Winkelen via het internet was natuurlijk al een trend. Het virus heeft de maatschappij min of meer gedwongen om meer gebruik te maken van de online omgeving, of het nou op werk- of winkelgebied is. Vandaag bekijken we hoe de online retailmarkt hierop reageert door in te zoomen op de charts van Amazon, Alibaba en Shopify.
Amazon
Amazon is natuurlijk de wereldspeler op het gebied van online retail. Tussen september 2018 en april 2020 was de koers flink aan het worstelen met de steun op 1682,50 USD en de weerstand op 2037,50 USD (paarse ellipsen). Net voor de CRASH (20 februari) had de koers eindelijk de weerstand gebroken. Dit was van korte duur, binnen no-time werd de welbekende steun opgezocht. Dit bleek een stevige te zijn want een definitieve doorbraak werd voorkomen.
Toen beleggers doorkregen dat het virus niet per se een bedreiging hoefde te zijn voor Amazon spoot de koers ervandoor zonder achterom te kijken. De RSI-indicator (weergeven onderaan de chart) ging van ‘oversold’ naar ‘overbought’, het kruisen van de MA-20 (groene lijn) over de MA-50 (rode lijn) gaf een extra sein dat de trend aan het omslaan was.
Dit aandeel neemt bijna geen adempauze. Momenteel beweegt de koers opwaarts langs de blauwe trendlijn opzoek naar een nieuwe all-time high. Een koopsignaal op zo’n niveau is moeilijk te rechtvaardigen. Op dit moment ben ik neutraal gestemd en kijk ik vooral of de trendlijn én de steun op 2489 USD intact blijft. Pas dan zou ik een actie beter kunnen onderbouwen.
Alibaba
Alibaba is natuurlijk de grote concurrent van Amazon. Het Chinese bedrijf staat genoteerd op de Amerikaanse beurs, vroeger was het een stuk makkelijker om een dergelijke ‘listing’ te krijgen (zie de documentaire ‘The China Hustle’ op Netflix). Alibaba heeft in 2019 meerdere keren geworsteld met een stevige weerstand op de 188 USD grens. In november van dat jaar werd de weerstand eindelijk gebroken, gevolgd door een all-time high op 230 USD. De koers raakte net als bij Amazon in verval.
Nadat de angst uit de koers verdween werd via het blauwe trendkanaal een opwaartse trend ingezet. Deze opwaartse trend werd steiler, zie de tweede blauwe trendlijn. Op het moment van schrijven is de steilere trendlijn nog steeds intact. Net als bij Amazon sta ik er op dit moment neutraal in. Ondanks dat de trend opwaarts is, is het lastig om nu positie te kiezen. Ik verwacht dat de koers een nieuwe aanval op de weerstand zal doen maar de koers staat op een belangrijk kruispunt. Hierbij zal of de weerstand op 230 USD of de steilere trendlijn doorbroken worden.
Shopify
Shopify heeft een mooi concept waarmee eenvoudig webshops opgezet kunnen worden. Dit klinkt simpel maar het is niet altijd even makkelijk om de voorraad op peil te houden en op tijd te leveren aan de klant. De koers heeft hier blijkbaar geen last van. Een groot deel van 2019 bewoog de koers rond de 297 USD grens. Begin 2020 brak de koers naar boven uit totdat het virus de koers weer richting de bekende steunlijn dwong.
Er is één ding wat opvalt wanneer je de Amazon, Alibaba en Shopify met elkaar vergelijkt. Na de CRASH wordt de steunlijn getest waarna de koers ervandoor gaat zonder achterom te kijken, gevolgd door all-time highs. De koers van Shopify schiet ook te ver door, dit is ook terug te zien aan de RSI-indicator welke een ‘overbought’ signaal afgeeft. Ik zie een shortkans richting de eerste steunlijn op de 777 USD (ongeveer 10%). Het valt wel aan te raden om de eigen stop-loss strak te houden.
Conclusie
We zien bij deze drie online bedrijven dat wanneer de angst uit de koers is, nieuwe all-time highs neergezet worden. Op dit moment sta ik neutraal tegenover Amazon en Alibaba. Bij Shopify zie ik wel een stortkans richting de eerste steunlijn op 777 USD (ongeveer 10%).
Disclaimer
De informatie is niet bedoeld als beleggingsadvies of als aanbeveling tot het doen van bepaalde beleggingen of aankopen. Indien u gebruik maakt van de verstrekte informatie doet u dat voor eigen rekening en risico.