...

TA: Nieuwe All Time High Dow Jones op vooravond FED. AEX technisch zwak

14 juni 2017, 07:53 | Daïm Boscart | leestijd: 9 minuten | moeilijkheid: 10 / 12 | (0)

Na alle span­nin­gen van de eerste twee dagen van deze week hebben de beurzen gis­teren een mooie plus weten te realis­eren. De mark­ten die erg onder druk ston­den door de uitverkoop in de tech­sec­tor trokken gis­teren weer aan onder lei­d­ing van de NAS­DAQ futures die gedurende de dag mooi optrokken. Na open­ing snelde de Dow Jones dan ook richt­ing de All Time High zone van 20.300 pun­ten. Na een paar uur kwam de klad erin en zak­te de koersen wat weg, zo viel de NAS­DAQ zelfs even terug tot een kleine min maar uitein­delijk trokken de koersen richt­ing het einde van de avond weer knap aan. Zo sloot de NAS­DAQ 45 pun­ten hoger op 6.220 pun­ten en staat het nog maar” 2% ver­wi­jdert van de All Time High van 6.341 pun­ten die het vri­jdag realiseerde. De Dow Jones sloot uitein­delijk bij­na 100 pun­ten hoger en heeft haar All Time High daarmee opge­hoogd tot 21.332 pun­ten. In Europa nam men de hele dag een afwach­t­ende houd­ing aan, de beurzen liepen na open­ing op tot de mid­dag waar­na de beleg­gers hun focus hield­en op de open­ing van Wall Street en met name de ver­richtin­gen van de NAS­DAQ. Toen bleek dat deze con­form de futures gewoon hoger opende hield­en de beurzen hun winst af tot het einde van de dag. Voor de AEX was dit echter niet genoeg om boven het 50-daags gemid­delde te sluiten waar­door de Ned­er­landse hoofdin­dex voor de tweede dag op rij sluit onder deze tech­nis­che ste­un­li­jn.


Goed nieuws voor de liefheb­bers van Aan­de­len en Indices: Vanaf 1 jan­u­ari 2017 ver­stu­urt anal­ist Daïm Boscart in samen­werk­ing met senior Trad­er Guy ook sig­nalen op aan­de­len en indices via de TA Trad­ing Aan­de­len & Indices Ser­vice”. U kunt d
it abon­nement uit­proberen tot 1 augus­tus 2017 voor slechts €29,-. Voor meer infor­matie zie: 


Wall Street
Veel spek­takel dus de afgelopen dagen op Wall Street waar de diver­gen­tie tussen de aan­de­lenko­ersen voor de nodi­ge onrust zorgde. Zo stond de Trans­port eerst aanzien­lijk lager dan de rest waar­na de Nas­daq ineens in de hoek zat waar de klap­pen vie­len. De Amerikaanse techin­dex die de hele Amerikaanse Ral­ly voorop liep gaf hier­mee een belan­grijk sig­naal af en liet beleg­gers zien dat ook de best presterende sec­toren het zeer zwaar zullen kri­j­gen waar­na de verkoop­druk toe­neemt. Beleg­gers stapten namelijk mas­saal, kort, uit de tech­fond­sen na een waarschuwing van Gold­man Sachs anal­is­ten. Nog steeds vind ik het er niet al te best uit zien voor de NAS­DAQ, de koersen her­stellen weliswaar aan het einde van de sessies en gis­teren zagen we zelfs een plus maar de echte inten­tie tot een koer­sh­er­s­tel tot het niveau van vri­jdag heb ik nog niet gezien. Ondanks de flit­sende start van gis­teren liep de NAS­DAQ future zelfs even terug tot rode cijfer waar­na de boel mas­saal weer werd opgekocht. Vooral­snog ben ik scep­tisch over de her­stel­mo­gelijkhe­den van de NAS­DAQ, de diver­gen­tie tussen de index en de overige indices verk­lapt in ieder geval dat men het geld uit de tech­sec­tor heeft her­belegt. De vraag is nu dan ook of het een tijdelijke sec­tor­ro­tatie op de zeer korte ter­mi­jn is of dat de oplopende diver­gen­tie een voorteken is van een cor­rigerende beweg­ing. De komende dagen zullen de koersen dit ons vanzelf vertellen. De NAS­DAQ houden we in ieder geval met bovengemid­delde inter­esse in de gat­en waar hij op ter­mi­jn zou kun­nen terugza­kken tot 6.0006.100 pun­ten.

