De helft van de grafieken zijn autofabrikanten. Het leek me daarnaast leuk weer eens naar de Bitcoin te kijken.
Ford:

Hum, de eerste grafiek is er niet een waar we een goed humeur van krijgen. Alhoewel, het kan zijn dat u short zit en dan moet er zeker een glimlach op uw gezicht verschijnen.
Ford is eind 2024 neerwaarts uit de horizontale tradingrange gevallen. In met name januari werden dappere pogingen gedaan terug te keren binnen die range, maar zoals we nu kunnen zien was dat zonder succes. De laatste beursdagen noteert de koers zelfs onder het low van begin augustus. Om vergelijkbare lage koersen van Ford te vinden moest ik terug naar 2021. Daar kan ik geen duidelijke steun vinden, dus moet ik schrijven dat dit nog wel eens lager zou kunnen gaan.
Bitcoin:

De Bitcoin heb ik hierboven weergegeven op weekbasis met behulp van een zogenaamde area chart. U kent deze manier van weergeven als trouwe lezer van de uitgebreide analyses van de AEX. Elke slotkoers van de week wordt als een punt neergezet en al die punten worden met elkaar verbonden. Daarna krijgt het gebied onder de lijn een blauw kleurtje.
Op die manier kunnen we de “grote lijnen” zien, de ontwikkeling door de tijd. Zo’n grafiek is niet direct bedoeld om te traden.
AEX:

Voortbordurend op het commentaar van de vorige analyse van de AEX, zie de column van afgelopen zondag, kan ik melden dat de index al duidelijk door de groene horizontale lijn is gebroken. Zonder er al teveel woorden aan vuil te maken ligt wat mij betreft de weg naar de rode weerstand open. Die lijn vindt u terug rond de 945 punten.
BMW:

Net als van de grafiek van Ford worden we van het plaatje van BMW ook niet direct vrolijk. Hier ziet u ongeveer een jaar koershistorie en een groot gedeelte daarvan laat een neerwaartse tendens zien. Er is een klein lichtpuntje te melden en dat is de groene stijgende trendlijn. Het is niet veel, maar ook de grootste reis begint met een eerste kleine stap.
Mocht u op dit moment (nog?) long zitten, dan kunt u best blijven zitten. Er is geen acuut gevaar voor een verdere daling. Wel is het verstandig het niveau van uw stop te bepalen.
Mercedes-Benz Group AG:

Bij Mercedes heb ik exact dezelfde periode van koershistorie als bij BMW genomen. En net als bij BMW is de Buy & Holder niet de meest gelukkige belegger. U ziet de nodige lagere toppen en lagere bodems.
Ik heb slechts twee lijnen op de grafiek getekend en de eerste is niet eens op de koersgrafiek zelf. Het is de groene lijn bij de RSI om de positieve divergentie aan te geven. De tweede lijn is de rode horizontale lijn. Op dat niveau heeft de koers nu al voor de vierde keer de kop gestoten. Dat is dus een duidelijke weerstand. Het mooie daarvan is dat als die weerstand opwaarts wordt uitgenomen dat de koers wel eens lekker zou kunnen gaan stijgen.
Bericht van Guy Boscart:
We kunnen beginnen met het selecteren welke indices we mogelijk gaan opnemen, dat kan mogelijk deze week al.
De posities die we opnemen kunt u volgen, dat kan door lid te worden via de nieuwe aanbieding, nu voor € 35 tot 1 APRIL 2025, dan ontvangt u 2 maanden onze exclusieve service voor de leden.
Schrijf u in via de link https://www.usmarkets.nl/tradershop
Signify:

Met enkele opwaartse uitschieters lijkt Signify het geweldig naar de zin te hebben binnen de groene horizontale tradingrange. De grens aan de onderzijde ligt op ongeveer euro 20,15 en de bovengrens rond de euro 22,60. We moeten ervan uit gaan dat deze grenzen de komende periode nog gerespecteerd gaan worden. De koersgrafiek gaat vanzelf een signaal (of zelfs signalen) van een uitbraak geven.
Marcel Bronner schrijft als zelfstandig technisch analist columns voor US Markets.
Hij benadert de markt op basis van technische analyse. Zijn analyses zijn geen beleggingsadvies noch een advies om te kopen of verkopen. U kunt de analyses gebruiken als één van de vele componenten om uw beslissing op te baseren.
Schrijft hij over een aandeel dat hij in portefeuille heeft, dan meldt hij dat in die column.