Goed nieuws voor de liefhebbers van Aandelen en Indices: Vanaf 1 januari 2017 verstuurt analist Daïm Boscart in samenwerking met senior Trader Guy ook signalen op aandelen en indices via de ”TA Trading Aandelen & Indices Service”. U kunt dit abonnement uitproberen tot 1 oktober 2017 voor slechts €39,-. Voor meer informatie zie:
Wall Street
Op Wall Street kwam daar dan eindelijk de langverwachte draai van de Dow Jones index die met de rode sessie van gisteren officieel is weggedraaid vanaf de top rond de 22.100÷22.150 punten. De index kende deze week nog een geweldig begin waarin het maandag zelfs nog voor de negende dag op rij een nieuwe All Time High close realiseerde. Wel zei ik hier direct bij dat er een zeer groot spanningsveld ontstond op met name de weekgrafiek waarin de Dow Jones aantoonde dat de index voorlopig tot de maximale hoogte was doorgestoten. De index testte de 22.100÷22.150 weerstand waarna er dus een verval in het koersverloop is ontstaan. De index noteert inmiddels alweer drie dagen op rij rode cijfers bij het sluiten van de markt waardoor de index inmiddels alweer zo’n 1,5% onder de top staat.
De aankondiging van de daling van de Dow Jones die we hier op US Markets al voor u hadden voorspeld kwam niet uit het niets en was eigenlijk al even bezig. De kunst is om ook te kijken naar de wat kleinere indexen en andere omgevingsfactoren die u op het juiste spoor kunnen zetten. Waar de Dow Jones een geweldige galavoorstelling aan het geven was stonden de andere kleinere indices in de VS grote verliezen toe. Deze kleinere indices zijn over het algemeen niet de indices die het verschil maken maar ze zeggen wel wat over de situatie op de beursvloer. We noemen dit dan ook wel voorlopers: de Dow Transport is volgens de Dow-Theory een voorloper van de Dow Jones, als deze draait zal de Dow Jones uiteindelijk ook volgen. Daarnaast gebruikt met de Russell 2.000 om te zien hoe de situatie onder de Small-caps is waaruit men de situatie binnen de VS kan opmaken aangezien de meeste bedrijven binnen de Russell 2.000 enkel binnen de VS opereren. Een andere minder aansprekende index is de SOX die men ziet als de voorloper van de Nasdaq.
Alle drie deze indices kwamen gedurende de recordreeks van de Dow Jones onder druk te staan en zakten allen enkele procenten weg vanaf de topzone. De Dow Transport, de Russell 2.000 en de SOX noteerden de afgelopen dagen onder het 50-daags gemiddelde als gevolg van de daling die we hebben gezien en dit is natuurlijk een zeer belangrijk signaal voor het aankomende koersverloop van de overige indices. Zodoende heb ik u via deze weg proberen te instrueren om op te passen met LONGS en alvast naar beneden te kijken. Uiteindelijk kwamen alle belangen gisteren samen en met behulp van de geopolitieke spanningen tussen de VS en Noord-Korea leverden de beurzen behoorlijk in.
De Dow Jones noteert inmiddels weer ruim onder de 22.000 puntengrens en leunt momenteel op de steunlijn van zo’n 21.850 punten. Ik verwacht dat de Dow Jones ook richting haar 50-daags gemiddelde zal bewegen dat rond de 21.500 punten ligt dus er kan nog zo’n 1%-1,5% van de huidige koers af de komende dagen. Nu de Dow Transport door haar 200-MA is gezakt zal dit zeker voelbaar zijn voor de BULLS in de VS en indien de Dow Transport nog verder afzwakt kan de Dow Jones niet anders dan volgen.
Verder viel met name de Nasdaq gisteren erg op. De Amerikaanse techindex die de afgelopen jaren enorm is gestegen kreeg een flinke tik gisteren en moest meer dan 2% toegeven. De daling van ruim 135 punten heeft de index verder onder druk gezet aangezien de index hiermee onder het 50-daags gemiddelde is gedoken en er nu een open speelveld wacht van zo’n 130 punten tot de volgende steunlijn van 6.090 punten.
Daily Dow Transport:Daily NASDAQ:Daily Russell 2.000:AEX
De AEX kreeg gisteren een flinke tik en leverde uiteindelijk zo’n 4,5 punt in. Hierin zat wel een dik punt dividend van Shell dat €0,4 EX-dividend ging maar daarmee blijft het afgegeven signaal nog steeds duidelijk: de index neigt naar het zuiden. Na de vele pogingen van de BULLS om de index richting de jaartop te duwen is de index dan toch gezwicht onder de neerwaartse druk van de BEARS. Ondanks verschillende pogingen slaagde de BULLS er niet in om de AEX door de 528⁄532 weerstandszone te duwen waarna men het uiteindelijk moest opgeven. Zodoende beweegt men momenteel richting de onderkant van de huidige tradingrange die rond de 520⁄521 punten wacht. Hierbij zal de index na een maand weer proberen de onderzijde van de tradingrange te testen waar tevens het 50-daags gemiddelde wacht rond de 521 punten.
Indien de AEX hetzelfde pad gaat bewandelen als de DAX zal het zonder al te veel moeite deze steunlijn doorbreken en waar ik het koersdoel voor de AEX eerst rond de 520⁄521 formuleerde durf ik deze nu al verder naar beneden bij te stellen richting de 514⁄518 punten. De AEX houdt zich namelijk erg groot de afgelopen weken en wanneer we de AEX wegzetten tegenover de grootste index in Europa (de DAX) dan is er een grote divergentie zichtbaar. De DAX zakte gisteren namelijk weg tot ongeveer 12.000 punten en zal vandaag waarschijnlijk breken met deze bijzondere steunlijn. De DAX neigt hiermee naar een test van het 200-daags gemiddelde dat nu nog geen procent meer verwijdert is van de huidige koers van de DAX. Ter vergelijking: de AEX noteert momenteel zo’n 4% boven haar 200-MA en staat zelfs nog boven het 50-daags gemiddelde.
Daarnaast is de index op de dagchart ook buiten de stijgende wig gevallen waardoor er een nieuwe short trigger is geactiveerd. Het neerwaarts doorbreken van dit koerspatroon is vaak een signaal dat de koersen nog verder zullen wegzakken en wanneer we een koersdoel koppelen aan het verlaten van dit patroon aan de zuidkant kunnen we deze zetten op zo’n 510⁄514 punten.
Daily AEX:Hourly AEX:Met vriendelijke groet,