...

TA - Hectische tijden voor deze drie bedrijven

7 december 2020, 08:15 | Mister Jordan | leestijd: 3 minuten | moeilijkheid: 7 / 12 | (0)

Bizarre tij­den in de logistiek/​post sec­tor. Er wordt nog steeds veel vanu­it huis gew­erkt. De con­sumenten ervaren ook meer en meer de gemakken van online winke­len. De pakket­ten moeten natu­urlijk tot aan de voordeur bezorgd wor­den en dit betek­end dus druk­te bin­nen de logistiek/​post sec­tor. Van­daag bek­ijken we drie ver­schil­lende namen bin­nen deze sec­tor ver­spreid over drie ver­schil­lende landen.


PostNL


PostNL haalt de laat­ste tijd steeds vak­er de kran­tenkop­pen. Dit­maal omdat zij NEE moeten verkopen aan web­shops omdat ze op dit moment op max­i­male capaciteit draaien. Dit geldt niet alleen voor PostNL, het schi­jnt dat er meerdere con­cur­renten ook niet verder op kun­nen schalen. Daar­naast brengt het opschalen hoge kosten met zich mee welke weer door­berek­end wor­den aan de webshops.

Chart tech­nisch begint het er ook op te lijken dat de rek er een beet­je uit is. Tussen maart en okto­ber werd er een fenom­e­naal resul­taat van +218% neergezet. Deze plus werd opgevol­gd door een cor­rec­tie van ‑18% welke een volle maand duurde. Er werd ste­un gevon­den op de 2,50 EUR, zie hier­bij de hor­i­zon­tale blauwe trendlijn.

Het nieuws dat PostNL de druk­te niet aankan wordt niet goed ont­van­gen door de beleg­gers. We zien de koers al drie dagen op rij teruglopen. Op de korte ter­mi­jn opereert de koers nog wel in een smal opgaand trend­kanaal. Hier­bij is het de vraag hoe lang dit kanaal nog standhoudt. 

Deutsche post



Ook bij onze oost­er­bu­ren loopt Deutsche Post lekker door. Zij liften ook mee op een geschat­te e‑commerce groei van 3 jaar in een tijds­bestek van enkele maan­den. Het voordeel van groei in de pakket­markt is dat hier­mee de teruglopende post­markt gecom­penseerd wordt.

Met een groei vanaf maart van maar’ 110% doet het qua ren­de­ment onder voor PostNL. Waar de koers bij PostNL tot okto­ber opliep, liep het bij Deutsche Post tot sep­tem­ber op. Daar­na sloeg de opwaartse trend om in een zijwaartse trend. De range ligt hier­bij tussen de 37,50 EUR en 42 EUR.

Beleg­gers in Deutsche Post staan wel op een belan­grijk kruis­punt. De koers stond namelijk in decem­ber 2017 op een vergelijk­baar niveau. De weer­stand op 42 EUR kon niet gebro­ken wor­den waar­na een neer­waartse trend ingezet werd. Dit resul­teerde in een dal­ing van ruim 40%.

UPS


We schake­len over naar de Amerikaanse markt en sluit af met een kijk op UPS, bek­end van de bru­ine bestel­bussen. Bij UPS zien we chart tech­nisch vergelijk­bare groe­ici­jfers als bij Deutsche Post. De groei stok­te uitein­delijk ook in oktober. 

Wat opvalt is dat bij UPS ook twi­jfelin­gen in de chart terug te vin­den zijn. Zo zien we tweemaal een zijwaarts patroon. Of de beleg­gers hier hoogtevrees kri­j­gen of dat het sim­pel­weg een adem­pauze is, is moeil­ijk te zeggen.

Vanaf novem­ber is er weer een voorzichtig opwaarts trend­kanaal in de maak. Het aan­deel heeft jacht op een nieuwe all-time high weer geopend en staat hier nog maar 6% onder. Let hier­bij wel op de onderkant van het trend­kanaal aangezien de koers hier straks langs beweegt. Een neer­waartse breuk kan zomaar resul­teren in een vri­je val richt­ing de ste­vige ste­un op 155 USD.

Dis­claimer

De infor­matie is niet bedoeld als beleg­gingsad­vies of als aan­bevel­ing tot het doen van bepaalde beleg­gin­gen of aankopen. Indi­en u gebruik maakt van de ver­strek­te infor­matie doet u dat voor eigen reken­ing en risico.

Mis­ter Jor­dan heeft geen posi­tie in de bovenge­noemde aandelen. 


Reageren

Anonieme comments achterlaten is niet toegestaan. Hiervoor moet u ingelogd zijn. Login »
Turbo’s zijn complexe instrumenten en brengen vanwege het hefboomeffect een hoog risico mee van snel oplopende verliezen. 7 op de 10 retailbeleggers verliest geld met de handel in turbo’s. Het is belangrijk dat u goed begrijpt hoe turbo’s werken en dat u nagaat of u zich het hoge risico op verlies kunt permitteren.