...

TA: Laatste stuiptrekkingen Wall Street, terugtest mogelijk

9 november 2017, 07:43 | Daïm Boscart | leestijd: 10 minuten | moeilijkheid: 9 / 12 | (0)

Opnieuw wis­ten de beurzen gis­teren niet te over­tu­igen en na een erg moeizame beurs­da­gen wis­ten de beurzen op het nip­pert­je in de plus te sluiten. De plus­jes die we gis­teren zagen waren echter erg mar­gin­aal en zodoende bli­jven de beurzen op ongeveer dezelfde niveaus staan als gis­teren. De enige index die echt duidelijk richt­ing wist te kiezen was de Dow Trans­port die gis­teren opnieuw een half pro­cent aan waarde ver­loor. Hier­mee bli­jven de Amerikaanse beurzen erg ges­pan­nen kijken naar het koersver­loop van de Trans­port index aangezien deze nu erg BEAR­ISH oogt.

In Europa sloot de DAX net als de Amerikaanse indices vlak ter­wi­jl de AEX 1 plus­punt wist te realis­eren. Dit plus­punt kon echter op het con­to wor­den geschreven van Ahold dat zeer mooie cijfers liet zien en zo ruim 5% aan waarde wist te win­nen. Deze waardes­ti­jging had een grote bij­drage aan de winst van de AEX aangezien de sti­jging van Ahold ruim 1 AEX punt verte­gen­wo­ordigde.

Verder viel van­nacht op dat de Azi­atis­che beurzen het erg goed deden maar dat hier een plot­selinge zeer scherpe dal­ing vol­gde nadat men een belan­grijke grens passeerde. De Nikkei 225, de Japanse aan­de­len­beurs, topte gis­teren boven de 23.000 pun­ten door een nieuwe top op 23.382 pun­ten te noteren maar viel ver­vol­gens terug tot 22.522 pun­ten! Een intra­day val van ruim 3,6% en dit kwam enerz­i­jds tot stand door een ronde win­st­ne­min­gen ter­wi­jl men anderz­i­jds met de option set­tle­ment” zit waar­bij men kijkt naar de tweede vri­jdag van de maand. Zodoende zeer grote volatil­i­ty op de Nikkei van­nacht en dit zal in Europa en Ameri­ka natu­urlijk ook niet onopge­merkt bli­jven.


Goed nieuws voor de liefheb­bers van Aan­de­len en Indices: anal­ist Daïm Boscart ver­zorgti ook sig­nalen op aan­de­len en indices via de TA Trad­ing Aan­de­len & Indices Ser­vice”. U kunt d
it abon­nement uit­proberen tot 1 jan­u­ari 2018 voor slechts €39,-. Voor meer infor­matie zie: 

Wall Street — Top­pen zor­gen voor weer­stand
In Ameri­ka zien we dat de aan­de­len­mark­ten de afgelopen dagen niet meer vooruit te bran­den zijn. De koer­swin­sten zijn de afgelopen sessies erg beperkt en we zien zelfs dat som­mige indices per sal­do wat aan het ver­liezen zijn. De echte drang om onbeperkt nieuwe posi­ties op te kopen mis­sen we op het moment op Wall Street en dit komt miss­chien ook wel door de voorgeschiede­nis van de indices die deze zo hoog heeft gezet de afgelopen weken. Gevoed door mooie bedri­jf­s­ci­jfers zijn de Amerikaanse beurzen de afgelopen weken namelijk nog hoger weggezet en zagen we een nieuwe ver­snelling van de BULLS bin­nen de UPtrend. Deze ver­snelling bracht de Dow Jones tot de beoogde doel­zone van 23.500÷23.600 pun­ten ter­wi­jl ook de S&P 500 en de Nas­daq tot bij­zon­dere koers­doe­len kwa­men in de vorm van 2.580÷2.600 en 6.750÷6.800 pun­ten. Daar­naast hebben de Amerikaanse beurzen een behoor­lijk unieke reeks achter de rug dit jaar waar­bij All Time Highs aan de lopende band wor­den geno­teerd en ver­be­terd. Zo wist de Dow Jones dit jaar al 58 keer een All Time High op de bor­den te zetten en zien we ook andere belan­grijke indices zoals de SOX, S&P 500 en de Nas­daq nieuwe records op de bor­den zetten. Hier­voor geldt echter wel: hoe hoger men noteert hoe meer de weer­stand zal oplopen en hoe meer de kans op een draai van de trend toe­neemt. Zoals u weet zijn de finan­ciële mark­ten nou een­maal niet ont­wor­pen om enkel te sti­j­gen en cor­rec­ties bin­nen een UPtrend of een draai van de trend horen nu een­maal bij het spel van beleggen.

