...

TA: Markten blijven zwak ogen na nieuwe rode sessie, Dow Transport geeft enorme waarschuwing

24 augustus 2017, 07:39 | Daïm Boscart | leestijd: 6 minuten | moeilijkheid: 10 / 12 | (0)

Na een nieuwe rode dag op de beurzen staan de mark­ten er opnieuw slecht voor. De wereld­wi­jde indices lieten dins­dag nog een knappe her­stel­be­weg­ing zien maar gis­teren werd duidelijk dat de focus nog steeds op het zuiden ligt. Met name de Dow Trans­port index gaf gis­teren een behoor­lijke waarschuwing af door 114 pun­ten te zakken. Hier­mee noteert de index inmid­dels ruim onder het 200-daags gemid­delde en mogen we er langza­am maar zek­er van uit gaan dat de Trans­port index in een BEAR-mar­ket is belandt. Een neer­waartse door­braak onder het 200-MA die doorzet is namelijk een fikse waarschuwing en nor­maliter kan deze dal­ing nog even doorzetten. Gezien de Dow The­o­ry is het dus ook oppassen voor de overige indices aangezien de Dow Trans­port vaak wordt gezien als voor­lop­er en aan­jager voor de Dow Jones en dus de wereld­wi­jde aan­de­len­markt. Ook de overige indices ver­loren gis­teren opnieuw, zo noteert de S&P 500 weer onder het 50-MA ter­wi­jl ook de Nas­daq bij­na door het 50-MA zak­te. In Europa zagen we ook wat koers­dali­gen waar­door de indices wederom onder druk komen te staan. Kor­tom, de mark­ten bli­jven lij­den onder de druk die vanaf de boven­z­i­jde toe­neemt.

Vanaf van­daag tot zater­dag is het Jack­son Hole Sym­po­sium waar de lei­ders van de cen­trale banken zullen spreken over het mon­e­taire beleid. Dit event kan voor wat actie op de val­u­ta­mark­ten zor­gen en dus voor de beurzen. Daar­naast komen er van­daag vanu­it de VS nog wat cijfers betr­e­f­fende de huizen- en banen­markt.


Goed nieuws voor de liefheb­bers van Aan­de­len en Indices: Vanaf 1 jan­u­ari 2017 ver­stu­urt anal­ist Daïm Boscart in samen­werk­ing met senior Trad­er Guy ook sig­nalen op aan­de­len en indices via de TA Trad­ing Aan­de­len & Indices Ser­vice”. U kunt d
it abon­nement uit­proberen tot 1 novem­ber 2017 voor slechts €39,-. Voor meer infor­matie zie: 

Wall Street
Op Wall Street zagen we gis­teren een twi­jfelachtige sessie waar­bij vanaf de meet al duidelijk was dat de mark­ten wat gin­gen inlev­eren. Na open­ing kwa­men de koersen direct onder druk te staan en met name de Dow Jones en de Dow Trans­port index kre­gen het niet voor elka­ar om de negatieve koer­son­twik­kel­ing af te stop­pen. Bei­de indices ver­loren naar­mate de avond vorderde behoor­lijk en sloten zodoende lager af. Met name de koers­dal­ing van de Dow Trans­port index kan als zorg­wekkend wor­den gezien aangezien deze index nu ver daalt onder het 200-MA wat een soort van heilige ste­un­li­jn is bin­nen de tech­nis­che analyse. Een noter­ing onder het 200-MA is vaak een teken van grote zwak­te en resul­teert vaak in een cor­rec­tie van groot for­maat. Onlangs pub­liceerde ik al een chart van de Dow Trans­port waarin ik heb aangegeven hoe de koer­son­twik­kelin­gen van de index er uit zien in tij­den van het neer­waarts door­breken van deze ste­un­li­jn. Hieron­der kunt u zien hoe de index nor­maliter reageert en wan­neer we mogen uit­gaan van deze grafiek ziet het er de komende weken niet al te best uit voor de Trans­port index.
De Dow Jones ver­loor gis­teren bij­na 90 pun­ten aan waarde en hier­mee leverde het ongeveer de helft van de koer­swinst van dins­dag weer in. De neer­waartse druk op de Dow Jones bli­jft aan­houden aangezien er tech­nisch gezien een hand­vol negatieve fac­toren de koer­son­twik­kel­ing van de index belem­meren. Zo zien we op de dag­grafiek dat de index met het slot van dins­dag een dubbele weer­stand testte waar­na de koers van de Dow Jones gis­teren moest inlev­eren. Deze dubbele weer­stand is het punt waar de oude ste­un­li­jn onder de bodems van de afgelopen maan­den en een oude weer­stand­sli­jn over de top­pen samenkomen. Rond de 21.900 pun­ten zien we dus dat deze dubbele weer­stand zorgt voor neer­waartse druk maar tegelijk­er­ti­jd lijdt men ook onder de neer­waartse druk die rond de 22.000 weer­stand wacht. Verder zijn de ontwik­kelin­gen van de Dow Trans­port natu­urlijk zeer ongun­stig voor de Dow Jones aangezien aan­hang­ers van de Dow The­o­ry geloven dat een negatief koersver­loop van de Dow Trans­port een voor­bode is voor een dal­ing van de Dow Jones. Daar­naast is de huidi­ge dal­ing van de Dow Trans­port natu­urlijk ook een teken dat de Amerikaanse aan­de­len en dus economie nog niet op het niveau is dat de hoofd­fond­sen bin­nen de Dow Jones aangeven. De Dow Jones kan de komende dagen dus terug richt­ing het 50-daags gemid­delde rond de 21.650 pun­ten waar­na de 21.25021.400 koer­szone weer in beeld komt.

