd weer worden gedicht en met de huidige marktomstandigheden verwacht ik dat de AEX deze GAP nog voor vrijdag zal kunnen sluiten.
Verder zal ik nogmaals voor u opsommen waarom ik zo pessimistisch ben over de AEX de afgelopen weken. Er zijn een tal van technische ontwikkelingen die de AEX er slecht uit laten zien:
- Na het bereiken van de jaartop van 538 punten is de AEX in een neergaande trend belandt.
- De AEX is buiten de UPtrend van 2017 gevallen. (doorbraak aan de onderkant)
- De AEX noteert voor het eerst sinds eind november (begin Trump-Rally) een langere periode onder het 50-MA
- Bearish Engulfling op de daggrafiek, de laatste twee candlesticks van de AEX geven een zeer negatief beeld voor de AEX op het moment. Aan de bovenkant faalt men rond de 528⁄529 punten waardoor we een lange shadow aan de bovenkant zien (maandag) en dinsdag een lange, knalrode body.
Daily AEX:Hourly AEX:Met vriendelijke groet,