...

TA: Eindelijk omlaag? Divergentie op WS, AEX toont zwakte.

14 juni 2017, 23:15 | Daïm Boscart | leestijd: 9 minuten | moeilijkheid: 10 / 12 | (0)

Na een werve­lende start van de dag in Europa waar de beurzen enkele mooie en grote plussen wis­ten te schri­jven nam de euforie op de beurzen naar mate de dag vorderde verder af. De Euro­pea­nen waren er niet gerust op richt­ing de open­ing van Wall Street wat zorgde voor een toen­e­mende verkoop­druk op de beurzen. Zo sloot de AEX uitein­delijk 1,6 pun­ten in de min waar het eerder op de dag een plus van bij­na 5 pun­ten wist te realis­eren ter­wi­jl de Duitse DAX index na het noteren van een nieuwe All Time High rond de 12.920 pun­ten in een rap tem­po ruim 115 pun­ten (>1%) moest inlev­eren. Ook op Wall Street waar de futures voor­beurs mooi groen kleur­den viel men wat terug. De negatieve geladen stroom van macro-economis­che cijfers in de VS (CPI, Olievoor­raden & Retail Sales) gecom­bi­neerd met de rentev­er­hoging van 0,25% die de FED gis­teren aankondigde kon­den helaas ook niet voor de nodi­ge opwaartse impulsen zor­gen. Enkel de Dow Jones wist in het groen te sluiten maar de Dow Trans­port en de Nas­daq zijn, zoals voor­speld, in de moeil­ijkhe­den gekomen. Van­daag kan men een ver­volg geven aan de zwakke beurt en data van gis­teren, de tech­nis­che sit­u­atie op de beurzen ver­slech­terd aanzien­lijk en nu ook de omgev­ings­fac­toren begin­nen tegen te werken lijkt de draai die ik nu al een paar dagen voor­spel aanstaande.


Goed nieuws voor de liefheb­bers van Aan­de­len en Indices: Vanaf 1 jan­u­ari 2017 ver­stu­urt anal­ist Daïm Boscart in samen­werk­ing met senior Trad­er Guy ook sig­nalen op aan­de­len en indices via de TA Trad­ing Aan­de­len & Indices Ser­vice”. U kunt d
it abon­nement uit­proberen tot 1 augus­tus 2017 voor slechts €29,-. Voor meer infor­matie zie: 


Wall Street
De ontwik­kelin­gen op Wall Street van gis­teren vertellen mij dat men er in Ameri­ka nog niet hele­maal uit is. Wat we zien is dat de koersen tussen Europa en Ameri­ka diverg­eren maar tegelijk­er­ti­jd zien we ook diver­gen­tie tussen de Amerikaanse indices. Zo noteerde de Dow Jones gis­teren een nieuwe All Time High op 21.391 pun­ten (slot 21.375) waar de overige Amerikaanse indices toch moesten inlev­eren. Zo viel de Dow Trans­port behoor­lijk terug met 70 min­pun­ten ter­wi­jl de Nas­daq gis­teren 0,4% ver­loor. Ook de S&P 500 daalde weer licht maar bli­jft hier­mee wel rond de ATH hangen.

