In de VS deed men het gisteren erg goed en waar de futures gaandeweg de dag behoorlijk terugliepen en de Amerikaanse markten vervolgens flink lager openden wist men de verliezen in een zeer rap tempo weg te werken onder aanvoering van een opnieuw ijzersterke Dow Jones. Drie kwartier na opening van de Amerikaanse beurzen noteerde de Dow Jones alweer 110 punten hoger dan de openingskoersen en hiermee poetste de Amerikanen een min van ruim 80 punten binnen een mum van tijd weer weg. Natuurlijk reageerden ook de S&P en de Nasdaq hier goed op die uiteindelijk ook in de plus wisten te sluiten. Zelfs de Dow Transport deed gisteren, al was het zeer beperkt, mee met de groene cijfers die werden geschreven en zo was het dus een redelijk positief dagje op Wall Street. Wel moet ik zeggen dat de herstelbeweging groot was maar dat er weinig tot geen intentie was tot het maken van winst. Zodoende zie ik nog steeds dat er twijfels zijn op de beurzen en dat men ook zeker in Amerika nog twijfelt over het aankomende koersverloop.
Goed nieuws voor de liefhebbers van Aandelen en Indices: analist Daïm Boscart verzorgti ook signalen op aandelen en indices via de ”TA Trading Aandelen & Indices Service”. U kunt dit abonnement uitproberen tot 1 januari 2018 voor slechts €39,-. Voor meer informatie zie:
Wall Street
Op Wall Street zagen we gisteren dus wel degelijk wat veerkracht van de beurzen die erg hun best deden om het verlies te beperken. We spreken hier dan ook van ”damage control” en niet van een daadwerkelijke wil om de winstreeksen verder uit te breiden. Hiervoor mistte ik gisteren de absolute overtuiging om door te stoten toen de markten in het groen kwamen. Integendeel, de twijfel sloeg juist toe toen de beurzen in het groen kwamen te staan wat resulteerde in een ”zijwaarts” vervolg van de sessie waarbij de indices allen zeer vlak rondom het nulpunt sloten. Zodoende ben ik nog altijd niet overtuigd van de koersontwikkelingen in Amerika en blijf ik met een schuin oog naar onderen kijken. Er lopen namelijk nog steeds ontwikkelingen in Amerika die mij enige zorgen baren zoals de zwakke Dow Transport index en daar kwam gisteren nog een zorgenkindje bij in de vorm van de Russell 2.000 die met haar steunbiedende 50-MA brak.
Small Caps en Transport BEARISH
De Russell 2.000 was een van de weinige Amerikaanse indices die in het rood sloot gisteren en het koersverlies had ook eigenlijk geen naam: ‑0,01%. Toch heeft deze negatieve ontwikkeling van de Russell 2.000 mogelijk grote negatieve gevolgen voor de index. Na een lange BULLISH beweging waarbij de index nieuwe ATH’s wist te noteren, de koersen rap stegen en de voortschrijdende gemiddelden hard opliepen heeft de koers zich nu ”laten inhalen” door het 50-daags gemiddelde dat nog altijd sterk oploopt. Ondanks de dalende koersen van de afgelopen dagen is de gemiddelde som van het 50-MA nog altijd oplopend dankzij de mooie koersontwikkelingen van enkele weken geleden. Toen de Russell 2.000 vrijdag tegen het 50-MA sloot was het dan ook taak voor de Small Caps om te stijgen om zo niet in de problemen te komen maar dit gebeurde gisteren niet. Integendeel, de koers gaf juist wat toe aan waarde waardoor er een breuk met het 50-MA is ontstaan. Zoals u weet is dit een BEARISH signaal en zien we na de Dow Transport nu ook een belangrijke andere raadgever in Amerika in de problemen komen.
De Dow Transport is namelijk al enkele weken bezig aan het afbouwen van haar koerswinsten. De Transport index viel vanaf haar ATH boven de 10.000 punten zeer fel terug de afgelopen weken en met een notering rond de 9500 punten viel de index dus zo’n 7,5% terug. Een zeer felle daling dus van de Amerikaanse Transport index en wanneer we over dergelijke percentages praten kunnen we gerust over een correctie spreken. Daarnaast heeft de index gebroken met de 50-MA steunlijn en zien we dat er een breuk is ontstaan met een van de lang-oplopende steunlijnen die de koers juist zouden moeten opvangen.
