...

TA: Europa onder druk, Dow Transport breekt met 50-MA

8 november 2017, 07:40 | Daïm Boscart | leestijd: 7 minuten | moeilijkheid: 9 / 12 | (0)

Na een groene open­ing in Europa gle­den de beurzen gis­teren gedurende de dag langza­am weg. De AEX noteerde vlak na open­ing nog een mooie plus waarmee de index rond de 557,5 noteerde om ver­vol­gens zo’n 4 pun­ten lager te sluiten rond de 553,8 pun­ten. Verder zagen we ook de Duitse DAX index moeite hebben met het vasthouden van de hoge koersen en na een korte test van de 13.500 pun­ten viel ook de DAX terug en sloot de index rond de 13.380 pun­ten. Verder deden ook de Amerikaanse beurzen gis­teren een klein stap­je terug, de mark­ten kwa­men na open­ing direct onder druk te staan maar wis­ten de schade uitein­delijk wel te beperken. Zo sloot de Dow Jones gis­teren uitein­delijk zelfs een frac­tie in de plus ter­wi­jl de S&P 500 aan het einde van de sessie nog maar 0,5 lager noteerde.

De twee indices die waar ik de meeste actie verwachte han­delden gis­teren naar de verwacht­ing: de Nas­daq en de Dow Trans­port lever­den gis­teren bei­de aan waarde in en lat­en hier­mee zien dat een verdere sti­jging op het moment geen ABC’t­je” meer is. Zo leverde de Nas­daq zo’n 20 pun­ten in ter­wi­jl de Dow Trans­port met 60 min­pun­ten opnieuw een flinke tik kreeg te ver­w­erken. De Trans­port index zak­te hier­mee zelfs tot onder het 50-daags gemid­delde waarmee het eerste flinke BEAR­ISH sig­naal is gegeven.

Van­daag staan er weinig span­nende Macro-Economis­che cijfers op het pro­gram­ma. De olier­ap­porten uit de VS zullen tra­di­tiegetrouw weer naar buiten komen van­mid­dag maar dat is het qua macro-cijfers dan ook van­daag.



Goed nieuws voor de liefheb­bers van Aan­de­len en Indices: anal­ist Daïm Boscart ver­zorgti ook sig­nalen op aan­de­len en indices via de TA Trad­ing Aan­de­len & Indices Ser­vice”. U kunt d
it abon­nement uit­proberen tot 1 jan­u­ari 2018 voor slechts €39,-. Voor meer infor­matie zie: 

Wall Street
Op Wall Street zien we de laat­ste dagen dat de mark­ten de nodi­ge moeite hebben met een verdere opwaartse beweg­ing. De markt lijkt even op slot te zit­ten na een lange opwaartse beweg­ing waar­bij de Amerikaanse beurzen flink aan waarde wis­ten te win­nen. Waar de beurzen record na record wis­ten aan te scher­pen en er geen ruimte leek voor enige bezin­ning zien we nu dat er wat sig­nalen optre­den die men aan het denken zet. Zo zien we bijvoor­beeld dat de Dow Jones een redelijk stag­nerend koersver­loop laat zien rond de 23.500÷23.600 pun­ten waar­door er voorzichtig kan wor­den gedacht aan topvorm­ing. Verder zien we ook dat de S&P 500 de over­tuig­ing rond de 2.580÷2.600 pun­ten mist ter­wi­jl de Nas­daq na een zeer flinke opwaartse ook begint te haperen.

De groot­ste dreig­ing op de Amerikaanse beurzen komt momenteel echter van de Dow Trans­port index. De Trans­port index heeft namelijk een flink jas­je uitgedaan de afgelopen weken en kwam gis­teren serieus in de prob­le­men toen de index met het 50-daags gemid­delde brak. Het feit dat de Trans­port index het 50-MA neer­waarts door­breekt ter­wi­jl de overige indices nog rond de All Time Highs noteren in een zeer sterke UPtrend is natu­urlijk een zeer belan­grijk sig­naal dat serieus moet wor­den genomen. Een neer­waartse breuk met de 50-MA lijn is namelijk een aanzet tot een draai van de trend en deze trend­draai zou beteke­nen dat de Dow Trans­port in een neer­gaande trend terecht kan komen en daarmee zal het beurs­beeld in de VS aanzien­lijk afzwakken.

