...

TA: Divergentie: Amerika oogt sterk, Europa niet vooruit te branden.

29 mei 2017, 07:35 | Daïm Boscart | leestijd: 7 minuten | moeilijkheid: 9 / 12 | (0)

Na een week vol ver­schillen op de inter­na­tionale aan­de­len­mark­ten is er wederom een belan­grijk sig­naal afgegeven: de Europese en Amerikaanse beurzen zijn het voor­lop­ig nog niet eens over de te nemen richt­ing. Waar de Amerikaanse beurzen vorige week behoor­lijk aantrokken bleven de Europese indices liggen rond de niveaus die men vorige week al wist te behalen. Zo bleef de AEX steken rond de 527 – 529 weer­stand­szone ter­wi­jl de DAX niet verder dan 12.65012.700 pun­ten wist te komen. Aan de andere kant van de oceaan wis­ten de beurzen wel een mooie opwaartse beweg­ing in te zetten. Zo zagen we de S&P 500 en de Nas­daq flo­r­eren door nieuwe All Time Highs te noteren ter­wi­jl ook de Dow Jones en de Dow Trans­port een mooie plus wis­ten te schri­jven. Hier­door is er een vreemd beeld op de mark­ten ontstaan waar de Amerikaanse beurzen er dus ontzettend mooi en veel­belovend voorstaan ter­wi­jl de Europese beurzen na de con­sol­i­datiefase van vorige week lijken te zin­spe­len op een cor­rigerende beweg­ing. De vraag deze week is dan ook wie er zal gaan toegeven deze week. De diver­gen­tie zal gaan verd­wi­j­nen de komende dagen en naar mijn idee zullen het de Amerika­nen zijn die zullen toegeven aan de daad­kracht van de Europese BEARS. De beurzen op Wall Street noteren momenteel namelijk bij­zon­der hoog en de neer­waartse druk in Ameri­ka zal met de dag toen­e­men nu de mark­ten op Over­Bought” noteren en nieuwe ATH’s vor­men. Een geza­melijke dal­ing, waar­door de ver­schillen weer wor­den verkleind, zal de ver­houdin­gen op de beurzen weer recht­trekken en is in mijn ogen de enige juiste oploss­ing op het moment.


Goed nieuws voor de liefheb­bers van Aan­de­len en Indices: Vanaf 1 jan­u­ari 2017 ver­stu­urt anal­ist Daïm Boscart in samen­werk­ing met senior Trad­er Guy ook sig­nalen op aan­de­len en indices via de TA Trad­ing Aan­de­len & Indices Ser­vice”. U kunt d
it abon­nement uit­proberen tot 1 augus­tus 2017 voor slechts €39,-. Voor meer infor­matie zie: 


Wall Street
Een mooie reeks op Wall Street dus waar de meeste indices een indruk­wekkende week achter de rug hebben gehad. Van­daag zal er weinig gebeuren in de VS aangezien het daar van­daag Memo­r­i­al Day is, een dag waarop de ges­neu­velde Amerikaanse mil­i­tairen her­dacht wor­den. Wall Street zal haar deuren dan ook ges­loten houden waar­door we ons van­daag enkel hoeven te focussen op Europa, wel wil ik nog even samen met u kijken naar hoe de beurzen zijn ges­loten vorige week en hoe de mark­ten er vol­gens de grafieken voor staan.

De twee grote win­naars op Wall Street vorige week waren de S&P 50 en de NAS­DAQ die bei­de een nieuwe All Time High op de bor­den wis­ten te zetten:
  • De S&P 500 sloot vri­jdag op de hoog­ste stand ooit namelijk 2.415,82 punten.
  • De S&P 500 wist don­derdag de hoog­ste stand ooit te bereiken namelijk 2.418 punten
  • De NAS­DAQ sloot vri­jdag op de hoog­ste stand ooit namelijk 6.210 punten.
  • De NAS­DAQ wist vri­jdag de hoog­ste stand ooit te bereiken namelijk 6.217 punten.
Ook de Dow Jones en de Dow Trans­port kende een goede week, de bei­de Dow Broers lieten op dag­ba­sis enkel groene can­dles zien waarmee bei­de indices nu een reeks van 7 groene can­dles hebben neergezet:
  • De Dow Jones sloot vri­jdag op 21.080 pun­ten, hier­mee staat de index inmid­dels ruim boven de 21.000 pun­ten en ligt de ATH van 21.170 pun­ten bin­nen handbereik.
  • De Dow Trans­port sloot vri­jdag op 9.175 pun­ten en staat hier­mee inmid­dels alweer 5%(!) hoger dan de bodem van vorige week woens­dag toe de index het 200-MA testte.
Met name de ontwik­kelin­gen van de Dow Trans­port zijn de afgelopen dagen erg belan­grijk gebleken. De Dow Trans­port testte het 200-MA waar­na er een indruk­wekkende opwaartse beweg­ing is ontstaan die de index door het 50-MA heeft geduwd en weer rond de 9.200 pun­ten heeft gezet. Hier wacht momenteel echter een grote uitdag­ing voor de index, de komende dagen zal moeten blijken of de Dow Trans­port de beweg­ing kan afmak­en tot boven dit gebied.

