...

TA: Europa wederom in moeilijkheden, Amerika blijft sterk liggen

14 november 2017, 07:15 | Daïm Boscart | leestijd: 9 minuten | moeilijkheid: 9 / 12 | (0)

De Europese beurzen kenden gis­teren een zeer moeizame dag waarin een boel aan koer­swaarde werd ver­loren. Zo vie­len de beurzen intra­day fors terug en zagen we de DAX bijvoor­beeld al door de 13.000 pun­ten­grens zakken. De Duitse hoofdin­dex testte zelfs even de 12.960 ste­un­li­jn die in de con­sol­i­datiepe­ri­ode in okto­ber nog erg belan­grijk bleek. Ook nu bleek deze 12.960 ste­un­li­jn een stok achter de deur voor de BULLS en men wist aan de hand van de opwaartse druk ron­dom dit punt samen met een veerkrachtig Ameri­ka de koersen weer wat omhoog te bren­gen. Ook de AEX her­stelde na half 4 behoor­lijk goed van de dre­un die het eerder op de dag kreeg. Rond de open­ing van de Amerikaanse beurzen her­stelde de AEX en maak­te de index meer dan het helft van haar ver­lies goed. De 4,2 min­pun­ten wer­den ingeruild voor een slotver­lies van slechts” 1,9 pun­ten en hier­mee bleef een grotere teleurstelling voor­lop­ig bespaard. Wel bli­jft de AEX met een slot­stand van 545,4 duidelijk onder de 548 pun­ten staan en dit betekent dat de index naar mijn mening nog steeds in een negatieve fase zit.

In de VS deed men het gis­teren erg goed en waar de futures gaan­deweg de dag behoor­lijk terugliepen en de Amerikaanse mark­ten ver­vol­gens flink lager open­den wist men de ver­liezen in een zeer rap tem­po weg te werken onder aan­vo­er­ing van een opnieuw ijz­er­sterke Dow Jones. Drie kwarti­er na open­ing van de Amerikaanse beurzen noteerde de Dow Jones alweer 110 pun­ten hoger dan de open­ingsko­ersen en hier­mee poet­ste de Amerika­nen een min van ruim 80 pun­ten bin­nen een mum van tijd weer weg. Natu­urlijk reageer­den ook de S&P en de Nas­daq hier goed op die uitein­delijk ook in de plus wis­ten te sluiten. Zelfs de Dow Trans­port deed gis­teren, al was het zeer beperkt, mee met de groene cijfers die wer­den geschreven en zo was het dus een redelijk posi­tief dag­je op Wall Street. Wel moet ik zeggen dat de her­stel­be­weg­ing groot was maar dat er weinig tot geen inten­tie was tot het mak­en van winst. Zodoende zie ik nog steeds dat er twi­jfels zijn op de beurzen en dat men ook zek­er in Ameri­ka nog twi­jfelt over het aankomende koersver­loop.


Goed nieuws voor de liefheb­bers van Aan­de­len en Indices: anal­ist Daïm Boscart ver­zorgti ook sig­nalen op aan­de­len en indices via de TA Trad­ing Aan­de­len & Indices Ser­vice”. U kunt d
it abon­nement uit­proberen tot 1 jan­u­ari 2018 voor slechts €39,-. Voor meer infor­matie zie: 

Wall Street
Op Wall Street zagen we gis­teren dus wel degelijk wat veerkracht van de beurzen die erg hun best deden om het ver­lies te beperken. We spreken hier dan ook van dam­age con­trol” en niet van een daad­w­erke­lijke wil om de win­streek­sen verder uit te brei­den. Hier­voor mistte ik gis­teren de absolute over­tuig­ing om door te stoten toen de mark­ten in het groen kwa­men. Inte­gen­deel, de twi­jfel sloeg juist toe toen de beurzen in het groen kwa­men te staan wat resul­teerde in een zijwaarts” ver­volg van de sessie waar­bij de indices allen zeer vlak ron­dom het nulpunt sloten. Zodoende ben ik nog alti­jd niet over­tu­igd van de koer­son­twik­kelin­gen in Ameri­ka en bli­jf ik met een schuin oog naar onderen kijken. Er lopen namelijk nog steeds ontwik­kelin­gen in Ameri­ka die mij enige zor­gen baren zoals de zwakke Dow Trans­port index en daar kwam gis­teren nog een zor­genkind­je bij in de vorm van de Rus­sell 2.000 die met haar ste­un­biedende 50-MA brak.

