...

TA: Markten tegen weerstanden binnen zijwaartse range, SHORTkans ING

6 februari 2017, 07:29 | Daïm Boscart | leestijd: 8 minuten | moeilijkheid: 8 / 12 | (0)

Een boel geweld en volatiliteit op de beurzen vorige week maar uitein­delijk staat de AEX weer op het­zelfde punt als vorige week. De index sloot een schamel 0.05 punt hoger (0.01%) en daarmee staat de index weer rond de 486 pun­ten weer­stand. Ook op Wall Street zien we op week­ba­sis weinig veran­derin­gen, De Dow Jones sloot zo’n 22 pun­ten lager ter­wi­jl de S&P 500 2,8 pun­ten aan waarde bijschreef. Hier­mee staat men ook in Ameri­ka weer tegen de weer­standen aan van respec­tievelijk 20.100 (DJ) & 2.300 (S&P) pun­ten. Alleen de Dow Trans­port had het bij­zon­der zwaar afgelopen week, de index leverde tot vri­jdag bij­na 4% aan waarde in maar wist vri­jdag nog knap te her­stellen met een sti­jging van 1,5%. Zodoende valt de schade op week­ba­sis nog enigszins mee en staat de Trans­port Index weer boven enkele belan­grijke ste­un­niveaus (50-MA). De beurzen bewe­gen weer richt­ing de top­pen die de afgelopen weken al meerdere malen zijn getest. Wat we inmid­dels weten is dat de neer­waartse druk rond deze top­pen enorm groot is, een grote sterke opwaartse beweg­ing zal nodig zijn om een uit­braak te forceren. Mocht deze wederom uit­bli­jven zou het zomaar kun­nen dat de beurzen ook deze week weer zijwaarts door de week zullen gaan.


Goed nieuws voor de liefheb­bers van Aan­de­len en Indices: Vanaf 1 jan­u­ari 2017 ver­stu­urt anal­ist Daïm Boscart in samen­werk­ing met Senior Trad­er Guy ook sig­nalen op aan­de­len en indices via de TA Trad­ing Aan­de­len & Indices Ser­vice”. U kunt dit abon­nement uit­proberen tot 1 april 2017 voor slechts €39,-. Voor meer infor­matie zie: 


Wall Street
Eerlijk gezegd oogde het alle­maal wat zwak­jes op Wall Street vorige week. De beurzen vie­len wat terug en de Dow Jones zette de 19.75019.800 ste­un­zone wederom onder druk. Net als de voor­gaande weken bleek deze ste­un­zone echter zeer betrouw­baar wat de index uitein­delijk overeind hield. De Dow Trans­port had het wat zwaarder en zak­te flink weg, waar de Dow Jones twee weken gele­den sloot rond de 9.500 pun­ten noteerde de index don­derdag nog 9.100 pun­ten. Hier­mee kwam de Trans­port index onder ferme druk te staan wat resul­teerde in een uitein­delijke dal­ing tot onder het 50-MA. Vri­jdag wist de index echter haar eer te red­den door een plus van 1.5% op de bor­den te zetten waar­door het er min­der wankel uitzi­et voor de Dow Trans­port.

Op de dag­grafiek van de Dow Jones zien we dat de index nu op een belan­grijk punt staat. De Dow Jones wist vorige week de 20.000 grens voor de tweede keer te passeren en gaat nu opzoek naar de top­zone van 20.100 — 20.125 pun­ten waar de sti­jging na de vorige uit­braak spaak liep. Hier wacht dus een moeil­ijk begaan­baar gebied voor de index en dus is het de komende uren/​dagen inter­es­sant om te zien of de Bulls in Ameri­ka erin zullen sla­gen deze weer­stand te door­breken om zo de weg naar de vol­gende mijl­palen (20.250 & 20.500 pun­ten) in te zetten. Aan de onderkant zien we in ieder geval dat de ste­un­zone van de Dow Jones nu ook aan het opschuiv­en is.

Door de lange con­solid­erende fase waarin de index zich momenteel bevin­dt is het oplopende 50-daags gemid­delde van de index nu opgelopen tot de ste­un­li­jn van 19.735 pun­ten. Dit oplopende gemid­delde zal het speelveld voor de index de komende dagen verkleinen aangezien hier­mee een belan­grijke ste­un­li­jn (indi­ca­tor) de komende dagen verder omhoog zal komen te staan. Bij een neer­waartse beweg­ing zien we dan ook drie belan­grijke ste­un­li­j­nen vlak bij elka­ar staan, de oplopende ste­un­li­jn onder de recente bodems komt uit rond de 19.800 pun­ten ter­wi­jl het 50-MA en de hor­i­zon­tale ste­un­li­jn dus samenkomen rond de 19.735 pun­ten. Een neer­waartse door­baak van de 19.735 ste­un zou dan ook een forse cor­rigerende beweg­ing kun­nen inlu­iden tot wel 18.800 of 18.400 pun­ten.

Het is voor de komende uren/​dagen even aankijken hoe de Dow Jones zich zal gedra­gen nu de index weer rond de top­niveaus staat. Han­de­len bin­nen een zijwaartse markt is een zeer lastige tak van sport en zodoende is het zeer belan­grijke en ver­standig om eerst te wacht­en op beves­ti­gende sig­nalen voor­dat u weer een posi­tie kunt innemen.

