...

TA: Dow Transport laat zwakke vorm zien met SKS patroon

11 december 2018, 08:16 | Daïm Boscart | leestijd: 2 minuten | moeilijkheid: 9 / 12 | (4)


De Amerikaanse Trans­port index, de Dow Trans­port, is niet in goede doen en dat laat de tech­nis­che dag­grafiek van de index maar ook al te goed zien. Zo zien we bijvoor­beeld een dal­ing bij­na 2.000 pun­ten (bij­na 15%) vanaf sep­tem­ber met daar­naast een zorg­wekkend koerspa­troon in de vorm van een Schoud­er-Kop-Schoud­er op de dag­grafiek. In mijn ogen een serieuze waarschuwing van de mark­ten aangezien de Dow Trans­port van oud­sh­er een belan­grijke indi­ca­tor is.

Vol­gens de Dow-The­o­ry, een oude The­o­ry” die toch nog door vele tech­nis­che anal­is­ten wordt toegepast is de Dow Trans­port een belan­grijke graad­me­ter voor de vorm van de mark­ten. De the­o­rie omschri­jft dat wan­neer de Dow Trans­port een draai laat zien de overige mark­ten vaak zullen vol­gen. Dit gegeven bleek de afgelopen weken wederom een waarheid te zijn: de Dow Trans­port begon eind sep­tem­ber al met het inlev­eren van beur­swaarde waar­na uitein­delijk de Dow Jones, S&P 500 en de Nas­daq in de tweede week van okto­ber begonnen te vol­gen. Daar­naast ging de dal­ing van de Trans­port aan­vanke­lijk in een sneller tem­po waar­na de overige indices ook snel aan­haak­ten in dit tem­po. De afgelopen maan­den hebben we een felle dal­ing als gevolg gezien en zodoende kri­jgt de Dow The­o­ry wederom wat extra erken­ning van­wege haar toepas­baarheid. De Dow Jones noteert inmid­dels zo’n 10% lager dan haar top van 2 maan­den gele­den (begin okto­ber) en ook de overige indices zoals de Nas­daq (-13%) staan flink lager.

Toch lijkt er voor­lop­ig nog geen einde te komen aan de dal­ing wan­neer we de Dow Trans­port mogen geloven. De index laat enkele zorg­wekkende zak­en zien:
  • Voor het eerst sinds novem­ber 2017 heeft de Dow Trans­port een hele can­dle onder de 10.000 ste­un­li­jn staan. Deze serieuze ste­un­li­jn lijkt dan ook offi­cieel gebroken.

  • Er is een Schoud­er-Kop-Schoud­er patroon ontstaan. Wan­neer we het ver­schil tussen de kop en de nek­li­jn pakken en dit van de koers afhalen kun­nen we een koers­doel voor de DJT for­muleren. In dit geval ligt dat rond de 8.500÷8.600 wan­neer de dal­ing voortzet. 
De komende uren/​dagen lijken dus cru­ci­aal voor de Dow Trans­port, als men niet terug boven de 10K weet te komen en het SKS-patroon ver­volg weet te geven met een verdere neer­waartse prik kan het de komende dagen nog wel eens een stuk verve­len­der gaan wor­den.

De ein­de­jaarsral­ly” lijkt in ieder geval verder weg dan ooit.…

Dai­ly Dow Trans­port:Met vrien­delijke groet,

Daïm Boscart

Reageren

Anonieme comments achterlaten is niet toegestaan. Hiervoor moet u ingelogd zijn. Login »
Turbo’s zijn complexe instrumenten en brengen vanwege het hefboomeffect een hoog risico mee van snel oplopende verliezen. 7 op de 10 retailbeleggers verliest geld met de handel in turbo’s. Het is belangrijk dat u goed begrijpt hoe turbo’s werken en dat u nagaat of u zich het hoge risico op verlies kunt permitteren.