Vandaag komen een twee indices aan bod, twee aandelen en ik geef een kijkje in mijn portefeuille. Zullen we maar direct van start gaan?
Vandaag komen de volgende onderwerpen voorbij:
1. DAX
2. AEX
3. Mijn portefeuille
4. Ferrari
de DAX
Rond oktober/november ligt het begin van het stijgende trendkanaal dat ik heb getekend. Binnen dat trendkanaal heeft de index zo’n 2.500 punten aan stijging neergezet. In deze maand mei heeft de koers al twee keer de onderzijde getest.
Tot nu toe lukt het de DAX niet door de rode weerstandslijn te breken. Die lijn ligt op ongeveer 15.570. Je zou zeggen dat de rode lijn moet sneuvelen, als we aannemen dat we binnen het stijgende trendkanaal blijven. Maar we hebben ook gezien wat er bij de AEX gebeurde. Vinger aan de pols dus en goed u stop positioneren.
de AEX
De AEX bevond zich net als de DAX binnen een stijgend trendkanaal, maar we weten allemaal wat er gebeurde, de AEX viel daar uit. De gap waar ik deze week over schreef is gevuld, zie de beweging bij de paarse pijl. Als het de index gaat lukken tot aan de rode lijn door te stijgen, dan vraag ik me af of het ook gaat lukken daar opwaarts door te breken. Ik denk dat de index daar moeite mee gaat krijgen.
3. Mijn portefeuille
Lezeres Helena is nieuwsgierig welk aandeel ik in mijn portefeuille heb. Het antwoord is kort maar krachtig: geen enkel! Maar om dit onderwerp iets uitgebreider te beantwoorden zal ik drie items behandelen:
a) mijn laatste positie
Het laatste aandeel dat ik in mijn portefeuille had was ING. Dat is alweer een tijdje geleden.
Hier een korte blik op de huidige grafiek. ING is bezig stap voor stap weerstanden te slechten, uitbraken te testen om vervolgens koersdoelen te halen. Voorbeeldig technisch gedrag wat je als technisch analist graag ziet, want daar kan je dan “perfect” op handelen.
Als ING de ingeslagen weg blijft behandelen mogen we nu na het slechten van de weerstand op 10,90 een rit naar de euro 11,30 verwachten.
Overigens, als ik in deze column over een aandeel schrijf dat ik in bezit heb dan laat ik dat altijd weten. Zie ook de disclaimer onder deze column.
b) waarom nu geen positie?
Zijn er nu geen mooie aandelen, omdat mijn portefeuille leeg is? Née, dat is niet de reden. De reden is dat ik een effectenrekening had geopend bij ABN met de veelbelovende naam Mijn Dealingroom. Precies wat ik meende te zoeken met realtime koersen, een uitgebreid TA-programma, dé ideale situatie om te beleggen, te swingtraden en te daytraden. Wel.…ik kraak niet graag iets af, dus laat ik netjes stellen dat de vlag de lading niet helemaal dekte en neemt u van mij aan dat dit een understatement is.
Ik heb dus uw hulp nodig. Zitten er lezers tussen die mij hun broker kunnen aanraden? Ik zoek realtime koersen, razendsnel orders kunnen inleggen (één knop), een stabiel platform en ook een goede bereikbaarheid (en deskundigheid) van de helpdesk. Als ik de reviews mag geloven is het allemaal niet best met de huidige brokers. Maar ik laat mij graag verrassen door mijn lezers!!! Bij voorbaat hartelijk dank voor uw reacties.
c) een aandeel/index of een grafiek?
Ik zal proberen uit te leggen wat ik hiermee bedoel. Laten we teruggaan naar ING, het laatste aandeel wat ik in bezit had. Wellicht ga ik nu iets raars schijven, maar ik kocht de grafiek, niet het aandeel. Het aandeel interesseert me niets, ik koop de kans, de trade, de beweging of hoe u het ook wilt noemen. Ik wil die kans kopen, maar aan de beurs zal ik moeten doorgeven dat het ING is, anders komen er misverstanden. Of beter, de beurs weet niet wat te doen als ik de naam van het aandeel niet door zou geven.
Mij maakt het dus niet uit of die verwachte beweging op de grafiek van ING, RD, Philips of Ferrari is. En dat is direct het bruggetje naar het laatste onderwerp.
4) Ferrari
Lezeres dmantione verzocht of ik naar Ferrari wilde kijken. Ik heb voor de notering in Milaan gekozen.
Zij stelde dat de langere termijn trend stijgend is. Als ik naar bovenstaande weekgrafiek van Ferrari kijk dan ben ik het met haar eens. Ik heb die langere termijn stijgende trend gevangen binnen een stijgend trendkanaal. De koers is afgelopen vrijdag net iets boven het midden van het trendkanaal gesloten.
Kijken we dan op de daggrafiek dan zie ik meer een zijwaartse beweging. De neerwaartse trend zie ik niet. Ik hoop wel dat we naar dezelfde grafiek kijken!
Onder de rode dalende trendlijn zie ik een lagere top, maar gelukkig voor Ferrari zie ik (nog?) geen lagere bodem. Sterker, boven de groene stijgende trendlijn werd deze maand weer een hogere bodem gevormd. We zien de twee lijnen, rood en groen, naar elkaar toelopen, dus we weten nu al dat vroeg of laat één van beiden doorbroken gaat worden. De kans dat de koers netjes de apex inloopt schat ik dan even in als verwaarloosbaar.
Ik kijk nu naar het grotere plaatje met Ferrari binnen het stijgende trendkanaal. Bezit u het aandeel blijf dan zitten en kijk naar uw stop. Bezit u de auto, dan zou ik zeggen: “Geniet!!!”
Marcel Bronner schrijft als zelfstandig technisch analist columns voor US Markets.
Hij benadert de markt op basis van technische analyse. Zijn analyses zijn geen beleggingsadvies noch een advies om te kopen of verkopen. U kunt de analyses gebruiken als één van de vele componenten om uw beslissing op te baseren.
Schrijft hij over een aandeel dat hij in portefeuille heeft, dan meldt hij dat in die column.