Met name het koersver­schil tussen de Dow Trans­port & de Nas­daq in vergelijk­ing tot de Dow Jones is opmerke­lijk. De Trans­port en Tech­niek indices hebben het aan­toon­baar lastiger dan de Dow Jones die maar rond de top­pen bli­jft hangen om nieuwe All Time Highs te noteren. Wat hier­aan opvalt is dat de sti­jging van de Dow Jones nog niet het draagvlak heeft wat men van een dergelijke recor­drace” kan verwacht­en. Waar de Dow Jones de afgelopen weken bij­na dagelijks tra­cht een nieuwe ATH te noteren zien we bin­nen de index dat slechts 45 fond­sen ook rond hun ATH acteren. Zo doet het over­grote deel van de Dow Jones nog niet mee met de bull­be­weg­ing” die momenteel gaande is. Het gebrek aan draagvlak zou de Dow Jones wel eens kun­nen gaan opbreken, er zit­ten namelijk enkele grote fond­sen bin­nen de index die momenteel enkele weer­standen testen die de deze fond­sen zullen onder drukken. Zo zagen we Chevron en Exxon gis­teren weer onder druk komen te staan door de fal­ende oliepri­jzen ter­wi­jl de finan­cials de komende dagen moeten rea­geren op het rentebesluit en de verwachte koers van de FED voor de komende peri­ode. Daar­naast zullen IBM & APPLE onder druk bli­jven staan zolang de Nas­daq het negatieve sen­ti­ment niet weet om te slaan.

Op de dag­grafiek van de Dow Jones zien we op tech­nisch vlak ook lichte diver­gen­tie ontstaan. Er ontstaat namelijk ver­schil tussen de koers van de Dow Jones en de RSI, waar de Dow Jones enkele nieuwe top­pen heeft gezet bli­jft de RSI achter met ver­richtin­gen onder de 70-lijn. Onlangs passeerde de Dow Jones de oude jaar­top van 21.170 pun­ten maar tot op heden (de Dow noteert inmid­dels bij­na 200 pun­ten hoger dan de oude ATH) bli­jft de RSI ver steken onder het niveau van des­ti­jds.

Op de dag­grafiek van de Dow Trans­port is mooi te zien dat de index gis­teren deed wat er van haar verwacht werd. Na het bereiken van de dubbele weer­stand rond de 9.4509.500 zone heeft de koers direct moeten inboeten. Zoals ik gis­teren al aan­gaf is de neer­waartse druk ron­dom dit punt sim­pel­weg te groot wat heeft gere­sul­teerd in een de eerste serieuze min deze week. Hier­mee komt er (voor­lop­ig) een einde aan de opwaartse rit van zo’n 8,5% die de Dow Trans­port van de 8.700 naar de 9.450 pun­ten heeft gebracht. Het lijkt erop dat de Dow Trans­port zich na het bereiken van deze koers opnieuw (3/​4x eerder) kan gaan opmak­en voor een neer­gaande beweg­ing richt­ing de 9.1509.300 pun­ten. Hier zien we twee belan­grijke ste­un­li­j­nen voor de Dow Trans­port waaron­der het 50-daags gemid­delde. Een dal­ing van de Dow Trans­port, die ik zek­er verwacht de komende dagen, is vaak een start­sein voor de overige indices op Wall Street om ook wat van de koersen te halen. Vol­gens de Dow-The­o­ry is de Trans­port index namelijk een voor­lop­er en de aan­jager van een neer­gaande beweg­ing wan­neer deze wordt ingezet. De komende dagen houden we ver­richtin­gen ron­dom deze index dan ook met bovengemid­delde inter­esse in de gat­en.

Dai­ly Dow Jones:
Dai­ly Dow Trans­port:Hourly NAD­SAQ:AEX
De AEX liet gis­teren maar weer eens zien dat er weinig stootkracht van de stieren is wan­neer het gaat om het opwaarts ver­lat­en van de huidi­ge zijwaartse trad­in­grange van 520 – 528 pun­ten. Na de open­ing onder het 50-MA van dins­dag opende de AEX gis­teren ijz­er­sterk door direct aan te drin­gen op een nieuwe test van de 528 weer­stand. Deze ontwik­kel­ing deed mij even aarze­len maar al snel bleken mijn vooraf gecom­mu­niceerde ver­moe­dens te klop­pen. De AEX tren­deert bin­nen de 520528 pun­ten en het aan­tal keren dat de AEX tra­chtte deze range aan de bovenkant te ver­lat­en zijn op niets uit­gelopen. Sterk­er nog, de index zit gevan­gen in een zijwaarts net waar het maar niet uit lijkt te ger­ak­en. Deze ontwik­kel­ing schaad het tech­nis­che plaat­je van de AEX aanzien­lijk aangezien de lij­nen die nor­maliter ste­un zouden moeten bieden inmid­dels de huidi­ge koers hebben inge­haald. De AEX sloot gis­teren wederom onder het 50-daags gemid­delde en brei­dt deze reeks daarmee uit naar drie dagen. Ter vergelijk­ing: de laat­ste keer dat we dit hebben gezien dateert van eind 2016, vlak voor­dat de Trump Ral­ly begon.