De Trans­port index kende gis­teren opnieuw een zeer goede dag en hier­mee geeft de Trans­port index een ver­volg aan de opgaande beweg­ing van de afgelopen dagen. De Trans­port index viel medio mei nog hard terug tot het 200-daags gemid­delde des­ti­jds rond de 8.700 pun­ten lag. Inmid­dels is de Dow Trans­port bezig aan een geweldige her­stel­be­weg­ing, de index heeft in slechts een paar weken tijd een her­stel­be­weg­ing van 750 pun­ten weten te realis­eren. Deze koerssti­jging van ruim 8,5% heeft ervoor gezorgd dat de Amerikaanse Trans­port index weer richt­ing haar All Time High weet te bewe­gen, deze wacht namelijk rond de 9.640 pun­ten ofwel 2% boven de huidi­ge koers. Echter zal de Dow Trans­port dan wel eerst moeten afreke­nen met een felle weer­stand­szone die de index momenteel tegen het lijf loopt. Zo is te zien op de dag­grafiek dat de Dow Trans­port nu rond de 9.500 zone noteert, hier komen twee serieuze weer­stand­sli­j­nen samen die voor de nodi­ge neer­waartse druk zullen gaan zor­gen. Het zal inter­es­sant wor­den om te zien of de Dow Trans­port het oplopende trend­kanaal opwaarts weet te door­breken om nu al een gooi te doen richt­ing de 9,640 pun­ten. In mijn ogen zal dit niet gebeuren, de weer­stand­sli­j­nen zullen nor­maliter wor­den gere­specteerd en na enkele dagen van sti­jging is de Dow Trans­port wel weer toe aan een kleine cor­rigerende beweg­ing voor het vor­men van een nieuwe, hogere bodem. Zodoende verwacht ik dat de Dow Trans­port de komende dagen weer zo’n 125 – 175 pun­ten kan inlev­eren om de 9.300 ste­un­zone een bezoek te doen waar de index een nieuwe bodem kan vor­men of ervoor kan kiezen om de onderkant van het oplopende trend­kanaal te bezoeken.

Dai­ly Dow Trans­port:Hourly Dow Jones:AEX
De tech­nis­che con­di­ties van de AEX begin­nen zicht­baar te verzwakken. Na enkele dagen waar de index met het 50-daags gemid­delde in gevecht was heeft men nu voor de tweede dag op rij ges­loten onder dit 50-daags gemid­delde. Het sluiten onder het 50-daags gemid­delde is een BEAR­ISH sig­naal voor tech­nis­che anal­is­ten en wan­neer de koers van een onderliggende waarde onder het 50-MA sluit begin­nen we langza­am aan naar bene­den te kijken. In de huidi­ge sit­u­atie durf ik zelfs te bew­eren dat het sluiten van de AEX onder het 50-MA een unieke ontwik­kel­ing is in 2017. Voor het eerst sinds de Trump-Ral­ly die werd ingezet in novem­ber 2016 is de AEX twee opeen­vol­gende dagen onder het 50-daags gemid­delde ges­loten. De stag­nerende AEX-koers wordt dubbel en dwars inge­haald door de oplopende ste­un­li­j­nen die de index zwaar onder druk zetten. Waar de AEX-koers niet vooruit te bran­den is en wederom (3e keer in 2017) in een zijwaartse fase is belandt bli­jven de ste­un­li­j­nen (gevo­erd door de BULL Ral­ly van de afgelopen 8 maan­den) verder oplopen. Deze ontwik­kel­ing waar­bij de AEX-koers wordt inge­haald door de ste­un­li­j­nen, ofwel: de ste­un­li­j­nen wor­den neer­waarts door­bro­ken, zal de AEX de komende weken de das omdoen. De BULLS lijken niet opge­wassen tegen de neer­gaande druk die momenteel aanzien­lijk op de koersen drukt. Zo staat de AEX niet alleen onder het 50-MA maar heeft men ook het oplopende trend­kanaal van 2017 aan de onderkant ver­lat­en. Inmid­dels noteert deze onderz­i­jde van de oplopende trend boven de 528 pun­ten wat een prob­leem voor de AEX zal wor­den. Rond deze 528529 pun­ten wacht namelijk de boven­z­i­jde van de huidi­ge zijwaartse trad­in­grange. Een onmo­gelijke opgave voor de AEX, althans zo lijkt het: vanaf medio mei doet men namelijk niets anders dan het testen van deze weer­stand maar helaas zon­der suc­ces.

