...

TA - Nederlandse oliebedrijven

1 juni 2020, 08:31 | Mister Jordan | leestijd: 4 minuten | moeilijkheid: 5 / 12 | (0)

Van­daag bek­ijken we een aan­tal Ned­er­landse bedri­jven waar­bij olie’ de kern van hun busi­ness vormt. We behan­de­len Shell, SBM, Vopak en Fugro. De vraag is voor­namelijk, wat voor invloed hebben de negatieve/​lage oliepri­jzen op deze bedri­jven gehad?


Shell

Shell is door het virus in een vrij benarde sit­u­atie terecht gekomen. De his­torische koersval van de oliepri­js is haast nie­mand ont­gaan. De pri­js was negatief wat betek­end dat beleg­ger geld toe kre­gen om de olie in bez­it te nemen. De oliepri­jzen zijn inmid­dels opgelopen naar de 35 — 40 USD zone. Daar­naast heeft het sni­j­den in het div­i­dend ook de nodi­ge beleg­gers wegge­jaagd, dit is terug te zien in de koers. 

Op de dag chart kun­nen we zien dat er vanaf de bodem sprake was van een fors en snel her­s­tel naar de 18 EUR. Een sti­jging van zo’n 80% bin­nen één maand. Vanaf dat moment ver­loor het momen­tum en raak­te het in ver­val. Er wer­den lagere top­pen en bodems neergezet, dit is te zien langs de blauwe trendli­jn. De eerste neer­waartse weer­stand ligt rond de 13,48 EUR (zwarte weer­stand­sli­jn). Rond dit pri­jspunt moet blijken of er een bodem gelegd kan wor­den of dat het aan­deel nog een stuk lager kan. 


Wan­neer we de totale chart van Shell bek­ijken zien we dat dit aan­deel, grof gezegd tussen de 16 — 31 EUR beweegt (m.u.v. de CRASH in feb­ru­ari van dit jaar). Op de week chart is te zien dat er maar op twee momenten echt de bodem opge­zocht werd, dat was in 2009 en 2016. In bei­de gevallen werd het dieptepunt afgewis­seld door een stor­ma­chtige rit omhoog.

SBM off­shore

SBM richt zich op de pro­duc­tie van instal­laties voor de pro­duc­tie en opslag van olie en gas. Op de dag chart is er veel te analy­seren. We begin­nen met de enorme GAP omlaag waarmee de weer­stand van 14,30 EUR ste­vig door­bro­ken werd. Vanaf de nieuwe bodem op 10 EUR werd een her­s­tel ingezet. Dit her­s­tel ver­loor aan kracht om zodoende nog­maals de nieuwe bodem te testen. Vanaf dat moment zie ik drie sig­nalen waarmee ik een koopsig­naal kan onderbouwen:

  • Opgaand trend­kanaal waarin de koers zich momenteel beweegt;
  • De 20-daagse MA (mov­ing aver­age) krult boven het 50-daagse MA;
  • Oplopende RSI richt­ing het over­bought’ niveau van 70.

Zolang het opwaartse trend­kanaal intact bli­jft ligt de eerste weer­stand op 14,30 EUR. Als dit niveau door­bro­ken kan wor­den ligt er ruimte naar de 16 — 17 EUR


Vopak

De onrust op de oliemarkt is voor de dien­stver­len­er in tankop­slag Vopak erg gun­stig. De negatieve/​lage oliepri­js heeft ervoor gezorgd dat er wereld­wi­jd volop olie opges­la­gen werd. De vraag was op een gegeven moment zo hoog dat volle oli­etankers op zee dob­ber­den als opslag en niet per se als ver­vo­erder. In een dergelijke sit­u­atie is het inter­es­sant om te kijken wat dat met de koers doet. 

Op de dag chart zien we dat voor de CRASH de koers zich al zijwaarts bewoog in een range van 47 — 52 EUR. In maart en april zien we opeens heftige beweg­in­gen zow­el naar bene­den als naar boven. De vraag naar olie opslag was enorm wat resul­teerde in een sterk sti­j­gende koers. Inmid­dels beweegt Vopak zich weer bin­nen de bek­ende zijwaartse trend. Gezien de geringe upside sta ik neu­traal tegen­over dit aan­deel. Ten­z­ij de weer­stand op 52 EUR gebro­ken wordt zie ik geen reden voor een long­posi­tie. Ik verwacht ook dat beleg­gers al reken­ing hebben gehouden met gun­stige Q2/Q3 cijfers en dit al ingepri­jsd is. 


Con­clusie

Op basis van de analy­ses zie ik twee mogelijkhe­den, een op de korte en een op de lange ter­mi­jn. Voor de korte ter­mi­jn zie ik opwaarts poten­tieel bij SBM. Zolang het trend­kanaal intact bli­jft is het eerste koers­doel 14,30 EUR. Voor de beleg­gers met lange ter­mi­jn visie zie ik instap- of uit­brei­d­ingsmo­gelijkhe­den bij Shell. De oliepri­jzen nemen toe maar het her­s­tel van Shell laat nog op zich wacht­en. Naar mijn inziens kan dit nog wel maan­den duren maar op dit pri­js­niveau vind ik Shell koopwaardig. 

Mis­ter Jor­dan heeft een long­posi­tie in Shell.


Reageren

Anonieme comments achterlaten is niet toegestaan. Hiervoor moet u ingelogd zijn. Login »
Turbo’s zijn complexe instrumenten en brengen vanwege het hefboomeffect een hoog risico mee van snel oplopende verliezen. 7 op de 10 retailbeleggers verliest geld met de handel in turbo’s. Het is belangrijk dat u goed begrijpt hoe turbo’s werken en dat u nagaat of u zich het hoge risico op verlies kunt permitteren.