Goed nieuws voor de liefhebbers van Aandelen en Indices: Vanaf 1 januari 2017 verstuurt analist Daïm Boscart in samenwerking met senior Trader Guy ook signalen op aandelen en indices via de ”TA Trading Aandelen & Indices Service”. U kunt dit abonnement uitproberen tot 1 augustus 2017 voor slechts €29,-. Voor meer informatie zie:
Wall Street
Veel spektakel dus de afgelopen dagen op Wall Street waar de divergentie tussen de aandelenkoersen voor de nodige onrust zorgde. Zo stond de Transport eerst aanzienlijk lager dan de rest waarna de Nasdaq ineens in de hoek zat waar de klappen vielen. De Amerikaanse techindex die de hele Amerikaanse Rally voorop liep gaf hiermee een belangrijk signaal af en liet beleggers zien dat ook de best presterende sectoren het zeer zwaar zullen krijgen waarna de verkoopdruk toeneemt. Beleggers stapten namelijk massaal, kort, uit de techfondsen na een waarschuwing van Goldman Sachs analisten. Nog steeds vind ik het er niet al te best uit zien voor de NASDAQ, de koersen herstellen weliswaar aan het einde van de sessies en gisteren zagen we zelfs een plus maar de echte intentie tot een koersherstel tot het niveau van vrijdag heb ik nog niet gezien. Ondanks de flitsende start van gisteren liep de NASDAQ future zelfs even terug tot rode cijfer waarna de boel massaal weer werd opgekocht. Vooralsnog ben ik sceptisch over de herstelmogelijkheden van de NASDAQ, de divergentie tussen de index en de overige indices verklapt in ieder geval dat men het geld uit de techsector heeft herbelegt. De vraag is nu dan ook of het een tijdelijke sectorrotatie op de zeer korte termijn is of dat de oplopende divergentie een voorteken is van een corrigerende beweging. De komende dagen zullen de koersen dit ons vanzelf vertellen. De NASDAQ houden we in ieder geval met bovengemiddelde interesse in de gaten waar hij op termijn zou kunnen terugzakken tot 6.000−6.100 punten.
De Transport index kende gisteren opnieuw een zeer goede dag en hiermee geeft de Transport index een vervolg aan de opgaande beweging van de afgelopen dagen. De Transport index viel medio mei nog hard terug tot het 200-daags gemiddelde destijds rond de 8.700 punten lag. Inmiddels is de Dow Transport bezig aan een geweldige herstelbeweging, de index heeft in slechts een paar weken tijd een herstelbeweging van 750 punten weten te realiseren. Deze koersstijging van ruim 8,5% heeft ervoor gezorgd dat de Amerikaanse Transport index weer richting haar All Time High weet te bewegen, deze wacht namelijk rond de 9.640 punten ofwel 2% boven de huidige koers. Echter zal de Dow Transport dan wel eerst moeten afrekenen met een felle weerstandszone die de index momenteel tegen het lijf loopt. Zo is te zien op de daggrafiek dat de Dow Transport nu rond de 9.500 zone noteert, hier komen twee serieuze weerstandslijnen samen die voor de nodige neerwaartse druk zullen gaan zorgen. Het zal interessant worden om te zien of de Dow Transport het oplopende trendkanaal opwaarts weet te doorbreken om nu al een gooi te doen richting de 9,640 punten. In mijn ogen zal dit niet gebeuren, de weerstandslijnen zullen normaliter worden gerespecteerd en na enkele dagen van stijging is de Dow Transport wel weer toe aan een kleine corrigerende beweging voor het vormen van een nieuwe, hogere bodem. Zodoende verwacht ik dat de Dow Transport de komende dagen weer zo’n 125 – 175 punten kan inleveren om de 9.300 steunzone een bezoek te doen waar de index een nieuwe bodem kan vormen of ervoor kan kiezen om de onderkant van het oplopende trendkanaal te bezoeken.
