...

TA: Divergentie maakt handel erg lastig, beurzen niet eensgezind

1 augustus 2017, 06:58 | Daïm Boscart | leestijd: 8 minuten | moeilijkheid: 11 / 12 | (0)

Na wederom een bewegelijke dag gis­teren waar de mark­ten stug deinen tussen ste­un en weer­stand hebben we gis­teren opnieuw gezien dat de mark­ten het nog niet eens zijn met elka­ar. Diver­gen­tie is hierin het sleutel­wo­ord waar­bij het met name duidelijk wordt dat de mark­ten het voor­lop­ig niet eens met elka­ar lijken te wor­den over de te nemen richt­ing. Zo zien we bijvoor­beeld in de VS dat de Dow Trans­port en de Nas­daq serieuze moeil­ijkhe­den ken­nen ter­wi­jl de S&P 500 bli­jft liggen rond haar top en de Dow Jones zelfs verder omhoog stoot richt­ing een nieuwe ongek­ende hoogte van zo’n 22.000 pun­ten. Ook in Europa zijn de ver­schillen tussen de indices wat opgelopen, zo zien we dat de DAX en de AEX de afgelopen weken een ver­schil­lend pad hebben bewan­deld waar­door de koersen toch wat uit elka­ar gelopen zijn. Zo is de DAX vanaf de ATH van 12.951 pun­ten teruggeza­kt tot 12.118 pun­ten, een dal­ing van 831 pun­ten ofwel 6,5%. Op het Dam­rak heeft men het wat rustiger aan gedaan en is men na de terug­val vanaf de jaar­top van 538 tot de bodem van 506 pun­ten zelfs behoor­lijk her­stelt. Met 525 pun­ten heeft men al een grote sprong gemaakt richt­ing een volledig her­s­tel richt­ing de jaar­top en staat men per sal­do nog maar 2,5% lager dan de jaar­top en heeft de index de afgelopen weken een koerssprong gemaakt van bij­na 4%.

Kor­tom, de ver­schillen lopen op en de koersen op nation­aal, con­ti­nen­taal en inter­con­ti­nen­taal gebied lopen verder uit elka­ar. Deze ontwik­kel­ing hebben we eerder dit jaar ook al gezien toen de Nas­daq rare spron­gen maak­te maar des­ti­jds wilde de Dow Jones van geen wijken weten. Ook nu sti­jgt de index stug door maar waar de 22.000 grens in beeld komt en de Dow Trans­port nu echt nadrukke­lijk het 200-MA aan het opzoeken is ben ik benieuwd of de mark­ten stand zullen houden de komende dagen.


Goed nieuws voor de liefheb­bers van Aan­de­len en Indices: Vanaf 1 jan­u­ari 2017 ver­stu­urt anal­ist Daïm Boscart in samen­werk­ing met senior Trad­er Guy ook sig­nalen op aan­de­len en indices via de TA Trad­ing Aan­de­len & Indices Ser­vice”. U kunt d
it abon­nement uit­proberen tot 1 okto­ber 2017 voor slechts €39,-. Voor meer infor­matie zie: 


Wall Street
De onder­staande drie grafieken vanu­it Ameri­ka en de ver­schil­lende koersver­lopen op deze grafieken zeggen eigen­lijk al genoeg over de huidi­ge sit­u­atie. Waar de Nas­daq en de Dow Trans­port nu serieus bezig zijn met het testen van enkele belan­grijke ste­un­li­j­nen zien we de Dow Jones onbe­van­gen door­den­deren richt­ing de 22.000 pun­ten ondanks dat daar­voor enkele belan­grijke weer­standen gebro­ken dien­den te wor­den. Dit ver­schil tussen de koersver­lopen van deze Amerikaanse indices is een belan­grijk teken aan de wand aangezien diver­gen­ties in de his­to­rie van de beurs vaak een voor­bode zijn voor een grote onverwachtse richt­ing het zuiden. Waar we begin juni ook grote diver­gen­ties in Ameri­ka zagen tussen de Nas­daq en de overige indices in de VS zien we momenteel dat de huidi­ge scheef­groei een stuk grot­er is dan des­ti­jds. Zo bli­jft de S&P 500 hangen rond de ATH die vorige week werd behaald, groeit de Dow Jones tot ongek­ende hoogte, is de Dow Trans­port in de tussen­ti­jd 6% in waarde gedaald tot het 200-MA en is ook de Nas­daq onder druk komen te staan. Een com­pleet ver­schil­lend beeld ter­wi­jl al deze han­del bin­nen de deuren van Wall Street plaatsvind. Deze ver­schuivin­gen hebben te mak­en met de sec­tor­ro­taties die we vaak aan het einde van een trend zien waar de gelden uit bepaalde mark­ten wor­den ont­trokken en elders wor­den geïn­vesteerd. Verder bli­jf ik scep­tisch over de ontwik­kelin­gen op Wall Street gezien de samen­stelling en weg­ing van bepaalde indices. Men kijkt veel naar de Dow Jones maar een pri­js­ge­wogen index met slechts 30 fond­sen in een cijfer­seizoen kan natu­urlijk bepaalde opwaartse spron­gen mak­en. Kijk­end naar de wat grotere, bredere en anders gewogen indices zoals de S&P 500, de Nas­daq of de Rus­sel 2000 zien we dat er daad­w­erke­lijk nood aan de man is. Behalve de Dow Jones zijn alle grote Amerikaanse indices nu op de rem aan het trap­pen en wan­neer ook de Dow Jones dit sig­naal doorkri­jgt zal de schade alleen maar grot­er wor­den.

