In Amerika leverde de beurzen over de hele breedte een klein beetje aan koerswaarde in. De S&P 500 en de Nasdaq leverde beide een fractie in en bleven zo dicht bij de belangrijke koersstanden van 2.550 & 6.600 punten staan. De Dow Jones was ook niet succesvol gisteren en kon zo 30 punten aan beurswaarde inleveren. De Dow Transport was daarentegen wel positief gisteren en besloot een mooie plus op de borden te zetten. Een stijging van 62 punten zorgde ervoor dat de index ruim boven de 10.000 punten sloot en hiermee heeft de Transport index een nieuwe All Time High weten te forceren maar misschien nog wel belangrijker: de index heeft afgerekend met de dubbele weerstand rond de 10.000 punten.
Vandaag verwacht ik dan ook weer een positieve beweging van de beurzen in zowel Europa als in Amerika. De markten zullen met name in Europa dat laatste zetje moeten krijgen om een nieuwe uitbraak op een hoger niveau te realiseren. Op de agenda staan vandaag wat extra bankencijfers zoals die van BoA en Wells Fargo terwijl er ook nog wat Macro-Economische cijfers te verwerken zijn. Om 14:30 komt er een vracht aan economische cijfers aangaande de inflatie en verkoopcijfers in de VS naar buiten die wat kunnen vertellen over het prijspeil en de economische ontwikkeling van Amerika wat natuurlijk weer erg belangrijk zal zijn voor een mogelijke rentestap van de FED in december.
Goed nieuws voor de liefhebbers van Aandelen en Indices: Vanaf 1 januari 2017 verstuurt analist Daïm Boscart in samenwerking met senior Trader Guy ook signalen op aandelen en indices via de ”TA Trading Aandelen & Indices Service”. U kunt dit abonnement uitproberen tot 1 december 2017 voor slechts €39,-. Voor meer informatie zie:
Wall Street
Veel beweging was er gisteren eigenlijk niet op Wall Street gisteren, de indices wisselde kleine koerswinsten af met kleine koersverliezen en richting het einde van de sessie liepen de cijfers in het rode. De koersverliezen waren echter dusdanig klein dat er qua technisch plaatje vrijwel niets veranderd is aan de situatie van de Amerikaanse indices. Zo noteren deze nog steeds erg hoog en boven belangrijke weerstanden waardoor er aan de ruimte nog steeds genoeg bewegingsruimte is voor een verdere opwaartse beweging. Sterker nog, de eenzame stijging van de Dow Transport gisteren was zelfs een zeer sterke LONG trigger voor de beurzen aangezien de Dow Transport behoorlijk achterliep de afgelopen dagen.
De Transport index had het na een zeer felle rally van bijna 11% in ruim een maand tijd even lastig rond de topzone van 10.000 punten waar een dubbele weerstand op de index wachten. Enerzijds kwam de Dow Transport de oplopende weerstandslijn van het afgelopen jaar tegen rond deze stand terwijl aan de andere kant de 10.000 puntengrens een psychologische barrière vormde bij het bereiken van deze koers. Zo viel de Dow Transport na de eerste test van de 10.000 punten 1,5% terug maar door een veerkrachtige opwaartse beweging noteert men inmiddels dus weer boven de 10.000 punten. Het snelle herstel gepaard met een snelle uitbraak boven de dubbele weerstand is dan ook een extra sterk teken van de Dow Transport die nu ook een uitbraak hebben geforceerd. Zoals u weet is een uitbraak van de Dow Transport erg belangrijk volgens de Dow Theory aangezien een uitbraak of een stijging van de Transport vaak een startschot is voor de overige Amerikaanse beurzen.
Ik verwacht dan ook een nieuwe opgaande beweging voor de Amerikaanse beurzen. Waar de Dow Transport als enige iets onder de ATH-zone bleef staan en geen echte uitbraak wist te realiseren is dit gisteren dus wel gebeurt. Ondanks de forse stijging van de afgelopen weken zit er mijn inziens nog meer in het vat voor de Dow Transport en dit betekent automatisch dat volgens de Dow Theory de Dow Jones en de overige indices zouden moeten volgen.
Vooralsnog is er technisch gezien ruimte genoeg voor alle belangrijke indices. De S&P 500 en de Nasdaq hebben enkele belangrijke weerstanden weten te doorbreken deze week. Zo kunt u op de daggrafiek zien van beide indices dat er nog genoeg opwaarts potentieel is voor beide indices na de uitbraak van onlangs. Zo wacht er voor de Nasdaq ruimte voor een stijging tot 6.750 punten terwijl de S&P 500 de 2.600 kan gaan opzoeken.
Daily Dow Jones:Daily Dow Transport:Daily S&P 500:Daily Nasdaq:Europa
In Europa blijven de beurzen hangen in de range van de afgelopen weken. Zowel de DAX als de AEX zitten vast in een tradinrange waar we een zeer forse steun en een sterke weerstand zien. Aangezien de indices bezig zijn met een stijgende trend waarbij de koers dus rond deze krappe tradingrange is blijven hangen noem ik deze ranges ”weerstandszones”. Voor beide indices geldt dat rond deze koerszones behoorlijke neerwaartse druk op de koers wordt uitgeoefend maar tegelijkertijd zakt men niet door het ijs.
Dit laatste is voor mij een belangrijk teken aangezien dit aangeeft dat er nog genoeg kopers in de markt zijn die de UPtrend intact houden. Zo zien we de AEX en de DAX de afgelopen dagen dan ook langzaam richting de bovenzijde van de tradingrange bewegen: zo tikte de AEX gisteren de 543 punten aan terwijl de DAX de 13.000 punten aantikte. Met een slotstand erg krap tegen deze jaartop (AEX) en All Time High (DAX) zijn de indices gisteren erg goed weggezet. Vandaag kan men met een kleine opwaartse beweging namelijk al afstand nemen van de zojuist genoemde weerstandszones waarna beide indices zich op de volgende koersdoelen gaan richten.
Voor de AEX ligt het eerstvolgende koersdoel rond de 548⁄550 punten waar het wat oude weerstandslijnen tegen het lijf loopt en tevens de oplopende weerstandslijn over de toppen van de afgelopen maanden zal testen. Een test van deze topzone kan dan ook gepaard gaan met de nodige neerwaartse druk die de koers vervolgens wat kan laten afkoelen.
Voor de DAX zal de primaire focus liggen op het doorbreken van de 13.000 weerstandszone waarna de Duitsers de 13.250÷13.350 zone kunnen gaan opzoeken.
Daily AEX:DailyDAX:Met vriendelijke groet,