...

TA: Eerste Berentik uitgedeeld, Bulls weer aan zet? Longkans ING

18 mei 2017, 06:47 | Daïm Boscart | leestijd: 8 minuten | moeilijkheid: 9 / 12 | (0)

De onrust op de mark­ten neemt toe en deze toen­e­mende onzek­er­heid wordt gevoed door het klun­gelige optre­den van de Amerikaanse Pres­i­dent Trump. Er wordt steeds meer bek­end over de manier van regeren van de Amerikaanse Pres­i­dent ter­wi­jl hij tegelijk­er­ti­jd wat steken laat vallen. De affaire omtrent voor­ma­lig FBI-directeur Comey doet beleg­gers nu echt achter de oren krabben. De onrust zorgde gis­teren voor een behoor­lijke cor­rigerende beweg­ing waar­bij de beurzen flink moesten inlev­eren. Zo zagen we de beurzen in Europa zo’n 1,5% terug­vallen ter­wi­jl de schade in Ameri­ka nog grot­er was. Zo moest de Dow Jones bij­na 400 pun­ten aan waarde toegeven ter­wi­jl de Dow Trans­port en de Nas­daq er behoor­lijk van langs kre­gen. Bei­de indices lever­den zo’n 2,5%-3% aan waarde in waarmee de oplopende trend van de afgelopen maan­den behoor­lijk onder druk komt te staan. Forse schade op de beurzen dus wat inhoud dat er weer meer actie kan wor­den verwacht. De VIX index liet in ieder geval ein­delijk weer en forse sti­jging zien, nadat de volatil­i­ty meter tot onder de 10 pun­ten was geza­kt zagen we gis­teren een vier­punter voor de VIX, een sti­jging van 40%. Er staat dus nog genoeg te wacht­en op de beurzen waar er ein­delijk weer wat rumo­er is op de beursvlo­er.


Goed nieuws voor de liefheb­bers van Aan­de­len en Indices: Vanaf 1 jan­u­ari 2017 ver­stu­urt anal­ist Daïm Boscart in samen­werk­ing met senior Trad­er Guy ook sig­nalen op aan­de­len en indices via de TA Trad­ing Aan­de­len & Indices Ser­vice”. U kunt d
it abon­nement uit­proberen tot 1 juli 2017 voor slechts €39,-. Voor meer infor­matie zie: 


Wall Street
Op Wall Street kende men gis­teren dus een zware dag. De Amerikaanse beurzen kre­gen een flinke klap te ver­w­erken door de aan­houdende onzek­er­heid omtrent Trump. Voor het eerst in een lange tijd zien we daarmee weer min­nen van grot­er dan 2% op Wall Street. De Amerika­nen zijn dus goed gewaarschuwd en men moet oppassen dat de beurzen niet verder zullen wegza­kken de komende dagen. In dat geval zou de UPtrend van de afgelopen peri­ode serieus in gevaar komen en kun­nen enkele bepal­ende ste­un­li­j­nen wor­den getest.

Een van de belan­grijk­ste en betrouw­baarste indi­ca­toren op Wall Street de afgelopen peri­ode is in mijn ogen de Dow Trans­port. Deze index heeft meerdere malen de richt­ing aangegeven en mede hier­door was ik in staat te anticiperen op de dal­ing van gis­teren. De Dow Trans­port liet na de neer­waartse door­braak van het 50-daags gemid­delde de afgelopen weken namelijk geen enkele opwaartse inten­tie meer zien. Het was erg duidelijk dat de Trans­port toe was aan wat afkoel­ing, een cor­rigerende beweg­ing richt­ing het 200-daags gemid­delde dat toch wel flink onder het 50-MA ligt. Met de dal­ing van gis­teren waar de Dow Trans­port 3% zak­te (en nu bij­na 10% is weggeza­kt) vanaf haar ATH die eerder dit jaar werd geno­teerd is het alle hens aan dek op Wall Street. De Dow Trans­port test nu een lev­ens­be­lan­grijke ste­un­li­jn die de index zal moeten behoe­den voor een verdere terug­val. Mocht de Dow Trans­port ver onder het 200-MA sluiten van de week voorzie ik een einde van de opwaartse inten­ties op Wall Street. Of het zo ver zou komen betwi­jfel ik, nu de index behoor­lijk heeft moeten inlev­eren (zoals ik verwachtte) verwacht ik nu een her­s­tel beweg­ing van de index richt­ing het 50-MA. Zodoende kun­nen de koersen de komende dagen weer wat oplopen om ver­vol­gens weer enkele belan­grijke niveaus te testen om weer in de UPtrend te belanden.

De Dow Jones leverde gis­teren maar lief­st 380 pun­ten in. Een forse val van de index die we al een tijd niet meer hebben mogen zien. Dat de VIX-index rond de 10 noteerde zegt eigen­lijk wel genoeg over hoe uniek deze beweg­ing is gezien het beurs­beeld van de afgelopen dagen. Met deze beweg­ing is de eerste cor­rigerende beweg­ing bin­nen de UPtrend een feit. Gis­teren schreef ik dat deze beweg­ing tot de 20.50020.740 pun­ten kan reiken. Op dit punt staan we inmid­dels en de vraag is hoe we zullen rea­geren van­daag. Gaan we hele­maal” terug tot de 20.500 ste­un of pakken we rond de huidi­ge koers weer de draad op. Ik ga uit van het laat­ste sce­nario waarin de indices hand-in-hand met de Dow Trans­port de draad weer op zullen pakken.

