...

TA: Ook Wall Street kleurt rood, corrigerende beweging aanstaande

31 mei 2017, 10:23 | Daïm Boscart | leestijd: 6 minuten | moeilijkheid: 9 / 12 | (0)

Nu Wall Street gis­teren uitein­delijk ook rood wist te kleuren begin­nen er steeds meer sig­nalen te wijzen op een dal­ende trend op de korte ter­mi­jn. De Europese beurzen waren al bezig aan een lange zijwaartse fase maar nu ook de Amerikaanse indices lijken te bezwijken onder de neer­waartse druk ron­dom de top­pen lijkt de tijd voor een mark­t­brede cor­rec­tie daar. Met name in Europa is men zich al enige tijd aan het opmak­en voor een neer­waartse beweg­ing nadat de beurzen enkele dagen (bij­na een week) bleven steken rond bepal­ende weer­stand­sniveaus. Zo wist de AEX de 528529 weer­stand te passeren ter­wi­jl de DAX bleef hangen rond de 12.67512.725 pun­ten. Inmid­dels heeft men in Europa voor­lop­ig toegegeven aan deze weer­stand­szones wat gis­teren resul­teerde in een neer­waartse beweg­ing. De AEX noteert inmid­dels onder de 525 pun­ten ter­wi­jl de DAX de 12.600 ste­un onder druk zet. Ook op Wall Street leverde men ein­delijk wat koer­swaarde in. De indices, die maandag ges­loten waren ivm Memo­r­i­al Day, sloten gis­teren in het rood en lijken daarmee toe te geven aan de ATH-top­zones die de nodi­ge neer­waartse druk met zich mee­bren­gen. Zo staan er steeds meer sig­nalen op rood en lijkt mijn verwacht­ing dat de beurzen een dal­ing gaan inzetten steeds dichter­bij te komen.


Goed nieuws voor de liefheb­bers van Aan­de­len en Indices: Vanaf 1 jan­u­ari 2017 ver­stu­urt anal­ist Daïm Boscart in samen­werk­ing met senior Trad­er Guy ook sig­nalen op aan­de­len en indices via de TA Trad­ing Aan­de­len & Indices Ser­vice”. U kunt d
it abon­nement uit­proberen tot 1 augus­tus 2017 voor slechts €39,-. Voor meer infor­matie zie: 


AEX

De AEX kende gis­teren opnieuw een onrustige dag. De Ned­er­landse hoofdin­dex leverde bij open­ing direct behoor­lijk wat waarde in waar­na de index uitein­delijk twee pun­ten lager sloot. Zo lijkt er niet veel aan de hand op het Dam­rak maar in mijn ogen heeft deze neer­waartse beweg­ing een zeer duidelijk sig­naal afgegeven. De AEX heeft met deze dal­ende beweg­ing, samen met die van maandag, na een lange zijwaartse peri­ode afscheid genomen van de oplopende ste­un­li­jn die al ruim een half jaar voor de nodi­ge ste­un zorgt en onder de bodems van de UPtrend loopt. Het feit dat de AEX inmid­dels afscheid heeft genomen van deze ste­un­li­jn is een aanzien­lijke verzwakking van de oplopende trend van het afgelopen half jaar en kan wor­den gezien als de eerste aanzet tot een cor­rigerende beweg­ing. In mijn ogen zal de AEX een nieuwe ste­un­zone moeten zoeken om de draad weer op te pakken en de UPtrend weer te kun­nen ver­vol­gen. De eerstvol­gende ste­un­zone die zich aan­di­ent is in dit geval de 520 – 522 ste­un­zone waar een zeer belan­grijke hor­i­zon­tale ste­un­li­jn en het 50-daags gemid­delde samenkomen. Waarschi­jn­lijk hoef ik u niet uit te leggen van wat voor een belang het is voor de BULLS om deze ste­un­zone intact te houden, een neer­waartse door­braak van de 520 – 522 pun­ten zou namelijk het einde beteke­nen van de UPtrend op zow­el de korte- als de mid­del­lange ter­mi­jn.

