De lockdown heeft ook een grote impact op de sportsector. Sportscholen, verenigingen en sportwinkels waren tijdelijk gesloten. Beetje bij beetje opent de sportwereld zich weer. Waar ik vooral benieuwd naar ben is de impact hiervan op de grote sportmerken. Want sporten kan eigenlijk overal, en misschien zullen consumenten in deze tijd openstaan voor andere vormen van sport. En ook al zijn sportwinkels grotendeels gesloten, de grotere sportmerken beschikken over een toekomstbestendig online platform. Vandaag bekijken we Nike, Adidas en Puma.
Nike
Nike behoeft eigenlijk geen introductie meer, het bekendste sportmerk in mijn ogen. Ook met een track record op de beurs vanaf 1980 is er qua technische data genoeg om mee te werken. De CRASH zorgde ervoor dat vanaf de top (104,50 USD) ongeveer 38% aan waarde verloren ging. De koers vond steun op twee oude toppen uit 2016 en 2017 op een niveau van ongeveer 60 USD.
Eind maart zien we dat negatieve trend middels een BREAKAWAY GAP wordt omgezet in een opwaartse beweging. Wanneer we naar de groene en rode volume balken bekijken zien we dat de GAP op een hoger volume plaatsvindt. Een hoger volume maakt het meer aannemelijk dat de trend zicht voorzet in de richting van de GAP. Begin april geraakt de koers in een zijwaartse trend. Als de uitbraak uit het zijwaartse patroon standhoudt is er een opwaarts potentieel richting de all-time high van 104,50 USD.
Adidas
Het aandeel Adidas, één van ’s werelds grootste leverancier van sportspullen, is een van de paradepaardjes van de Duitse beurs (DAX). Het aandeel verloor vanaf 20 februari 2020 tot aan de bodem 44% aan waarde in één maand tijd. Ongeveer 70% van zijn winkels werden gesloten. De online verkoop steeg aanzienlijk maar dit kon samen met de winkelomzet van de winkels welke nog wel open waren de schade niet beperken. Vanaf de bodem (164 EUR) werd een kort herstel ingezet welke afgeketst is op de opgaande trendlijn (blauwe lijn) welke al vanaf november 2016 actief is.
Op de onderstaande 4‑uurs chart, soms is het handiger om een 4‑uurs chart te gebruiken i.p.v. een dag chart, is te zien dat de koers zich vanaf het moment van afketsen bewoog in een negatief trendkanaal. Halverwege mei werd het kanaal aan de bovenkant doorbroken. Het is nu opletten of de koers zich weer boven, al bijna 4 jaar durende, up trend kan werken. Vanaf dat moment mogen we weer omhoog kijken waar nog genoeg ruimte ligt. Houd wel rekening met de Q2 cijfers welke wij in juli/augustus van dit jaar mogen ontvangen.
Puma
Puma wordt wat minder vaak genoemd dan de voorgaande bedrijven, dat maakt het niet een minder mooi aandeel. Als we de week chart erbij pakken morgen we Puma een degelijk groei aandeel noemen. Een belegging halverwege 2015 zou net voor de CRASH een rendement van 460% opgeleverd hebben. Hiermee is Puma één van de meest winstgevende aandelen op de Duitse beurs. Achteraf is het natuurlijk makkelijk praten daarom kijken we op de dag chart waar de kansen liggen op de korte termijn.
Vanaf het dieptepunt wordt er mooi herstel ingezet. De koers loopt via de blauwe opgaande trendlijn op en laat daarbij hogere toppen en hogere bodems zien. De eerste belangrijke horde ligt zo rond de 65 EUR. In november en december van vorig jaar kunnen we zien dat er sprake was van een lange consolidatiefase voordat de richting naar de all-time high ingezet werd. Raakt de koers boven deze weerstand ligt de weg naar de topzone open.
Conclusie
Alle drie de sportmerken laten interessante grafieken zien. Het meest enthousiast ben ik over Adidas en Puma. Adidas heeft op dit moment nog de meeste upside en ligt er sterk bij zodra het koers weer boven de al bijna 4 jaar durende trendlijn komt. Puma is het ‘jongste’ aandeel van de drie en bevindt zich op een mooie opgaande trendlijn. Al lijkt de opgaande beweging iets af te zwakken.