Ik heb vandaag 4 grafieken gepakt met een grote willekeur, zonder verband. Oftewel een vreemde mix. In de US kijk ik naar Boeing, de Dow Jones en Apple. In Nederland pak ik Koninklijke Olie erbij. We gaan van start.
Ik begin met de index, dus de Dow Jones:
Als ik deze index bekijk dan tel ik drie recente verzwakkingen in het plaatje:
1. een Island reversal
2. een neerwaartse doorbraak van de horizontale steun en
3. een neerwaartse doorbraak van de stijgende trendlijn.
Voor de Island Reversal wijs ik naar de ellips. Na een stijging schiet de koers weg met een ‘gap’, zet een aantal dagen (dit is een daggrafiek) koersen neer om daarna weg te vallen, weer met een gap. Dat aantal koersen vormt een soort eilandje. Het staat te boek als een omkeerpatroon. In dit geval na een stijging is het een signaal dat de stijging (tijdelijk?) ten einde is.
De koers van de DJI zakt ook nog eens in één dag door beide steunen. Dit zijn drie waarschuwingen die de grafiek afgeeft. Indien het de Dow niet lukt snel boven beide steunen te komen, het liefst vandaag) dan houd ik rekening met een koersdoel van 24.600, de bovenkant van de recente tradingrange.
Zullen we nu naar Olie kijken?
Koninklijke Olie is afgeketst op de toppen van april 2020. Kopers waren niet sterk genoeg Royal Dutch door die weerstand te helpen en verkopers kregen de overhand. Als u er een loep bij pakt, dan ziet u dat er gisteren sprake was van een gap en de slotkoers bracht RD naar een dubbele steun. De eerste is de bovenkant van een dalend trendkanaal waar Olie zich in bevond en de tweede en belangrijker is de groene stijgende trendlijn.
Royal Dutch moet na echt steun gaan zoeken op de stijgende trendlijn. Lukt dat niet dan kan euro 14 en 13 worden opgezocht.
We gaan een appeltje schillen:
Apple ligt er in tegenstelling tot de twee hierboven besproken grafieken nog steeds goed bij. De koers beweegt nog boven de lichtgroene stijgende trendlijn en ook boven de donkergroene horizontale steunlijn rond USD 326 — 327. Eigenlijk is er dus geen vuiltje aan de lucht, al was de koersbeweging van gisteren (donderdag) natuurlijk niet sterk. Onder invloed van de brede markt ging ook Apple zuidwaarts.
U mag bij APPL per saldo nog steeds omhoog kijken. U zou voorzichtiger kunnen worden als de stijgende trendlijn wordt doorbroken en op moeten gaan passen als de horizontale steun breekt.
Hoe vergaat het de in problemen geraakte vliegtuigbouwer Boeing?
De nieuwe Boeing heeft enkele probleempjes met de on board computer en dat is wat lastig bij een vliegtuig. In hun streven naar omzet en winst werd de verkoop wel alvast gestart met alle gevolgen van dien. Zouden Geld, Macht en Hebzucht een rol gespeeld hebben? Boeing tikte begin 2019 USD 446 aan en noteerde in maart van dit jaar USD 89, mede “geholpen” door Covid. In mei dit jaar wist Boeing opwaarts door de rode dalende trendlijn te breken en probeert boven de blauwe stijgende trendlijn wat hoger te vliegen. En kijkt u nu nog even terug naar de Dow Jones, herkent u het omkeerpatroon bij BA? Jawel, ook Boeing zet een Island Reversal neer.
We kunnen van een verzwakking spreken, maar tot nu toe is er niets meer aan de hand dan winst nemen en na zo’n relatief felle stijging is dat best logisch. U zou wat meer op kunnen gaan passen als de blauwe stijgende trendlijn zou sneuvelen en vervolgens het horizontale donkergroene steuntje. In dat geval zou de kans groot zijn dat de lichtgroene stijgende trendlijn gaat worden opgezocht en dat zou dan weer een instapmoment kunnen zijn.
Conclusie:
Een vreemde mix bracht 1 index en 3 aandelen met allemaal een verschillend grafiekje. De Dow ligt er op korte termijn bekeken op moment van schrijven het minst bij.
Technisch analist voor US Markets
Marcel Bronner is zelfstandig technisch analist.
Hij benadert de markt op basis van technische analyse. Zijn analyses zijn geen beleggingsadvies noch een advies om te kopen of verkopen. U kunt de analyses gebruiken als één van de vele componenten om uw beslissing op te baseren. Hij heeft geen positie in de individuele aandelen die hij bespreekt.