Vol­gens de Dow The­o­ry moeten de Dow Jones en de Dow Trans­port elka­ar namelijk beves­ti­gen om een trend te valid­eren. Nu de Dow Jones nog steeds de focus legt op het vol­gen van de UPtrend zien we de Dow Trans­port de andere richt­ing op bewe­gen. Dit is een doorn in het oog voor vol­gers van deze the­o­ry en zodoende zal het van­daag erg belan­grijk wor­den hoe de Dow Trans­port zich zal gaan gedra­gen. Een verdere diepere koersval van de index kan de ver­houdin­gen in de VS op scherp zetten en mijn verwacht­ing is dan ook dat de overige indices nu zullen moeten rea­geren op het zwakke ver­toon van de Dow Transport.

Dai­ly Dow Trans­port:Dai­ly Nas­daq:Dai­ly SPX:Europa
In Europa bli­jven de indices een beet­je de eerder gecom­mu­niceerde weer­standen testen en gis­teren zagen we de AEX bijvoor­beeld even de 557558 pun­ten­grens testen. Deze weer­stand­szone deed echter wat haar naam al doet ver­moe­den en dwong de AEX terug tot onder de 555 pun­ten om uitein­delijk rond de 553,8 pun­ten te sluiten. Zodoende bli­jft de AEX moeite houden met het dooron­twikke­len boven de 555 pun­ten en kun­nen we de weer­stand­szone van 555558 pun­ten nu als serieus stru­ikel­blok gaan zien voor de AEX. De pogin­gen van de index om hier­boven te ger­ak­en resul­teren in een zijwaarts koersver­loop waar­bij men onder­aan ste­un vin­dt rond de 553 pun­ten maar aan de boven­z­i­jde niet verder komt dan 558 pun­ten.

Naar mijn verwacht­ing zal de AEX de komende dagen dan ook niet aan de boven­z­i­jde van deze range uit­breken. Hier­voor zijn de rand­voor­waar­den op het moment niet goed genoeg. We zien enkele kleine fond­sen bin­nen de index flinke tikken kri­j­gen ter­wi­jl we daar­naast wat tegen­val­lend cijfer­nieuws hebben gezien bin­nen de AEX. Daar­naast zit ook de DAX in haar maag met een behoor­lijke weer­stand rond de 13.450÷13.500 pun­ten en ben ik er daar­naast van over­tu­igd dat er in de VS niet al te veel meer rek meer in de koersen zit. De mark­t­si­t­u­atie is in mijn ogen gewoon over de hele breedte Over­bought” en dit al enige tijd het geval. We zien nu echter wat belan­grijke sig­nalen tevoorschi­jn komen die ons nu ook waarschuwen voor een mogelijke reac­tie op deze Over­bought” sit­u­atie. Zo is de Trans­port voor onrust aan het zor­gen, zien we nieuwe ATH-top­pen en is de AEX in de weer met een belan­grijke top uit 2007.

Voor de komende dagen verwacht ik dan ook nog steeds wat verkoel­ing” van de over­hitte sit­u­atie en kan de AEX in mijn ogen terug tot 548549 pun­ten waar een nieuwe bodem gezet dient te wor­den. Een noter­ing rond deze koers kan een nieuw instap­mo­ment zijn maar dan moeten we met name naar de sit­u­atie in de VS kijken. Als het daar begint te rom­me­len kan de AEX namelijk in een zeer rap tem­po afgli­j­den tot zo’n 538 pun­ten.

Voor de DAX geldt ook dat men even wat pas op de plaats moet mak­en. De Duitse hoofdin­dex heeft zich nog sterk­er dan de AEX omhoog weten te knokken de afgelopen twee weken en heeft hier­mee de weer­stand­sli­jn over de top­pen die rond de 13.500 pun­ten uitk­wam getest. Daar­naast was deze 13.500 pun­ten­zone ook een vooraf gecal­culeerde weer­stand die voor de nodi­ge neer­waartse druk zorgt. Al met al zien we nu dus ook in Duit­s­land dat de druk vanaf de boven­z­i­jde wordt opgevo­erd en zo verwacht ik voor de DAX een­zelfde koersver­loop als voor de AEX.

Dai­ly AEX:Dai­ly DAX:Met vrien­delijke groet,

Daïm Boscart | US Markets

Reageren

Anonieme comments achterlaten is niet toegestaan. Hiervoor moet u ingelogd zijn. Login »
Turbo’s zijn complexe instrumenten en brengen vanwege het hefboomeffect een hoog risico mee van snel oplopende verliezen. 7 op de 10 retailbeleggers verliest geld met de handel in turbo’s. Het is belangrijk dat u goed begrijpt hoe turbo’s werken en dat u nagaat of u zich het hoge risico op verlies kunt permitteren.