...

TA een vreemde mix

12 juni 2020, 09:04 | Marcel Bronner | leestijd: 4 minuten | moeilijkheid: 6 / 12 | (0)

Ik heb van­daag 4 grafieken gepakt met een grote willekeur, zon­der ver­band. Oftewel een vreemde mix. In de US kijk ik naar Boe­ing, de Dow Jones en Apple. In Ned­er­land pak ik Konin­klijke Olie erbij. We gaan van start.


Ik begin met de index, dus de Dow Jones:

Als ik deze index bek­ijk dan tel ik drie recente verzwakkin­gen in het plaatje:

1. een Island reversal

2. een neer­waartse door­braak van de hor­i­zon­tale ste­un en

3. een neer­waartse door­braak van de sti­j­gende trendlijn.

Voor de Island Rever­sal wijs ik naar de ellips. Na een sti­jging schi­et de koers weg met een gap’, zet een aan­tal dagen (dit is een dag­grafiek) koersen neer om daar­na weg te vallen, weer met een gap. Dat aan­tal koersen vormt een soort eiland­je. Het staat te boek als een omkeer­pa­troon. In dit geval na een sti­jging is het een sig­naal dat de sti­jging (tijdelijk?) ten einde is.

De koers van de DJI zakt ook nog eens in één dag door bei­de ste­unen. Dit zijn drie waarschuwin­gen die de grafiek afgeeft. Indi­en het de Dow niet lukt snel boven bei­de ste­unen te komen, het lief­st van­daag) dan houd ik reken­ing met een koers­doel van 24.600, de bovenkant van de recente tradingrange.

Zullen we nu naar Olie kijken?

Konin­klijke Olie is afgeketst op de top­pen van april 2020. Kop­ers waren niet sterk genoeg Roy­al Dutch door die weer­stand te helpen en verkop­ers kre­gen de over­hand. Als u er een loep bij pakt, dan ziet u dat er gis­teren sprake was van een gap en de slotko­ers bracht RD naar een dubbele ste­un. De eerste is de bovenkant van een dal­end trend­kanaal waar Olie zich in bevond en de tweede en belan­grijk­er is de groene sti­j­gende trendlijn.

Roy­al Dutch moet na echt ste­un gaan zoeken op de sti­j­gende trendli­jn. Lukt dat niet dan kan euro 14 en 13 wor­den opgezocht.

We gaan een appelt­je schillen:

Apple ligt er in tegen­stelling tot de twee hier­boven bespro­ken grafieken nog steeds goed bij. De koers beweegt nog boven de licht­groene sti­j­gende trendli­jn en ook boven de donker­groene hor­i­zon­tale ste­un­li­jn rond USD 326 — 327. Eigen­lijk is er dus geen vuilt­je aan de lucht, al was de koers­be­weg­ing van gis­teren (don­derdag) natu­urlijk niet sterk. Onder invloed van de brede markt ging ook Apple zuidwaarts. 

U mag bij APPL per sal­do nog steeds omhoog kijken. U zou voorzichtiger kun­nen wor­den als de sti­j­gende trendli­jn wordt door­bro­ken en op moeten gaan passen als de hor­i­zon­tale ste­un breekt.

Hoe ver­gaat het de in prob­le­men ger­aak­te vlieg­tu­ig­bouw­er Boeing?

De nieuwe Boe­ing heeft enkele prob­leem­p­jes met de on board com­put­er en dat is wat lastig bij een vlieg­tu­ig. In hun streven naar omzet en winst werd de verkoop wel alvast ges­tart met alle gevol­gen van dien. Zouden Geld, Macht en Hebzucht een rol gespeeld hebben? Boe­ing tik­te begin 2019 USD 446 aan en noteerde in maart van dit jaar USD 89, mede geholpen” door Covid. In mei dit jaar wist Boe­ing opwaarts door de rode dal­ende trendli­jn te breken en probeert boven de blauwe sti­j­gende trendli­jn wat hoger te vliegen. En kijkt u nu nog even terug naar de Dow Jones, herkent u het omkeer­pa­troon bij BA? Jawel, ook Boe­ing zet een Island Rever­sal neer.

We kun­nen van een verzwakking spreken, maar tot nu toe is er niets meer aan de hand dan winst nemen en na zo’n relatief felle sti­jging is dat best logisch. U zou wat meer op kun­nen gaan passen als de blauwe sti­j­gende trendli­jn zou sneu­ve­len en ver­vol­gens het hor­i­zon­tale donker­groene ste­un­t­je. In dat geval zou de kans groot zijn dat de licht­groene sti­j­gende trendli­jn gaat wor­den opge­zocht en dat zou dan weer een instap­mo­ment kun­nen zijn.

Con­clusie:

Een vreemde mix bracht 1 index en 3 aan­de­len met alle­maal een ver­schil­lend grafiek­je. De Dow ligt er op korte ter­mi­jn bekeken op moment van schri­jven het minst bij.

Tech­nisch anal­ist voor US Mar­kets

Mar­cel Bron­ner is zelf­s­tandig tech­nisch analist. 

Hij benadert de markt op basis van tech­nis­che analyse. Zijn analy­ses zijn geen beleg­gingsad­vies noch een advies om te kopen of verkopen. U kunt de analy­ses gebruiken als één van de vele com­po­nen­ten om uw besliss­ing op te baseren. Hij heeft geen posi­tie in de indi­vidu­ele aan­de­len die hij bespreekt.


Reageren

Anonieme comments achterlaten is niet toegestaan. Hiervoor moet u ingelogd zijn. Login »
Turbo’s zijn complexe instrumenten en brengen vanwege het hefboomeffect een hoog risico mee van snel oplopende verliezen. 7 op de 10 retailbeleggers verliest geld met de handel in turbo’s. Het is belangrijk dat u goed begrijpt hoe turbo’s werken en dat u nagaat of u zich het hoge risico op verlies kunt permitteren.