Daily Dow Transport:Hourly Dow Jones:AEX
De technische condities van de AEX beginnen zichtbaar te verzwakken. Na enkele dagen waar de index met het 50-daags gemiddelde in gevecht was heeft men nu voor de tweede dag op rij gesloten onder dit 50-daags gemiddelde. Het sluiten onder het 50-daags gemiddelde is een BEARISH signaal voor technische analisten en wanneer de koers van een onderliggende waarde onder het 50-MA sluit beginnen we langzaam aan naar beneden te kijken. In de huidige situatie durf ik zelfs te beweren dat het sluiten van de AEX onder het 50-MA een unieke ontwikkeling is in 2017. Voor het eerst sinds de Trump-Rally die werd ingezet in november 2016 is de AEX twee opeenvolgende dagen onder het 50-daags gemiddelde gesloten. De stagnerende AEX-koers wordt dubbel en dwars ingehaald door de oplopende steunlijnen die de index zwaar onder druk zetten. Waar de AEX-koers niet vooruit te branden is en wederom (3e keer in 2017) in een zijwaartse fase is belandt blijven de steunlijnen (gevoerd door de BULL Rally van de afgelopen 8 maanden) verder oplopen. Deze ontwikkeling waarbij de AEX-koers wordt ingehaald door de steunlijnen, ofwel: de steunlijnen worden neerwaarts doorbroken, zal de AEX de komende weken de das omdoen. De BULLS lijken niet opgewassen tegen de neergaande druk die momenteel aanzienlijk op de koersen drukt. Zo staat de AEX niet alleen onder het 50-MA maar heeft men ook het oplopende trendkanaal van 2017 aan de onderkant verlaten. Inmiddels noteert deze onderzijde van de oplopende trend boven de 528 punten wat een probleem voor de AEX zal worden. Rond deze 528⁄529 punten wacht namelijk de bovenzijde van de huidige zijwaartse tradingrange. Een onmogelijke opgave voor de AEX, althans zo lijkt het: vanaf medio mei doet men namelijk niets anders dan het testen van deze weerstand maar helaas zonder succes.
Verder zien we dat de AEX voor de derde keer in dit jaar te maken heeft gekregen met een zijwaartse fase. Er wordt een range gevormd met een bandbreedte van zo’n 8⁄10 punten waarin de index blijft trenderen. Elke opwaartse beweging rond de 528⁄529 punten wordt verkocht terwijl een beweging tot de 520 punten ertoe leidt dat men de AEX koers weer omhoog koopt. Voor uw gemak heb ik deze zijwaartse bewegingen voor u gemarkeerd op de daggrafiek. Wat opvalt is dat de vorige twee keer dat de AEX een dergelijke consolidatiefase liet zien er een opwaartse uitbraak volgde. Een logisch gevolg dat ontstaat door de koopdrang in een opgaande trend waar de BULLS het voor het zeggen hebben. Toch zie ik een belangrijk verschil tussen de huidige range en de anderen van dit jaar: het 50-MA is hier niet bij om als ondersteuning te dienen en de koersen omhoog te begeleiden. Sterker nog, het 50-MA is hierin gefaald en meerdere malen neerwaarts doorbroken. De bemoeienis van het 50-MA in deze range en het meerdere malen neerwaarts doorbreken van het 50-MA binnen deze range maakt de onderzijde ervan broos. Zo zal een nieuwe aanval op de 520 punten niet meer worden opgevangen door een onderliggende steunlijn maar waarschijnlijk direct leiden tot een nieuwe neerwaartse doorbraak van een belangrijke steunlijn waarna we ons kunnen opmaken voor een vervolgbeweging tot 506 – 514 punten.
De AEX is inmiddels voor de tweede dag op rij gesloten onder het belangrijke 50-daags gemiddelde. Hiermee neemt de kans op een neergaande beweging toe en via mijn TA Trading Service zal ik hierop proberen in te spelen met enkele SHORT posities. Meedoen kan met een speciale aanbieding voor slechts €29,- tot 1 augustus.
Daily AEX:Hourly AEX:Met vriendelijke groet,
Daïm Boscart | US Markets