Small Caps en Trans­port BEAR­ISH
De Rus­sell 2.000 was een van de weinige Amerikaanse indices die in het rood sloot gis­teren en het koersver­lies had ook eigen­lijk geen naam: ‑0,01%. Toch heeft deze negatieve ontwik­kel­ing van de Rus­sell 2.000 mogelijk grote negatieve gevol­gen voor de index. Na een lange BULL­ISH beweg­ing waar­bij de index nieuwe ATH’s wist te noteren, de koersen rap ste­gen en de voortschri­j­dende gemid­delden hard opliepen heeft de koers zich nu lat­en inhalen” door het 50-daags gemid­delde dat nog alti­jd sterk oploopt. Ondanks de dal­ende koersen van de afgelopen dagen is de gemid­delde som van het 50-MA nog alti­jd oplopend dankz­ij de mooie koer­son­twik­kelin­gen van enkele weken gele­den. Toen de Rus­sell 2.000 vri­jdag tegen het 50-MA sloot was het dan ook taak voor de Small Caps om te sti­j­gen om zo niet in de prob­le­men te komen maar dit gebeurde gis­teren niet. Inte­gen­deel, de koers gaf juist wat toe aan waarde waar­door er een breuk met het 50-MA is ontstaan. Zoals u weet is dit een BEAR­ISH sig­naal en zien we na de Dow Trans­port nu ook een belan­grijke andere raadgev­er in Ameri­ka in de prob­le­men komen.

De Dow Trans­port is namelijk al enkele weken bezig aan het afbouwen van haar koer­swin­sten. De Trans­port index viel vanaf haar ATH boven de 10.000 pun­ten zeer fel terug de afgelopen weken en met een noter­ing rond de 9500 pun­ten viel de index dus zo’n 7,5% terug. Een zeer felle dal­ing dus van de Amerikaanse Trans­port index en wan­neer we over dergelijke per­cent­ages prat­en kun­nen we gerust over een cor­rec­tie spreken. Daar­naast heeft de index gebro­ken met de 50-MA ste­un­li­jn en zien we dat er een breuk is ontstaan met een van de lang-oplopende ste­un­li­j­nen die de koers juist zouden moeten opvan­gen.

Zow­el de Dow Trans­port als de Rus­sell 2.000 zijn in mijn ogen belan­grijke graad­me­ters voor het beurskli­maat” in Ameri­ka. Vol­gens de Dow The­o­ry is de Trans­port index namelijk een belan­grijke indi­ca­tor voor het aankomende koersver­loop van de Dow Jones wan­neer deze van richt­ing draait is een trend­draai van de DJI op een lat­er moment zeer aan­nemelijk. Daar­naast zijn de Small Caps een belan­grijke indi­ca­tor omdat hierin veel bedri­jven zit­ten die in de VS oper­eren en zodoende iets vertellen over de per­cep­tie van de sit­u­atie in de VS. De afgelopen weken zwakt dit sen­ti­ment dus zek­er wat af en wellicht gaan we de komende dagen dus nog een verdere dal­ing zien.

Bei­de graad­me­ters geven momenteel aan dat de sit­u­atie in de VS verre van ideaal is en ik verwacht dan ook de komende dagen wat koersver­damp­ing in de VS waar de grote jon­gens naar aan­lei­d­ing van de waarschuwin­gen van de kleine doch belan­grijke indices behoor­lijk wat pun­ten kun­nen gaan mors­en.

