...

TA: Neerwaartse druk neemt toe, AEX blijft (voorlopig) overeind

3 februari 2017, 07:52 | Daïm Boscart | leestijd: 5 minuten | moeilijkheid: 6 / 12 | (0)

Men is er nog niet over uit welke richt­ing we opgaan de komende dagen maar de indi­ca­toren begin­nen als­maar wat negatiev­er te wor­den. De indices lijken het niet meer te kun­nen opbren­gen en met name op Wall Street begin­nen de beurzen wat in te lev­eren. De Dow Jones moest wederom inlev­eren en staat daar­door ruim onder de 19.900 weer­stand. Ook de Dow Trans­port index kan het meer bol­w­erken en moest wederom flink inlev­eren. De raadgevende index van Wall Street leverde gis­teren 70 pun­ten in en staat hier­mee op 9.100 pun­ten. In Europa moest de DAX ook inlev­eren en met een ver­lies van ruim 30 pun­ten beweegt ook de DAX langza­am maar zek­er weg van de uit­braak­zone rond de 11.700 pun­ten. De AEX was een posi­tieve uit­zon­der­ing gis­teren door een mooie plus op de bor­den te zetten. De sterk­houd­ers ING, ASML, Shell & Arcelor Mit­tal lieten door de dag heen enkele mooie plussen zien waarmee de index dik in de plus kwam te staan. Uitein­delijk leverde men aan het einde van de sessie weer wat in en zo sloot de AEX 2,5 punt hoger op 482 pun­ten.


Goed nieuws voor de liefheb­bers van Aan­de­len en Indices: Vanaf 1 jan­u­ari 2017 ver­stu­urt anal­ist Daïm Boscart in samen­werk­ing met Senior Trad­er Guy ook sig­nalen op aan­de­len en indices via de TA Trad­ing Aan­de­len & Indices Ser­vice”. U kunt dit abon­nement uit­proberen tot 1 april 2017 voor slechts €39,-. Voor meer infor­matie zie: 


Wall Street
Op Wall Street is het sen­ti­ment de afgelopen dagen toch wat aan het omslaan. Nadat de Dow Jones de 20.000 grens wist te passeren is de index stil­gevallen rond de 20.100 pun­ten waar­na er een neer­waartse beweg­ing is ingezet. De index noteert inmid­dels onder de 19.900 pun­ten en langza­am maar zek­er zijn er teke­nen dat de index verder wegza­kt richt­ing de 19.750 — 19.800 ste­un­zone. De komende dagen zal het spel rond de 19.750 — 20.000 trad­in­grange ook weer inter­es­sant zijn om in de gat­en te houden. Bij een uit­braak aan de bovenkant zal de index de 20.100 grens weer opzoeken ter­wi­jl het neer­waartse poten­tieel een stuk grot­er is wan­neer de Dow Jones de 19.750 zal door­breken. In dat geval wacht­en de vol­gende ste­un­niveaus voor de index rond de 19.500 & 19.200 pun­ten.

De afgelopen dagen heb ik de ontwik­kelin­gen ron­dom de Dow Trans­port beschreven en u gewaarschuwd voor het koersver­loop van de Trans­port index. Vol­gens de Dow The­o­ry’ is de Dow Trans­port een raadgev­er (voor­lop­er) van de mark­t­be­weg­in­gen en kan een draai in de trend van de Dow Trans­port wor­den gezien als een indi­ca­tor voor een mogelijke trend­draai van de Dow Jones. Gis­teren moest de Trans­port wederom inlev­eren en hier­mee heeft de index een zeer belan­grijke ste­un­zone gebro­ken. De nek­li­jn van de dubbele top­for­matie op de dagchart en het 50-daags gemid­delde kwa­men namelijk samen rond de 9.160 pun­ten. Met de dal­ing van gis­teren heeft de Trans­port index deze ste­un­zone dus ruim achter zich gelat­en. Voor de Dow Trans­port index begint het er dus erg slecht uit te zien en het neer­waartse poten­tieel neemt toe. Mogelijke vol­gende doe­len voor de Trans­port index zijn de 8.975 & 8.826 ste­un. Aan de bovenkant nu weer­stand voor de Trans­port index rond de 9.160 pun­ten waar­na de 9.200 & 9.250 weer in beeld komen.

Dai­ly Dow Trans­port:AEX
De AEX index kende dus een zeer sterke dag gis­teren in vergelijk­ing met de overige indices in Europa en Ameri­ka. Aan het begin van de sessie werd het al duidelijk dat men als enige niet wilde zakken door­dat de cijfers van groothoud­ers Shell & ING (samen 25% van de index) goed wer­den ont­van­gen. Lat­er op de dag kwa­men daar ook nog eens sterke koerssti­jgin­gen van Mit­tal & ASML bij waar­door de index mooi in de plus kon sluiten.

Met de sti­jging van gis­teren noteert de AEX weer boven de 482 pun­ten en is de groot­ste druk voor de index even verd­we­nen. De index bli­jft echter wel rond de ste­un­zone van 480 – 481 pun­ten staan die de afgelopen peri­ode erg belan­grijk is gebleken voor de index. Voor de AEX is het belan­grijk dat men boven deze 480 – 481 ste­un­zone bli­jft staan wil men de weg richt­ing de jaar­top van 488 – 490 pun­ten weer ver­vol­gen. Op de korte ter­mi­jn zien we nu eerst de 483 pun­ten als weer­stand voor de AEX waar­na er weer­stand kan wor­den verwacht rond de 486 en 488 – 490 pun­ten.

Een vol­gende test van de 480 – 481 ste­un­zone kan echter ook niet wor­den aanges­loten gezien het zwakke inter­mar­ket beeld en het feit dat de AEX gis­teren een kleine voor­sprong heeft genomen ten opzichte van de rest. Een neer­waartse door­braak van deze ste­un­zone kan de index terug­bren­gen tot een van de vol­gende ste­un­zones die wacht­en rond de 476, 78 (50-MA), 475, 466,2 & 458 pun­ten.

Dai­ly AEX:Hourly AEX:Met vrien­delijke groet,

Daïm Boscart | US Markets

Reageren

Anonieme comments achterlaten is niet toegestaan. Hiervoor moet u ingelogd zijn. Login »
Turbo’s zijn complexe instrumenten en brengen vanwege het hefboomeffect een hoog risico mee van snel oplopende verliezen. 7 op de 10 retailbeleggers verliest geld met de handel in turbo’s. Het is belangrijk dat u goed begrijpt hoe turbo’s werken en dat u nagaat of u zich het hoge risico op verlies kunt permitteren.