Verder zien we dat de AEX voor de derde keer in dit jaar te mak­en heeft gekre­gen met een zijwaartse fase. Er wordt een range gevor­md met een band­breedte van zo’n 810 pun­ten waarin de index bli­jft tren­deren. Elke opwaartse beweg­ing rond de 528529 pun­ten wordt verkocht ter­wi­jl een beweg­ing tot de 520 pun­ten ertoe lei­dt dat men de AEX koers weer omhoog koopt. Voor uw gemak heb ik deze zijwaartse beweg­in­gen voor u gemar­keerd op de dag­grafiek. Wat opvalt is dat de vorige twee keer dat de AEX een dergelijke con­sol­i­datiefase liet zien er een opwaartse uit­braak vol­gde. Een logisch gevolg dat ontstaat door de koop­drang in een opgaande trend waar de BULLS het voor het zeggen hebben. Toch zie ik een belan­grijk ver­schil tussen de huidi­ge range en de anderen van dit jaar: het 50-MA is hier niet bij om als onder­s­te­un­ing te dienen en de koersen omhoog te begelei­den. Sterk­er nog, het 50-MA is hierin gefaald en meerdere malen neer­waarts door­bro­ken. De bemoeie­nis van het 50-MA in deze range en het meerdere malen neer­waarts door­breken van het 50-MA bin­nen deze range maakt de onderz­i­jde ervan broos. Zo zal een nieuwe aan­val op de 520 pun­ten niet meer wor­den opgevan­gen door een onderliggende ste­un­li­jn maar waarschi­jn­lijk direct lei­den tot een nieuwe neer­waartse door­braak van een belan­grijke ste­un­li­jn waar­na we ons kun­nen opmak­en voor een ver­vol­gbe­weg­ing tot 506 – 514 pun­ten.

De AEX is inmid­dels voor de tweede dag op rij ges­loten onder het belan­grijke 50-daags gemid­delde. Hier­mee neemt de kans op een neer­gaande beweg­ing toe en via mijn TA Trad­ing Ser­vice zal ik hierop proberen in te spe­len met enkele SHORT posi­ties. Mee­doen kan met een spe­ciale aan­bied­ing voor slechts €29,- tot 1 augus­tus.

Dai­ly AEX:Hourly AEX:Met vrien­delijke groet,

Daïm Boscart | US Markets


Reageren

Anonieme comments achterlaten is niet toegestaan. Hiervoor moet u ingelogd zijn. Login »
Turbo’s zijn complexe instrumenten en brengen vanwege het hefboomeffect een hoog risico mee van snel oplopende verliezen. 7 op de 10 retailbeleggers verliest geld met de handel in turbo’s. Het is belangrijk dat u goed begrijpt hoe turbo’s werken en dat u nagaat of u zich het hoge risico op verlies kunt permitteren.