Dai­ly Dow Jones:AEX
De AEX heeft nogal een volatiele week achter de rug, waar het in het begin van de week erg somber oogde voor de index wist de AEX aan het einde van de week knap te her­stellen. Na de slechte start noteerde de AEX dins­dag ineens 476 pun­ten en leek het doek gevallen voor de index. De dal­ing ruim onder de onder­grens van de trad­in­grange (480488 pun­ten) werd echter ter­nauw­er­nood opgevan­gen door het 50-daags gemid­delde waar­door de koers weer kon her­stellen. Langza­am maar zek­er kabbelde de AEX weer tot 480 pun­ten waar­na het goed ont­van­gen bedri­jf­s­nieuws van Shell & ING (samen 25% vd index) de index weer bin­nen de range bracht­en. Uitein­delijk sloot de index vorige week tegen de 486 weer­stand aan, hier­mee beweegt men op het Dam­rak langza­am maar zek­er weer richt­ing de 488 pun­ten en zal de top­zone van 488 – 490 pun­ten deze week waarschi­jn­lijk weer getest wor­den. Aangezien we al meerdere weken in een zijwaartse markt zit­ten waar een uit­braak omhoog of omlaag uit­bli­jft is het bij­zon­der lastig om te zeggen of er een uit­braak zal plaatsvin­den. Aan de bovenkant zien we bij de AEX enorm veel weer­stand die een verdere sti­jging van de index (voor­lop­ig) zou kun­nen afhouden:
  • Bovenkant trad­in­grange — 488 punten
  • Jaar­top van de index — 489,9 punten
  • GAP­zone augus­tus 2015 — 488,41 — 493,85 punten
  • Belan­grijke top 2015- 495 punten
Mocht de index defin­i­tief willen uit­breken zal het eerst al deze weer­stand­szones achter zich moeten lat­en. Zodoende zal het voor de index de komende dagen nog knap lastig wor­den om een uit­braak te forceren. Dit beeld zagen we twee weken gele­den eigen­lijk ook toen alle wereld­wi­jde indices uit­brak­en maar de AEX achter bleef door de forse neer­waartse druk rond de 488 — 490 pun­ten. Mocht de index erin sla­gen de sti­jging door te zetten liggen er in mijn ogen pas serieuze mogelijkhe­den als de index boven de 490 pun­ten noteert. Tot die tijd bli­jft de index bin­nen de range met de daar­bij horende gedragin­gen van de index.

Ste­un voor de AEX nu wederom de 480 – 481 ste­un­zone, hieron­der zien we inmid­dels het oplopende 50-daags gemid­delde noteren. Deze oplopende ste­un­li­jn staat inmid­dels rond de 478 pun­ten waar de index de vorige week ste­un kon vin­den. Zodoende zien we naast de sterke weer­stand­szone ook de ste­un­zone voor de index sterk­er wor­den aangezien het slechts een kwest­ie van tijd is voor­dat het 50-daags gemid­delde rond de 481 pun­ten noteert.

Dai­ly AEX:Hourly AEX:Aan­deel in focus
Van­daag bespreken we het aan­deel ING dat vorige week een erg goede week kende. Nadat het aan­deel vorige week ste­un vond rond de €13,25 her­stelde het aan­deel knap tot aan €13,81, de slotko­ers van vri­jdag. De sti­jging van ING vorige week had met name te mak­en met de bedri­jf­s­ci­jfers die de onderne­m­ing afgelopen don­derdag naar buiten bracht. Deze wer­den erg goed opgevan­gen door beleg­gers waar­door het fonds in twee dagen tijd ruim 3% aan waarde kon bijschri­jven. Met deze sti­jging kruipt het aan­deel langza­am maar zek­er wederom richt­ing de €13,9 weer­stand die his­torisch gezien heeft bewezen een erg taaie weer­stand te zijn. De afgelopen maan­den komt ING ondanks meerdere pogin­gen niet voor­bij deze weer­stand en zoals u kunt zien heeft deze weer­stand de koers van het aan­deel in 2015 ook meerdere malen een halt toegeroepen.

De vorige tests van deze weer­stand van de afgelopen maan­den resul­teerde alle­maal in een terug­val van de koers tot de ste­un­li­jn van €13,25. Zodoende bevin­dt de ING zich net als de AEX in een con­solid­erende fase waar het fonds heen en weer stu­itert tussen ste­un en weer­stand. De (aankomende) test van de weer­stand van deze con­solid­erende fase kan logis­cher­wi­js dan ook weer een terug­val van de koers inlu­iden tot €13,25.
Hourly ING:Met vrien­delijke groet,

Daïm Boscart | US Markets

Reageren

Anonieme comments achterlaten is niet toegestaan. Hiervoor moet u ingelogd zijn. Login »
Turbo’s zijn complexe instrumenten en brengen vanwege het hefboomeffect een hoog risico mee van snel oplopende verliezen. 7 op de 10 retailbeleggers verliest geld met de handel in turbo’s. Het is belangrijk dat u goed begrijpt hoe turbo’s werken en dat u nagaat of u zich het hoge risico op verlies kunt permitteren.