Dai­ly Dow Jones:Dai­ly Dow Trans­port:
Dai­ly S&P 500:
AEX:
De AEX ver­loor gis­teren zo’n 2,5 punt aan waarde en sloot daarmee met 516,36 pun­ten ruim onder de oude ste­un­zone van 520521 pun­ten. Tevens sloot de index onder haar 50-daags gemid­delde waarmee er een bear­ish sig­naal is afgegeven, wel bli­jf ik voorzichtig met het trekken van con­clusies ten aanzien van het 50-MA voor de AEX aangezien de index de afgelopen weken weinig respect heeft voor deze tech­nis­che lijn. Op de dag­grafiek van de AEX is nu goed te zien dat men mid­denin de trad­in­grange noteert. Aan de boven­z­i­jde zien we weer­stand van de dal­ende lijn over de top­pen rond de 525 pun­ten ter­wi­jl aan de onderz­i­jde de oude weer­stand­sli­jn (nu stip­pel­li­jn) als ste­un dient rond de 515517 pun­ten. Voor de komende uren/​dagen verwacht ik dan ook dat de AEX verder naar bene­den zal bewe­gen om deze ste­un­li­jn rond de 515517 pun­ten op te zoeken.

Voor extra infor­matie op de korte ter­mi­jn nemen we ook de uur­grafiek van de index erbij en die is in mijn ogen nogal duidelijk. De AEX zit in een dal­ende trend op de zeer korte ter­mi­jn waar­bij de index een reeks aan lagere top­pen neerzet. Op de uur­grafiek zien we dat de index na het noteren van de top rond de 533 pun­ten in het begin van deze maand een reeks van drie lagere top­pen heft neergezet. De weer­stand­sli­jn die over deze top­pen loopt zorgt ervoor dat de druk op de AEX-koers bli­jft staan en dat de index rustig verder wegza­kt. Ook op de uur­grafiek is goed te zien dat de 515517 ste­un­zone een belan­grijke is en met name rond de 516 pun­ten zien we vele rebounds van de AEX.

Dai­ly AEX:Hourly AEX:Met vrien­delijke groet,

Daïm Boscart | US Markets

Reageren

Anonieme comments achterlaten is niet toegestaan. Hiervoor moet u ingelogd zijn. Login »
Turbo’s zijn complexe instrumenten en brengen vanwege het hefboomeffect een hoog risico mee van snel oplopende verliezen. 7 op de 10 retailbeleggers verliest geld met de handel in turbo’s. Het is belangrijk dat u goed begrijpt hoe turbo’s werken en dat u nagaat of u zich het hoge risico op verlies kunt permitteren.