...

TA: Markten drukken door, 500 in zicht. LONGkans DSM

16 februari 2017, 07:35 | Daïm Boscart | leestijd: 8 minuten | moeilijkheid: 7 / 12 | (0)

De opwaartse beweg­ing van de laat­ste week zet door en zo zien we de inter­na­tionale beurzen opschuiv­en richt­ing het noor­den. De beurzen noteren bij­na dagelijks nieuwe records, op het Dam­rak zien we de AEX dagelijks een nieuwe jaar­top neerzetten ter­wi­jl op Wall Street de All Time Highs zich opstape­len. Door de sterke sessie van de Amerikaanse beurzen gis­teren wist men zeer posi­tief af te sluiten in de VS. Zo zagen we de Dow Jones opnieuw 100 pun­ten aan waarde bijschri­jven waarmee de index een nieuwe All Time High wist te noteren op 20.620 pun­ten. Ook de S&P 500 maak­te een goede beurt en ging voor het eerst ooit door de 2.350 pun­ten heen. De Nas­daq wist ook een graan­t­je mee te pikken van de sti­jging op Wall Street en noteerde voor het eerst boven de 5.800 pun­ten, met een sti­jging van in totaal 36 pun­ten sloot de index op 5.819 pun­ten.


Goed nieuws voor de liefheb­bers van Aan­de­len en Indices: Vanaf 1 jan­u­ari 2017 ver­stu­urt anal­ist Daïm Boscart in samen­werk­ing met Senior Trad­er Guy ook sig­nalen op aan­de­len en indices via de TA Trad­ing Aan­de­len & Indices Ser­vice”. U kunt dit abon­nement uit­proberen tot 1 april 2017 voor slechts €39,-. Voor meer infor­matie zie: 


Wall Street
Op Wall Street zet de BULL mar­ket van de laat­ste weken onver­min­derd door. De stieren lat­en zien een diepe buidel te hebben en de koop­drang op Wall Street neemt alleen maar toe. Op de uur­chart van de Dow Jones is goed te zien dat na het breken van de 20.150 grens de index zon­der moeite door weet te sti­j­gen tot de huidi­ge niveaus. Onder­weg wordt de index geen stro­breed in de weg gelegd en van de laat­ste 42 uur­can­dles zijn er slechts 8 rood! Dit duidt op een zeer sterke peri­ode voor de Dow Jones waar de index uur na uur aan waarde weet te win­nen. Ter illus­tratie: Ook op dag­ba­sis zien we de laat­ste 10 dagen slechts 1 rode can­dle.

Met de sti­jging van gis­teren heeft de Dow Jones op indruk­wekkende wijze afs­tand genomen van de oude weer­stand­sniveaus rond de 20.250 — 20.400 pun­ten. De index staat inmid­dels ook ruim 100 pun­ten boven de 20.500 mijl­paal waar­door de aan­dacht nu zal wor­den ver­legt naar het bereiken van de 20.650 weer­stand waar­na de vol­gende mijl­paal van 20.750 pun­ten alweer in beeld komt. Ste­un­niveaus voor de Dow Jones zijn nu de oude weer­standen die net wer­den genoemd: 20.000, 20.250, 20.400 & 20.500 pun­ten.

Hourly Dow Jones:CUP AND HAN­DLE Trans­port
Wat verder opvalt op Wall Street is dat de Dow Trans­port een zeer sterke oplev­ing laat zien waar­bij ook deze index een nieuwe All Time High heeft geno­teerd. Ondanks twee eerdere mis­luk­te pogin­gen van de Dow Trans­port om de 9.500 grens te passeren was het gis­teren wel raak. De index brak uit boven deze zware weer­stand en beves­tigde hier­bij een patroon waar ik de afgelopen dagen mijn oog op heb lat­en vallen.

De twee mis­luk­te pogin­gen van de Trans­port index lei­d­de bei­de tot een terug­val waar­na de index zich weer wist terug te knokken tot deze weer­stand. Na de eerste mis­luk­te test kwam de Trans­port in een parabolis­che beweg­ing terug tot de 9.500 weer­stand. Deze para­bool noe­men we een CUP ofwel een kop­je. Na de tweede test van de 9.500 weer­stand viel de Dow Trans­port in een vrij rap tem­po terug richt­ing de 9.000 ste­un­li­jn, deze neer­waartse beweg­ing noe­men de HAN­DLE ofwel het hand­vat. Deze CUP and HAN­DLE for­matie is een BULL­ISH CON­TIN­UER­INGSPA­TROON, een patroon dat ons ver­steld dat wan­neer het patroon en het koersver­loop vol­doet aan bepaalde voor­waarde de koers weer zal gaan sti­j­gen. Na het her­s­tel van de Dow Trans­port (na de neer­gaande han­dle-beweg­ing) is de koers van de Trans­port index weer knap her­stelt. De index laat een zeer sterke opwaartse beweg­ing zien die de koers van de Trans­port index over de 9.500 weer­stand heeft getild. Hier­mee zijn het patroon de de daar­bij horende uit­braak nu beves­tigd. Nu de index boven deze belan­grijke 9.500 weer­stand staat zal het vol­gende doel voor de Trans­port index mijl­paal van 10.000 pun­ten wor­den.