Dai­ly Dow Trans­port:Hourly Dow Jones:AEX
De ontwik­kelin­gen in Europa zijn nogal anders dan het koersver­loop dat we de afgelopen weken hebben gezien in Ameri­ka. De Europese beurzen bli­jven steken rond enkele forse weer­stand­sniveaus die de beurzen ervan weer­houden om de jaar­top­zones die eerder deze maand wer­den bereikt op te zoeken. Zo bli­jft de AEX steken rond de 527 – 529 weer­stand ter­wi­jl men de her­stel­be­weg­ing tot ongeveer 538 pun­ten wil afron­den. Deze her­stel­be­weg­ing die momenteel nog in gang is werd 18 mei ingezet nadat de index in ander­halve dag tijd zo’n 3% aan koer­swaarde was ver­loren. De AEX viel in een zeer kort tijds­bestek terug van 534 – 536 pun­ten terug tot de ste­un­zone rond 520 pun­ten waar des­ti­jds het 50-daags gemid­delde als ste­un de koers van de AEX op wist te van­gen. Ver­vol­gens hebben we een mooie opgaande beweg­ing gezien wat ervoor heeft gezorgd dat er op de uur­grafiek van de AEX een mooie V‑Beweging ontstond. Een koerspa­troon dat vaak en verdere koerssti­jging als gevolg heeft maar deze bleef uit voor de AEX. Nadat de index het halve koersver­lies had goed gemaakt vol­gde een con­solid­erende fase bin­nen de AEX. De koers heeft na het bereiken van de 527 – 529 weer­stand­szone enkel nog zijwaarts bewe­gen het­geen sym­bool staat voor de afne­mende wil om te her­stellen. Dat de AEX niet voor­bij deze weer­stand­szone is gekomen vorige week, ter­wi­jl het dat de hele week heeft geprobeerd, is een teken van zwak­te voor de AEX. Zodoende geloof ik dan ook niet de AEX de komende dagen wel suc­cesvol zal zijn in het voltooien van de her­stel­be­weg­ing. Kijk­end naar de uur­grafiek zal de AEX de komende dagen wat aan koer­swaarde moeten inlev­eren, een terugtest tot 520521 pun­ten zou een logisch ver­volg zijn waar­na er vanu­it dit punt weer kan wor­den gekeken naar een nieuwe her­stel­be­weg­ing tot de 538 pun­ten.

Ook de dag­grafiek voor­spelt weinig goeds voor de AEX op de korte ter­mi­jn. Op de dag­grafiek zien we momenteel een ontwik­kel­ing waar­bij de weer­stands- en ste­un­li­j­nen elka­ar in een rap tem­po naderen. Een verklein­ing van het speelveld noem ik dit, een koer­son­twik­kel­ing die aangeeft dat er op de zeer korte ter­mi­jn actie zal plaatsvin­den in de vorm van een uit­braak. In dit geval waar­bij de bodems in een sneller tem­po oplopen dan de top­pen voorzie ik een neer­waartse door­braak van de oplopende ste­un­li­jn onder de bodems die rond de 524 – 525 pun­ten uitkomt. Hier­na komt het 50-MA in beeld dat inmid­dels is opgelopen tot 521,19 pun­ten. Voor de AEX is het van groot belang dat men de ste­un­zone van 520 – 521 pun­ten respecteert de komende dagen. Een neer­waartse door­braak van deze ste­un­li­jn zou een startschot kun­nen zijn van een grote cor­rigerende beweg­ing waar­bij de BEARS de index weer tot onder de 500 pun­ten zullen proberen te bren­gen.

Dai­ly AEX:Hourly AEX:Met vrien­delijke groet,

Daïm Boscart | US Markets

Reageren

Anonieme comments achterlaten is niet toegestaan. Hiervoor moet u ingelogd zijn. Login »
Turbo’s zijn complexe instrumenten en brengen vanwege het hefboomeffect een hoog risico mee van snel oplopende verliezen. 7 op de 10 retailbeleggers verliest geld met de handel in turbo’s. Het is belangrijk dat u goed begrijpt hoe turbo’s werken en dat u nagaat of u zich het hoge risico op verlies kunt permitteren.