Kortom, de verschillen lopen op en de koersen op nationaal, continentaal en intercontinentaal gebied lopen verder uit elkaar. Deze ontwikkeling hebben we eerder dit jaar ook al gezien toen de Nasdaq rare sprongen maakte maar destijds wilde de Dow Jones van geen wijken weten. Ook nu stijgt de index stug door maar waar de 22.000 grens in beeld komt en de Dow Transport nu echt nadrukkelijk het 200-MA aan het opzoeken is ben ik benieuwd of de markten stand zullen houden de komende dagen.
Goed nieuws voor de liefhebbers van Aandelen en Indices: Vanaf 1 januari 2017 verstuurt analist Daïm Boscart in samenwerking met senior Trader Guy ook signalen op aandelen en indices via de ”TA Trading Aandelen & Indices Service”. U kunt dit abonnement uitproberen tot 1 oktober 2017 voor slechts €39,-. Voor meer informatie zie:
Wall Street
De onderstaande drie grafieken vanuit Amerika en de verschillende koersverlopen op deze grafieken zeggen eigenlijk al genoeg over de huidige situatie. Waar de Nasdaq en de Dow Transport nu serieus bezig zijn met het testen van enkele belangrijke steunlijnen zien we de Dow Jones onbevangen doordenderen richting de 22.000 punten ondanks dat daarvoor enkele belangrijke weerstanden gebroken dienden te worden. Dit verschil tussen de koersverlopen van deze Amerikaanse indices is een belangrijk teken aan de wand aangezien divergenties in de historie van de beurs vaak een voorbode zijn voor een grote onverwachtse richting het zuiden. Waar we begin juni ook grote divergenties in Amerika zagen tussen de Nasdaq en de overige indices in de VS zien we momenteel dat de huidige scheefgroei een stuk groter is dan destijds. Zo blijft de S&P 500 hangen rond de ATH die vorige week werd behaald, groeit de Dow Jones tot ongekende hoogte, is de Dow Transport in de tussentijd 6% in waarde gedaald tot het 200-MA en is ook de Nasdaq onder druk komen te staan. Een compleet verschillend beeld terwijl al deze handel binnen de deuren van Wall Street plaatsvind. Deze verschuivingen hebben te maken met de sectorrotaties die we vaak aan het einde van een trend zien waar de gelden uit bepaalde markten worden onttrokken en elders worden geïnvesteerd. Verder blijf ik sceptisch over de ontwikkelingen op Wall Street gezien de samenstelling en weging van bepaalde indices. Men kijkt veel naar de Dow Jones maar een prijsgewogen index met slechts 30 fondsen in een cijferseizoen kan natuurlijk bepaalde opwaartse sprongen maken. Kijkend naar de wat grotere, bredere en anders gewogen indices zoals de S&P 500, de Nasdaq of de Russel 2000 zien we dat er daadwerkelijk nood aan de man is. Behalve de Dow Jones zijn alle grote Amerikaanse indices nu op de rem aan het trappen en wanneer ook de Dow Jones dit signaal doorkrijgt zal de schade alleen maar groter worden.
De grote aanjager voor de Dow Jones, de Dow Transport, staat in ieder geval op knappen. Het is pompen of verzuipen voor de Transport index aangezien de index nu richting het 200-daags gemiddelde beweegt waar een uiterst belangrijke steunlijn op de index wacht. Aan de andere kant zal 22.000 puntengrens ook een behoorlijke uitdaging worden voor de Dow Jones. Deze weerstand is er een waar al lang naar wordt uitgekeken en tevens een laatste opstap naar de volgende mijlpaal van 22.500 punten. Zodoende verwacht ik ook rond de 22.000 punten behoorlijke weerstand voor de Dow Jones index en lijkt deze index nu bijna alle bedrijfscijfers zijn verwerkt ook toe aan een corrigerende beweging die de boel weer wat rechttrekt.
Aan de andere kant zijn de twee andere indices hieronder, de Nasdaq en de Dow Transport, nu op bezoek bij behoorlijk belangrijke steunlijnen. De Nasdaq test namelijk de onderzijde van de oplopende trend van 2017 rond de 6.340 punten terwijl de Dow Transport het 200-MA in het vizier heeft. Voor beide indices geldt dat de opwaartse druk hier zal toenemen maar tegelijkertijd plak ik hier een grote waarschuwing aan vast. Het doorbreken van deze steunlijnen is voor mij een eerste serieuze aanwijzing voor een marktbrede correctie de komende dagen/weken.
Daily NASDAQ:Daily Dow Jones:Daily Transport:AEX
Zoals ik in de intro al heb omschreven is de AEX bezig geweest met een knappe herstelbeweging die de index na het testen van de 506 steunzone terugheeft gebracht tot zo’n 525 – 530 punten. De index heeft hiermee het grootste deel van de correctie vanaf de 538 jaartop alweer ”terug gewonnen” maar de laatste 8 punten tot de 538 jaartop blijven voorlopig nog een brug te ver voor de BULLS op het Damrak. Zodoende ketst de AEX de hele tijd af top de 528⁄530 weerstandszone waar de index nu al enkele dagen zijn meerdere in moet herkennen. Met name op de uurgrafiek is goed te zien hoe de index nu al vier keer is afgeketst op deze weerstand wat duidt op behoorlijke neerwaartse druk op de index rond deze koers.
Tegelijkertijd zien we dat de afzwakking van het 50-daags gemiddelde weer wat aan het stabiliseren is waardoor de index een soort van tradingrange aan het creëren is tussen de 521 – 530 punten waarbij de index nu een consoliderend koersverloop toont. De AEX heeft namelijk na de corrigerende beweging van ruim 32 punten weer een sprong tot boven het 50-MA gemaakt waardoor de belangen weer wat zijn veranderd. Aan de bovenkant blijft de jaartopzone van 534 – 538 punten natuurlijk op de koers drukken waardoor een verdere opwaartse beweging wordt bemoeilijkt. Tegelijkertijd zien we ook dat de Euro verder oploopt hetgeen een negatief effect heeft op de aantrekkelijkheid van Europese aandelen en indices. Ook noteert de DAX momenteel dus 6,5% onder haar All Time High die eerder dit jaar op de borden werd gezet. We kunnen dus wel stellen dat de DAX aan het corrigeren is terwijl de AEX aan het herstellen is. Dit is natuurlijk een erg onnatuurlijke ontwikkeling aangezien het koersverloop van de AEX vaak afhankelijk is van wat haar grote Europese broer de DAX doet. Zodoende verwacht ik momenteel ook niet al te veel van de AEX en verwacht ik dat de index de DAX achterna kan richting het zuiden. Helemaal wanneer een mogelijk rampscenario zich in de VS onttrekt en de grote indices daar door de steunlijnen zakken en samen met de Dow Jones een duikvlucht richting het zuiden nemen. Dat dit gebeurt is momenteel echter nog ver van zeker. De beurzen spelen echter wel met belangrijke steunniveaus en in tijden waar de divergenties groot zijn en verder oplopen is het gestuntel met de steunlijnen alles behalve een fijne gedachte voor beleggers..
Daily AEX:Hourly AEX:Met vriendelijke groet,