De grote aan­jager voor de Dow Jones, de Dow Trans­port, staat in ieder geval op knap­pen. Het is pom­pen of verzuipen voor de Trans­port index aangezien de index nu richt­ing het 200-daags gemid­delde beweegt waar een uiterst belan­grijke ste­un­li­jn op de index wacht. Aan de andere kant zal 22.000 pun­ten­grens ook een behoor­lijke uitdag­ing wor­den voor de Dow Jones. Deze weer­stand is er een waar al lang naar wordt uit­gekeken en tevens een laat­ste opstap naar de vol­gende mijl­paal van 22.500 pun­ten. Zodoende verwacht ik ook rond de 22.000 pun­ten behoor­lijke weer­stand voor de Dow Jones index en lijkt deze index nu bij­na alle bedri­jf­s­ci­jfers zijn ver­w­erkt ook toe aan een cor­rigerende beweg­ing die de boel weer wat recht­trekt.

Aan de andere kant zijn de twee andere indices hieron­der, de Nas­daq en de Dow Trans­port, nu op bezoek bij behoor­lijk belan­grijke ste­un­li­j­nen. De Nas­daq test namelijk de onderz­i­jde van de oplopende trend van 2017 rond de 6.340 pun­ten ter­wi­jl de Dow Trans­port het 200-MA in het vizier heeft. Voor bei­de indices geldt dat de opwaartse druk hier zal toen­e­men maar tegelijk­er­ti­jd plak ik hier een grote waarschuwing aan vast. Het door­breken van deze ste­un­li­j­nen is voor mij een eerste serieuze aan­wi­jz­ing voor een mark­t­brede cor­rec­tie de komende dagen/​weken.

Dai­ly NAS­DAQ:Dai­ly Dow Jones:Dai­ly Trans­port:AEX
Zoals ik in de intro al heb omschreven is de AEX bezig geweest met een knappe her­stel­be­weg­ing die de index na het testen van de 506 ste­un­zone terugheeft gebracht tot zo’n 525 – 530 pun­ten. De index heeft hier­mee het groot­ste deel van de cor­rec­tie vanaf de 538 jaar­top alweer terug gewon­nen” maar de laat­ste 8 pun­ten tot de 538 jaar­top bli­jven voor­lop­ig nog een brug te ver voor de BULLS op het Dam­rak. Zodoende ketst de AEX de hele tijd af top de 528530 weer­stand­szone waar de index nu al enkele dagen zijn meerdere in moet herken­nen. Met name op de uur­grafiek is goed te zien hoe de index nu al vier keer is afgeketst op deze weer­stand wat duidt op behoor­lijke neer­waartse druk op de index rond deze koers.

Tegelijk­er­ti­jd zien we dat de afzwakking van het 50-daags gemid­delde weer wat aan het sta­bilis­eren is waar­door de index een soort van trad­in­grange aan het creëren is tussen de 521 – 530 pun­ten waar­bij de index nu een con­solid­erend koersver­loop toont. De AEX heeft namelijk na de cor­rigerende beweg­ing van ruim 32 pun­ten weer een sprong tot boven het 50-MA gemaakt waar­door de belan­gen weer wat zijn veran­derd. Aan de bovenkant bli­jft de jaar­top­zone van 534 – 538 pun­ten natu­urlijk op de koers drukken waar­door een verdere opwaartse beweg­ing wordt bemoeil­ijkt. Tegelijk­er­ti­jd zien we ook dat de Euro verder oploopt het­geen een negatief effect heeft op de aantrekke­lijkheid van Europese aan­de­len en indices. Ook noteert de DAX momenteel dus 6,5% onder haar All Time High die eerder dit jaar op de bor­den werd gezet. We kun­nen dus wel stellen dat de DAX aan het cor­rigeren is ter­wi­jl de AEX aan het her­stellen is. Dit is natu­urlijk een erg onnatu­urlijke ontwik­kel­ing aangezien het koersver­loop van de AEX vaak afhanke­lijk is van wat haar grote Europese broer de DAX doet. Zodoende verwacht ik momenteel ook niet al te veel van de AEX en verwacht ik dat de index de DAX achter­na kan richt­ing het zuiden. Hele­maal wan­neer een mogelijk ramp­sce­nario zich in de VS ont­trekt en de grote indices daar door de ste­un­li­j­nen zakken en samen met de Dow Jones een duikvlucht richt­ing het zuiden nemen. Dat dit gebeurt is momenteel echter nog ver van zek­er. De beurzen spe­len echter wel met belan­grijke ste­un­niveaus en in tij­den waar de diver­gen­ties groot zijn en verder oplopen is het ges­tun­tel met de ste­un­li­j­nen alles behalve een fijne gedachte voor beleg­gers..

Dai­ly AEX:Hourly AEX:Met vrien­delijke groet,

Daïm Boscart | US Markets

Reageren

Anonieme comments achterlaten is niet toegestaan. Hiervoor moet u ingelogd zijn. Login »
Turbo’s zijn complexe instrumenten en brengen vanwege het hefboomeffect een hoog risico mee van snel oplopende verliezen. 7 op de 10 retailbeleggers verliest geld met de handel in turbo’s. Het is belangrijk dat u goed begrijpt hoe turbo’s werken en dat u nagaat of u zich het hoge risico op verlies kunt permitteren.