...

TA: Grote technische verzwakkingen op beurzen, ook Dow Jones doet mee

11 augustus 2017, 07:49 | Daïm Boscart | leestijd: 8 minuten | moeilijkheid: 9 / 12 | (0)

Een erg rode dag op de beurzen gis­teren waar geen enkele index ges­paard bleef in het neer­waartse geweld. De beurzen hebben flink moeten inlev­eren en ook op Wall Street deed men vol over­tuig­ing mee gis­teren. Zelfs de Dow Jones kreeg het voor elka­ar om waarde te ver­liezen en gaf met de 200 min­pun­ten die het noteerde gis­teren een duidelijk sig­naal af. De rek is er uit en waar ik de afgelopen dagen heb gewaarschuwd voor een mogelijke dal­ing die werd ingeleid door de tech­nis­che verzwakkin­gen op de overige indices lijkt die er nu te komen. De mark­ten staan onder hoge druk en hebben geza­men­lijk afs­tand genomen van belan­grijke ste­un­li­j­nen. Zo zak­te de Nas­daq gis­teren door haar 50-daags gemid­delde waar­na de index richt­ing het einde van de dag zelfs nog een pro­cent onder dit MA noteerde. Ook de Dow Trans­port brak met een zeer belan­grijke ste­un­li­jn in de vorm van het 200-daags gemid­delde ter­wi­jl de Rus­sell 2.000 nu ook haar 200-daags gemid­delde aan het testen is. In Europa zien we de AEX nu bal­anceren op het 50-MA ter­wi­jl voor de Duitse DAX index het 200-daags gemid­delde alweer bin­nen hand­bereik ligt. Alle­maal zeer belan­grijke ste­un­li­j­nen dus die alle­maal gebro­ken zijn of op het punt van breken staan. Met het cijfer­seizoen dat zo goed als afgelopen is en de huidi­ge tech­nis­che verzwakkin­gen op de wereld­wi­jde beurzen zie ik het vooral­snog alle­maal wat somber in. De index­en staan er zwak voor en de dal­ing van gis­teren is waarschi­jn­lijk slechts een voor­proe­f­je van een grotere dal­ing die om de hoek staat.


Goed nieuws voor de liefheb­bers van Aan­de­len en Indices: Vanaf 1 jan­u­ari 2017 ver­stu­urt anal­ist Daïm Boscart in samen­werk­ing met senior Trad­er Guy ook sig­nalen op aan­de­len en indices via de TA Trad­ing Aan­de­len & Indices Ser­vice”. U kunt d
it abon­nement uit­proberen tot 1 okto­ber 2017 voor slechts €39,-. Voor meer infor­matie zie: 

Wall Street
Op Wall Street kwam daar dan ein­delijk de langverwachte draai van de Dow Jones index die met de rode sessie van gis­teren offi­cieel is wegge­draaid vanaf de top rond de 22.100÷22.150 pun­ten. De index kende deze week nog een geweldig begin waarin het maandag zelfs nog voor de negende dag op rij een nieuwe All Time High close realiseerde. Wel zei ik hier direct bij dat er een zeer groot span­ningsveld ontstond op met name de week­grafiek waarin de Dow Jones aan­toonde dat de index voor­lop­ig tot de max­i­male hoogte was doorgestoten. De index testte de 22.100÷22.150 weer­stand waar­na er dus een ver­val in het koersver­loop is ontstaan. De index noteert inmid­dels alweer drie dagen op rij rode cijfers bij het sluiten van de markt waar­door de index inmid­dels alweer zo’n 1,5% onder de top staat.

De aankondig­ing van de dal­ing van de Dow Jones die we hier op US Mar­kets al voor u had­den voor­speld kwam niet uit het niets en was eigen­lijk al even bezig. De kun­st is om ook te kijken naar de wat kleinere index­en en andere omgev­ings­fac­toren die u op het juiste spoor kun­nen zetten. Waar de Dow Jones een geweldige galavoorstelling aan het geven was ston­den de andere kleinere indices in de VS grote ver­liezen toe. Deze kleinere indices zijn over het alge­meen niet de indices die het ver­schil mak­en maar ze zeggen wel wat over de sit­u­atie op de beursvlo­er. We noe­men dit dan ook wel voor­lop­ers: de Dow Trans­port is vol­gens de Dow-The­o­ry een voor­lop­er van de Dow Jones, als deze draait zal de Dow Jones uitein­delijk ook vol­gen. Daar­naast gebruikt met de Rus­sell 2.000 om te zien hoe de sit­u­atie onder de Small-caps is waaruit men de sit­u­atie bin­nen de VS kan opmak­en aangezien de meeste bedri­jven bin­nen de Rus­sell 2.000 enkel bin­nen de VS oper­eren. Een andere min­der aansprek­ende index is de SOX die men ziet als de voor­lop­er van de Nas­daq.

