...

TA: Europa test toppen, Nieuwe All Time High DAX en Dow Transport boven de 10.000

13 oktober 2017, 07:14 | Daïm Boscart | leestijd: 7 minuten | moeilijkheid: 9 / 12 | (0)

De beurzen wis­ten er gsteren opnieuw een boeiende dag van te mak­en door te breken met enkele belan­grijke weer­standen. Zo zagen we overdag dat de Europese beurzen kalm aan richt­ing het noor­den wis­ten te bewe­gen en naar­mate de Euro in waarde afzwak­te zagen we de Europese beurzen sti­j­gen. Zo ook de DAX index die gis­teren dan ein­delijk boven de 13.000 pun­ten wist te komen en een nieuwe All Time High noteerde van 13.002 pun­ten om ver­vol­gens op een record­stand van 12.982 pun­ten te sluiten. Ook de AEX wist een neiuwe jaar­top te noteren door exact de 543 pun­ten aan te tikken. Hier­mee noteren bei­de indices exact bovenin de weer­stan­dranges van de afgelopen dagen en dus liggen er kansen voor de Europese beurzen om tij­dens deze laat­ste beurs­dag van de week een defin­i­tieve uit­braak te forceren.

In Ameri­ka leverde de beurzen over de hele breedte een klein beet­je aan koer­swaarde in. De S&P 500 en de Nas­daq leverde bei­de een frac­tie in en bleven zo dicht bij de belan­grijke koers­standen van 2.550 & 6.600 pun­ten staan. De Dow Jones was ook niet suc­cesvol gis­teren en kon zo 30 pun­ten aan beur­swaarde inlev­eren. De Dow Trans­port was daar­ente­gen wel posi­tief gis­teren en besloot een mooie plus op de bor­den te zetten. Een sti­jging van 62 pun­ten zorgde ervoor dat de index ruim boven de 10.000 pun­ten sloot en hier­mee heeft de Trans­port index een nieuwe All Time High weten te forceren maar miss­chien nog wel belan­grijk­er: de index heeft afgerek­end met de dubbele weer­stand rond de 10.000 pun­ten.

Van­daag verwacht ik dan ook weer een posi­tieve beweg­ing van de beurzen in zow­el Europa als in Ameri­ka. De mark­ten zullen met name in Europa dat laat­ste zetje moeten kri­j­gen om een nieuwe uit­braak op een hoger niveau te realis­eren. Op de agen­da staan van­daag wat extra banken­ci­jfers zoals die van BoA en Wells Far­go ter­wi­jl er ook nog wat Macro-Economis­che cijfers te ver­w­erken zijn. Om 14:30 komt er een vracht aan economis­che cijfers aan­gaande de inflatie en verkoop­ci­jfers in de VS naar buiten die wat kun­nen vertellen over het pri­jspeil en de economis­che ontwik­kel­ing van Ameri­ka wat natu­urlijk weer erg belan­grijk zal zijn voor een mogelijke rentestap van de FED in decem­ber.


Goed nieuws voor de liefheb­bers van Aan­de­len en Indices: Vanaf 1 jan­u­ari 2017 ver­stu­urt anal­ist Daïm Boscart in samen­werk­ing met senior Trad­er Guy ook sig­nalen op aan­de­len en indices via de TA Trad­ing Aan­de­len & Indices Ser­vice”. U kunt d
it abon­nement uit­proberen tot 1 decem­ber 2017 voor slechts €39,-. Voor meer infor­matie zie: 

Wall Street
Veel beweg­ing was er gis­teren eigen­lijk niet op Wall Street gis­teren, de indices wis­selde kleine koer­swin­sten af met kleine koersver­liezen en richt­ing het einde van de sessie liepen de cijfers in het rode. De koersver­liezen waren echter dus­danig klein dat er qua tech­nisch plaat­je vri­jwel niets veran­derd is aan de sit­u­atie van de Amerikaanse indices. Zo noteren deze nog steeds erg hoog en boven belan­grijke weer­standen waar­door er aan de ruimte nog steeds genoeg beweg­ingsruimte is voor een verdere opwaartse beweg­ing. Sterk­er nog, de een­zame sti­jging van de Dow Trans­port gis­teren was zelfs een zeer sterke LONG trig­ger voor de beurzen aangezien de Dow Trans­port behoor­lijk achter­liep de afgelopen dagen.

