Vandaag bekijken we een aantal Nederlandse bedrijven waarbij ‘olie’ de kern van hun business vormt. We behandelen Shell, SBM, Vopak en Fugro. De vraag is voornamelijk, wat voor invloed hebben de negatieve/lage olieprijzen op deze bedrijven gehad?
Shell
Shell is door het virus in een vrij benarde situatie terecht gekomen. De historische koersval van de olieprijs is haast niemand ontgaan. De prijs was negatief wat betekend dat belegger geld toe kregen om de olie in bezit te nemen. De olieprijzen zijn inmiddels opgelopen naar de 35 — 40 USD zone. Daarnaast heeft het snijden in het dividend ook de nodige beleggers weggejaagd, dit is terug te zien in de koers.
Op de dag chart kunnen we zien dat er vanaf de bodem sprake was van een fors en snel herstel naar de 18 EUR. Een stijging van zo’n 80% binnen één maand. Vanaf dat moment verloor het momentum en raakte het in verval. Er werden lagere toppen en bodems neergezet, dit is te zien langs de blauwe trendlijn. De eerste neerwaartse weerstand ligt rond de 13,48 EUR (zwarte weerstandslijn). Rond dit prijspunt moet blijken of er een bodem gelegd kan worden of dat het aandeel nog een stuk lager kan.
Wanneer we de totale chart van Shell bekijken zien we dat dit aandeel, grof gezegd tussen de 16 — 31 EUR beweegt (m.u.v. de CRASH in februari van dit jaar). Op de week chart is te zien dat er maar op twee momenten echt de bodem opgezocht werd, dat was in 2009 en 2016. In beide gevallen werd het dieptepunt afgewisseld door een stormachtige rit omhoog.
SBM offshore
SBM richt zich op de productie van installaties voor de productie en opslag van olie en gas. Op de dag chart is er veel te analyseren. We beginnen met de enorme GAP omlaag waarmee de weerstand van 14,30 EUR stevig doorbroken werd. Vanaf de nieuwe bodem op 10 EUR werd een herstel ingezet. Dit herstel verloor aan kracht om zodoende nogmaals de nieuwe bodem te testen. Vanaf dat moment zie ik drie signalen waarmee ik een koopsignaal kan onderbouwen:
- Opgaand trendkanaal waarin de koers zich momenteel beweegt;
- De 20-daagse MA (moving average) krult boven het 50-daagse MA;
- Oplopende RSI richting het ‘overbought’ niveau van 70.
Zolang het opwaartse trendkanaal intact blijft ligt de eerste weerstand op 14,30 EUR. Als dit niveau doorbroken kan worden ligt er ruimte naar de 16 — 17 EUR.
Vopak
De onrust op de oliemarkt is voor de dienstverlener in tankopslag Vopak erg gunstig. De negatieve/lage olieprijs heeft ervoor gezorgd dat er wereldwijd volop olie opgeslagen werd. De vraag was op een gegeven moment zo hoog dat volle olietankers op zee dobberden als opslag en niet per se als vervoerder. In een dergelijke situatie is het interessant om te kijken wat dat met de koers doet.
Op de dag chart zien we dat voor de CRASH de koers zich al zijwaarts bewoog in een range van 47 — 52 EUR. In maart en april zien we opeens heftige bewegingen zowel naar beneden als naar boven. De vraag naar olie opslag was enorm wat resulteerde in een sterk stijgende koers. Inmiddels beweegt Vopak zich weer binnen de bekende zijwaartse trend. Gezien de geringe upside sta ik neutraal tegenover dit aandeel. Tenzij de weerstand op 52 EUR gebroken wordt zie ik geen reden voor een longpositie. Ik verwacht ook dat beleggers al rekening hebben gehouden met gunstige Q2/Q3 cijfers en dit al ingeprijsd is.
Conclusie
Op basis van de analyses zie ik twee mogelijkheden, een op de korte en een op de lange termijn. Voor de korte termijn zie ik opwaarts potentieel bij SBM. Zolang het trendkanaal intact blijft is het eerste koersdoel 14,30 EUR. Voor de beleggers met lange termijn visie zie ik instap- of uitbreidingsmogelijkheden bij Shell. De olieprijzen nemen toe maar het herstel van Shell laat nog op zich wachten. Naar mijn inziens kan dit nog wel maanden duren maar op dit prijsniveau vind ik Shell koopwaardig.
Mister Jordan heeft een longpositie in Shell.