Goed nieuws voor de liefhebbers van Aandelen en Indices: Vanaf 1 januari 2017 verstuurt analist Daïm Boscart in samenwerking met senior Trader Guy ook signalen op aandelen en indices via de ”TA Trading Aandelen & Indices Service”. U kunt dit abonnement uitproberen tot 1 augustus 2017 voor slechts €39,-. Voor meer informatie zie:
AEX
De AEX kende gisteren opnieuw een onrustige dag. De Nederlandse hoofdindex leverde bij opening direct behoorlijk wat waarde in waarna de index uiteindelijk twee punten lager sloot. Zo lijkt er niet veel aan de hand op het Damrak maar in mijn ogen heeft deze neerwaartse beweging een zeer duidelijk signaal afgegeven. De AEX heeft met deze dalende beweging, samen met die van maandag, na een lange zijwaartse periode afscheid genomen van de oplopende steunlijn die al ruim een half jaar voor de nodige steun zorgt en onder de bodems van de UPtrend loopt. Het feit dat de AEX inmiddels afscheid heeft genomen van deze steunlijn is een aanzienlijke verzwakking van de oplopende trend van het afgelopen half jaar en kan worden gezien als de eerste aanzet tot een corrigerende beweging. In mijn ogen zal de AEX een nieuwe steunzone moeten zoeken om de draad weer op te pakken en de UPtrend weer te kunnen vervolgen. De eerstvolgende steunzone die zich aandient is in dit geval de 520 – 522 steunzone waar een zeer belangrijke horizontale steunlijn en het 50-daags gemiddelde samenkomen. Waarschijnlijk hoef ik u niet uit te leggen van wat voor een belang het is voor de BULLS om deze steunzone intact te houden, een neerwaartse doorbraak van de 520 – 522 punten zou namelijk het einde betekenen van de UPtrend op zowel de korte- als de middellange termijn.
De vraag is dan ook hoe waarschijnlijk ik het acht dat de AEX de daling zal beperken tot deze steunzone. In mijn ogen neemt die kans met de dag af. De koersverschuivingen binnen de AEX de afgelopen dagen hebben ervoor gezorgd dat de neerwaartse druk op de koers langzaam maar zeker verder is opgebouwd. De AEX heeft de afgelopen periode meerdere malen de kans gehad om afstand te nemen van de 528⁄529 weerstandszone maar heeft deze mogelijkheden niet aangegrepen om een nieuwe opwaartse beweging te starten. Het feit dat de AEX bijna een week lang in een bandbreedte van zo’n 2 – 3 punten heeft bewogen geeft aan dat er geen duidelijkheid is aan beide kanten: zo wel de BULLS als de BEARS kunnen geen vuist maken en zo kabbelde de koers de afgelopen dagen langzaam verder zijwaarts. In de tussentijd zijn de technische lijnen wel blijven liggen en zijn onder druk komen te staan. Een mooi voorbeeld hiervan is de oplopende steunlijn die maandag werd doorbroken maar ook het 50-daags gemiddelde dat de koers van de AEX nu in een rap tempo nadert.
Daily AEX:Hourly AEX:Wall Street
Zoals ik al voorspelde is ook de Dow Jones begonnen aan haar eerste serieuze test van de topzones. De Dow Jones wist na een lange periode weer ruim boven de 21.000 punten te noteren wat resulteerde in een tijdelijke test van de 21.080−21.100 weerstandszone. Hier bleek gisteren dat de Amerikaanse hoofdindex voorlopig nog niet toe is aan een nieuwe test van de ATH-zone die rond de 21.170−21.250 punten ligt. Eerder verwacht ik dat de Amerikaanse indices zullen bezwijken door de druk van de weerstand die rond de topzones is ontstaan. Zo zagen we de S&P 500 & de NASDAQ gisteren voor het eerst sinds zeven dagen weer eens in de min sluiten. Wel was er op Wall Street voor Amazon even een memorabel momentje: het aandeel noteerde voor het eerst in de historie boven de $1.000,- (en dat terwijl het aandeel in begin 2015 nog maar $300,- noteerde).
Voor de rest hebben we gisteren ook de Dow Transport lager zien sluiten. De Amerikaanse Transport index die wordt gezien als belangrijke graadmeter voor de Amerikaanse beursbewegingen begint nu aan een moeilijke fase aangezien het momenteel enkele belangrijke weerstandslijnen aan het testen is. Vorige week wist men het 50-daags gemiddelde opwaarts te doorbreken waarna de koers van de index is uitgekomen rond twee belangrijke weerstandslijnen rond de 9.150−9.200 punten. Hier zal de Dow Transport de komende dagen duidelijk richting moeten kiezen, gisteren wist men helaas geen potten te breken. De index schommelde de hele dag rond de openingskoers en sloot uiteindelijk een kleine 10 punten lager.
Daily Dow Transport:Hourly Dow Jones:Met vriendelijke groet,
Daïm Boscart | US Markets