Dai­ly Dow Trans­port:Hourly Dow Jones:AEX
In mijn TA van gis­teren
waarschuwde ik al voor een neer­waartse beweg­ing van de AEX. Zow­el op de dag- als op de uur­grafiek waren er BEAR­ISH koerspa­tro­nen te vin­den die een dal­ing van de koersen aankondigde. Zo was de AEX neer­waarts uit de Ris­ing Wedge” gebro­ken het­geen vri­jwel alti­jd tot een behoor­lijke neer­waartse lei­dt. Nu de index op dag­ba­sis fors heeft moeten inlev­eren rijst natu­urlijk de vraag of deze dal­ing zal gaan voorzetten. De mark­ten leunen nu op de eerste serieuze ste­un­niveaus die de indices bin­nen de UPtrend op het mid­del­lange ter­mi­jn beeld zullen proberen te houden.

De grote rode can­dle op de dag­grafiek van gis­teren is er een die we al een poos niet meer hebben gezien. De index moest gis­teren voor het eerst in een lange poos weer wat inlev­eren waar­door de index rond de 528 ste­un­li­jn sloot. Hier ligt het begin van een belan­grijke ste­un­zone voor de AEX die bestaat uit ver­schil­lende ste­ungevende indi­ca­toren tussen de 520 – 528 pun­ten. Allereerst zal de koers ste­un kun­nen vin­den rond de oude weer­stand­sli­jn over de top­pen van het afgelopen ander­half jaar. Verder zien we rond de 520 pun­ten een oplopende ste­un­li­jn die sinds eind okto­ber 2016 onder de bodems van de AEX loopt en dus mede bepal­end is geweest vanaf de start van de Trump-Ral­ly”. Daar­naast komen rond de 520 pun­ten het 50-daags gemid­delde en een belan­grijke hor­i­zon­tale ste­un­li­jn samen. Genoeg pun­ten dus van­daag waar de AEX zich aan kan gaan optrekken. Belan­grijk voor de AEX is in ieder geval dat men boven de 520 – 523 pun­ten bli­jft staan om de opwaartse trend intact te houden. Naar mijn idee zal men dan ook niet door deze ste­un­zone zakken. Ik verwacht dat de index rond de 523 – 525 pun­ten ste­un zal vin­den en de opwaartse druk weer zal gaan gebruiken om tot boven de 532 pun­ten te komen.

Dai­ly AEX:Hourly AEX:Aan­deel in Focus — ING LONG
Van­daag bespreek ik een LONGkans voor het fonds ING. De Ned­er­landse bank is de afgelopen dagen behoor­lijk teruggevallen nadat het vorige week met €15,9 nog de hoog­ste stand in ruim ander­half jaar tijd wist te bereiken. De koers­dal­ing van gis­teren waar­bij ING 2,73% moest inlev­eren heeft ervoor gezorgd dat het fonds weer rond de €15,- wist te sluiten. Zow­el tech­nisch als psy­chol­o­gisch een belan­grijke grens aangezien de BULLS het ter­rein boven de €15,- graag willen behouden.

Intra­day zak­te de ING gis­teren zelfs nog verder weg, in de loop van de dag ver­scheen er een min van meer dan 3% op de bor­den waar­door ING kort de €14,85 ste­un­li­jn aan­tik­te. Een zeer belan­grijk gebied voor het fonds aangezien ING na de eerste ronde van de Pres­i­dentsverkiezin­gen in Frankrijk met een GAP up open­ing van maar lief­st 5% opende rond deze koers van €14,85. Zodoende zal het spel ron­dom deze GAP­zone inter­es­sant wor­den. De BULLS willen ING het lief­st zo ver mogelijk weghouden van deze GAP­zone om een eventuele GAP­close te voorkomen. Naar mijn idee is een GAP­close de komende dagen dan ook te ver gezocht. Tech­nisch gezien leunt ING gewoon op een belan­grijke ste­un­zone ter­wi­jl ook andere ontwik­kelin­gen zoals de rente in Europa posi­tief meewe­gen in het toekom­stige koersver­loop van ING. Ik verwacht de komende dagen dan ook geen noe­menswaardi­ge dal­ing en ga er van uit dat ING zek­er boven de €14,4-€14,5 bli­jft staan om ver­vol­gens de rit richt­ing de €16,- weer te vervolgen.
Dai­ly ING:Met vrien­delijke groet,

Daïm Boscart | US Markets

Reageren

Anonieme comments achterlaten is niet toegestaan. Hiervoor moet u ingelogd zijn. Login »
Turbo’s zijn complexe instrumenten en brengen vanwege het hefboomeffect een hoog risico mee van snel oplopende verliezen. 7 op de 10 retailbeleggers verliest geld met de handel in turbo’s. Het is belangrijk dat u goed begrijpt hoe turbo’s werken en dat u nagaat of u zich het hoge risico op verlies kunt permitteren.