Zowel de Dow Transport als de Russell 2.000 zijn in mijn ogen belangrijke graadmeters voor ”het beursklimaat” in Amerika. Volgens de Dow Theory is de Transport index namelijk een belangrijke indicator voor het aankomende koersverloop van de Dow Jones wanneer deze van richting draait is een trenddraai van de DJI op een later moment zeer aannemelijk. Daarnaast zijn de Small Caps een belangrijke indicator omdat hierin veel bedrijven zitten die in de VS opereren en zodoende iets vertellen over de perceptie van de situatie in de VS. De afgelopen weken zwakt dit sentiment dus zeker wat af en wellicht gaan we de komende dagen dus nog een verdere daling zien.
Beide graadmeters geven momenteel aan dat de situatie in de VS verre van ideaal is en ik verwacht dan ook de komende dagen wat koersverdamping in de VS waar de grote jongens naar aanleiding van de waarschuwingen van de kleine doch belangrijke indices behoorlijk wat punten kunnen gaan morsen.
Daily Russell 2.000:Daily Dow Transport:Grote indices overhit maar nog niet in moeilijkheden
Het technische plaatje van de grote jongens op Wall Street blijft gewoon redelijk goed. De beurzen zijn iets van de topzones weggezakt en hebben zichzelf weer wat bewegingsruimte verschaft. Wel zien we de RSI meters in Amerika nog steeds tegen het overhitte aan noteren en bevinden de indices zich middenin de range. Het wachten is op beweging en richting van de beurzen want met de huidige niveaus kunnen we weinig. Wel blijf ik zeggen dat er erg veel koerswinst is gerealiseerd de afgelopen maanden en dat winstnemingen en een nieuwe hogere bodem wel op zijn plaats zouden zijn. Dit samen met de technische verzwakking van de Dow Transport en de Russell 2.000 verwacht ik voor deze week wat koersverlies in de VS.
Daily Dow Jones:Daily Nasdaq:Daily S&P 500:Europa
In Europa kregen de beurzen er gisteren intraday behoorlijk van langs, zeker met de kennis dat de beurzen vorige week al een flinke tik te verwerken hadden gekregen. Zo moest de DAX vorige week al 350 punten inleveren en kwam men gisteren zodanig onder druk te staan dat de index gisteren intraday 160 punten in de min kwam te staan. Een behoorlijke klap voor de Duitsers die hiermee zelfs door de 13.000 puntengrens zakten. De DAX wist uiteindelijk knap boven de 13.000 punten te sluiten en met een slotstand van 13.074 punten noteert de index inmiddels weer met een veilige marge boven deze 13.000 punten. Echter dienen de 13.094 en 13.120 als weerstand voor de index waardoor ik nu zeer benieuwd ben na het koersverloop van de DAX vandaag. Bij de opening zal er direct een strijd ontstaan rondom deze koersniveaus en zal men het tij moeten keren door in ieder geval richting de 13.150 punten te bewegen, of dit zal lukken vraag ik mij af aangezien de korte termijn trend zeer negatief is en de druk aan de bovenzijde nu weer toeneemt.
Ook de AEX zakte ook even door het ijs met een koersverlies van bijna 1% tikte de AEX gisteren de 542 steungrens aan waarna we ook op het Damrak een snelle herstelbeweging zagen die het halve verlies wegwerkte. De AEX zal vandaag de strijd aangaan binnen de tradingrange van 542⁄548 punten waar we aan de bovenzijde neerwaartse druk kunnen verwachten van de 548 punten die de index richting de 538⁄542 punten steunzone zal proberen te dwingen. Hier wacht een sterke steunzone op de index die zich kan gaan aandienen als de nieuwe hogere bodem waar we het nu al een aantal dagen over hebben. Ik zet dan voorlopig ook in op een daling van de AEX totdat de 538 puntengrens is bereikt. Vanaf dat punt zal ik de opwaartse mogelijkheden opnieuw bestuderen.
Daily AEX:Daily DAX:Met vriendelijke groet,