Bek­ijk het grote plaat­je: Dow Trans­port & Rus­sell 2.000
Daarom is het van zeer groot belang om een brede blik op de markt te wer­pen die verder reikt dan enkel de Dow Jones, Nas­daq en de S&P 500. De grote multi­na­tion­als kwa­men de afgelopen weken namelijk met cijfers en de techgi­gan­ten en grote jon­gens bin­nen de Dow Jones wer­den naar aan­lei­d­ing van deze cijfers nog verder omhoog geholpen. Echter zijn er de afgelopen weken twee indices die het nogal lat­en afweten en waar uit op te mak­en is dat men niet meer zo over­tu­igd is van een verdere sti­jging als een paar weken gele­den. De Dow Trans­port en de Rus­sell 2.000 ver­liezen namelijk nu al een aan­tal weken op rij aan koer­swaarde en dit is natu­urlijk een erg zwak sig­naal dat deze indices afgeven.

Zo noteert de Dow Trans­port inmid­dels alweer ruim onder haar 50-MA aangezien men gis­teren het ver­schil liet oplopen tot bij­na 100 pun­ten. Ja u leest dit goed, waar de Dow Jones gis­teren een nieuw record ves­tigde op slot­ba­sis zien we de Dow Trans­port 100 pun­ten onder het 50-MA sluiten. Dit is een zeer opmerke­lijke ontwik­kel­ing aangezien we hier spreken van grote diver­gen­tie tussen bei­de indices die nor­maal gespro­ken geza­men­lijk zouden moeten sti­j­gen of dalen om een trend te valid­eren. Wan­neer de Dow Trans­port na een lange ral­ly begint te draaien en weg­valt is het vol­gens de Dow-The­o­ry aan­nemelijk dat de Dow Jones ook zal moeten vol­gen. De huidi­ge dal­ing van deze index is dan ook een grote dreig­ing voor de Dow Jones en dus voor het alge­hele mark­plaat­je op dit moment en dus raad ik u aan om een short posi­tie te over­we­gen om te anticiperen op een aankomende dip.

Verder zeggen ook de Small Caps veel over de sit­u­atie op de beurs en de grote Small Cap index, de Rus­sell 2.000 laat ook een negatief koersver­loop zien de afgelopen weken. Na het noteren van de All Time High in begin okto­ber rond de 1.515 pun­ten is het koersver­loop van de index wat gaan stag­neren en wat gaan teruglopen. Zo zien we bijvoor­beeld dat de index inmid­dels zo’n 2,5% lager staan dan een maand gele­den en werd gis­teren ook even voorzichtig” het 50-MA getest.

Het feit dat naast de cor­rec­tie van de Trans­port ook de Small Caps al aan het stag­neren zijn en bepal­ende ste­un­niveaus bezoeken geeft aan dat er wel degelijk wat aan de hand is in de VS. Ik verwacht dan ook een mark­t­brede cor­rec­tie op de korte ter­mi­jn die de indices in ieder geval 2% kun­nen terugzetten. Het zou hier­bij voor­lop­ig in ieder geval gaan om een dip­je bin­nen de UPtrend waar­na zal moeten blijken of deze UPtrend nog te ver­ant­wo­or­den is.

Dai­ly Dow Jones:Dai­ly Dow Trans­port:
Dai­ly Nas­daq:Dai­ly Rus­sell 2.000:Europa
In Europa zagen we gis­teren ook weinig span­nends en zo sloten de DAX en de AEX de dag redelijk vlak af. De AEX mocht nog een mooi win­st­pun­t­je noteren maar dit kwam zoals gezegd voor­namelijk door een sterk Ahold dat weer richt­ing de €17,- kroop na een moeil­ijke peri­ode waar­bij Ama­zon de koers van Ahold meerdere malen pijn deed. Verder bli­jven de Europese indices dus rond de bek­ende niveaus staan, de AEX neemt voor­lop­ig nog geen afscheid van de 555 weer­stand ter­wi­jl de DAX wel sti­laan begint weg te gli­j­den vanaf de 13.500 pun­ten­zone.

