De twee indices die waar ik de meeste actie verwachte handelden gisteren naar de verwachting: de Nasdaq en de Dow Transport leverden gisteren beide aan waarde in en laten hiermee zien dat een verdere stijging op het moment geen ”ABC’tje” meer is. Zo leverde de Nasdaq zo’n 20 punten in terwijl de Dow Transport met 60 minpunten opnieuw een flinke tik kreeg te verwerken. De Transport index zakte hiermee zelfs tot onder het 50-daags gemiddelde waarmee het eerste flinke BEARISH signaal is gegeven.
Vandaag staan er weinig spannende Macro-Economische cijfers op het programma. De olierapporten uit de VS zullen traditiegetrouw weer naar buiten komen vanmiddag maar dat is het qua macro-cijfers dan ook vandaag.
Goed nieuws voor de liefhebbers van Aandelen en Indices: analist Daïm Boscart verzorgti ook signalen op aandelen en indices via de ”TA Trading Aandelen & Indices Service”. U kunt dit abonnement uitproberen tot 1 januari 2018 voor slechts €39,-. Voor meer informatie zie:
Wall Street
Op Wall Street zien we de laatste dagen dat de markten de nodige moeite hebben met een verdere opwaartse beweging. De markt lijkt even op slot te zitten na een lange opwaartse beweging waarbij de Amerikaanse beurzen flink aan waarde wisten te winnen. Waar de beurzen record na record wisten aan te scherpen en er geen ruimte leek voor enige bezinning zien we nu dat er wat signalen optreden die men aan het denken zet. Zo zien we bijvoorbeeld dat de Dow Jones een redelijk stagnerend koersverloop laat zien rond de 23.500÷23.600 punten waardoor er voorzichtig kan worden gedacht aan topvorming. Verder zien we ook dat de S&P 500 de overtuiging rond de 2.580÷2.600 punten mist terwijl de Nasdaq na een zeer flinke opwaartse ook begint te haperen.
De grootste dreiging op de Amerikaanse beurzen komt momenteel echter van de Dow Transport index. De Transport index heeft namelijk een flink jasje uitgedaan de afgelopen weken en kwam gisteren serieus in de problemen toen de index met het 50-daags gemiddelde brak. Het feit dat de Transport index het 50-MA neerwaarts doorbreekt terwijl de overige indices nog rond de All Time Highs noteren in een zeer sterke UPtrend is natuurlijk een zeer belangrijk signaal dat serieus moet worden genomen. Een neerwaartse breuk met de 50-MA lijn is namelijk een aanzet tot een draai van de trend en deze trenddraai zou betekenen dat de Dow Transport in een neergaande trend terecht kan komen en daarmee zal het beursbeeld in de VS aanzienlijk afzwakken.
Volgens de Dow Theory moeten de Dow Jones en de Dow Transport elkaar namelijk bevestigen om een trend te valideren. Nu de Dow Jones nog steeds de focus legt op het volgen van de UPtrend zien we de Dow Transport de andere richting op bewegen. Dit is een doorn in het oog voor volgers van deze theory en zodoende zal het vandaag erg belangrijk worden hoe de Dow Transport zich zal gaan gedragen. Een verdere diepere koersval van de index kan de verhoudingen in de VS op scherp zetten en mijn verwachting is dan ook dat de overige indices nu zullen moeten reageren op het zwakke vertoon van de Dow Transport.
Daily Dow Transport:Daily Nasdaq:Daily SPX:Europa
In Europa blijven de indices een beetje de eerder gecommuniceerde weerstanden testen en gisteren zagen we de AEX bijvoorbeeld even de 557⁄558 puntengrens testen. Deze weerstandszone deed echter wat haar naam al doet vermoeden en dwong de AEX terug tot onder de 555 punten om uiteindelijk rond de 553,8 punten te sluiten. Zodoende blijft de AEX moeite houden met het doorontwikkelen boven de 555 punten en kunnen we de weerstandszone van 555⁄558 punten nu als serieus struikelblok gaan zien voor de AEX. De pogingen van de index om hierboven te geraken resulteren in een zijwaarts koersverloop waarbij men onderaan steun vindt rond de 553 punten maar aan de bovenzijde niet verder komt dan 558 punten.
Naar mijn verwachting zal de AEX de komende dagen dan ook niet aan de bovenzijde van deze range uitbreken. Hiervoor zijn de randvoorwaarden op het moment niet goed genoeg. We zien enkele kleine fondsen binnen de index flinke tikken krijgen terwijl we daarnaast wat tegenvallend cijfernieuws hebben gezien binnen de AEX. Daarnaast zit ook de DAX in haar maag met een behoorlijke weerstand rond de 13.450÷13.500 punten en ben ik er daarnaast van overtuigd dat er in de VS niet al te veel meer rek meer in de koersen zit. De marktsituatie is in mijn ogen gewoon over de hele breedte ”Overbought” en dit al enige tijd het geval. We zien nu echter wat belangrijke signalen tevoorschijn komen die ons nu ook waarschuwen voor een mogelijke reactie op deze ”Overbought” situatie. Zo is de Transport voor onrust aan het zorgen, zien we nieuwe ATH-toppen en is de AEX in de weer met een belangrijke top uit 2007.
Voor de komende dagen verwacht ik dan ook nog steeds wat ”verkoeling” van de overhitte situatie en kan de AEX in mijn ogen terug tot 548⁄549 punten waar een nieuwe bodem gezet dient te worden. Een notering rond deze koers kan een nieuw instapmoment zijn maar dan moeten we met name naar de situatie in de VS kijken. Als het daar begint te rommelen kan de AEX namelijk in een zeer rap tempo afglijden tot zo’n 538 punten.
Voor de DAX geldt ook dat men even wat pas op de plaats moet maken. De Duitse hoofdindex heeft zich nog sterker dan de AEX omhoog weten te knokken de afgelopen twee weken en heeft hiermee de weerstandslijn over de toppen die rond de 13.500 punten uitkwam getest. Daarnaast was deze 13.500 puntenzone ook een vooraf gecalculeerde weerstand die voor de nodige neerwaartse druk zorgt. Al met al zien we nu dus ook in Duitsland dat de druk vanaf de bovenzijde wordt opgevoerd en zo verwacht ik voor de DAX eenzelfde koersverloop als voor de AEX.
Daily AEX:Daily DAX:Met vriendelijke groet,