Vandaag duik ik de wereld van transport in aan de hand van de Dow Jones Transportation Average en drie bedrijven die in deze index zitten: American Airlines, Delta Airlines en Fedex. Bent u ook zo benieuwd hoe deze grafieken er bij liggen?
Ik begin met de index, de Dow Jones Transportation Average:
U ziet dat voordat de wereld bekend werd met Corona de DJ Transportation Average zijwaarts bewoog. Begin dit jaar werd er zelfs nog even een top neergezet. Vervolgens ziet u de gevolgen van het virus op de koers heel duidelijk, de average ging snel zuidwaarts en viel al snel door een belangrijke steun op 970.
Binnen het stijgend trendkanaal probeert de DJ Transportation Average nu met hogere bodems en hogere toppen aan een herstel te werken. Daarbij is de index bijna aanbeland bij die voormalige steun op 970 die nu dus dienst gaat doen als weerstand.
Ik verwacht dat de Dow Jones Transportation Average zware weerstand gaat ondervinden bij 970. Daar ligt die voormalige steun én de index beweegt helemaal bovenin het stijgend trendkanaal. Dat betekent waarschijnlijk teveel weerstand en kan een (tijdelijke) daling inluiden. Is dat erg? Née, het lijkt mij gezond en die mogelijke daling kan, als de onderkant van het stijgend trendkanaal zou worden opgezocht, een instapmoment opleveren.
Door met American Airlines:
Hoe anders is de grafiek van American Airlines. De airliner zette op dit gedeelte van de grafiek een top neer op de grens van 2017 en 2018 en daarna volgden lagere toppen en lagere bodems elkaar op. Links op de grafiek en rond september 2019 werd USD 24,80 nog succesvol als steun getest, maar het virus was ook bij American Airlines sterker dan de steun op USD 24,80.
Boven het dalparabool is de airliner nu steun aan het zoeken en vinden we nu met zijn allen dat dat voor nu een aanvaardbare prijs is voor dit aandeel. Rechts op de grafiek zien we nog even een hele rare koersbeweging: een low van USD 12,63 en een high op 18,18. Het gaat interessant worden hoe het aandeel daar vandaag op gaat reageren.
Voor nu ben ik niet direct negatief op American Airlines, het aandeel lijkt te bodemen. Dit betekent overigens niet dat ik het aandeel vandaag zou willen aankopen, maar het kan geen kwaad dit aandeel in de gaten te houden: een slot boven USD 17,50 zou een rit naar USD 24,80 kunnen opleveren!
Dan ga ik naar collega Delta Airlines kijken:
Grappig, ook een Amerikaanse airliner maar een heel ander plaatje. Voor Corona meer een zijwaartse beweging en dan de val waarbij de steun op USD 44 neerwaarts werd doorbroken, zie de rode lijn. Delta Airlines lijkt rechts op de grafiek bezig te zijn met een dubbele bodem en misschien is dat patroon zelfs wel afgerond met de doorbraak gisteren van de groene lijn.
Als Delta Airlines boven USD 28 weet te blijven kan aan de hand van het te berekenen koersdoel na de dubbele bodem USD 38 worden opgezocht. Voor de komende periode ben ik dus aardig optimistisch voor de koers van Delta Airlines.
En nu naar Fedex:
Begin 2019 werd een top neergezet waarna het met lagere toppen en lagere bodems zuidwaarts ging en natuurlijk hielp de uitbraak van het virus daar een handje bij. Rechts op de grafiek ziet u twee groene pijltjes die de bodems aangeven, de rechter hoger dan de linker. Ook de groene lijn rond USD 130 is opwaarts uitgenomen (al een aantal dagen) en dat maakt mij optimistisch voor het koersverloop voor de komende periode. Let wel, dit alles binnen een tot nu toe dalende trend. De rode dalende trendlijn ligt op USD 152 en gaat iedere dag lager.
Mocht het aandeel in bezit zijn dan is er op moment van schrijven geen directe noodzaak afscheid te nemen. Als Fedex boven 130 dollar weet te blijven kan de rode dalende trendlijn worden opgezocht.
Conclusie:
Ook de Dow Jones Transportation Average en drie aandelen uit die index geven weer hele verschillende plaatjes. De aandelen lijken bodem te vormen en liggen er op moment van schrijven niet echt slecht bij.
Technisch analist voor US Markets
Marcel Bronner is zelfstandig technisch analist.
Hij benadert de markt op basis van technische analyse. Zijn analyses zijn geen beleggingsadvies noch een advies om te kopen of verkopen. U kunt de analyses gebruiken als één van de vele componenten om uw beslissing op te baseren. Hij heeft geen positie in de individuele aandelen die hij bespreekt.