Goed nieuws voor de liefhebbers van Aandelen en Indices: Vanaf 1 januari 2017 verstuurt analist Daïm Boscart in samenwerking met senior Trader Guy ook signalen op aandelen en indices via de ”TA Trading Aandelen & Indices Service”. U kunt dit abonnement uitproberen tot 1 juli 2017 voor slechts €39,-. Voor meer informatie zie:
Wall Street
Op Wall Street kende men gisteren dus een zware dag. De Amerikaanse beurzen kregen een flinke klap te verwerken door de aanhoudende onzekerheid omtrent Trump. Voor het eerst in een lange tijd zien we daarmee weer minnen van groter dan 2% op Wall Street. De Amerikanen zijn dus goed gewaarschuwd en men moet oppassen dat de beurzen niet verder zullen wegzakken de komende dagen. In dat geval zou de UPtrend van de afgelopen periode serieus in gevaar komen en kunnen enkele bepalende steunlijnen worden getest.
Een van de belangrijkste en betrouwbaarste indicatoren op Wall Street de afgelopen periode is in mijn ogen de Dow Transport. Deze index heeft meerdere malen de richting aangegeven en mede hierdoor was ik in staat te anticiperen op de daling van gisteren. De Dow Transport liet na de neerwaartse doorbraak van het 50-daags gemiddelde de afgelopen weken namelijk geen enkele opwaartse intentie meer zien. Het was erg duidelijk dat de Transport toe was aan wat afkoeling, een corrigerende beweging richting het 200-daags gemiddelde dat toch wel flink onder het 50-MA ligt. Met de daling van gisteren waar de Dow Transport 3% zakte (en nu bijna 10% is weggezakt) vanaf haar ATH die eerder dit jaar werd genoteerd is het alle hens aan dek op Wall Street. De Dow Transport test nu een levensbelangrijke steunlijn die de index zal moeten behoeden voor een verdere terugval. Mocht de Dow Transport ver onder het 200-MA sluiten van de week voorzie ik een einde van de opwaartse intenties op Wall Street. Of het zo ver zou komen betwijfel ik, nu de index behoorlijk heeft moeten inleveren (zoals ik verwachtte) verwacht ik nu een herstel beweging van de index richting het 50-MA. Zodoende kunnen de koersen de komende dagen weer wat oplopen om vervolgens weer enkele belangrijke niveaus te testen om weer in de UPtrend te belanden.
De Dow Jones leverde gisteren maar liefst 380 punten in. Een forse val van de index die we al een tijd niet meer hebben mogen zien. Dat de VIX-index rond de 10 noteerde zegt eigenlijk wel genoeg over hoe uniek deze beweging is gezien het beursbeeld van de afgelopen dagen. Met deze beweging is de eerste corrigerende beweging binnen de UPtrend een feit. Gisteren schreef ik dat deze beweging tot de 20.500−20.740 punten kan reiken. Op dit punt staan we inmiddels en de vraag is hoe we zullen reageren vandaag. Gaan we ”helemaal” terug tot de 20.500 steun of pakken we rond de huidige koers weer de draad op. Ik ga uit van het laatste scenario waarin de indices hand-in-hand met de Dow Transport de draad weer op zullen pakken.
Daily Dow Transport:Hourly Dow Jones:AEX
In mijn TA van gisteren waarschuwde ik al voor een neerwaartse beweging van de AEX. Zowel op de dag- als op de uurgrafiek waren er BEARISH koerspatronen te vinden die een daling van de koersen aankondigde. Zo was de AEX neerwaarts uit de ”Rising Wedge” gebroken hetgeen vrijwel altijd tot een behoorlijke neerwaartse leidt. Nu de index op dagbasis fors heeft moeten inleveren rijst natuurlijk de vraag of deze daling zal gaan voorzetten. De markten leunen nu op de eerste serieuze steunniveaus die de indices binnen de UPtrend op het middellange termijn beeld zullen proberen te houden.
De grote rode candle op de daggrafiek van gisteren is er een die we al een poos niet meer hebben gezien. De index moest gisteren voor het eerst in een lange poos weer wat inleveren waardoor de index rond de 528 steunlijn sloot. Hier ligt het begin van een belangrijke steunzone voor de AEX die bestaat uit verschillende steungevende indicatoren tussen de 520 – 528 punten. Allereerst zal de koers steun kunnen vinden rond de oude weerstandslijn over de toppen van het afgelopen anderhalf jaar. Verder zien we rond de 520 punten een oplopende steunlijn die sinds eind oktober 2016 onder de bodems van de AEX loopt en dus mede bepalend is geweest vanaf de start van de ”Trump-Rally”. Daarnaast komen rond de 520 punten het 50-daags gemiddelde en een belangrijke horizontale steunlijn samen. Genoeg punten dus vandaag waar de AEX zich aan kan gaan optrekken. Belangrijk voor de AEX is in ieder geval dat men boven de 520 – 523 punten blijft staan om de opwaartse trend intact te houden. Naar mijn idee zal men dan ook niet door deze steunzone zakken. Ik verwacht dat de index rond de 523 – 525 punten steun zal vinden en de opwaartse druk weer zal gaan gebruiken om tot boven de 532 punten te komen.
Daily AEX:Hourly AEX:Aandeel in Focus — ING LONG
Vandaag bespreek ik een LONGkans voor het fonds ING. De Nederlandse bank is de afgelopen dagen behoorlijk teruggevallen nadat het vorige week met €15,9 nog de hoogste stand in ruim anderhalf jaar tijd wist te bereiken. De koersdaling van gisteren waarbij ING 2,73% moest inleveren heeft ervoor gezorgd dat het fonds weer rond de €15,- wist te sluiten. Zowel technisch als psychologisch een belangrijke grens aangezien de BULLS het terrein boven de €15,- graag willen behouden.
Intraday zakte de ING gisteren zelfs nog verder weg, in de loop van de dag verscheen er een min van meer dan 3% op de borden waardoor ING kort de €14,85 steunlijn aantikte. Een zeer belangrijk gebied voor het fonds aangezien ING na de eerste ronde van de Presidentsverkiezingen in Frankrijk met een GAP up opening van maar liefst 5% opende rond deze koers van €14,85. Zodoende zal het spel rondom deze GAPzone interessant worden. De BULLS willen ING het liefst zo ver mogelijk weghouden van deze GAPzone om een eventuele GAPclose te voorkomen. Naar mijn idee is een GAPclose de komende dagen dan ook te ver gezocht. Technisch gezien leunt ING gewoon op een belangrijke steunzone terwijl ook andere ontwikkelingen zoals de rente in Europa positief meewegen in het toekomstige koersverloop van ING. Ik verwacht de komende dagen dan ook geen noemenswaardige daling en ga er van uit dat ING zeker boven de €14,4-€14,5 blijft staan om vervolgens de rit richting de €16,- weer te vervolgen.
- Benieuwd naar de koersdoelen? Word lid:
https://www.usmarkets.nl/tradershop/abonnement/ta-trading.html
Daïm Boscart | US Markets