Alle drie deze indices kwa­men gedurende de recor­dreeks van de Dow Jones onder druk te staan en zak­ten allen enkele pro­cen­ten weg vanaf de top­zone. De Dow Trans­port, de Rus­sell 2.000 en de SOX noteer­den de afgelopen dagen onder het 50-daags gemid­delde als gevolg van de dal­ing die we hebben gezien en dit is natu­urlijk een zeer belan­grijk sig­naal voor het aankomende koersver­loop van de overige indices. Zodoende heb ik u via deze weg proberen te instrueren om op te passen met LONGS en alvast naar bene­den te kijken. Uitein­delijk kwa­men alle belan­gen gis­teren samen en met behulp van de geopoli­tieke span­nin­gen tussen de VS en Noord-Korea lever­den de beurzen behoor­lijk in.

De Dow Jones noteert inmid­dels weer ruim onder de 22.000 pun­ten­grens en leunt momenteel op de ste­un­li­jn van zo’n 21.850 pun­ten. Ik verwacht dat de Dow Jones ook richt­ing haar 50-daags gemid­delde zal bewe­gen dat rond de 21.500 pun­ten ligt dus er kan nog zo’n 1%-1,5% van de huidi­ge koers af de komende dagen. Nu de Dow Trans­port door haar 200-MA is geza­kt zal dit zek­er voel­baar zijn voor de BULLS in de VS en indi­en de Dow Trans­port nog verder afzwakt kan de Dow Jones niet anders dan vol­gen.

Verder viel met name de Nas­daq gis­teren erg op. De Amerikaanse techin­dex die de afgelopen jaren enorm is geste­gen kreeg een flinke tik gis­teren en moest meer dan 2% toegeven. De dal­ing van ruim 135 pun­ten heeft de index verder onder druk gezet aangezien de index hier­mee onder het 50-daags gemid­delde is gedo­ken en er nu een open speelveld wacht van zo’n 130 pun­ten tot de vol­gende ste­un­li­jn van 6.090 pun­ten.

Dai­ly Dow Trans­port:Dai­ly NAS­DAQ:Dai­ly Rus­sell 2.000:AEX
De AEX kreeg gis­teren een flinke tik en leverde uitein­delijk zo’n 4,5 punt in. Hierin zat wel een dik punt div­i­dend van Shell dat €0,4 EX-div­i­dend ging maar daarmee bli­jft het afgegeven sig­naal nog steeds duidelijk: de index neigt naar het zuiden. Na de vele pogin­gen van de BULLS om de index richt­ing de jaar­top te duwen is de index dan toch gezwicht onder de neer­waartse druk van de BEARS. Ondanks ver­schil­lende pogin­gen slaagde de BULLS er niet in om de AEX door de 528532 weer­stand­szone te duwen waar­na men het uitein­delijk moest opgeven. Zodoende beweegt men momenteel richt­ing de onderkant van de huidi­ge trad­in­grange die rond de 520521 pun­ten wacht. Hier­bij zal de index na een maand weer proberen de onderz­i­jde van de trad­in­grange te testen waar tevens het 50-daags gemid­delde wacht rond de 521 pun­ten.

Indi­en de AEX het­zelfde pad gaat bewan­de­len als de DAX zal het zon­der al te veel moeite deze ste­un­li­jn door­breken en waar ik het koers­doel voor de AEX eerst rond de 520521 for­muleerde durf ik deze nu al verder naar bene­den bij te stellen richt­ing de 514518 pun­ten. De AEX houdt zich namelijk erg groot de afgelopen weken en wan­neer we de AEX wegzetten tegen­over de groot­ste index in Europa (de DAX) dan is er een grote diver­gen­tie zicht­baar. De DAX zak­te gis­teren namelijk weg tot ongeveer 12.000 pun­ten en zal van­daag waarschi­jn­lijk breken met deze bij­zon­dere ste­un­li­jn. De DAX neigt hier­mee naar een test van het 200-daags gemid­delde dat nu nog geen pro­cent meer ver­wi­jdert is van de huidi­ge koers van de DAX. Ter vergelijk­ing: de AEX noteert momenteel zo’n 4% boven haar 200-MA en staat zelfs nog boven het 50-daags gemid­delde.

Daar­naast is de index op de dagchart ook buiten de sti­j­gende wig gevallen waar­door er een nieuwe short trig­ger is geac­tiveerd. Het neer­waarts door­breken van dit koerspa­troon is vaak een sig­naal dat de koersen nog verder zullen wegza­kken en wan­neer we een koers­doel kop­pe­len aan het ver­lat­en van dit patroon aan de zuid­kant kun­nen we deze zetten op zo’n 510514 pun­ten.

Dai­ly AEX:Hourly AEX:Met vrien­delijke groet,

Daïm Boscart | US Markets

Reageren

Anonieme comments achterlaten is niet toegestaan. Hiervoor moet u ingelogd zijn. Login »
Turbo’s zijn complexe instrumenten en brengen vanwege het hefboomeffect een hoog risico mee van snel oplopende verliezen. 7 op de 10 retailbeleggers verliest geld met de handel in turbo’s. Het is belangrijk dat u goed begrijpt hoe turbo’s werken en dat u nagaat of u zich het hoge risico op verlies kunt permitteren.