Dai­ly Rus­sell 2.000:Dai­ly Dow Trans­port:Grote indices over­hit maar nog niet in moeil­ijkhe­den
Het tech­nis­che plaat­je van de grote jon­gens op Wall Street bli­jft gewoon redelijk goed. De beurzen zijn iets van de top­zones weggeza­kt en hebben zichzelf weer wat beweg­ingsruimte ver­schaft. Wel zien we de RSI meters in Ameri­ka nog steeds tegen het over­hitte aan noteren en bevin­den de indices zich mid­denin de range. Het wacht­en is op beweg­ing en richt­ing van de beurzen want met de huidi­ge niveaus kun­nen we weinig. Wel bli­jf ik zeggen dat er erg veel koer­swinst is gere­aliseerd de afgelopen maan­den en dat win­st­ne­min­gen en een nieuwe hogere bodem wel op zijn plaats zouden zijn. Dit samen met de tech­nis­che verzwakking van de Dow Trans­port en de Rus­sell 2.000 verwacht ik voor deze week wat koersver­lies in de VS.

Dai­ly Dow Jones:Dai­ly Nas­daq:Dai­ly S&P 500:Europa
In Europa kre­gen de beurzen er gis­teren intra­day behoor­lijk van langs, zek­er met de ken­nis dat de beurzen vorige week al een flinke tik te ver­w­erken had­den gekre­gen. Zo moest de DAX vorige week al 350 pun­ten inlev­eren en kwam men gis­teren zodanig onder druk te staan dat de index gis­teren intra­day 160 pun­ten in de min kwam te staan. Een behoor­lijke klap voor de Duit­sers die hier­mee zelfs door de 13.000 pun­ten­grens zak­ten. De DAX wist uitein­delijk knap boven de 13.000 pun­ten te sluiten en met een slot­stand van 13.074 pun­ten noteert de index inmid­dels weer met een veilige marge boven deze 13.000 pun­ten. Echter dienen de 13.094 en 13.120 als weer­stand voor de index waar­door ik nu zeer benieuwd ben na het koersver­loop van de DAX van­daag. Bij de open­ing zal er direct een stri­jd ontstaan ron­dom deze koer­sniveaus en zal men het tij moeten keren door in ieder geval richt­ing de 13.150 pun­ten te bewe­gen, of dit zal lukken vraag ik mij af aangezien de korte ter­mi­jn trend zeer negatief is en de druk aan de boven­z­i­jde nu weer toe­neemt.


Ook de AEX zak­te ook even door het ijs met een koersver­lies van bij­na 1% tik­te de AEX gis­teren de 542 ste­un­grens aan waar­na we ook op het Dam­rak een snelle her­stel­be­weg­ing zagen die het halve ver­lies weg­w­erk­te. De AEX zal van­daag de stri­jd aan­gaan bin­nen de trad­in­grange van 542548 pun­ten waar we aan de boven­z­i­jde neer­waartse druk kun­nen verwacht­en van de 548 pun­ten die de index richt­ing de 538542 pun­ten ste­un­zone zal proberen te dwin­gen. Hier wacht een sterke ste­un­zone op de index die zich kan gaan aan­di­enen als de nieuwe hogere bodem waar we het nu al een aan­tal dagen over hebben. Ik zet dan voor­lop­ig ook in op een dal­ing van de AEX tot­dat de 538 pun­ten­grens is bereikt. Vanaf dat punt zal ik de opwaartse mogelijkhe­den opnieuw bestud­eren.

Dai­ly AEX:Dai­ly DAX:Met vrien­delijke groet,

Daïm Boscart | US Markets

Reageren

Anonieme comments achterlaten is niet toegestaan. Hiervoor moet u ingelogd zijn. Login »
Turbo’s zijn complexe instrumenten en brengen vanwege het hefboomeffect een hoog risico mee van snel oplopende verliezen. 7 op de 10 retailbeleggers verliest geld met de handel in turbo’s. Het is belangrijk dat u goed begrijpt hoe turbo’s werken en dat u nagaat of u zich het hoge risico op verlies kunt permitteren.