Dai­ly Dow Trans­port:AEX
Alle teke­nen voor de AEX begin­nen erop te wijzen dat de index bin­nen afzien­bare tijd de 500 pun­ten­grens zal gaan bereiken. De index laat na de con­sol­i­datiefase van ongeveer twee maan­den zien dat de inten­ties voor de AEX nog alti­jd aan de bovenkant liggen. De index wist de afgelopen dagen al af te reke­nen met enkele zeer beruchte weer­standen waar­door de index inmid­dels met een veilige marge boven de 495 pun­ten staat. Deze 495 pun­ten werd als laat­ste serieuze horde voor de AEX richt­ing de 500 pun­ten gezien, indi­en de index stand weet te houden boven deze 495 pun­ten zal de index bin­nen afzien­bare tijd de 500 grens gaan bereiken.

Op de mid­del­lange ter­mi­jn bli­jft het beeld voor de AEX over­we­gend posi­tief en zien we een zeer sterke UPtrend voor de index die inmid­dels al langer dan een jaar stand houdt. De index is het afgelopen jaar terug gekomen van een zeer zware peri­ode nadat de index in 2015 terugviel van 505 – 510 pun­ten tot 378 pun­ten in feb­ru­ari vorig jaar. Nu de index weer rond de 500 pun­ten staat is het natu­urlijk inter­es­sant om te kijken naar hoe de index zich in 2015 gedroeg toen men ook rond deze niveaus stond. De index wist des­ti­jds met veel pijn en moeite de 505 & 510 pun­ten te bereiken waar­na de index dus behoor­lijk moest inlev­eren. Na het bereiken van de 500 pun­ten zullen deze twee weer­standen dus erg belan­grijk zijn voor de index en wellicht mooie verkoop momenten zijn. Aan de andere kant: indi­en de BULLS op Wall Street op deze manier bli­jven door­duwen dan kan men op het Dam­rak ook gaan denken aan nieuwe top­pen voor de index waar­bij de vol­gende doe­len voor de AEX de 520 & 550 top­pen uit 2007- 2008 zullen zijn.

Dai­ly AEX:Hourly AEX:Aan­deel in focus — DSM(LONG)
Van­daag bespreek ik een LONGkans voor het aan­deel DSM. De Ned­er­landse chemieon­derne­m­ing kent een zeer sterke peri­ode waar het aan­deel terug is gekomen van €39,- eind 2015 tot €60,- van­daag de dag. Gis­teren kwam de onderne­m­ing met kwartaal­ci­jfers en die wer­den slecht ont­van­gen door de beleg­gers. Zo moest DSM gis­teren behoor­lijk inlev­eren en viel de koers van DSM terug tot onder de €60,-. Tussen de €58,5 — €60 wacht een zeer betrouw­bare ste­un­zone voor het aan­deel DSM en zodoende verwacht ik dat de koers van het aan­deel na de klap van gis­teren weer zal gaan sti­j­gen.

Het aan­deel is door de dal­ing van gis­teren in een zeer betrouw­bare ste­un­zone terecht gekomen waar de opwaartse druk zal wor­den opgevo­erd. Het aan­deel heeft eind vorig jaar — begin dit jaar enorm veel moeite gedaan om de €59,- grens te passeren en zal dan ook niet meer gemakke­lijk tot onder deze ste­un­li­jn dalen. Verder is deze €59.- ste­un­li­jn al diverse malen uiterst betrouw­baar gebleken, en heeft deze ste­un­zone al meerdere malen een dal­ing van het fonds opgevan­gen. Verder zien we dat het 50-daags gemid­delde van DSM zich posi­tief bli­jft ontwikke­len. Het 50-MA loopt langza­am maar zek­er verder weg van het 200-daags gemid­delde en loopt nog steeds op richt­ing de €58 — €60 ste­un­zone. Zodoende zie ik nog vol­doende poten­tieel voor het aan­deel DSM en nu de cijfers zijn ver­w­erkt ligt er een mooie LONGkans in het ver­schi­et voor het aandeel.
Dai­ly DSM:Hourly DSM:Fol­low-UP Philips:
In mijn TA van gis­teren
omschreef ik een LONGkans voor het aan­deel Philips. Vooral­snog bli­jft Philips hangen rond de open­ingsko­ers van gis­teren en zien we nog geen sterieuze beweg­in­gen voor het fonds. Zodoende bli­jven de doe­len voor Philips staan en bli­jven we rustig afwacht­en of Philips erin slaagt de €27,7 te passeren om zo de weg richt­ing de €29-€30 weer in te zetten.

Dai­ly Philips:Met vrien­delijke groet,

Daïm Boscart | US Markets

Reageren

Anonieme comments achterlaten is niet toegestaan. Hiervoor moet u ingelogd zijn. Login »
Turbo’s zijn complexe instrumenten en brengen vanwege het hefboomeffect een hoog risico mee van snel oplopende verliezen. 7 op de 10 retailbeleggers verliest geld met de handel in turbo’s. Het is belangrijk dat u goed begrijpt hoe turbo’s werken en dat u nagaat of u zich het hoge risico op verlies kunt permitteren.