De Trans­port index had het na een zeer felle ral­ly van bij­na 11% in ruim een maand tijd even lastig rond de top­zone van 10.000 pun­ten waar een dubbele weer­stand op de index wacht­en. Enerz­i­jds kwam de Dow Trans­port de oplopende weer­stand­sli­jn van het afgelopen jaar tegen rond deze stand ter­wi­jl aan de andere kant de 10.000 pun­ten­grens een psy­chol­o­gis­che bar­rière vor­mde bij het bereiken van deze koers. Zo viel de Dow Trans­port na de eerste test van de 10.000 pun­ten 1,5% terug maar door een veerkrachtige opwaartse beweg­ing noteert men inmid­dels dus weer boven de 10.000 pun­ten. Het snelle her­s­tel gepaard met een snelle uit­braak boven de dubbele weer­stand is dan ook een extra sterk teken van de Dow Trans­port die nu ook een uit­braak hebben geforceerd. Zoals u weet is een uit­braak van de Dow Trans­port erg belan­grijk vol­gens de Dow The­o­ry aangezien een uit­braak of een sti­jging van de Trans­port vaak een startschot is voor de overige Amerikaanse beurzen.

Ik verwacht dan ook een nieuwe opgaande beweg­ing voor de Amerikaanse beurzen. Waar de Dow Trans­port als enige iets onder de ATH-zone bleef staan en geen echte uit­braak wist te realis­eren is dit gis­teren dus wel gebeurt. Ondanks de forse sti­jging van de afgelopen weken zit er mijn inziens nog meer in het vat voor de Dow Trans­port en dit betekent automa­tisch dat vol­gens de Dow The­o­ry de Dow Jones en de overige indices zouden moeten vol­gen.

Vooral­snog is er tech­nisch gezien ruimte genoeg voor alle belan­grijke indices. De S&P 500 en de Nas­daq hebben enkele belan­grijke weer­standen weten te door­breken deze week. Zo kunt u op de dag­grafiek zien van bei­de indices dat er nog genoeg opwaarts poten­tieel is voor bei­de indices na de uit­braak van onlangs. Zo wacht er voor de Nas­daq ruimte voor een sti­jging tot 6.750 pun­ten ter­wi­jl de S&P 500 de 2.600 kan gaan opzoeken.

Dai­ly Dow Jones:Dai­ly Dow Trans­port:Dai­ly S&P 500:Dai­ly Nas­daq:Europa
In Europa bli­jven de beurzen hangen in de range van de afgelopen weken. Zow­el de DAX als de AEX zit­ten vast in een trad­in­range waar we een zeer forse ste­un en een sterke weer­stand zien. Aangezien de indices bezig zijn met een sti­j­gende trend waar­bij de koers dus rond deze krappe trad­in­grange is bli­jven hangen noem ik deze ranges weer­stand­szones”. Voor bei­de indices geldt dat rond deze koer­szones behoor­lijke neer­waartse druk op de koers wordt uit­geoe­fend maar tegelijk­er­ti­jd zakt men niet door het ijs.

Dit laat­ste is voor mij een belan­grijk teken aangezien dit aangeeft dat er nog genoeg kop­ers in de markt zijn die de UPtrend intact houden. Zo zien we de AEX en de DAX de afgelopen dagen dan ook langza­am richt­ing de boven­z­i­jde van de trad­in­grange bewe­gen: zo tik­te de AEX gis­teren de 543 pun­ten aan ter­wi­jl de DAX de 13.000 pun­ten aan­tik­te. Met een slot­stand erg krap tegen deze jaar­top (AEX) en All Time High (DAX) zijn de indices gis­teren erg goed weggezet. Van­daag kan men met een kleine opwaartse beweg­ing namelijk al afs­tand nemen van de zojuist genoemde weer­stand­szones waar­na bei­de indices zich op de vol­gende koers­doe­len gaan richt­en.

Voor de AEX ligt het eerstvol­gende koers­doel rond de 548550 pun­ten waar het wat oude weer­stand­sli­j­nen tegen het lijf loopt en tevens de oplopende weer­stand­sli­jn over de top­pen van de afgelopen maan­den zal testen. Een test van deze top­zone kan dan ook gepaard gaan met de nodi­ge neer­waartse druk die de koers ver­vol­gens wat kan lat­en afkoe­len.

Voor de DAX zal de pri­maire focus liggen op het door­breken van de 13.000 weer­stand­szone waar­na de Duit­sers de 13.250÷13.350 zone kun­nen gaan opzoeken.

Dai­ly AEX:Dai­lyDAX:Met vrien­delijke groet,

Daïm Boscart | US Markets

Reageren

Anonieme comments achterlaten is niet toegestaan. Hiervoor moet u ingelogd zijn. Login »
Turbo’s zijn complexe instrumenten en brengen vanwege het hefboomeffect een hoog risico mee van snel oplopende verliezen. 7 op de 10 retailbeleggers verliest geld met de handel in turbo’s. Het is belangrijk dat u goed begrijpt hoe turbo’s werken en dat u nagaat of u zich het hoge risico op verlies kunt permitteren.