De DAX index sloot na de matige sessie van dins­dag lager en wist hier gis­teren dus geen veran­der­ing in te bren­gen. Zo bli­jft de DAX rond de 13.380 pun­ten staan en noteert men pre­cies tussen de All Time High van 13.505 pun­ten en de GAP aan de onderz­i­jde tot 13.255 pun­ten. Mijn verwacht­ing is dat de DAX eerst in ieder geval dit GAP aan de onderz­i­jde zal gaan dicht­en voor­dat men weer een nieuwe poging kan gaan wagen om de All Time High verder op te hogen. Net als in Ameri­ka acht ik Europa ook rijp voor een gezonde cor­rec­tie die de ges­pan­nen mark­ten weer wat in bal­ans kun­nen bren­gen. Ik acht een verdere dal­ing van de Euro momenteel namelijk niet meer heel aan­nemelijk en daar­naast is de hele sti­jging in Europa voor een groot deel onder­bouwd door het posi­tieve sen­ti­ment in de VS. Waar ik daar voorteke­nen zie voor een cor­rigerende beweg­ing zal dit natu­urlijk ook zijn gevol­gen hebben voor de Europese mark­ten. Daar­naast hebben zow­el de DAX als de AEX met de 13.500 en 555 pun­ten een belan­grijke weer­stand bereikt die voor de nodi­ge druk op de Europese koersen zorgt.

Zoals u kunt zien op de dag­grafiek heeft de DAX met het bereiken van de 13.450÷13.500 pun­ten een belan­grijke weer­stand­sli­jn over de top­pen aangetikt en hier­mee is een dal­ende beweg­ing geac­tiveerd. De neer­waartse druk die vanaf de boven­z­i­jde een negatief effect heeft op de DAX zal de index ertoe dwin­gen om bepaalde openin­gen op de grafiek te dicht­en waar­bij we de eerste open­ing (GAP) rond de 13.255 pun­ten zien maar ook rond de 13.200 en 13.150 pun­ten kun­nen er nog GAPS wor­den ges­loten. Zodoende zijn dit dan ook mijn koers­doe­len voor de DAX voor de komende dagen/​weken.

De AEX zal naar mijn verwacht­ing de stri­jd met de 555558 weer­stand­szone op de korte ter­mi­jn niet win­nen. De afgelopen dagen hebben we de koersen wat zien haperen rond deze koer­szone en zoals ik al dagen com­mu­niceer verwacht ik allereerst een nieuwe hogere bodem bin­nen de AEX alvorens we weer verder kun­nen sti­j­gen. Het is ook goed te zien op de dag­grafiek dat we nu een con­sol­i­datie zien op het Dam­rak en deze twi­jfel waar­bij de focus neer­waarts is zal de AEX naar mijn verwacht­ing richt­ing de 548549 pun­ten dwin­gen om daar de inten­ties van de BULLS nog­maals te testen. Indi­en de kopende par­ti­jen de DIP week opkopen kun­nen we van daaruit weer proberen de 564 pun­ten te bereiken maar lat­en de BULLS het afweten rond bovenge­noemd koers­ge­bied dan ligt er wellicht een cor­rec­tie tot 538 pun­ten te wachten.

Dai­ly AEX:Dai­ly DAX:Met vrien­delijke groet,

Daïm Boscart | US Markets

Reageren

Anonieme comments achterlaten is niet toegestaan. Hiervoor moet u ingelogd zijn. Login »
Turbo’s zijn complexe instrumenten en brengen vanwege het hefboomeffect een hoog risico mee van snel oplopende verliezen. 7 op de 10 retailbeleggers verliest geld met de handel in turbo’s. Het is belangrijk dat u goed begrijpt hoe turbo’s werken en dat u nagaat of u zich het hoge risico op verlies kunt permitteren.