De vraag is dan ook hoe waarschi­jn­lijk ik het acht dat de AEX de dal­ing zal beperken tot deze ste­un­zone. In mijn ogen neemt die kans met de dag af. De koersver­schuivin­gen bin­nen de AEX de afgelopen dagen hebben ervoor gezorgd dat de neer­waartse druk op de koers langza­am maar zek­er verder is opge­bouwd. De AEX heeft de afgelopen peri­ode meerdere malen de kans gehad om afs­tand te nemen van de 528529 weer­stand­szone maar heeft deze mogelijkhe­den niet aange­grepen om een nieuwe opwaartse beweg­ing te starten. Het feit dat de AEX bij­na een week lang in een band­breedte van zo’n 2 – 3 pun­ten heeft bewogen geeft aan dat er geen duidelijkheid is aan bei­de kan­ten: zo wel de BULLS als de BEARS kun­nen geen vuist mak­en en zo kabbelde de koers de afgelopen dagen langza­am verder zijwaarts. In de tussen­ti­jd zijn de tech­nis­che lij­nen wel bli­jven liggen en zijn onder druk komen te staan. Een mooi voor­beeld hier­van is de oplopende ste­un­li­jn die maandag werd door­bro­ken maar ook het 50-daags gemid­delde dat de koers van de AEX nu in een rap tem­po nadert.

Dai­ly AEX:Hourly AEX:Wall Street
Zoals ik al voor­spelde is ook de Dow Jones begonnen aan haar eerste serieuze test van de top­zones. De Dow Jones wist na een lange peri­ode weer ruim boven de 21.000 pun­ten te noteren wat resul­teerde in een tijdelijke test van de 21.08021.100 weer­stand­szone. Hier bleek gis­teren dat de Amerikaanse hoofdin­dex voor­lop­ig nog niet toe is aan een nieuwe test van de ATH-zone die rond de 21.17021.250 pun­ten ligt. Eerder verwacht ik dat de Amerikaanse indices zullen bezwijken door de druk van de weer­stand die rond de top­zones is ontstaan. Zo zagen we de S&P 500 & de NAS­DAQ gis­teren voor het eerst sinds zeven dagen weer eens in de min sluiten. Wel was er op Wall Street voor Ama­zon even een mem­o­ra­bel momen­t­je: het aan­deel noteerde voor het eerst in de his­to­rie boven de $1.000,- (en dat ter­wi­jl het aan­deel in begin 2015 nog maar $300,- noteerde).

Voor de rest hebben we gis­teren ook de Dow Trans­port lager zien sluiten. De Amerikaanse Trans­port index die wordt gezien als belan­grijke graad­me­ter voor de Amerikaanse beurs­be­weg­in­gen begint nu aan een moeil­ijke fase aangezien het momenteel enkele belan­grijke weer­stand­sli­j­nen aan het testen is. Vorige week wist men het 50-daags gemid­delde opwaarts te door­breken waar­na de koers van de index is uit­gekomen rond twee belan­grijke weer­stand­sli­j­nen rond de 9.1509.200 pun­ten. Hier zal de Dow Trans­port de komende dagen duidelijk richt­ing moeten kiezen, gis­teren wist men helaas geen pot­ten te breken. De index schom­melde de hele dag rond de open­ingsko­ers en sloot uitein­delijk een kleine 10 pun­ten lager.
Dai­ly Dow Trans­port:Hourly Dow Jones:Met vrien­delijke groet,

Daïm Boscart | US Markets

Reageren

Anonieme comments achterlaten is niet toegestaan. Hiervoor moet u ingelogd zijn. Login »
Turbo’s zijn complexe instrumenten en brengen vanwege het hefboomeffect een hoog risico mee van snel oplopende verliezen. 7 op de 10 retailbeleggers verliest geld met de handel in turbo’s. Het is belangrijk dat u goed begrijpt hoe turbo’s werken en dat u nagaat of u zich het hoge risico op verlies kunt permitteren.