Verder heeft de AEX ook al enkele dagen afscheid genomen van het oplopende trend­kanaal van 2017 dat tot vorige week nog niet was gebro­ken gedurende dit kalen­der­jaar. Ook het ver­lat­en van deze trad­in­grange belooft niet veel goeds voor de AEX. De index is hier­mee namelijk twee belan­grijke ste­unge­bieden ver­loren waar­door een opwaartse beweg­ing die tot boven de 528 pun­ten reikt hoogst onwaarschi­jn­lijk zal zijn de komende dagen. In plaats daar­van denk ik dat de AEX zich klaar­maakt voor een test van de onderkant van de huidi­ge trad­in­grange die rond de 520 pun­ten ligt. Hier zal het een en ander duidelijk moeten wor­den, een neer­waartse door­braak van de 520 weer­stand zou de AEX weer terug kun­nen bren­gen tot de 506520 trad­in­grange die de index eerder dit jaar al heeft getest.

De dag­can­dle die gis­teren werd gepro­duceerd door de BULLS is er een met een grote bood­schap. Gedurende de dag van gis­teren heeft men op het Dam­rak namelijk een Invert­ed Ham­mer” can­dle­stick gepro­duceerd. Deze can­dle in een UPtrend met een rode kleur is vaak een teken voor het einde van de trend. Hele­maal wan­neer we zien dat de UPPER SHAD­OW van deze can­dle reikt tot de 528 pun­ten. Dit is een zeer belan­grijke bood­schap voor de AEX aangezien deze can­dle aan­toont dat er weinig tot geen onder­s­te­un­ing is van de BULLS bij de mogelijkheid om die weer­stand te door­breken. Verder valt goed uit deze can­dle af te lezen dat er aan de bovenkant voor­lop­ig weinig com­mit­ment is voor de BULL-mar­ket, een teken dat mensen gaan nadenken en na de tech­be­weg­ing van eind vorige/​begin deze week kun­nen we deze mensen geen ongelijk geven. De koers­be­weg­in­gen zijn groot, de volatiliteit neemt toe en ook de mogelijkhe­den op de beurs bli­jven zich aan­di­enen. Voor de AEX voor­spel ik momenteel echter een neer­waartse beweg­ing die de index bin­nen niet al te lange tijd tot de 513 – 517 zone zal gaan bren­gen.

De AEX is inmid­dels voor de derde dag op rij ges­loten onder het belan­grijke 50-daags gemid­delde. Hier­mee neemt de kans op een neer­gaande beweg­ing toe en via mijn TA Trad­ing Ser­vice zal ik hierop proberen in te spe­len met enkele SHORT posi­ties. Mee­doen kan met een spe­ciale aan­bied­ing voor slechts €29,- tot 1 augus­tus.

Dai­ly AEX:Hourly AEX:Met vrien­delijke groet,

Daïm Boscart | US Markets


Reageren

Anonieme comments achterlaten is niet toegestaan. Hiervoor moet u ingelogd zijn. Login »
Turbo’s zijn complexe instrumenten en brengen vanwege het hefboomeffect een hoog risico mee van snel oplopende verliezen. 7 op de 10 retailbeleggers verliest geld met de handel in turbo’s. Het is belangrijk dat u goed begrijpt hoe turbo’s werken en dat u nagaat of u zich het hoge risico op verlies kunt permitteren.