In Europa sloot de DAX net als de Amerikaanse indices vlak terwijl de AEX 1 pluspunt wist te realiseren. Dit pluspunt kon echter op het conto worden geschreven van Ahold dat zeer mooie cijfers liet zien en zo ruim 5% aan waarde wist te winnen. Deze waardestijging had een grote bijdrage aan de winst van de AEX aangezien de stijging van Ahold ruim 1 AEX punt vertegenwoordigde.
Verder viel vannacht op dat de Aziatische beurzen het erg goed deden maar dat hier een plotselinge zeer scherpe daling volgde nadat men een belangrijke grens passeerde. De Nikkei 225, de Japanse aandelenbeurs, topte gisteren boven de 23.000 punten door een nieuwe top op 23.382 punten te noteren maar viel vervolgens terug tot 22.522 punten! Een intraday val van ruim 3,6% en dit kwam enerzijds tot stand door een ronde winstnemingen terwijl men anderzijds met de ”option settlement” zit waarbij men kijkt naar de tweede vrijdag van de maand. Zodoende zeer grote volatility op de Nikkei vannacht en dit zal in Europa en Amerika natuurlijk ook niet onopgemerkt blijven.
Goed nieuws voor de liefhebbers van Aandelen en Indices: analist Daïm Boscart verzorgti ook signalen op aandelen en indices via de ”TA Trading Aandelen & Indices Service”. U kunt dit abonnement uitproberen tot 1 januari 2018 voor slechts €39,-. Voor meer informatie zie:
Wall Street — Toppen zorgen voor weerstand
In Amerika zien we dat de aandelenmarkten de afgelopen dagen niet meer vooruit te branden zijn. De koerswinsten zijn de afgelopen sessies erg beperkt en we zien zelfs dat sommige indices per saldo wat aan het verliezen zijn. De echte drang om onbeperkt nieuwe posities op te kopen missen we op het moment op Wall Street en dit komt misschien ook wel door de voorgeschiedenis van de indices die deze zo hoog heeft gezet de afgelopen weken. Gevoed door mooie bedrijfscijfers zijn de Amerikaanse beurzen de afgelopen weken namelijk nog hoger weggezet en zagen we een nieuwe versnelling van de BULLS binnen de UPtrend. Deze versnelling bracht de Dow Jones tot de beoogde doelzone van 23.500÷23.600 punten terwijl ook de S&P 500 en de Nasdaq tot bijzondere koersdoelen kwamen in de vorm van 2.580÷2.600 en 6.750÷6.800 punten. Daarnaast hebben de Amerikaanse beurzen een behoorlijk unieke reeks achter de rug dit jaar waarbij All Time Highs aan de lopende band worden genoteerd en verbeterd. Zo wist de Dow Jones dit jaar al 58 keer een All Time High op de borden te zetten en zien we ook andere belangrijke indices zoals de SOX, S&P 500 en de Nasdaq nieuwe records op de borden zetten. Hiervoor geldt echter wel: hoe hoger men noteert hoe meer de weerstand zal oplopen en hoe meer de kans op een draai van de trend toeneemt. Zoals u weet zijn de financiële markten nou eenmaal niet ontworpen om enkel te stijgen en correcties binnen een UPtrend of een draai van de trend horen nu eenmaal bij het spel van beleggen.
Bekijk het grote plaatje: Dow Transport & Russell 2.000
Daarom is het van zeer groot belang om een brede blik op de markt te werpen die verder reikt dan enkel de Dow Jones, Nasdaq en de S&P 500. De grote multinationals kwamen de afgelopen weken namelijk met cijfers en de techgiganten en grote jongens binnen de Dow Jones werden naar aanleiding van deze cijfers nog verder omhoog geholpen. Echter zijn er de afgelopen weken twee indices die het nogal laten afweten en waar uit op te maken is dat men niet meer zo overtuigd is van een verdere stijging als een paar weken geleden. De Dow Transport en de Russell 2.000 verliezen namelijk nu al een aantal weken op rij aan koerswaarde en dit is natuurlijk een erg zwak signaal dat deze indices afgeven.
Zo noteert de Dow Transport inmiddels alweer ruim onder haar 50-MA aangezien men gisteren het verschil liet oplopen tot bijna 100 punten. Ja u leest dit goed, waar de Dow Jones gisteren een nieuw record vestigde op slotbasis zien we de Dow Transport 100 punten onder het 50-MA sluiten. Dit is een zeer opmerkelijke ontwikkeling aangezien we hier spreken van grote divergentie tussen beide indices die normaal gesproken gezamenlijk zouden moeten stijgen of dalen om een trend te valideren. Wanneer de Dow Transport na een lange rally begint te draaien en wegvalt is het volgens de Dow-Theory aannemelijk dat de Dow Jones ook zal moeten volgen. De huidige daling van deze index is dan ook een grote dreiging voor de Dow Jones en dus voor het algehele markplaatje op dit moment en dus raad ik u aan om een short positie te overwegen om te anticiperen op een aankomende dip.
