Bizarre tijden in de logistiek/post sector. Er wordt nog steeds veel vanuit huis gewerkt. De consumenten ervaren ook meer en meer de gemakken van online winkelen. De pakketten moeten natuurlijk tot aan de voordeur bezorgd worden en dit betekend dus drukte binnen de logistiek/post sector. Vandaag bekijken we drie verschillende namen binnen deze sector verspreid over drie verschillende landen.
PostNL
PostNL haalt de laatste tijd steeds vaker de krantenkoppen. Ditmaal omdat zij NEE moeten verkopen aan webshops omdat ze op dit moment op maximale capaciteit draaien. Dit geldt niet alleen voor PostNL, het schijnt dat er meerdere concurrenten ook niet verder op kunnen schalen. Daarnaast brengt het opschalen hoge kosten met zich mee welke weer doorberekend worden aan de webshops.
Chart technisch begint het er ook op te lijken dat de rek er een beetje uit is. Tussen maart en oktober werd er een fenomenaal resultaat van +218% neergezet. Deze plus werd opgevolgd door een correctie van ‑18% welke een volle maand duurde. Er werd steun gevonden op de 2,50 EUR, zie hierbij de horizontale blauwe trendlijn.
Het nieuws dat PostNL de drukte niet aankan wordt niet goed ontvangen door de beleggers. We zien de koers al drie dagen op rij teruglopen. Op de korte termijn opereert de koers nog wel in een smal opgaand trendkanaal. Hierbij is het de vraag hoe lang dit kanaal nog standhoudt.
Deutsche post
Ook bij onze oosterburen loopt Deutsche Post lekker door. Zij liften ook mee op een geschatte e‑commerce groei van 3 jaar in een tijdsbestek van enkele maanden. Het voordeel van groei in de pakketmarkt is dat hiermee de teruglopende postmarkt gecompenseerd wordt.
Met een groei vanaf maart van ‘maar’ 110% doet het qua rendement onder voor PostNL. Waar de koers bij PostNL tot oktober opliep, liep het bij Deutsche Post tot september op. Daarna sloeg de opwaartse trend om in een zijwaartse trend. De range ligt hierbij tussen de 37,50 EUR en 42 EUR.
Beleggers in Deutsche Post staan wel op een belangrijk kruispunt. De koers stond namelijk in december 2017 op een vergelijkbaar niveau. De weerstand op 42 EUR kon niet gebroken worden waarna een neerwaartse trend ingezet werd. Dit resulteerde in een daling van ruim 40%.
UPS
We schakelen over naar de Amerikaanse markt en sluit af met een kijk op UPS, bekend van de bruine bestelbussen. Bij UPS zien we chart technisch vergelijkbare groeicijfers als bij Deutsche Post. De groei stokte uiteindelijk ook in oktober.
Wat opvalt is dat bij UPS ook twijfelingen in de chart terug te vinden zijn. Zo zien we tweemaal een zijwaarts patroon. Of de beleggers hier hoogtevrees krijgen of dat het simpelweg een adempauze is, is moeilijk te zeggen.
Vanaf november is er weer een voorzichtig opwaarts trendkanaal in de maak. Het aandeel heeft jacht op een nieuwe all-time high weer geopend en staat hier nog maar 6% onder. Let hierbij wel op de onderkant van het trendkanaal aangezien de koers hier straks langs beweegt. Een neerwaartse breuk kan zomaar resulteren in een vrije val richting de stevige steun op 155 USD.
Disclaimer
De informatie is niet bedoeld als beleggingsadvies of als aanbeveling tot het doen van bepaalde beleggingen of aankopen. Indien u gebruik maakt van de verstrekte informatie doet u dat voor eigen rekening en risico.
Mister Jordan heeft geen positie in de bovengenoemde aandelen.