Verder zeggen ook de Small Caps veel over de situatie op de beurs en de grote Small Cap index, de Russell 2.000 laat ook een negatief koersverloop zien de afgelopen weken. Na het noteren van de All Time High in begin oktober rond de 1.515 punten is het koersverloop van de index wat gaan stagneren en wat gaan teruglopen. Zo zien we bijvoorbeeld dat de index inmiddels zo’n 2,5% lager staan dan een maand geleden en werd gisteren ook even ”voorzichtig” het 50-MA getest.
Het feit dat naast de correctie van de Transport ook de Small Caps al aan het stagneren zijn en bepalende steunniveaus bezoeken geeft aan dat er wel degelijk wat aan de hand is in de VS. Ik verwacht dan ook een marktbrede correctie op de korte termijn die de indices in ieder geval 2% kunnen terugzetten. Het zou hierbij voorlopig in ieder geval gaan om een dipje binnen de UPtrend waarna zal moeten blijken of deze UPtrend nog te verantwoorden is.
Daily Dow Jones:Daily Dow Transport:Daily Nasdaq:Daily Russell 2.000:Europa
In Europa zagen we gisteren ook weinig spannends en zo sloten de DAX en de AEX de dag redelijk vlak af. De AEX mocht nog een mooi winstpuntje noteren maar dit kwam zoals gezegd voornamelijk door een sterk Ahold dat weer richting de €17,- kroop na een moeilijke periode waarbij Amazon de koers van Ahold meerdere malen pijn deed. Verder blijven de Europese indices dus rond de bekende niveaus staan, de AEX neemt voorlopig nog geen afscheid van de 555 weerstand terwijl de DAX wel stilaan begint weg te glijden vanaf de 13.500 puntenzone.
De DAX index sloot na de matige sessie van dinsdag lager en wist hier gisteren dus geen verandering in te brengen. Zo blijft de DAX rond de 13.380 punten staan en noteert men precies tussen de All Time High van 13.505 punten en de GAP aan de onderzijde tot 13.255 punten. Mijn verwachting is dat de DAX eerst in ieder geval dit GAP aan de onderzijde zal gaan dichten voordat men weer een nieuwe poging kan gaan wagen om de All Time High verder op te hogen. Net als in Amerika acht ik Europa ook rijp voor een gezonde correctie die de gespannen markten weer wat in balans kunnen brengen. Ik acht een verdere daling van de Euro momenteel namelijk niet meer heel aannemelijk en daarnaast is de hele stijging in Europa voor een groot deel onderbouwd door het positieve sentiment in de VS. Waar ik daar voortekenen zie voor een corrigerende beweging zal dit natuurlijk ook zijn gevolgen hebben voor de Europese markten. Daarnaast hebben zowel de DAX als de AEX met de 13.500 en 555 punten een belangrijke weerstand bereikt die voor de nodige druk op de Europese koersen zorgt.
Zoals u kunt zien op de daggrafiek heeft de DAX met het bereiken van de 13.450÷13.500 punten een belangrijke weerstandslijn over de toppen aangetikt en hiermee is een dalende beweging geactiveerd. De neerwaartse druk die vanaf de bovenzijde een negatief effect heeft op de DAX zal de index ertoe dwingen om bepaalde openingen op de grafiek te dichten waarbij we de eerste opening (GAP) rond de 13.255 punten zien maar ook rond de 13.200 en 13.150 punten kunnen er nog GAPS worden gesloten. Zodoende zijn dit dan ook mijn koersdoelen voor de DAX voor de komende dagen/weken.
De AEX zal naar mijn verwachting de strijd met de 555⁄558 weerstandszone op de korte termijn niet winnen. De afgelopen dagen hebben we de koersen wat zien haperen rond deze koerszone en zoals ik al dagen communiceer verwacht ik allereerst een nieuwe hogere bodem binnen de AEX alvorens we weer verder kunnen stijgen. Het is ook goed te zien op de daggrafiek dat we nu een consolidatie zien op het Damrak en deze twijfel waarbij de focus neerwaarts is zal de AEX naar mijn verwachting richting de 548⁄549 punten dwingen om daar de intenties van de BULLS nogmaals te testen. Indien de kopende partijen de DIP week opkopen kunnen we van daaruit weer proberen de 564 punten te bereiken maar laten de BULLS het afweten rond bovengenoemd koersgebied dan ligt er wellicht een correctie tot 538 punten te wachten.
Daily AEX:Daily DAX:Met vriendelijke groet,